Twee keer BPM betalen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Linkemink
Berichten: 32
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 21:47

Twee keer BPM betalen?



Bericht door Linkemink »

Ik heb voor mijn zelfbouw camper een gebruikte (2012) Opel Vivaro aangeschaft en (aanschafprijs en 21 % BTW betaald).
De auto is bij een autobedrijf gekocht.
De vorige, 1e eigenaar, heeft de auto nieuw gekocht en op zijn naam (natuurlijk persoon) laten zetten. De auto heeft nooit op naam van een bedrijf gestaan.
Volgens mij, en ook bij onderzoek via google, moet een natuurlijk persoon bij aanschaf van een bedrijfsauto (grijs kenteken) naast de verkoopprijs ook BTW en BPM betalen.
Nadat ik van deze auto een buscamper heb gemaakt is deze gekeurd en als kampeerauto in het RDW bestand geregistreerd.
Dit kon pas nadat ik een BPM aangifte had opgemaakt en ingestuurd. Telefonisch deelde de Belastingdienst in Heerlen mij mede dat eerst de aangifte en de daaropvolgende betalingsinstructie gevolgd moet worden voordat inhoudelijk naar de aangifte gekeken gaat worden.

Vervolgens heb ik de BPM volgens de betalingsinstructie betaald en daarna een bezwaarschrift ingediend voor teruggave van de BPM omdat deze al door de eerste eigenaar betaald was.

Nu heb ik antwoord van de inspecteur ontvangen dat de BPM die ik betaald heb het gevolg is van de ombouw van bedrijfsauto naar kampeerauto en dat het niet uitmaakt of de 1e eigenaar een natuurlijk persoon was en de BPM reeds door hem bij aanschaf betaald is.

Zo wordt er mijns inziens twee keer BPM betaald voor hetzelfde voertuig wat volgens mij onterecht is. ( volgens mij is de regel dat als er BPM voor een voertuig betaald is er niet later nog een keer BPM betaald moet worden).

Ja ik kan, als ik niet met de voorgenomen uitspraak bezwaarschrift eens ben, deze mondeling toe lichten in Breda wat niet naast de deur ligt.
Zijn er mensen met dezelfde ervaring en/of personen die mij van advies kunnen voorzien?
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: 2 keer BPM betalen?



Bericht door pwhooftman »

Linkemink schreef:
ma 02 dec 2019, 9:50
... en dat het niet uitmaakt of de 1e eigenaar een natuurlijk persoon was en de BPM reeds door hem bij aanschaf betaald is.
Dat eerste deel klopt volgens mij, het gaat er om hoe de wagen geregistreerd stond. Als dat 'bedrijfsauto' was, dan moet je nu nog BPM betalen. Maar als de vorige eigenaar hem als personenwagen had geregistreerd heeft de vorige eigenaar al BPM betaald en hoef jij dat voor zover ik weet niet nogmaals te doen. Even je kenteken invoeren op ovi.rdw.nl en je ziet hopelijk nog staan hoe de wagen door de vorige eigenaar werd geregistreerd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: 2 keer BPM betalen?



Bericht door Dafluc »

Het lijkt me niet dat je een lege bestelauto laat omkeuren naar personenauto. Dus je mag aannemen dat het een bedrijfsauto was (N1). Jij hebt er een personenauto (M1) van gemaakt met de toevoeging kampeerauto (SA). Als je van grijs naar geel gaat moet er bpm worden betaald.
Afbeelding
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door tonic »

De belastingdienst heeft het aan het rechte eind. Bij ombouw van bedrijfswagen naar personenauto (camper) ben je verplicht de rest BPM af te dragen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door hathi »

U heeft een denkfout gemaakt? Omdat een Eenmanszaak zijn auto, die gebruikt wordt voor de zaak, altijd op zijn naam heeft staan hoe anders?...de persoon is ook de zaak dus terecht.
Hans
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Dafluc »

Hoe anders? Een eenmanszaak kan een privé auto hebben en zichzelf 19 cent per km betalen voor zakelijke km. Of je kan de auto op naam van de zaak zetten en een rittenadministratie bijhouden.
Afbeelding
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door pwhooftman »

Kortom, even de kentekencheck doen en je weet het (mits de RDW de registratie al niet heeft aangepast naar kampeerauto, ik weet niet of eerdere registraties te raadplegen zijn).

Edit, ik zie in de openingspost dat de RDW de wagen al op (nieuw) kenteken heeft gezet, ik weet niet of, als het oude kenteken bekend is, ook het oude kenteken nog geraadpleegd kan worden.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door marjasjaak »

Zodra er op een voertuig een nieuw kenteken wordt uitgegeven, is het oude niet meer via de RDW site opvraagbaar.

Je zal dan eigenlijk de eerste aankoopfactuur moeten zien. Dan weet je zeker dat er wel of niet BPM is betaald.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op ma 02 dec 2019, 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door hathi »

Dafluc schreef:
ma 02 dec 2019, 11:30
Hoe anders? Een eenmanszaak kan een privé auto hebben en zichzelf 19 cent per km betalen voor zakelijke km. Of je kan de auto op naam van de zaak zetten en een rittenadministratie bijhouden.
Onzinnige reactie ...prive....want ook dan staat hij op naam van de eigenaar Vd eenmanszaak,hoe anders!,dat maakt geen enkel verschil voor de tenaamstelling
Hans
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Cee Pee »

En een eenmanszaak (een ZZP dus) kan geen auto op de naam van de zaak hebben die staat altijd op je eigen naam.
Je kunt hem wel zakelijk rijden/gebruiken, dat is iets anders.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Dafluc »

Klopt. Maar er zijn ook andere vormen van eenmanszaken mogelijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1790
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door doov »

Linkemink schreef:
ma 02 dec 2019, 9:50
Ik heb voor mijn zelfbouw camper een gebruikte (2012) Opel Vivaro aangeschaft en (aanschafprijs en 21 % BTW betaald).
Uit dit citaat blijkt al dat er geen BPM was afgedragen.
Immers over de rest BPM behoeft geen BTW afgedragen te worden.
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door tonic »

Dit doet allemaal niet ter zaken.
Het was een voertuig op een bedrijfswagen kenteken bij ombouw naar een personenauto kenteken moet je altijd rest BPM betalen.
Of er nou door de vorige eigenaar BPM betaald is of niet. Als de bus al een personenauto kenteken had dan was het een ander verhaal.
Maar je bouwt nu om van bedrijfswagen naar personenauto kenteken. Dus rest BPM.

Dat de TS zich niet goed voorbereid heeft is jammer en misschien een tegenvaller. Maar dit zijn de duidelijke regels.
Linkemink
Berichten: 32
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 21:47

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Linkemink »

De registratie van de auto was op naam van een natuurlijk persoon maar bij "voertuigcategorie " stond N1, bedrijfsauto. Nu is deze als M1, personenauto geregistreerd.
Omdat de 1e registratie van de auto N1 is moet ik dan er van uit gaan dat de 1e eigenaar een bedrijf/ZZPer is die de auto op persoonsnaam heeft laten zetten ipv bedrijfsnaam en daardoor geen BPM danwel teruggave BPM heeft gehad?

M.a.w als ik als particulier een nieuwe bus koop waar uiteraard een grijs kenteken voor afgegeven gaat worden betaal ik dus de netto aanschafprijs plus BTW. Omdat ik geen bedrijf heb kan ik geen gebruik maken van teruggave BTW en eventueel BPM. Ik neem aan dat ik dus dan ook BPM moet betalen en de auto zal dan als M1 op mijn naam worden gezet of is dit een verkeerde veronderstelling. Ik kom er via de site van de belastingdienst niet uit.
Plaats reactie