Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door Silvos »

Beste Camperliefhebbers,

Eerder heb ik zelf geprobeerd een camper te bouwen op basis van een Iveco Daily bus maar uiteindelijk was dit project toch te groot/te duur waardoor ik deze bus weg heb moeten doen. Toch bleef het verlangen naar een camper hangen, maar ik heb simpelweg geen budget voor een aparte camper en met een camper dagelijks rijden is vaak toch ook onpraktisch en duur.

Dus ik heb het idee weer even later varen, tot ik deze website tegenkwam van iemand die een Peugeot Bipper heeft omgebouwd tot minicamper http://www.campervanconversion.co.uk/pr ... eot-bipper. Nu ben ik me ervan bewust dat een Bipper erg klein is maar ik ben nog vrij jong en minimalistisch ingesteld dus ik kan wel leven met de compromissen. Groot voordeel is namelijk dat de Bus klein genoeg is om dagelijks comfortabel door het verkeer heen te gaan en met een verbruik van 1 op 25 ook erg zuinig is. Beter een kleine camper dan geen camper zo is de gedachte.

Lastiger is echter de Nederlandse regelgeving. Je wilt natuurlijk geen volledig tussenschot maar een Bipper is te klein voor een halfhoog tussenschot (dakhoogte moet dan minimaal 25 cm hoger zijn dan de portier) maar hij is ook te klein voor de inrichtingseisen van een camper (de laadruimte is maar 150 cm diep). Daarnaast is de ombouw zoals in de link hierboven wel een compromis, hierbij zijn alleen de stoelrailzen iets verlengt zodat met de stoelen helemaal tegen het dashboard een laadruimte / bed van 180 cm lang ontstaat. Met mijn 178 is dat echter aan de krappe kant en ik kan tot nu toe ook maar moeilijk bedrijven vinden die enigszins betaalbaar zo'n stoelrails willen en kunnen verlengen.

Dat is dus probleem 1, daarnaast kost een Bipper als personenauto 'maar' 100 euro in de maand (hij weegt ongeveer 1057-1157 KG), maar omdat ik hem ook nog voor mijn eigen bedrijfje gebruik vind ik wel wat zonde om het volle tarief te betalen. Dat is dus probleem 2. Toen kwam ik op het idee om het verplichte tussenwandje onderdeel te maken van het camperdesign om zo een mooi compromis te maken tussen de inrichtinseisen van een grijs kenteken en de behoeftes die ik heb als de camper stilstaat. Ik ben er echter niet zeker van of mijn idee mag en kan, vandaar dit topic.

Afbeelding
Dit is hoe het busje er nu uit ziet (zijkant even weggehaald voor de beeldvorming). 2 stoelen, tussenwandje affabriek erachter over de hele breedte en hoogte.
Afbeelding
Dit is hoe ik het zou willen (ik hoop dat de tekening enigszins duidelijk is);
- Tussenwandje iets verder naar achter geplaatst (je mag een deel van de laadruimte betrekken bij de cabine zolang de cabine en de laadruimte maar zijn gescheiden). Zodat je eventuele tassen of bagage achter de voorstoelen kunt zetten en ook tijdens het rijden kunt bereiken.
- Tussenwandje gemaakt van hout met een scharnier in het midden over de hele breedte (sinds 2010 begrijp ik dat een tussenwand uit meerdere delen mag bestaan zolang deze maar onlosmakelijk verbonden zijn)
- Het wandje zit vast op de originele bevestigingspunten als het originele wandje, maar dan met vleugelmoeren. Zodat je met 10-12 moeren losdraaien het bovenste deel van het wandje naar achter kan klappen. Dit bovenste deel kan dan nogmaals uitklappen zodat je een vlak bedoppervlak krijgt
- Om te voorzien in voldoende lengte zouden daarnaast de voorstoelen helemaal platklappen zodat ze onderdeel zijn van de bedbodem. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld onderstaande stoel uit een Renault Kangoo Z.E.
Afbeelding
- Het wandje zal uiteraard alleen worden neergeklapt tijdens stilstand op een campingplaats en uiteraard nooit tijdens het rijden.

Nu wat zijn hierover mijn vragen;
- Allereerst de neerklapbare stoelen. Ik kan deze eigenlijk alleen als bijrijdersvariant vinden en niet als bestuurdersvariant. Bovendien heb ik geen flauw idee welke stoelen in een Citroen Nemo/Peugeot Bipper zouden passen (ze staan op een kleine metalen verhoging zoals bij de meeste bestelbusjes). Het liefst zou ik vanwege budget stoelen uit een sloopauto halen, maar ik heb dus niet echt een idee waar te beginnen.
- Het tweede is, is het neerklapbare wandje legaal? Ik vind dit een grijs gebied. In principe spreekt de website op de belastingdienst alleen van een vaste wand over de geheel breedte en hoogte van de bus. Iets wat met een tiental vlindermoeren vastgeschroefd zit noem ik een vaste wand. Op deze site vond ik nog wat wat meer eisen/regels https://www.bestelauto.nl/nieuws/inrich ... peld/1671/ waar onder andere staat dat een wandje uit meerdere delen mag bestaan en bijvoorbeeld profilering mag bevatten (lattenbodem achtige constructie?).
- Wel staat er dat het wandje op 'onverbrekelijke wijze' met de carrosserie verbonden moet zijn, echter het huidige fabriekswandje zit ook gewoon vast met inbusschroeven en niet gekit, gelijmd of gepopnageld. Dus wie weet hier wat zinnigs over te zeggen?

Mochten er mensen zijn die vinden dat ik hiermee de grenzen van de regels op zoek wil ik alleen benoemen dat we allemaal kleiner en zuiniger moeten gaan rijden vanwege milieu e.d. maar dat binnen de huidige regels een zuinig minicampertje fiscaal afgestraft wordt. Ik vind het zelf storend dat hoewel ik het busje bijna uitsluitend zakelijk of als kampeerauto zou gebruiken dat ik toch de volle mep moeten betalen. Vandaar dit idee.

Benieuwd naar de reacties,
tonic
Berichten: 2439
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door tonic »

Gaat niet lukken met een Bipper en/of Nemo. Bij deze maatvoering auto is een dicht tussenschot verplicht!
Dus voorzien zijn van een vaste wand achter de chauffeurstoel over de gehele breedte en hoogte van de cabine.
Met een "vaste wand" wordt verstaan: Vormvast materiaal, vast aan het voertuig. Met "vast" wordt verstaan: onlosmakelijk verbonden dus niet te verwijderen zonder gebruik te maken van gereedschap.
Dus wegklapbaar met scharnieren en/of vleugelmoeren gaat het niet worden.
tonic
Berichten: 2439
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door tonic »

Wel is het mogelijk om het voertuig om te laten keuren tot personenauto. daarbij de volle openstaande BPM te betalen.
Je bent dan van de fiscale eisen af. Volle mep wegenbelasting personenauto gaan betalen. En geen kwarttarief want je voldoet niet aan de inrichtingseisen.
Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn ivm de kosten :-B
tonic
Berichten: 2439
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door tonic »

Dus samenvattend zou ik met een iets grotere auto beginnen. Eentje waar een laag tussenschotje (30cm) verplicht is (deze wel laten staan).
Het probleem dan is dat je nog niet in aanmerking komt voor camper kwarttarief ivm de maatvoering.
En wil je wel kwarttarief zal je weer een stapje groter moeten.

En voor dit hele verhaal telt "alles mag" totdat je in een douane controle terecht komt. Dan krijg je te maken met naheffingen en boetes.
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door Silvos »

tonic schreef:
do 14 nov 2019, 7:37
Gaat niet lukken met een Bipper en/of Nemo. Bij deze maatvoering auto is een dicht tussenschot verplicht!
Dus voorzien zijn van een vaste wand achter de chauffeurstoel over de gehele breedte en hoogte van de cabine.
Met een "vaste wand" wordt verstaan: Vormvast materiaal, vast aan het voertuig. Met "vast" wordt verstaan: onlosmakelijk verbonden dus niet te verwijderen zonder gebruik te maken van gereedschap.
Dus wegklapbaar met scharnieren en/of vleugelmoeren gaat het niet worden.
Ik vond hier een redelijk recent document (2015, PDF) http://one-ten.nl/content/Fiscale%20eis ... fsauto.pdf met wat meer informatie over de eisen van het tussenschot. Hierin staat dat het tussenschot moet zijn gemonteerd met lasnaden, carroserielijm, breekbouten of one-way schroeven. Helaas bevat het document geen bron/auteur, dus ik weet niet hoe actueel deze informatie is. Ik heb ook de belastingdienst auto gebeld maar die wisten mij ook niets te vertellen.

Op basis van deze informatie denk ik dat mijn idee heel letterlijk genomen niet mag. Ik vraag mij echter af als ik de tussenwand gewoon keurig afsluitbaar maak en vast zet met bijvoorbeeld slotbouten met vlindermoeren uit het zicht of ik dan een serieus risico loop. Immers de kans dat je een douane controle in rijdt is al vrij klein, dan moet er ook nog een inspecteur zijn die met een vergrootglas het wandje na gaat lopen. En dat moet die ook nog vinden dat het gebruik van slotbouten in plaats van one-way schroeven een dusdanige overtreding is dat hij een naheffing op gaat leggen, waarvan je, vermoed in in de rechtbank wel kunt beargumenteren dat dat buitenproportioneel is. Bovendien begreep is dat volgens het proportionaliteitsbeginsel bij kleine overtredingen die ondernemer de kans moet krijgen om het wandje eerst te herstellen alvorens naheffing plaatsvind (kan helaas niet terugvinden waar ik dit heb gelezen).

Ik wist overigens niet eens dat dit zo strikt was, ik heb ooit een bestelbus gehad waar de vorige eigenaar een zelfbouwwandje in het gezet. DIt zat gewoon vast met een aantal hoekijzer en gewone schroeven, nooit over nagedacht en nooit iemand over gehoord.
tonic schreef:
do 14 nov 2019, 7:48
Wel is het mogelijk om het voertuig om te laten keuren tot personenauto. daarbij de volle openstaande BPM te betalen.
Je bent dan van de fiscale eisen af. Volle mep wegenbelasting personenauto gaan betalen. En geen kwarttarief want je voldoet niet aan de inrichtingseisen.
Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn ivm de kosten :-B
Het verschil is 80 euro per maand, dat is natuurlijk niet de wereld dus misschien dat ik ook wel gewoon het wandje eruit sloop en hem om laat keuren. Maar het stoort mij een beetje dat het principe zuinig en klein wordt afgestraft door de belastingdienst. Het gaat helemaal niet om hoe je de bestelwagen gaat gebruiken maar enkel om hoeveel centimeter het dak hoger is dan een portier. Een goed voorbeeld van doorgeslagen regelgeving in mijn ogen.
tonic schreef:
do 14 nov 2019, 7:57
Dus samenvattend zou ik met een iets grotere auto beginnen. Eentje waar een laag tussenschotje (30cm) verplicht is (deze wel laten staan).
Het probleem dan is dat je nog niet in aanmerking komt voor camper kwarttarief ivm de maatvoering.
En wil je wel kwarttarief zal je weer een stapje groter moeten.

En voor dit hele verhaal telt "alles mag" totdat je in een douane controle terecht komt. Dan krijg je te maken met naheffingen en boetes.
Het was misschien niet duidelijk uit de openingspost, maar ik heb het busje al gekocht dus dat ga ik niet meer veranderen. Het is voor mij puur de afweging van betalen (80 euro in de maand is niet de wereld, maar het is ook geen wisselgeld) of creatief zijn en de grenzen van de regelgeving op zoeken. Met het risico dat er een (kleine) kans is dat dit ooit veel geld kost.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door Aloys »

Silvos schreef:
do 14 nov 2019, 16:03
Het is voor mij puur de afweging van betalen (80 euro in de maand is niet de wereld, maar het is ook geen wisselgeld) of creatief zijn en de grenzen van de regelgeving op zoeken.
Je hebt het over € 80 maar ook eerder al over € 100 per maand?
Een Bipper met 1.4i benzinemotor doet € 41 per maand aan houderschapsbelasting heb ik uitgerekend
op de website van de belasting.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door DiffRental »

Met zo'n klein voertuig zou ik gaan voor een daktent.
De binnenruimte zou ik benutten voor laadruimte en kook en koel gedeelte. (een mobiele wc zou zelfs nog kunnen) :-B
Groeten Peter
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door Silvos »

Aloys schreef:
do 14 nov 2019, 16:28
Silvos schreef:
do 14 nov 2019, 16:03
Het is voor mij puur de afweging van betalen (80 euro in de maand is niet de wereld, maar het is ook geen wisselgeld) of creatief zijn en de grenzen van de regelgeving op zoeken.
Je hebt het over € 80 maar ook eerder al over € 100 per maand?
Een Bipper met 1.4i benzinemotor doet € 41 per maand aan houderschapsbelasting heb ik uitgerekend
op de website van de belasting.
Ja sorry dat was misschien een beetje onduidelijk. Het betreft een dieselversie en die zit op grijs kentekentarief rond de 25 euro per maand en als personenauto rond de 105 euro per maand, het verschil is dus zo'n 80 euro.
DiffRental schreef:
do 14 nov 2019, 18:09
Met zo'n klein voertuig zou ik gaan voor een daktent.
De binnenruimte zou ik benutten voor laadruimte en kook en koel gedeelte. (een mobiele wc zou zelfs nog kunnen) :-B
Ik wil het minimalistisch aanpakken maar wel met een slaapplek binnen omdat ik er ook graag in het voorjaar of najaar mee weg wil. Er komt een heel klein (verplaatsbaar) keukenblokje in met een handmatig tapwaterkraantje en een enkel gaspitje en eventueel een klein klaptafeltje. Wel wil ik aan de deuren achter een extra tent of zeil maken om de leefaccomodatie uit te breiden en bij slecht weer eventueel als beschutte toiletplek of doucheplek met een waterzak
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door Pedro48 »

Mooi ontwerp..
Maar hoe zit dat met die lastige wetgeving in NL?
Een kleine caravan achter de Bipper hangen is nog het meest simpele lijkt me.
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door DiffRental »

Silvos schreef:
do 14 nov 2019, 0:27
- Om te voorzien in voldoende lengte zouden daarnaast de voorstoelen helemaal platklappen zodat ze onderdeel zijn van de bedbodem. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld onderstaande stoel uit een Renault Kangoo Z.E.
Ik heb eens zo'n Bibber gehad maar dan als Fiat Fiorino uit 2014.
Deze had als optie een inklapbare en verzinkbare bijrijdersstoel.
Voor nood als 2e zitplaats was het wel te doen maar echt prettig zat het niet, om lengte te creëren was het perfect.
Als Belgische wagen is (of was) een tussenschot niet verplicht.


btw, wil je 2 slaapplaatsen of voldoet 1 ook?
Laatst gewijzigd door DiffRental op do 14 nov 2019, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door DiffRental »

Heb de foto's nog gevonden, bijrijderstoel zakt op gelijke hoogte met laadvloer.
Afbeelding

Afbeelding
Groeten Peter
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door durisotti »

Een peugeot partner van het eerste type is een betere keuze, in die bestelauto is een tussenschot niet verplicht.
Een korte peugeot expert van het eerste type is groot genoeg voor een kwart tarief camper.
tonic
Berichten: 2439
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door tonic »

"Ik wist overigens niet eens dat dit zo strikt was, ik heb ooit een bestelbus gehad waar de vorige eigenaar een zelfbouwwandje in het gezet. DIt zat gewoon vast met een aantal hoekijzer en gewone schroeven, nooit over nagedacht en nooit iemand over gehoord."

Klopt bij een grote bus is het tussenschot niet verplicht dus wat er tussen staat of hoe hij vastzit is helemaal niet belangrijk.

Je kunt natuurlijk strijden tegen de regels in Nederland maar het is zo geregeld dat je sommige voertuigen goedkoper kunt rijden maar dan moet je aan inrichtingseisen voldoen. Als je dat niet wil kan dat, geen probleem alleen moet je dan de volle mep betalen.
Als je bijvoorbeeld een dubbele cabine bus hebt dan zit daar soms een raampje in het tussenschot. Sommige mensen willen langere voorwerpen vervoeren en halen dat raampje eruit. Of ze zagen een luikje in het schot. Allemaal niet toegestaan bij controle krijg je soms de kans om het te herstellen maar je kunt ook meteen een naheffing krijgen.
Plaats reactie