Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
jerrycan
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 17:59

Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door jerrycan »

Hallo Camperforum leden,

Ik ben voornemens een 9-persoons "Renault Trafic Combi 9-Sitzer Authentique" te importeren uit Duitsland. Ik heb een mooie zien staan uit 2015 met minder dan 40.000km op de teller. Deze zou ik willen ombouwen naar een 9-peroons buscamper. Waarom wil ik dit? Ik ben voetbal coach en wil de bus af en toe gebruiken op met mijn team naar wedstrijden te kunnen rijden. Daarnaast wil ik er ook mee op vakantie kunnen samen met mijn vrouw. Hiervoor kan ik dan 1 of 2 rijen stoelen uit de bus verwijderen om zo meer ruimte te creëren in de bus.

Uit ervaring weet ik dat je in de zomer vrijwel de hele dag buiten leeft, de bus gebruik je eigenlijk alleen maar om in te slapen en tevens als opslag. Koken doe ik het liefst gewoon buiten, een keuken in de bus zou ik dus liever niet hebben maar om toch in aanmerking te kunnen komen voor het kwarttarief moet ik aan de voorwaarden voldoen. Dus een vaste keuken.

Ik denk dit als volgt te kunnen realiseren (wellicht denk ik er te makkelijk over, graag jullie feedback):
1. Slaaphefdak installeren om op die manier 2 slaapplekken te realiseren.
2. Het keukentje wil ik graag achter de achterbank installeren, daar is voldoende ruimte voor (ik zou graag een foto toevoegen maar weet nog niet hoe ik dat moet doen). Is dit toegestaan? Ik heb ergens gelezen dat de keuken van binnenuit gebruikt moet kunnen worden, dus zonder het openen van de achterklep/deuren. In mijn geval zou je hiervoor over de achterbank moeten klimmen. Maar hoor graag jullie feedback.
3. Opbergkast/lade naast de keuken. Met daaraan vastgemaakt een tafeltje.

Zijn er zaken die ik vergeten ben?

Het invoeren heb ik wel eens eerder gedaan, daar heb ik al ervaring mee.
Groet,
Jerry
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus.



Bericht door tonic »

Hier kun je alles vinden:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

Op normale wijze is dus niet klimmen en klauteren.
Als je eerlijk bent wil je gewoon een 9 persoonsauto maar een kwart wegenbelasting.
Dat 9 persoons gaat zeker lukken maar dat laatste????
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80398
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door Dafluc »

Nee, een keuken achter de achterste achterbank zullen ze niet accepteren. Dat is namelijk precies de reden waarom die toevoeging 'normaal te bereiken' erbij is gekomen. Omdat iedereen die een Chevy om liet keuren een keukenblokje tussen de achterbank en de achterdeuren zette. Buiten staan en koken is weer wel toegestaan. Dat doet namelijk bijna iedereen die de keuken voor de schuifdeur heeft staan.
Afbeelding
jerrycan
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 17:59

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door jerrycan »

Dank voor je snelle reactie, en ik begrijp je eerlijke opmerking ook wel. Mijn uitdaging is idd om de 9 personen op het camperbus kenteken te gaan krijgen. Daarom wil ik graag begrijpen of/hoe dit mogelijk is. Maar ik wil er ook zeker mee op vakantie gaan. Ik heb in het verleden een VW California gehad, heb toen gemerkt dat ik met minder luxe ook nog prima uit de voeten kan, en al helemaal in de zomer. Vandaar dat me dit een ideale combinatie lijkt.

Gr.Jerry
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door jasperenpriscilla »

Ik vind het een geniaal idee, en inderdaad waarom zou je niet het nuttige met het aangename combineren en dan als het lukt op het kwart tarief, fantastisch toch?

Ik denk dat je jezelf even moet afvragen wat je het meest denkt te gebruiken. Gebruik je hem het meeste voor camperen? dan zou ik de consessies doen in het 9persoons gedeelte (je voetbalteam boeit het weinig als er iets wordt ingeboet op comfort, en een vers gezet bakkie koffie onderweg naar het veld, of een koud biertje op de terugweg doen veel goed)

voor het campergebruik zou ik zorgen dat je toch echt gemakkelijk bij je keuken kan van binnenuit. Daar heb je echt plezier van, als je op een kille ochtend opstaat is het best fijn als je gewoon makkelijk een bakkie koffie of thee kan zetten zonder eerst naar buiten te moeten bijvoorbeeld.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door tonic »

Zo geniaal vind ik het niet!
Je kunt gebruikmaken van de mazen in de wet maar, dit soort constructies kan de doodsteek worden voor het camper kwarttarief.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door marjasjaak »

De bus zal altijd moeten voldoen aan de camper eisen.

Zou je bijvoorbeeld de keuken eruit halen omdat je hem gaat gebruiken voor een verhuizing oid..
Dan mag je bij controle een leuke financiële bijdrage gaan leveren aan de B.V. Nederland.
Bijna alle controlerende instanties op de weg zijn uitgerust met automatische kenteken herkenning......
Als er teveel kleine campers op de weg komen die oneigenlijk gebruikt worden, dan gaan vanzelf de eisen zwaarder worden.
Zie de oldtimer regeling die van 25 naar 40 jaar is gegaan.

Er moet een kookgelegenheid, water/fornuis. Een slaapplek en een tafel in de bus aanwezig zijn.
Mijn buurman rijdt met een VW T5 in camperuitvoering, waar het bed altijd aanwezig in de bus.
Vraag mij af hoe je met de 2 banken aan deze eis kunt voldoen.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door doov »

tonic schreef:
vr 29 nov 2019, 9:05
Zo geniaal vind ik het niet!
Je kunt gebruikmaken van de mazen in de wet maar, dit soort constructies kan de doodsteek worden voor het camper kwarttarief.
Bovendien is het onsportief om maar met 9 man te voetballen.
Gebruikersavatar
Paul Willem
Berichten: 602
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 18:05
Locatie: Amsterdam

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door Paul Willem »

Het lijkt me in verband met de maximaal toelaatbare massa haast onmogelijk om 9 zitplaatsen in een camper op kenteken te krijgen. Je idee spreekt me wel aan.
Met vriendelijke groet,

Paul.
Adria Coral S680 SP

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80398
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door Dafluc »

Kwestie van een keukenblok in een taxibus. Klapbed erbij en klaar. En veel banken kunnen plat. Heb je al een bed.
Afbeelding
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 4:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door 't Busje »

Boerenslim! Hoe vervoer je een elftal op acht zitplaatsen?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 4:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hefdakbus
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 19 apr 2017, 0:16

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door Hefdakbus »

marjasjaak schreef:
vr 29 nov 2019, 10:45
De bus zal altijd moeten voldoen aan de camper eisen.

Zou je bijvoorbeeld de keuken eruit halen omdat je hem gaat gebruiken voor een verhuizing oid..
Dan mag je bij controle een leuke financiële gaan leveren aan de B.V. Nederland.
Bijna alle controlerende instanties op de weg zijn uitgerust met automatische kenteken herkenning......
Als er teveel kleine campers op de weg komen die oneigenlijk gebruikt worden , dan gaan vanzelf de eisen zwaarder worden.
Zie de oldtimer regeling die van 25 naar 40 jaar is gegaan.
Daar heeft TS wat mij betreft niets mee te maken. Het is de overheid die misgunt en het niet kan hebben dat er een aantal mensen een voordeeltje hebben. Wat mij betreft word het Europees geregeld dat het wettelijk verplicht is een auto ouder dan 30 jaar vrij te stellen van enige vorm van belasting (behalve brandstof accijns dan) En dus ook kampeerwagens hoeven maar 25% te betalen moet ook verplicht. Geen onderscheid tussen particulieren en ondernemers onder de wet discriminatie (grijs kenteken MOET terug)

En niemand is een zogenaamde ''profiteur of oneigenlijke gebruiker'' de wet schrijft voor welke inrichtingseisen er zijn. Of zoals bij de oldtimer, een leeftijdseis. Nergens staat hoe men dient zijn voertuig te gebruiken NERGENS.

Kortom, in dit land zijn te veel misgunners. Buurman heeft een camper, laten we gelijk de handhaving bellen ant nu ben ik jaloers. Zo is Nederland helaas.

Als men niet wilt dat de armoede zichtbaar word, dan moet men i.p.v blokkeren van alternatieven de zogenoemde ''hoofdzaken'' maar betaalbaar gaan maken! En niet zo achterlijk hoge belasting heffen op auto's vanwege het gewicht of wat voor een soort motor erin zit.
Plaats reactie