Vraag: geeft hout op metaal geen condens?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door Breg »

Dag allen!

Na lang zoeken kom ik niet uit het volgende.

Bijna iedereen bevestigt volgens mij hout direct op het metaal, dan wel met kit, dan wel met schroeven.
Geeft het geen condens-problemen om hout op metaal te bevestigen?
In mijn theorie: Metaal = koud --> hierop condenseert vocht (als het erbij kan). Dit vocht kan vervolgens in het hout trekken. Ik hoor niemand erover, maar dat lijkt mij een probleem, of heb ik het mis?

Ik wil zo min mogelijk in mijn busje boren, dus ben plan om een aantal basis-planken te lijmen waartegen de aftimmering kan.

- Geeft de kit voldoende 'isolatie' en afstand tot het metaal om condens te voorkomen dat in het hout gaat?
- Of is het slim om er een laagje vilt tussen te doen? (metaal - vilt - lijmkit - hout)
- Andere optie wellicht: hout in metaal boren met 3 mm armaflex ertussen (metaal - 3mm armaflex - hout - schroef er doorheen)

Ben benieuwd naar jullie ervaring/mening hierover.

Groet!
Bregje
Arie55
Berichten: 5665
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door Arie55 »

heb geen pasklaar antwoord voor je, maar probeer de 'koude bruggen' (zo heten die dingen) zo klein mogelijk te maken. De panelen van een camper zijn opgebouwd als: dunne Al. plaat, dan isolatie materiaal en vervolgens dun hout.
Wat je zou kunnen overwegen is een bevestigingslat op enige afstand van het metaal te bevestigen. Dat doe je met beugeltjes. Die kit je aan het metaal en als het kan, direct bevestigen aan verstevigingsribben die in de bus zitten. Tussen de afwerkingslaag en metalen autodeel hou je >2 cm aan voor isolatie. 4 cm geeft meer comfort.
Het isoleren is een verhaal apart. Dit i.g.v. dampschermen (folie) met meer van dat gedoe.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door veetee »

Ik ben geen expert, maar het lijkt me dat daar waar je hout op metaal lijmt met lijmkit, er geen condens kan ontstaan - mits je het volledige contactoppervlak goed gekit hebt. Lijkt me een prima basis.
Vilt er tussen zou ik niet doen, dat verzwakt de lijmverbinding. Zorg wel dat je een minimale gelijkmatige kit laagdikte van b.v. 2 mm over het gehele contactoppervlak hebt.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Terwijl onze bus in aanbouw was hebben we hem ook gewoon gebruikt (was wel een beetje behelpen af en toe! ;-) )
Toen ik de 4mm platen op wanden en plafond gelijmd had viel het bij vochtig weer op dat je precies de plekken kon zien waar de lijm zat, daar zaten donkere plekken (condensvocht) op het hout.
Na het plakken van schuimvinyl blijft alles droog, nu condenseert e.e.a. op de overgebleven metaaldelen van deuren etc, en vooral op het glaswerk in de cabine.
De enige oplossing daarvoor is stoken en ventilatie.

Groeten Jeroen
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door CamperMike »

Goedemorgen Bregje

Leuke vraag ))) ik heb heel wat YouTube bouw filmpjes gekeken en zie ze het eigenlijk allemaal doen, hout rechtstreeks op het metaal. Maar nu jij dit zo aankaart heb ik er ook mijn bedenkingen over. M.i. is de enige optie dan nog dunne laag isolatie (bijv. Armaflex) er eerst op en dan toch het hout schroeven. Zodra je er eerst wat opplakt ben je voor plakken wel je kracht kwijt. Maar of de kenners het hiermee eens zijn.

Ik volg dit draadje graag verder en ben erg benieuwd hoe je dit voor jouw project oplost )))

Succes met be bouw!

Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk

leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door leftlanebandit »

Ik heb uiteraard eerst de wanden geïsoleerd
Dan heb ik tegen de horizontale balkjes een verticale houten staander gekit en daar tegen de wandplaten die weer afgewerkt zijn met schuimvinyl
Schuimvinyl wordt veel toegepast in de jachtbouw om condens te voorkomen

Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk

Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1098
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door WiSpi »

De kans op condens blijft altijd aanwezig. Zeker bij temperatuurverschillen in relatie tot de mate van luchtvochtigheid tussen binnen en buiten. Zoek maar eens op 'dauwpunt' dan kun je je hart ophalen bij de bouwfysica. Maar ik denk dat je niet het antwoord zult vinden die je zoekt.
Ik zou er vanuit gaan dat er altijd condensvorming op het hout kan komen, hoe goed je je best doet dit te voorkomen. Dat betekent, dat het hout wat vochtig kan worden door condens, behandeld moet worden en dat je ventilatieopeningen moet maken zodat het ook weer kan drogen.
Voor ventilatie heb je altijd twee openingen nodig (beneden en boven).
Ik benader het vanuit de bouwkundige kant, ik weet niet hoe dat uitpakt bij campers.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1719
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door marjasjaak »

Ik ben geen condens deskundige, maar als je hout lijmt op het metaal en in het hout komt vocht dan zal het er via dezelfde weg wel weer uitgaan.

Toen wij de bus gingen "strippen" moesten we veel parker gaatjes waar de houten "bedrijfs"wanden mee waren geschroefd behandelen met anti roest (bus 3 jaar oud) Als je alles gaat schroeven krijg je boorslijpsel wat weer lekker gaat roesten :crazy: .
Volgens mij als je het gelijmde hout behandeld met verf (zit ook op de kozijnen van je huis) dan kan er minder vocht intrekken. :angel:

Regelmatig luchten is de beste remedie :idea: .
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door Breg »

Dank voor jullie antwoorden!

Eens: hout tegen metaal lijmen met een laagje ertussen is niet zo slim :-B - dan verslapt te verbinding.

Er lijkt zover ik zie geen ideale oplossing - maar omdat ik er zo weinig over vind, zal het condensatieprobleem op hout wel niet zo'n groot probleem zijn.

Dus het is:
- of hout op metaal met lijm, en accepteren dat daar wat condens zal vormen.
- of toch door het metaal heen schroeven, maar dan met een dun laagje isolatie ertussen omdat het dan wel kan. (Voorbeeld met armaflex als tussenlaag: https://www.youtube.com/watch?v=kk3-mPc9PjY) -- doorspoelen naar minuut 5.18)
- optie 3, magneten in hout bevestigen en deze zo tegen het plafond plaatsen. Voor mij denk ik geen optie (je moet bedenken wat er gebeurd in geval van ongeluk, en ook het koudebrug probleem is er niet mee opgelost) - maar ik vind het wel inventief: https://www.youtube.com/watch?v=kfuUC88SYx0.

Sowieso staat ventilatie voorop, dus ik heb inmiddels al de (voor mij stervensdure) maxxair fan / dakluik gekozen. Een tweede ventilatiegat (goede tip) moet ik nog bedenken. Iemand een tip voor een simpele ventilatierooster/gat in de bodem? Of, als die ventilator lucht er uit blaast, is het dan niet zo dat er op een of andere manier door alle gaatjes/kieren wel vanzelf verse lucht binnenkomt?

(Kom ik gelijk bij een tweede vraag: de bodem. Sommigen kitten 'm helemaal af zodat er geen vochtige lucht bij kan, maar ik neig ernaar om de ventilatieruimte die er door de ribbels ontstaat, lekker open te laten in elk geval vanuit de achterkant. (mijn huidige idee is: pirplaten 2 cm op de geribbelde bodem, dan betonplexplaat er bovenop). Misschien is dit beter een ander topic waard)

Tot zover!
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door Breg »

marjasjaak schreef:
wo 20 nov 2019, 12:46
Ik ben geen condens deskundige, maar als je hout lijmt op het metaal en in het hout komt vocht dan zal het er via dezelfde weg wel weer uitgaan.

Toen wij de bus gingen "strippen" moesten we veel parker gaatjes waar de houten "bedrijfs"wanden mee waren geschroefd behandelen met anti roest (bus 3 jaar oud) Als je alles gaat schroeven krijg je boorslijpsel wat weer lekker gaat roesten :crazy: .
Volgens mij als je het gelijmde hout behandeld met verf (zit ook op de kozijnen van je huis) dan kan er minder vocht intrekken. :angel:

Regelmatig luchten is de beste remedie :idea: .
--> ik ben bang dat als ik hout verf, dat het vocht er dan niet meer uit kan mocht het er overhoopt ergens wel nog inzitten/inkomen. Of bestaat er verf dat one-way vocht uitlaat?

Dat als vocht er in kan, het er ook weer uit kan, ja, misschien klopt dat wel. Toch hoor je soms dat als mensen een vocht barriere plaatsen die ergens lekt, er problemen komen, dus kennelijk gaat het vocht er dan moeilijker uit dan in.

Met die gaatjes heb ik nu ook te dealen, met name in de vloer van de bus. Ik wilde ze schuren, hammerite erop en dan wilde ik kleine plaatjes aluminium kitten zodat er geen vocht meer van onder naar binnenkomt.
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door CamperMike »

Breg, met de maxfann heb je ventilatie. Deuren sluiten nooit helemaal en achter de wielkassen zitten beide kanten roosters die ik zeker open hou. Lijkt me daarmee dat je ventilatie genoeg hebt. Tevens zou ik de balken openhouden maar denk wel dat het juist koud is dus daar twijfel ik nog over. Hier zitten namelijk ook gaatje in naar buiten (nooit dichtmaken!) ik ben ook net begonnen dus interessant om dit te volgen ))

Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk

Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door Breg »

Ha super CamperMike, ja dat dacht ik ook al... ik ben van plan om -zodra de ventilator er in zit - er al regelmatig in te gaan slapen om zodoende tijdens de opbouw de ontwikkelingen op condensatieniveau op de voet te volgen :) .

Ventilatiegaten bij de wielkassen ga ik onderzoeken, zou mooi zijn als die voor de luchttoevoer kunnen zorgen.

Wat bedoel je met gaten openhouden? Geen isolatie erin of de gaten terug opensnijden in de armaflex?

In dit voorbeeld (zie foto) heeft de bouwer de balken/spijlen helemaal afgeplakt. Ik wilde de balken/spijlen sowieso open laten van binnen en niet isoleren. Daar zal dus wel condensvorming zijn maar das niet erg als dat naar beneden uit de bus loopt. Denk je dat ik de gaten die in het metaalwerk zitten open moet snijden in de armaflex?

Misschien dat ik binnenkort ook maar een 'ombouwproject' subject ga openen, want ik blijf vragen hebben ;).
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door pepon »

Als je eerst het hout verft (lees ik), is de verbinding zo sterk als de hechting van de verf op het hout lijkt mij.
Dus daar een punt van aandacht?

In de jachtbouw weet ik zweren ze bij PU houtlijm, lijmt hout op bijna alles.
Eerst een proefstukje maken?

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
jansloos
Berichten: 6833
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Vraag: geeft hout op metaal geen condens?



Bericht door jansloos »

Al eens gedacht om het hout -dat in contact staat met de wand- te behandelen?
Bv rode menie? Of ander anti roest verf. Kan ook balkjes van tuinhout zagen. Dat is al behandelt tegen vocht.

De Alu plaatjes zou ik gewoon weglaten en er een schroef indraaien, gedoopt in ? Vaseline? Tecktyl?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Plaats reactie