Ventilatie rooster in bodem Renault Master

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ivo-windsurf
Berichten: 113
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46

Ventilatie rooster in bodem Renault Master



Bericht door Ivo-windsurf »

Om de ventilatie te verbeteren in onze Renault Master L1H2 2007, wil ik binnenkort een dakluik (waarschijnlijk Dometic Heki 40/40) achter in het dak plaatsen. Omdat ik in een aantal post heb gelezen dat de trek door de bus het beste is als je ook een ventilatie rooster in de bodem maakt, zoek ik nog een geschikte plek daarvoor.
Heeft iemand al een rooster/ gat in zijn boden gemaakt en daar goede ervaring mee? Zo ja, waar in de bus is het rooster/ gat gemaakt.

Huidige ventilatie gaat via de voorramen die altijd open omdat er raamspoilers zitten en ene klein rooster boven in de achterdeur.
Bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ventilatie rooster in bodem Renault Master



Bericht door henk en lila »

Hoi Ivo. Wij hebben naast een dakluik dezelfde toevoer via de voorramen en we zijn daar al 4 jaar tevreden mee. Nooit een vloer luik overwogen. De ventilatie toevoer in de cabine doet ook nog mee en die zit iets lager. Wij hebben als wandelaars ook wel eens een nachtje flink natte spullen aan boord in het koele jaargetijde. Maar die zijn dan meestal al droog voor het slapen door de dieselkachel. Succes.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1741
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ventilatie rooster in bodem Renault Master



Bericht door marjasjaak »

In de Fiat Ducato zitten achterin bij de laatste stijl al ventilatie openingen aan de onderzijde. Dat zou zijn voor de druk zijn als je de deuren dicht doet.
Zou daar eens naar kijken. Een extra dakluik (of is het je eerste luik?) zal zeker helpen in de ventilatie.
Zijspan
Berichten: 2599
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Ventilatie rooster in bodem Renault Master



Bericht door Zijspan »

Er zijn in een master ook wel van dat soort ventilatie openingen, die zullen achter de achterbumper zitten denk ik?
Ik heb altijd met een master van m’n werk gereden en nooit geen last gehad van vocht, en er zitten ergens nog een soort membraan kleppen voor de deur dicht te kunnen doen.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Ivo-windsurf
Berichten: 113
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46

Re: Ventilatie rooster in bodem Renault Master



Bericht door Ivo-windsurf »

Bedankt voor jullie reacties, een extra gat boren in de bodem ga ik dan niet doen.
In de achterste spijl/ koker zitten op de bodem ook de gaten (+/- 40mm) waar een kabeltje doorheen loopt en dicht gemaakt met een rubberdop zie ik net. Die kan ik er ook uithalen en dan iets van gaas opplakken i.v.m. creatieve muizen en zo :)
Dakluik gaat het eerste luik worden, zal een groot verschil maken in vergelijking met geen.
StefM
Berichten: 35
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 0:04

Re: Ventilatie rooster in bodem Renault Master



Bericht door StefM »

Na uitgebreid CO2 metingen gedaan te hebben in onze zelfbouwcamper, komen we tot de volgende conclusies
- alleen een dakluik is absoluut niet voldoende
- dakluik + portieraam is absoluut onvoldoende (tenzij op een paats met zeer veel wind, bijv. waddeneilanden)
- interieur ventilator op de laagste stand is voldoende (maar geeft teveel lawaai en je moet de contactsleutel aan laten staan)
- 2 simpele computer fans in de ramen werkt perfect, zie link hieronder

https://stef-aap.github.io/Camper/Campe ... nitief.pdf
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ventilatie rooster in bodem Renault Master



Bericht door Mickel Moen »

Vochtproblemen zijn inderdaad altijd een kwestie van ventilatie.

In iedere bus zitten onder in de wanden gaten om 1. Condensatievocht af te voeren en 2. Lucht door overdruk af te voeren. (Inderdaad om een achterklep makkelijk te kunnen sluiten, maar simpel ook de overdruk die veroorzaakt wordt door de kachel/climat ventilator.

Heb je in jouw isolatie-enthousiasme deze doorgangen naar de buitenlucht dicht gemaakt, dan heb je de van fabriekswege uitgedachte ventilatie om zeep geholpen.

Dit werkt dus ook andersom. Indien je bij stilstand een hefdak hebt of een dakluik, dan zorgen deze gaten in de wanden juist voor toevoer van lucht.

Een rooster in de vloer zou ik nooit doen. Dan krijg je koude tocht over de vloer. Mijn voeten vinden dat niet prettig. Sterker. Ik heb juist vloerverwarming aangebracht. Ideaal als het koud is en we aan de paal staan.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Ivo-windsurf
Berichten: 113
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46

Re: Ventilatie rooster in bodem Renault Master



Bericht door Ivo-windsurf »

Bedankt voor de extra uitleg en tips wat betreft ventilatie.
Er komt een 40/40 dakluik in zonder 12v ventilator. De gaten in de achterspijlen ga ik denk ik wel open maken door rubber er uit te drukken en iets van gaas opplakken. N.a.v. de pc ventilatoren ben ik ook even gaan Google. Er zijn echt heel veel soorten te koop, ook met usb aansluiting die je kan ophangen. Zoiets ga ik dan maar eens proberen door voor de openingen van het voorraam te hangen en misschien inbouwen in de achterspijl.
Vandaag ook wat foto's genomen van huidige situatie. Ik heb vorig jaar een klein rooster in de achterdeur en gleuven in zijpaneel gemaakt, De schapenwol zit niet tot de bodem gepropt, bodem is nog vrij achter de afwerking.
Ook een foto van de achterspijl met gat als rubber er uit is.
Plaats reactie