Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door Silvos »

Bob Diesel schreef:
do 14 nov 2019, 20:03
Creatief :idea: idee :wink:

https://www.romahome.com/brochure-downloads
Het idee is wel mooi, maar volgens mij zijn alle afbeeldingen gephotoshopt en kloppen de verhoudingen ook niet helemaal. Het interieur lijkt een stuk breder te zijn dan het in werkelijkheid is.
Pedro48 schreef:
do 14 nov 2019, 20:50
Mooi ontwerp..
Maar hoe zit dat met die lastige wetgeving in NL?
Een kleine caravan achter de Bipper hangen is nog het meest simpele lijkt me.
De wetgeving is lastig inderdaad maar het wordt sowieso geen caravan, ik heb geen ruimte om die te stallen en een beetje stallingsplaats is al duurder dan het verschil in wegenbelasting. Bovendien is een caravan ook qua gebruik onzuinger en onpraktischer in het verkeer.
DiffRental schreef:
do 14 nov 2019, 21:13
Silvos schreef:
do 14 nov 2019, 0:27
- Om te voorzien in voldoende lengte zouden daarnaast de voorstoelen helemaal platklappen zodat ze onderdeel zijn van de bedbodem. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld onderstaande stoel uit een Renault Kangoo Z.E.
Ik heb eens zo'n Bibber gehad maar dan als Fiat Fiorino uit 2014.
Deze had als optie een inklapbare en verzinkbare bijrijdersstoel.
Voor nood als 2e zitplaats was het wel te doen maar echt prettig zat het niet, om lengte te creëren was het perfect.
Als Belgische wagen is (of was) een tussenschot niet verplicht.

btw, wil je 2 slaapplaatsen of voldoet 1 ook?
Bedankt voor deze tip :bow: dit is eigenlijk nog beter dan wat ik zocht. Maakt het wel gelijk ook een stuk aantrekkelijker om het tussenwandje er gewoon uit te slopen en om te keuren naar geel kenteken. Als je namelijk een houten opzetvloertje over die stoel legt kun je vanuit de bestuurdersstoel zo naar achteren lopen.
durisotti schreef:
do 14 nov 2019, 22:13
Een peugeot partner van het eerste type is een betere keuze, in die bestelauto is een tussenschot niet verplicht.
Een korte peugeot expert van het eerste type is groot genoeg voor een kwart tarief camper.
Een partner van de eerste generatie is inmiddels toch wel wat gedateerd en ook wat minder veilig. Ik wilde ook wel bepaalde luxe opties zoals airco en een partner met airco van die generatie is amper te vinden met een normale kilometerstand. Een Expert is daarnaast al weer een stuk groter in dagelijks gebruik en ook aanzienlijk minder zuinig, ik las in een autotest 1 op 15 gemiddeld versus 1 op 25 voor een Bipper/Nemo, dat scheelt nogal. Bovendien heeft die Expert voor het kwarttarief ook nog een hefdak nodig tegen een prijs waarvoor ik al gauw 15 tot 20 maanden 80 euro extra wegenbelasting kan betalen.
tonic schreef:
do 14 nov 2019, 22:39
"Ik wist overigens niet eens dat dit zo strikt was, ik heb ooit een bestelbus gehad waar de vorige eigenaar een zelfbouwwandje in het gezet. DIt zat gewoon vast met een aantal hoekijzer en gewone schroeven, nooit over nagedacht en nooit iemand over gehoord."

Klopt bij een grote bus is het tussenschot niet verplicht dus wat er tussen staat of hoe hij vastzit is helemaal niet belangrijk.

Je kunt natuurlijk strijden tegen de regels in Nederland maar het is zo geregeld dat je sommige voertuigen goedkoper kunt rijden maar dan moet je aan inrichtingseisen voldoen. Als je dat niet wil kan dat, geen probleem alleen moet je dan de volle mep betalen.
Als je bijvoorbeeld een dubbele cabine bus hebt dan zit daar soms een raampje in het tussenschot. Sommige mensen willen langere voorwerpen vervoeren en halen dat raampje eruit. Of ze zagen een luikje in het schot. Allemaal niet toegestaan bij controle krijg je soms de kans om het te herstellen maar je kunt ook meteen een naheffing krijgen.
Je hebt helemaal gelijk, je kunt mopperen over de regels wat je wilt maar ze gaan toch niet veranderen, niet in ons voordeel waarschijnlijk :roll:

Bedankt voor de behulpzame reacties tot nu toe, ik neig er toch naar om hem gewoon om te keuren naar kampeerauto bij de RDW maar zonder kwarttarief. Dan kan ik namelijk de bestuurdersstoel op een draaiplateau zetten en de bijrijdersstoel laten verzinken zoals Diffrental aangeeft. Ik heb dan zelfs nog de optie om achterin een langsbank te maken met 1 of 2 extra zitplaatsen (bus is uit 2012 dus dat mag en er zit gelukkig geen rest BPM meer op). Dan heb ik alle vrijheid om hem zelf om te bouwen zoals ik wil en is zelfs een tweepersoonsbed een optie.

Dan betaal ik met 100 euro per maand wel 60-80 euro meer dan voor een grijs kenteken versie of een benzine versie maar ik maak vrij veel kilometers dus dat haal ik er voorlopig wel uit in bij het verschil in brandstofverbruik. Bij 2000 km per maand scheelt dat al meer dan 100 euro aan brandstof.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door tonic »

Je BPM verhaal klopt niet! Bij ombouw moet je nog BPM betalen. Verder mag het draaiplateau niet aanwezig zijn tijdens de keuring. En er moeten zitplaatsen in het woongedeelte zitten (dus achter de voorstoelen).
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door Dafluc »

Behalve als de voorstoelen draaibaar zijn. Maar ja, dat mag niet?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door Atoz »

Enerzijds zijn er regels die je moet volgen en natuurlijk kan je die proberen te omzeilen.
Anderzijds kun je je altijd rijk rekenen.

De eerste lijn van mijn tekst kan er voor zorgen dat je door nu creatief te zijn, later serieuze naheffing krijgt.
De tweede lijn van mijn tekst zal er niet voor kunnen zorgen om de rekening te betalen.

Ik denk dat iedereen jou hier ondertussen al voldoende informatie gegeven heeft om het dus niet te doen.
Jammer, maar helaas.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door Silvos »

tonic schreef:
vr 15 nov 2019, 7:51
Je BPM verhaal klopt niet! Bij ombouw moet je nog BPM betalen. Verder mag het draaiplateau niet aanwezig zijn tijdens de keuring. En er moeten zitplaatsen in het woongedeelte zitten (dus achter de voorstoelen).
Voor zover ik kon vinden is een bestelauto naar 5 jaar BPM vrij, dus wellicht moet je wel BPM aangifte van 0 euro maar dit is niet meer dan een formaliteit. Eventuele zitplaatsen zou ik wel kunnen aanbrengen in het woongedeelte, dat zou ook de enige meerwaarde zijn van omkeuren naar camper, dat je zitplaatsen op een langsbankje achterin mag hebben. Anders kun je beter alleen de tussenwand eruit slopen en omkeuren naar personenauto, dan heb je verder niks te maken met campeereisen en voor het kwarttarief kom je toch niet in aanmerking.
Dafluc schreef:
vr 15 nov 2019, 11:06
Behalve als de voorstoelen draaibaar zijn. Maar ja, dat mag niet?
Ik zou dan een klein langsbankje achterin maken voor 2 personen wat je kunt uitklappen tot bed, dan hoeven de voorstoelen niet mee te tellen en kun je eventueel later een draaiplateau monteren.
Atoz schreef:
vr 15 nov 2019, 11:35
Enerzijds zijn er regels die je moet volgen en natuurlijk kan je die proberen te omzeilen.
Anderzijds kun je je altijd rijk rekenen.

De eerste lijn van mijn tekst kan er voor zorgen dat je door nu creatief te zijn, later serieuze naheffing krijgt.
De tweede lijn van mijn tekst zal er niet voor kunnen zorgen om de rekening te betalen.

Ik denk dat iedereen jou hier ondertussen al voldoende informatie gegeven heeft om het dus niet te doen.
Jammer, maar helaas.
Ik denk inderdaad dat mijn originele idee om een bed van het tussenwandje te maken geen goed idee is. Er blijft toch een bepaald risico op naheffing en de indeling kent teveel beperkingen.

Echter met de verlaagde bijrijderszit die Diffrental suggereert zou ik wel veel interessante extra indelingsmogelijkheden krijgen. Ik denk dus dat ik die route ga bewandelen en gewoon ga proberen het busje uiteindelijk zo lichtgewicht mogelijk te keuren. Hij weegt nu 1165 kilo, het zou in ieder geval zeker mogelijk moeten zijn om 1 klasse lager te komen met 15 kg eraf.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door Aloys »

Silvos schreef:
vr 15 nov 2019, 17:15
Voor zover ik kon vinden is een bestelauto naar 5 jaar BPM vrij, dus wellicht moet je wel BPM aangifte van 0 euro maar dit is niet meer dan een formaliteit.
Ik denk dat het zó zit: koop je een gebruikte bestelbus dan is die na 5 jaar BPM-vrij. Maak je er dan echter een campertje van,
een personenauto dus, dan geldt volgens mij gewoon de BPM-afschrijvingstabel: 5 jaar= 26%, 6 jaar = 21%, 7 jaar = 16% enz.

Die tabel vond ik hier: https://www.dasimport.nl/bpm-berekenen/ ... vingstabel
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door DiffRental »

Silvos schreef:
vr 15 nov 2019, 1:24
Een Expert is daarnaast al weer een stuk groter in dagelijks gebruik en ook aanzienlijk minder zuinig, ik las in een autotest 1 op 15 gemiddeld versus 1 op 25 voor een Bipper/Nemo, dat scheelt nogal
Je schreef dat je de wagen al had gekocht?
Die 1 : 25 is mooi voorgesteld maar ik vrees niet haalbaar.
Had je nu een benzine of een diesel?

Mijn Fiorino had een 1.3 Jtd (fiat motor) met ik meen 90 pk (zwaarste uitvoering)
Met de 5 versnellingen maakte het ding behoorlijk wat toeren op de snelweg, 1:17 was wat ik max kon halen met woon werk verkeer.
Vergeleken met een Fiat Doble met een 1.6 Jtd die standaard 6 versnellingen had was op de snelweg makkelijk 1: 17 te halen met een vele rustigere loop van de motor. (wij rijden met een Alfa Giulietta en dezelfde 1.6 Jtd motor makkelijk 1:19)

Ik vermoed dat deze vergelijking van een Bibber en een Partner ook zal gelden.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door DiffRental »

Leuke site om een idee te krijgen wat anderen mensen voor verbruik hebben.
KLIK
Groeten Peter
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door Silvos »

Aloys schreef:
vr 15 nov 2019, 17:59
Ik denk dat het zó zit: koop je een gebruikte bestelbus dan is die na 5 jaar BPM-vrij. Maak je er dan echter een campertje van,
een personenauto dus, dan geldt volgens mij gewoon de BPM-afschrijvingstabel: 5 jaar= 26%, 6 jaar = 21%, 7 jaar = 16% enz.

Die tabel vond ik hier: https://www.dasimport.nl/bpm-berekenen/ ... vingstabel
Ik had mezelf iets te snel rijk gerekend inderdaad, gelukkig valt de BPM mee op zo'n goedkope auto, op basis van de afschrijvingstabel kom ik uit op een paar honderd euro rest-BPM.
DiffRental schreef:
vr 15 nov 2019, 18:10

Je schreef dat je de wagen al had gekocht?
Die 1 : 25 is mooi voorgesteld maar ik vrees niet haalbaar.
Had je nu een benzine of een diesel?

Mijn Fiorino had een 1.3 Jtd (fiat motor) met ik meen 90 pk (zwaarste uitvoering)
Met de 5 versnellingen maakte het ding behoorlijk wat toeren op de snelweg, 1:17 was wat ik max kon halen met woon werk verkeer.
Vergeleken met een Fiat Doble met een 1.6 Jtd die standaard 6 versnellingen had was op de snelweg makkelijk 1: 17 te halen met een vele rustigere loop van de motor. (wij rijden met een Alfa Giulietta en dezelfde 1.6 Jtd motor makkelijk 1:19)

Ik vermoed dat deze vergelijking van een Bibber en een Partner ook zal gelden.
1 op 25 is wellicht iets te optimistisch, ik heb ook de 1.3 Jtd diesel versie. Tot op heden haal ik echter 1 op 21 gemiddeld dus dat is wel beter dan 1 op 17 in ieder geval.

Ben een beetje aan het tekenen geweest en ik denk dat ik op dit ontwerp ga uitkomen;
Afbeelding
Klein langsbankje achterin van ongeveer een meter breed, onder het langsbankje kan een klein keukenblokje (groen) van circa 60x30 cm uitschuiven middels een draaischarnier (rood). Dit maakt het mogelijk om het keukenblokje haaks op het langsbankje binnen te gebruiken of 180 graden door te draaien zodat hij in het verlengde van het langsbankje buiten bij de achterdeur zit. Eventueel zet ik er uitschuifpootjes onder voor ondersteuning.
Afbeelding
In de slaapstand is de bijrijdersstoel ingeklapt en de bestuurdersstoel gedraaid op een draaiplateau. Vervolgens kan het langsbankje worden uitgeschoven van een dubbele naar een enkele lattenbodem en kan de rugleuning worden gebruikt als overspanning bij de passagiersstoel. Zo ontstaat een bed van 120cm breed en 200 cm lang. Links van het bed en voor het bed bij de voetenruimte van de passagiersstoel is ruimte voor bagage.

Ik moet het natuurlijk nog wat verder uitwerken maar ik denk dat dit in de basis aardig is.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door durisotti »

"Een partner van de eerste generatie is inmiddels toch wel wat gedateerd en ook wat minder veilig. Ik wilde ook wel bepaalde luxe opties zoals airco en een partner met airco van die generatie is amper te vinden met een normale kilometerstand. Een Expert is daarnaast al weer een stuk groter in dagelijks gebruik en ook aanzienlijk minder zuinig, ik las in een autotest 1 op 15 gemiddeld versus 1 op 25 voor een Bipper/Nemo, dat scheelt nogal. Bovendien heeft die Expert voor het kwarttarief ook nog een hefdak nodig tegen een prijs waarvoor ik al gauw 15 tot 20 maanden 80 euro extra wegenbelasting kan betalen."

Een Bipper/Nemo is echt niet veiliger dan een partner, het zijn in Turkije gebouwde fiat's die behoorlijk verouderd zijn en kwalitatief is het niet veel soeps, een partner of een expert is veel beter.

Mijn oude expert rijd rond de 1 op 15/16. Een bipper of Nemo op diesel loopt echt geen 1 op 25 in de praktijk.
Verder zijn de diesel motoren van deze auto's niet geweldig, zeker de 1.3 JTD niet, deze gaan allemaal kaduuk..

Ook is een bipper 1.15 m hoog, recht op zitten op een bank is dan niet comfortabel te doen.

Een hef dak op een Expert kost 1400 euro en dan betaal je 31 euro belasting per maand voor een diesel. Dus dat heb je er snel uit.

En met wat zoeken vind je nog best wel een nette partner:

https://www.autotrack.nl/tweedehands/ci ... o/46997297
Laatst gewijzigd door durisotti op za 16 nov 2019, 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door durisotti »

Aloys schreef:
do 14 nov 2019, 16:28
Silvos schreef:
do 14 nov 2019, 16:03
Het is voor mij puur de afweging van betalen (80 euro in de maand is niet de wereld, maar het is ook geen wisselgeld) of creatief zijn en de grenzen van de regelgeving op zoeken.
Je hebt het over € 80 maar ook eerder al over € 100 per maand?
Een Bipper met 1.4i benzinemotor doet € 41 per maand aan houderschapsbelasting heb ik uitgerekend
op de website van de belasting.
Ik denk dat dit 41 euro per 3 maanden is !
HansToo
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 21:10

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door HansToo »

Een ander alternatief is gebruik maken van een makkelijk in- en uit te laden ombouwsysteem zoals dit: https://ququq.info/english/.
Hiermee blijft de auto ook bruikbaar als ‘normale’ bestelauto.

En, ook niet onbelangrijk: doordat het niet vast ingebouwd is, blijf je voldoen aan de eisen voor grijs kenteken.

Soortgelijk: http://www.minicamper.nl/macbox.htm

Op deze pagina o.a. een aantal bedrijven die soortgelijke units maken: https://www.nkc.nl/blog/campertips/camp ... ?fromsso=1

En met deze bedrijven houd het niet op, dus als het je wat lijkt: zoek naar camper & modulair e.d. zoektermen.

Niet goedkoop, maar in een jaar of 3-5 weer terugverdiend.
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door Dutch Traveler »

Begrijp uit bovenstaande reacties dat je de Bipper wilt ombouwen naar personenauto..
Zou me dan eerst laten overtuigen of dat wel mogelijk is, voordat je er geld in stopt.

Ik heb een Renault Kangoo 1 bestelauto van bouwjaar 2007.
Deze wou ik in het afgelopen voorjaar ombouwen naar een mini campertje op personenauto kenteken.
Op de keuring bij het RDW vertelden zij mij dat dit niet mogelijk is zonder de juiste formulieren van de constructeur.
Die zou ik ook NIET krijgen, en ze hebben dat goed voor mij uitgezocht.
1. Mijn Renault is af fabriek uitgerust met een laadvloer die doorloopt tot net achter de beide voorstoelen.
Ik heb dus geen beenruimte achter de beide voorstoelen.
Zagen/snijden/hakken/lassen in die vloer is, omdat het een onderdeel is van de dragende constructie NIET toegestaan.
2. Ik heb GÉÉN orginele montage punten in de vloer zitten voor de montage van een bank.
deze zelf aanbrengen is NIET toegestaan.
3. Bovenin de C en D stijlen zitten GÉÉN orginele montage punten voor montage van veiligheids riemen.
4. Onderin de C stijlen ontbreken bij de bestelautoversie ook de montage bakken voor montage van de rolgordel cassette's.
5. Voor een personen auto moeten alle dichte vlakken voorzien worden van ruiten.

Of dit allemaal voor de BIpper van toepassing is weet ik niet, ik spreek dus alleen uit ervaring voor de Renault Kangoo 1 met bouwjaar 2007.

Heb toch mijn zin gekregen. Hij is nu profesioneel omgebouwd tot een STREET LEGAL mini campertje op grijs kenteken.
Jij had het over de kosten, Ik rijd ongeveer 15000 km per jaar. Daarom heb ik bewust gekozen voor een 1.6 benzine uitvoering met 95 pk.
Over de luxe, heb een automaat, een goedwerkende airco, en een eberspacher standkachel aan boord.
Zijn gebruikt wel prijziger maar veel goedkoper in vaste kosten, omdat het camperinterieur lading is.
Mijn uitvoering was al aangepast o.a. met een kofferbaklift. Samen met een brief aan de belastingdienst betaal ik nu 12 euro per maand.
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door Silvos »

Wat jij bedoelt is omkeuren naar personenauto in plaats van de Camper. Dat gaat inderdaad niet zomaar omdat de RDW dan inderdaad verwacht dat je een gewone achterbank overdwars plaatst met alle bijbehorende eisen (waarom dat zou moeten snap ik overigens niet, je hebt toch ook personenauto's met 2 stoelen, maargoed wetgeving en logica gaan niet altijd samen).

Echter wanneer je omkeurt naar Camper heb je al die eisen niet, ik heb nog eens met de RDW gebeld en deze bevestigen dat je alleen hoeft te voldoen aan de eisen zoals omschreven op hun website. Er zijn geen extra ruiten nodig en zolang de auto van voor juli 2012 is mag je een langsbank plaatsen zonder gordels (uiteraard wel deugdelijk bevestigd), maar dit hoeft niet met originele montagepunten (weet ik uit eigen ervaring).

@Durisotti:
Zoals in eerdere post al genoemd heb ik de wagen al gekocht dus het topic gaat niet over wat een betere bestelwagen is maar over het ombouwen van een Nemo/Bipper. Maar om toch nog even op je punten in te gaan;

- De L1 partner waar je naar linkt voldoet niet aan de eisen van de belastingdienst (past geen blok van 200 cm in achter de voorstoelen), dan heb je dus al minimaal een L2 partner nodig, maar ook die is nagenoeg net zo krap qua zithoogte als een Bipper/Nemo (waar ik overigens prima mee kan leven).
- De Expert voldoet wel, maar dan betaal ik flink wat extra in aanschaf, extra in gebruik, extra voor een hefdak en meer ongemak in het dagelijks verkeer. Dus voor mij is dat financieel en praktisch gezien helemaal niet zo interessant.
- Wat betreft je opmerking dat ze 'allemaal' kapot gaan, de 1.3 JTD is inderdaad niet zonder problemen en de distributieketting is een aandachtspunt. Echter de meeste moderne diesels hebben zo hun kwalen, is voor mij in ieder geval niet doorslaggevend. Ik kijk naar de staat van de specifieke auto die ik koop, niet naar de algemene (voor)oordelen.
- Tot slot wat betreft veiligheid, zowel de Partner als de Nemo scoren allebei 3/5 sterren in de Ncap, dus ik kan me niet voorstellen dat daar veel verschil in zit.

@Hans Too:
Ik wilde in eerste instantie beginnen met zoiets als een losse box inderdaad, maar dan zelf maken. Overigens voldoe ik dan nog steeds niet aan grijs omdat het tussenwandje er wel uit moet om het bed uit te kunnen klappen.

Echter ik heb wel van de belastingdienst begrepen dat je gewoon het tussenwandje eruit mag slopen en dan administratief aangeeft middels het formulier 'aangifte motorrijtuigenbelasting verandering aan het motorrijtuig' dat het wandje eruit is. Je hoeft dan niet te keuren, niet langs de RDW maar je betaalt alleen administratief het geel kentekentarief en hebt geen verdere verplichtingen (maar uiteraard ook geen zitplaatsen achterin). Dan kan ik er dus gewoon het wandje eruit halen, box erin, klapstoel bij de bijrijder en ik ben klaar.

Dan ga ik er eerst eens een paar keer mee op vakantie en als de inrichting bevalt zet ik er definitief een langsbankje in en ga ik langs de RDW voor camperkeuring.
Plaats reactie