Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ikspoortnietmeer
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 9:00

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door ikspoortnietmeer »

Gedag,
Misschien heb je hier wat aan;
Na acht jaar camperen met onze IVECO daily 35S12 , L4H2 van 2009.
Destijds ook zelf omgebouwd, achterin dwars bed van 1.98x1.40m dan volgt aan de linkerzijde van de bus een keukenblokje van 1.40m. gevolgd door een lange zitbank met daarin veel bergruimte. Dan de cabine met twee zgn pilotenstoelen, niet draaibaar.
Vanuit het bed gezien aan de rechterzijde een badhokje met daarin de tredfort c200 en een klein fontijntje.Dan weer gevolgd door ook een lange zitbank.
De elektra verbruikers bestaat uit een MikroHD sat ontvangertje met een LedTV van OK ( ingebouwd een USB voor Mp4/mp3 en DVBT ontvanger, reuze handig voor plaatselijke stations.).Een Sony autoradio, de Trumatic E2400 gaskachel en de Dometic koelkast. En dan twaalf Led onderbouwspotjes van Ikea voor een prikkie. verdeeld over de gehele bus.
Aan boord hebben we dus in het geheel geen 220v spullen draaien. De TV was een 220v jongen maar die heb ik destijd ff opengemaakt en de ingebouwde voeding losgekoppeld en de zaak rechtstreeks op het boordnet van 12v aangesloten. Dat geldt ook voor de spotjes, waren setjes van twee voor 6 Eurries, de bijgeleverde voedinkjes gelijk weggooien en direct op het boordnet, klaar!
Een zo een ledje gebruikt +/- 65mA In het woongedeelte gebruiken we er s avonds 4 stuks, ruimschoots om bij te lezen oid.
De TV plus sat-ontvanger neemt 1,2A per uur.
De koelkast draaid bij stilstand op gas, als we rijden gaat ie op het boordnet.
Wij hebben voor het drinkwater twee aftap punten, het fontijnje en het keukenblokje. Het water wordt gepompt dmv voetpmpen van het merk Whale.
Die zijn onverwoestbaar en , belangrijk, ze vreten geen stroom.
Nog heel belangrijk; de TV en radio gebruiken, ook al zijn ze uitgeschakeld, stroom! zgn sluipverbruikers.
Onder het bed bevindt zich een grote berging met daarin ook de gasbun voor de dampgasfles van 27 ltr met buitenaansluiting.
De gehele zaak is goedgekeurd door de RDW en de bus weegt reisvaardig nog geen 3000Kg.

Wat fijtelijke cijfers;
Wij staan zelden op campings, reizen gemaakt tot aan de grens van Ukraiene,Italie, Normandie , Griekenland en Duitsland. Onlang ,2019, zijn we ruim drie maanden oderweg geweest door Zweden, Finland en Noorwegen.
Zoals gezegd, overal vrij gestaan tot wel vier dagen aaneen. s avond een uurtje tv kijken of radiootje aan, kachltje aan, boekje lezen, na vier dagen gewoon starten en wegrijden, dat is camperen, haha.
Na zo een week of vijf van die laatste reis waren we in Alta (Noorw.) beland en daar maar weer eens gas getankt: Er ging 11.7 Ltr gas in!!!!
Al die tijd boven de poolcirkel zowel verwarmd als gekoeld op gas!
Onze accu is die grote van IVECO 120A. en de standaard dynamo van 1.6Kw.
Geen Huishoud accu en geen zonnepanelen, ik zou na acht jaar ervaring niet weten waarom!
Ten slotte;
In mei 1964 heb ik destijds mijn rijbewijs BE gehaald en sinds die dag heb ik alleen nog maar in autos gereden. Tot wel 40.000 km woon/werk per jaar. En al die kilometers in die autos heb ik altijd braaf het reservewiel meegesleept. En die heb ik in al die jaren en kilometers nog nooit hoeven gebruiken. Dus heb ik die voor aanvang van onze grote skandinavie reis voor eerst thuis gelaten,Dat scheelde een hoop ruimte en gewicht.
Ik heb hier geen spijt van gehad.
Groet pjotter.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door PaulBng »

ikspoortnietmeer schreef:De TV was een 220v jongen maar die heb ik destijd ff opengemaakt en de ingebouwde voeding losgekoppeld en de zaak rechtstreeks op het boordnet van 12v aangesloten.
Werkt elke flat-screen inwendig op 12v? Dan ga ik ook openschroeven....
ikspoortnietmeer
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 9:00

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door ikspoortnietmeer »

@paul
Werkt elke flat-screen inwendig op 12v? Dan ga ik ook openschroeven....

In negen van de tien gevallen wel.
De voedingsprint is bijna altijd appart van de hoofdprint te onderschijden.
Je moet zoeken naar een klein smoorspoeltje, ziet er uit als een met blank koperdraad gewikkeld spiraal veertje met daarin een ferritkern.
Daar moet je wezen, effe meten welke spanning er staat. is het 12v, dan zit je goed!
Wat de sluipverbruikers betreft nog dit; bv de autoradio werkt met tiptoetsen, als je die uit drukt is de radio uit. Nou, mooi niet! Ik heb het gemeten.
In de uitstand gebruikt hij nog steeds 240mA, jawel ik schrok er ook van.
Dus hebben de TV zowel als de radio en dergelijke (al die dingen met afstandbediening) nu een aparte voor-schakelaar.
groet p.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

Alleen is een TV intern 12V..

En niet 11-14V wat een boordnet is (afhankelijk van de staat, laden of niet enz). Niet elke TV kan daar even goed tegen... Met name 'conventionele' circuits die warmte generen zullen bij 14V warmer worden en t is de vraag of de koeling daar geschikt voor is

Ik zou er een stabilisator tussen zetten. Dan heb je gewoon 12V stabiel uit
( bv https://www.aliexpress.com/item/32897068247.html en dan de 3 of 6A 12V versie, afhankelijk wat je TV nodig heeft)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door PaulBng »

Nieuw projectje...

Terug on topic
mabaert
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

On topic, met volgende vraag:
er komt een 300A- lithium batterij. Aanbevolen standaard laadstroom: 60A
Nu, zonnepanelen zullen er wel ooit nog komen, maar voorlopig wil ik enkel via de alternator laden. Maar ik geraak er niet uit wat de beste oplossing is. Goedkoopste zou een scheidingsrelais zijn, maar dan specifiek voor lithiumbatterijen. Bij Cyrix kom ik dan uit bij cyrix-li-load, cyrix-li charge of cyrix-li-ct. Maar dewelke in mijn situatie best is....
Het nadeel van enkel zo'n relais zou zijn dat de batterij telkens maar deels opgeladen zal worden? Veel forums komen dan automatisch uit bij een dc-dc oplader. Een betaalbare zou bv Renogy DCC50S zijn. Die de optie heeft om later makkelijk zonnepanelen op aan te sluiten. Of een votronic vcc1212. Nadeel is de hogere prijs, en of dit de batterij meer zal opladen.
Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door luinge »

Hoi,

Ik heb toevallig de Renogy besteld, maar alleen voor laden onder het rijden. De ingangsspanning voor de zonnepanelen is beperkt tot 24 volt. Daar ga je snel overheen, of je moet je panelen weer parallel schakelen maar dan moet je weer dikkere kabels hebben ivm de hogere stromen. Dus ik heb voor de zonnepanelen de bekende EPEver.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

Ik heb ook de renogy (40a) dc lader. De zonnepanelen doe ik via een aparte (epever) lader, idd omdat die een hogere ingangsspanning kan hebben. Mijn paneel is een 315wp normaal paneel en dat is >25v. Daarnaast heb ik liever zoveel mogelijk apart, makkelijker bij storingen en/of upgraden
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
mabaert
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

Merci, dat zijn 2 argumenten waar ik nog niet aan gedacht had!
Als ik het goed heb zit er in de Iveco een alternator van 110A. Ik lees dat die best nie voorbij de 50% belast wordt. Dus een lader van maximum 50A lijkt mij het meest ideale?
mabaert
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

Oké, na lang opzoeken ga ik toch voor een cyrix-li-ct 120 gaan als eerste oplaadmogelijkheid. Omdat het uiteindelijk blijkbaar toch gezonder is voor een lifepo4 om niet constant op 100% opgeladen te zijn.

Ik ben er nu bijna, hopelijk kan iemand mij wat helpen met het volgende:
De kleine gebruikers aansluiten zal mij lukken, via een zekeringsblok. Maar ik blijf het moeilijk hebben om de zaken ervoor te bepalen.
- de kabeldikte en bijhorende zekering van batterij naar zekeringsblok (met een manuele hoofdschakelaar tussen)
- de kabeldikte en bijhorende zekeringen van startbatterij naar cyrix en van cyrix naar huisbatterij

Nota: de cyrix-li-ct levert max 120A. De huisbatterij kan met max 60A opgeladen worden. Hoe fix ik dit?

Volgende gegevens zijn mij bekend:
huisbatterij: lifepo4 300A. Max oplaadstroom 60A
- alternator van de iveco: 120A
- gebruikers en hun max verbruik (ventilator 5A, ijskast 6A, waterpomp 5, ledlichten 1, usbplugs voor telefoons 4A , usbplug voor laptop 5A, dieselkachel 10A

Ik heb een redelijk lang stuk kabel van 35mm op overschot liggen. Kan ik dit gebruiken voor al de overige kabels vóór de huisbatterij?

Normaal gezien zijn deze vragen het laatste puzzelstukje om het elektrische gedeelte veilig te leggen!
Marijn
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door kampo »

Nee zo gaat dat niet.
Je loopt het risico dat je 120A dynamo gedurende lange tijd meer dan 1/3 van zijn vermogen in de 300Ah LFP accu gaat pompen. En op termijn oververhit en de geest geeft.
In theorie kan je 300Ah LFP ongeveer 300A opnemen in 1h. In de praktijk gelukkig iets minder.

Een Cyrix Li relais 120A gaat daar niets aan veranderen.
Dus kan je best een 50A buck boost gebruiken en die begrenzen op 40A of een DC/DC orion charge converter van 30A

PS zelf ben ik bezig met een Daily 70s18 4x4 chassis cabine met opbouw 470cm
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door Atoz »

Tot vervelens toe werd hier al op dit forum (en andere plekken) geadviseerd om die LFP te laden met een DC/DC booster.
Maar blijkbaar wil niemand dat advies geloven....

Willen we het dan ook maar in 1 keer hebben om de stroombeperkende eigenschappen van te dunne koperen geleiders niet te promoten?
Die worden namelijk onverantwoord warm.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
mabaert
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

ah bon zover was ik nog niet gekomen. Kvond het al vreemd om met dunnere kabels een stroombeperking te realiseren.
Zo'n buck booster is wat teveel van het goede qua prijs
De Orion charge valt al wat beter mee. Is dat de meest betaalbare (veilige!) optie Dus dat kan gewoon gebruikt worden voor het laden via de alternator? En wat raden jullie dan aan qua kabels en zekeringen?
mabaert
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

Niemand?
Plaats reactie