Belastingdienst: tussenwand verwijderen = verplichte ombouw naar personenauto(?)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Belastingdienst: tussenwand verwijderen = verplichte ombouw naar personenauto(?)



Bericht door Silvos »

Beste Camperliefhebbers,

Ik heb een gekke kwestie die ik jullie wil voorleggen waar ik niet uitkom met de belastingdienst na 50 minuten bellen. Korte uitleg; in eerste instantie wilde ik een Bipper/Nemo ombouwen tot mini camper, maar bij nader inzien en na aanleiding van de reacties in het topic twijfel ik toch of dit niet TE klein is. Dus keek ik nu naar een bus een maatje groter, bijvoorbeeld een Partner L2 of een Transit Connect L2.

Omdat deze NET niet voldoen aan de binnenruimte van 130 cm hoog (voor montage hefdak) komen deze bussen echter niet in aanmerking voor het kwarttarief. Oplossing is een nog grotere bus zoals een Transit of Boxer of een oudere bus maar dit heeft niet mijn voorkeur. Bovendien schrok ik toch wel van de kosten een slaaphefdak (als er dan toch een hefdak in moet wilde ik het goed aanpakken).

Dus kwam ik uit bij het logische alternatief; waarom niet een Partner of een Transit Connect op benzine zonder kwarttarief. Het volle tarief op benzine is 50-60 euro per maand dus dat is te overzien. Bovendien zit diesel toch een beetje in een verdomhoekje en is een benzineuitvoering wat toekomstbestendiger. Daarnaast hoeft er niet perse een hefdak in dus kan daarmee wachten tot ik het echt nodig vind.

Echter ombouw tot camper is toch nog wat gedoe bij de RDW en je betaalt natuurlijk de rest BPM en er is buiten misschien verzekeringskwesties ook geen reden voor (immers voornaamste reden voor omkeuren is kwarttarief aanvragen). Dus mijn idee was om in eerste instantie gewoon het tussenwandje eruit te slopen en er een uitneembaar interieur in te zetten. Als de bestelwagen ouder is dan 5 jaar betaal ik zo geen BPM (want bestelauto particulier, geen kampeerauto) en ik kan nog eens rustig een jaartje afwachten hoe ik de permanente inbouw wil hebben.

Het enige is dus tussenwandje eruit schroeven en een formulier Aangfite motorrijtuigen belasting verandering aan het motorrijtuig invullen bij de belastingdienst (Dit formulier: https://download.belastingdienst.nl/bel ... z12fol.pdf ) om aan te geven dat het voertuig niet meer voldoet aan de inrichtingseisen voor bestelauto/grijs kenteken. Echter nu beweert de belastingdienst op basis van dit stroomsschema ( https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... bestelauto ) dat een bestelauto zonder tussenwand voor de belastingdienst een personenauto is.

Op zich prima, ik ben best bereid het personenautotarief te betalen - echter de belastingdienst beweert dat ik de auto dan bij de RDW moet laten omkeuren tot personenauto. Ik heb aangegeven dat dit niet de bedoeling is (en bovendien niet mogelijk), immers de bestelauto heeft geen achterruiten, geen bevestigingspunten voor een achterbank etc. Ik wil gewoon een bestelauto zonder tussenwandje, dat ik daardoor meer wegenbelasting moet betalen vind ik prima.

Mevrouw blijft echter beweren, ook na navraag bij de backoffice en overleg met een andere collega dat als ik het formulier verandering motorrijtuig invul en aangeef dat het tussenwandje eruit is dat ze mij dan in de categorie bestelauto particulier plaatsen. Echter dat ook bij die categorie het tussenwandje verplicht is. Omdat het tussenwandje vereist is voor alle bestelauto's, ongeacht het gebruik. Zij geven dus aan dat als ik dan zou worden aangehouden ik een naheffing zou krijgen voor het verschil in wegenbelasting tussen bestelauto particulier (geen opcenten) en het tarief personenauto.

Ik snap hier niks van, ik heb ook nog met de RDW gebeld en deze geven een soortgelijk verhaal. Een bestelauto zonder tussenwandje zou omgebouwd moeten worden naar personenauto en moeten voldoen aan alle bijbehorende eisen zoals een achterbank. iets wat ik per definitie niet snap omdat er ook bestelauto's zijn zonder tussenwand en personenauto's waar de achterbank is uitgeschroeft.

Dus of de RDW en belastingdienst verstrekken mij hier onjuiste informatie of de regelgeving zit gewoon gruwelijk onlogisch in elkaar? Dus wie weet of het mogelijk is om simpelweg het tussenwandje uit een bestelauto te slopen en alleen administratief, als belastingkwestie het wegenbelastingtarief te laten wijzigen. Maar om de voertuigcategorie (Bedrijfsauto N1/N2/N3) gelijk te houden?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80403
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Belastingdienst: Tussenwand verwijderen = verplichte ombouw naar personenauto(??)



Bericht door Dafluc »

Als de belastingdienst én de RDW nou toch zeggen dat het op deze manier niet kan. Wat verwacht je dan hier voor antwoord?
Afbeelding
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: Belastingdienst: Tussenwand verwijderen = verplichte ombouw naar personenauto(??)



Bericht door Silvos »

Nou, ik heb zowel de RDW als de Belastingdienst er al vaker op betrapt dat ze onjuistheden verkondigen of dat als je een andere medewerker spreekt je een volstrekt ander antwoord krijgt. Dus ik ga niet blind af op wat de belastingdienst en de RDW zeggen :bang:

Daarnaast weet ik dat de regeltjes soms krom kunnen zijn maar dit leek me wel heel extreem. Een bestelwagen met 130 cm laadhoogte mag zonder tussenschot rijden maar een bestelwagen met 127 cm laadhoogte moet niet alleen dubbel zoveel belasting betalen maar OOK nog omgekeurd worden tot personenauto waarbij een achterbank verplicht is? De twee dingen die ik me met name afvraag;

- Is het echt niet mogelijk om puur fiscaal een personenauto te rijden? Ik bedoel net als met de belastingdiensteisen voor een hefdak lijkt me dat de eisen van de belastingdienst los staan van de eisen van de RDW. Als het voor de belastingdienst een personenauto is betekend dat toch niet dat het voor de RDW ook een personenauto moet zijn? Het hele tussenschot is puur een fiscale kwestie, immers een grote bestelwagen is ook een bestelwagen zonder tussenschot, ik geloof niet dat de RDW daar onderscheid in maakt.

- Mocht het werkelijk zo zijn dat een bestelwagen omgekeurd moet worden naar een personenauto is het dan niet mogelijk om hem gewoon te laten keuren als personenauto met maar 2 zitplaatsen en een hele grote kofferbak? (Volgens de RDW zou dit dus niet kunnen).
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80403
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Belastingdienst: Tussenwand verwijderen = verplichte ombouw naar personenauto(??)



Bericht door Dafluc »

Volgens mij staat er nergens dat in een personenauto een achterbank verplicht is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Belastingdienst: Tussenwand verwijderen = verplichte ombouw naar personenauto(??)



Bericht door Atoz »

Als de belastingdienst én de RDW nou toch zeggen dat het op deze manier niet kan. Wat verwacht je dan hier voor antwoord?

Schreef Dafluc en als ik het nu herhaal zijn we met zijn twee.

Jij zou graag in een land wonen waar vrije interpretatie van de soms geldende wetten mogelijk is.
Helaas woon je in het Westen, waar dat niet kan. Soms wel, ga je me straks schrijven, maar uiteindelijk zal het niet kunnen.

Stop met dagdromen, stop met allerlei slimme oplossingen te bedenken, lees de geldende regels en pas ze toe.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Belastingdienst: Tussenwand verwijderen = verplichte ombouw naar personenauto(??)



Bericht door DiffRental »

Een Nemo, partner e.d. zijn er wel als personenwagen met 4 of 5 zitplaatsen en hebben een daarbij behorend registratie type goedkeuringsnummer.
Dus je zal aan die voorschriften moeten voldoen.
(denk dat daar het schoentje wringt)
Laatst gewijzigd door DiffRental op wo 27 nov 2019, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Peter
Wim1955
Berichten: 99
Lid geworden op: di 20 nov 2018, 20:40

Re: Belastingdienst: Tussenwand verwijderen = verplichte ombouw naar personenauto(??)



Bericht door Wim1955 »

Als een achterbank verplicht zou zijn , dan zouden alle Smart for two's bestelwagen zijn .
Idem voor alle tweezits sportwagentjes .
Dus die achterbank lijkt niet verplicht te zijn .


Groet Wim
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Belastingdienst: Tussenwand verwijderen = verplichte ombouw naar personenauto(??)



Bericht door DiffRental »

Nee want die wagens hebben een type goedkeuring met 2 zitplaatsen
Groeten Peter
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Belastingdienst: Tussenwand verwijderen = verplichte ombouw naar personenauto(??)



Bericht door DiffRental »

Nog even verder gedacht, vermoedelijk kan je het wel op kenteken krijgen maar dan moet je een type goedkeuring aanvragen en moet je naar Lelystad. (als dat nog steeds zo is)
Je gaat dan een moeilijk traject bewandelen wat zo duur is dat je beter een Nemo personenwagen kan kopen en de bank plat leggen.
Met dat soort lastige type keuringen ging je vroeger eerst in Duitsland of Engeland registreren en dan binnen de EU weer invoeren in Nederland.

Succes. :P
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80403
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Belastingdienst: Tussenwand verwijderen = verplichte ombouw naar personenauto(??)



Bericht door Dafluc »

Ik snap het sowieso niet. Je hebt het over een auto waarvan een personenauto versie gewoon bestaat en te koop is. Maar jij moet de grijs kenteken versie hebben en daar een personenauto van maken. Waarom geen geel kenteken Partner, daar de achterbank uithalen en klaar? Geen tussenschot. Op benzine. Lage lasten. Er zijn er genoeg te koop.
Afbeelding
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: Belastingdienst: Tussenwand verwijderen = verplichte ombouw naar personenauto(??)



Bericht door Silvos »

Atoz schreef:
wo 27 nov 2019, 18:37
Als de belastingdienst én de RDW nou toch zeggen dat het op deze manier niet kan. Wat verwacht je dan hier voor antwoord?

Schreef Dafluc en als ik het nu herhaal zijn we met zijn twee.

Jij zou graag in een land wonen waar vrije interpretatie van de soms geldende wetten mogelijk is.
Helaas woon je in het Westen, waar dat niet kan. Soms wel, ga je me straks schrijven, maar uiteindelijk zal het niet kunnen.

Stop met dagdromen, stop met allerlei slimme oplossingen te bedenken, lees de geldende regels en pas ze toe.
Zoals ik al aangaf aan Dafluc staan de belastingdienst en RDW nou niet bekend om hun zorgvuldige antwoorden. Dus dat de eerstelijnsmedewerkers aan de telefoon daar zeggen dat iets niet kan is niet perse hetzelfde als wat het wetboek zegt.

En waarom zou je geen slimme oplossingen mogen bedenken (binnen de grenzen van de wet). Een tijdelijk interieur inbouwen om je camper zo licht mogelijk te keuren is ook niet wat de wetgever voor ogen had, maar dat mag wel. Zo zijn er talloze voorbeelden te noemen waarbij een wet wel degelijk op een bepaalde manier geintrepreteerd wordt. Overigens ben ik niet eens zozeer op zoek naar een omweg maar ergert het mij vooral dat het zo ingewikkeld en onduidelijk is allemaal.
Dafluc schreef:
wo 27 nov 2019, 18:56
Ik snap het sowieso niet. Je hebt het over een auto waarvan een personenauto versie gewoon bestaat en te koop is. Maar jij moet de grijs kenteken versie hebben en daar een personenauto van maken. Waarom geen geel kenteken Partner, daar de achterbank uithalen en klaar? Geen tussenschot. Op benzine. Lage lasten. Er zijn er genoeg te koop.
Er zijn een aantal redenen waarom de voorkeur uit ging naar een bestelbus waaronder;
- L2 varianten
- Doorgaans lagere aanschafprijs
- Schuifdeur is praktischer dan 2 gewone achterdeuren
- De personenversie heeft geen vlakke laadvloer
- Vrijheid om zelf te bepalen waar ramen komen, de vele ruiten in een personenwagen zijn voor mij onnodig en lastig te isoleren en te bekleden
- Keuze op zelf te bepalen en op welke rekenmethode de BPM wordt verrekend.

Maargoed de conclusie van het topic is duidelijk, ik dacht dat dit een onlogische regelgeving was maar blijkbaar denk ik teveel buiten de regeltjes. Ik zal dan ook gewoon de bus laten keuren als kampeerwagen op vol wegenbelastingtarief en dan ben ik van al het gezeur af.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Belastingdienst: tussenwand verwijderen = verplichte ombouw naar personenauto(?)



Bericht door durisotti »

Ik denk dat je de regels voor het tussenschot niet niet helemaal snapt..even goed lezen, dan zie je dat en tussenschot in een kleine bestelauto niet verplicht hoeft te zijn bij bepaalde bestelauto's zoals het oude type peugeot partner of de Renault Kangoo van het eerste model.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... inrichting
Plaats reactie