Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
mabaert
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

Gegroet allemaal! We zijn dus sinds kort in het bezit van deze prachtige schoonheid die we zullen proberen ombouwen voor 2 volwassenen en 2 grote honden. Heb is onze eerste ombouw en ik heb er al veel over gelezen, maar ik vermoed dat elke stap enkele onbeantwoorde vragen zal doen rijzen. Hopelijk kunnen jullie hier wat bij helpen ;-).
Het gewicht is nu 2700kg, wat best veel is. Ik hoop dat de bodemplaat (2 cm stevige betonplex) en mogelijks het metalen tussenschot eruit nog wat gewichtsverlies opleveren...
Het geheel dreunt langs alle kanten, dus de eerste stap na het schoonmaken zal de grote vlakken met Armaflex bekleden zijn.
.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Iveco Daily 3.0 HDI 2006 L4H2 ombouw



Bericht door Navigator »

Dat wordt nog een hele uitdaging om met het gewicht uit te komen. Dubbellucht is mooi maar levert ook behoorlijk wat extra gewicht op. Wel een mooie bak, daar is wel wat van te maken.
Forum verlaten.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Iveco Daily 3.0 HDI 2006 L4H2 ombouw



Bericht door leftlanebandit »

Wij hebben ook een Daily L4H2 maar dan de S uitvoering (enkel lucht) die woog leeg 2340kg
Na inbouw zitten we op 2800kg ik heb wel aluminium velgen wat een gewichts besparing oplevert van 10 kg per velg.
Het tussenschot is niet extreem zwaar de originele bodem plaat daar tegenover is enorm zwaar ik heb deze vervangen door een bodem plaat van populieren van 15 mm.
Succes met de ombouw

Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk

mabaert
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Iveco Daily 3.0 HDI 2006 L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

Aah mooi kijk, dat helpt al als perspectief!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1098
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Iveco Daily 3.0 HDI 2006 L4H2 ombouw



Bericht door WiSpi »

Je zou i.v.m. gewichtsbesparing ook kunnen overwegen de luifel weg te laten. Bij ons zit die er op, maar eigenlijk gebruiken wij die zelden tot nooit. Levert ook 27 kg gewichtsbesparing op.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Iveco Daily 3.0 HDI 2006 L4H2 ombouw



Bericht door tonic »

Die 2700kg zal het gewicht zijn op het kenteken. Dit gewicht is overgenomen uit de typegoedkeuring dat tussenschot en dikke vloer is daar niet in opgenomen. Dus als je die verwijderd bespaar je wel wat gewicht op het nieuwe kenteken gewicht maar niet op die 2700kg
mabaert
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Iveco Daily 3.0 HDI 2006 L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

Nee hoor, er staat zelfs 3200kg op het kenteken vermeld. Maar die is ooit gewogen geweest met al het werkgerief in, zo zei de vorige eigenaar. Eersgisteren moest ik naar containerpark waar ze ook automatisch wegen, dus daar gezien dat hij nu op 2700 staat


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Iveco Daily 3.0 HDI 2006 L4H2 ombouw



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Een Daily L4H2 inrichten met een gewichtsmarge van 700 kg zal erg krap worden.
Om onder de 3500 kg "Reisklaar" te blijven, moet je tenminste 300 kg reserveren voor de 'losse'-inventaris, levensmiddelen en je kledingkast.
Ingericht en wel, moet de 'kale'-camper dus onder de 3200 kg uit komen.
Bij de RDW keuring kun je weliswaar enkele zaken thuis laten (luifel, zelfs reservewiel), maar uiteindelijk moet je eenmaal afgebouwd en onderweg toch onder die max. van 3500 kg zien te blijven.

Maar deze Daily typen zijn eenvoudig naar 4500 over te zetten (en is dat mogelijk al geweest, gezien de 'achteraf' weging op kenteken van 3200 kg).
Met 4500 kg heb je volop inbouw ruimte.
Alleen, je rijbewijs B(E) is dan niet genoeg. Overweeg eens om je C1 te gaan halen.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 02 jan 2020, 8:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1719
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Iveco Daily 3.0 HDI 2006 L4H2 ombouw



Bericht door marjasjaak »

Het zou wel makkelijk zijn om het technisch laadvermogen te verhogen.
Alleen moet je dan een C1 rijbewijs hebben, die elke 5 jaar moet worden verlengd.
Volgens mij moet je in een aantal landen ook een tolkastje in de bus hebben, als je boven de 3500kg zit.

Voordat wij begonnen met bouwen is de bus ook eerst gewogen, dan kan je een beetje inschatten hoeveel je kan vertimmeren.
We gaan het draadje volgen. Succes.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1593
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Iveco Daily 3.0 HDI 2006 L4H2 ombouw



Bericht door DiffRental »

In België moet een lichte vracht 2 weken na keuring van verkoop en toekenning van plaat gewogen worden.
Dus 3200 kg klopt wel bij een vol ingerichte bestelwagen.
Groeten Peter
mabaert
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Iveco Daily 3.0 HDI 2006 L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

We gaan alles doen om te vermijden dat we boven de 3500 uitkomen. Luxebeesten zijn we niet, dus we kunnen het wel halen denk ik. Ik hou jullie op de hoogte als de vloer eruit is en de bus echt ‘kaal’ is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Iveco Daily 3.0 HDI 2006 L4H2 ombouw



Bericht door Appiecamp »

Denk ook aan het gewicht van de passagiers...
mabaert
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Iveco Daily 3.0 HDI 2006 L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

Binnen een tweetal weekjes halen we alles (zware ondervloer) uit de bus, poetsen alles en klaar om te beginnen. Nog even verduidelijken: we hebben een grote ruimte maar gaan bij de inbouw letten op het gewicht en budget. Het is een oude bus dus we gaan er ook geen hypermodern spel van maken.

Bij al mijn opzoekwerk stuit ik al op volgende zekerheden:
- vloer: zal bestaan uit 'harde' isolatieplaten van 2cm, daarop een lichte populieren plaat en als afwerking ofwel hoogwaardig mooi vinyl, of (de voorkeur) laminaat. Indien laminaat zal de onderplaats misschien net iets dunner en dus lichter kunnen.

-grote oppervlakten tussen de spijlen in wanden en dak zullen beplakt worden met armaflex 19mm. Ik dacht dan electriciteitskabels door de spijlen heen te trekken en vervolgens deze vol te spuiten met PUR (niet de achterspijlen om aan lichten te kunnen etc). Daarbij zullen de kabels dan vast zitten en geen trillingsgeluid meer geven. Ik ben mij bewust dat dit een 'definitieve' oplossing is, maar dat vind ik oké. Het is niet dat ik binnen 5jaar het geheel zal vernieuwen. Enige dat ik me afvraag is de afwatering in de spijlen. Eventueel kan ik de onderste 10cm open laten ifv de afwateringsgaatjes.
Vervolgens over de spijlen heen dunner armaflex plakken zodat al het metaal afgeplakt is. houten latjes op de spijlen erop schroeven en alles met vuren (behandeld) tand-groef planken afwerken. Ruimte tussen de armaflex en de uiteindelijke tandgroefplanken kan ik eventueel nog opvullen met enig ander isolatiemateriaal. Tegenindicaties?

-ventilatie: ik denk 1 dakventilator in te bouwen boven het (vaste) bed en dit in combinatie met een te openen ruitje aan het keukenblok. ik lees overal lovende reviews van de maxxfann deluxe etc. Persoonlijk vind ik 400euro teveel voor zoiets (in onze bus toch). Zijn er mensen die positieve ervaringen hebben met andere merken die wat prijsvriendelijker zijn?

- voor ruiten, dieselkachel etc moet ik nog verder opzoekwerk verrichten. Wie al wat tips of aanraders heeft mag me altijd in pm sturen. In een later stadium ga ik toch die vragen stellen ;-).

Alvast bedankt!
DJSmiley
Berichten: 3970
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iveco Daily 3.0 HDI 2006 L4H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

Ik heb zelf de vloer van 2cm pirplaten gemaakt, met daarop een dunne (9mm) Elliottis pine plaat. (Die kwam ik bij de lokale houthandel tegen en is relatief licht in gewicht). Wel om een vrij stevig framewerk gemaakt, want die platen zakken toch wel wat door, dus een goede basis is wel een vereiste.

Dikker wou ik niet gaan. 2cm bodemisolatie was wel het minimum, maar met mn 1,92 lengte telt elke mm (Mijn bus, een Ducato L2H2) is kwa hoogte vrij beperkt.

Afwerking wordt vinyl.
- Dunner
- Lichter (Laminaat is vaak MDF-based)

Daarnaast komt er vloerverwarmingsfolie onder (voor als ik aan de paal hang) en dan lijkt me laminaat ook iets minder (al kan dat prima, maar met vinyl reageert t denk ik sneller)

De zijwanden enz doe ik deels met armaflex, maar ook deels met PIR platen en schapenwol. Armaflex is prijzig en diverse vlakken zijn toch ongeveer vlak, dus daar kan PIR prima.

De kabels lopen bij mij door buisjes, dan kun je tzt nog eens wat vervangen (Al is dat altijd een gekloot maar goed). Om de buizen heb ik isolatie gedaan (die voor CV leidingen) tegen het rammelen. Verder pur ik het niet dicht (vocht) maar stop ik er schapenwol in, dan kan t iets blijven ademen. De onderste laat ik helemaal open, zodat water/vocht door de bestaande afwateringsgaten kan blijven gaan.

Ventilatie: Ik heb de MaxxFan genomen. Zelf heb ik t vrij snel warm maar een airco was toch wat te overdreven. (en wordt lastig als je off-grid staat). De fan kost wel wat, maar dat is t mij wel waard. Iedereen is er positief over.

Alternatief wat ik op Youtube nog wel eens zie langskomen is de Fan-tastic vent, maar wat ik zo zie is die niet veel goedkoper en een stuk beperkter dan de Maxx-fan. Dus ik ben voor de Maxxfan gegaan.

In mijn geval komt de Maxxfan boven het bed, en een domme Fiamma Vent 40 voorin. (Dus totaal 2 dakluiken, 1 is met fan). Daarnaast komt er een schuifraam bij het keukenblok. Moet ruim voldoende zijn.

Mijn (schuif)raam wordt een Carbest/Reimo ding, die vind ik er wel mooi uitzien (mooier dan zo'n typisch Dometic camperklapraam)

Dieselkachel: Een chinees werkt prima. Ik had die gekocht (150 euro ofzo), met het idee om in te bouwen. Totdat ik een geschikte bus vond, waar al een Webasto in zat... Tja..


Gewicht blijft bij elke bus een uitdaging. Mjine woog 2160 bij de RDW ombouw. (met minimale ombouw).
Al zijn de regels in BE natuurlijk wel wat anders. Iig zou ik 'm onder de 3500 houden. in NL heb je anders C1 nodig (en je partner ook als die wil rijden) en je valt bij bruggen/tunnels/tolwegen overal in een hogere prijsklasse (en hebt extra kastjes nodig in sommige landen enz)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie