Fiat Ducato ombouwen
Fiat Ducato ombouwen
Goedemorgen allemaal, mijn naam is Michel en nieuw hier op het forum nadat ik verslavend al dagen zit mee te lezen. Prachtig om te lezen hoe iedereen hier elkaar van tips voorziet.
Onze bus is uit 2007, gekocht van een bedrijf alwaar deze een bedrijfs bus was. Het is om precies te zijn een:
Fiat Ducato
30 2.3 Multijet MH2 Gran Volume
Nu wij nog moeten starten met dit project heb ik allereerst wat praktische vragen, veel ervan zijn al in andere onderwerpen aan het bod geweest, maar voor mij nog niet helemaal duidelijk.
Hierbij mijn eerste vragen:
Voor de verzekering, moet ik hem als bestelbus verzekeren, en na een rdw keuring de verzekering omzetten naar camperbus?
Er wordt veel gesproken over isolatie en ik lees geregeld over schapenwol. Is schapenwol inderdaad het beste, of kan je dat ook doen met steen / glaswol?
Ik lees ook geregeld over een z.g. gordelbok. is dit een plicht voor de RDW keuring, of voldoen de drie zitplaatsen ( wat er waarschijnlijk twee gaan worden) voorin de bus? En wat is dan de meerwaarde van een gordelbok, is dat als je met meer dan twee personen reist? Wij maken de bus voor ons samen, dus zijn altijd met twee personen.
De waterkraan in de keuken, voldoet deze als die werkt op stroom, d.w.z., als de camperbus aangesloten is op de stroompaal op een camping? Of moet deze apart op de accu zitten?
Wij willen er twee ramen inzetten, beide links en rechts achter de stoelen aan de voorkant. ( wellicht later ook twee raampjes in de (nu afgesloten deuren) , nu zag ik ergens in Brabant een sloperij waar veel Ducato's staan, sommige voorzien van deze ramen. Loont het de moeite om deze te demonteren en opnieuw te gebruiken? Of is nieuw altijd beter? Ben een beetje aan het oriënteren zoals u leest, vandaar deze vragen allemaal. En een beetje knutselen vind ik wel prettig.
Hoe zit het met schorsen van de wegenbelasting? Ik kan de bus ombouwen in een kas bij een kennis van ons, die staat op eigen terrein, is schorsen dan mogelijk? En als ik bijvoorbeeld opeens wil rijden, is het dan een hoop gedoe om de schorsing op te heffen?
Ik kan bij de belastingdienst niet zo goed vinden wat de normale prijs van de wegenbelasting is voor deze bus, wie weet een goede tool om dit uit te rekenen?
Ik zal vast nog veel vragen vergeten zijn, maar goed, die komen dan nog wel.
Oh ja, wij willen er een simpele bus van maken, gewoon van camping naar camping. Voorlopig geen grote watertank, ringverwarming en dergelijke.
Vriendelijke groeten Michel
Onze bus is uit 2007, gekocht van een bedrijf alwaar deze een bedrijfs bus was. Het is om precies te zijn een:
Fiat Ducato
30 2.3 Multijet MH2 Gran Volume
Nu wij nog moeten starten met dit project heb ik allereerst wat praktische vragen, veel ervan zijn al in andere onderwerpen aan het bod geweest, maar voor mij nog niet helemaal duidelijk.
Hierbij mijn eerste vragen:
Voor de verzekering, moet ik hem als bestelbus verzekeren, en na een rdw keuring de verzekering omzetten naar camperbus?
Er wordt veel gesproken over isolatie en ik lees geregeld over schapenwol. Is schapenwol inderdaad het beste, of kan je dat ook doen met steen / glaswol?
Ik lees ook geregeld over een z.g. gordelbok. is dit een plicht voor de RDW keuring, of voldoen de drie zitplaatsen ( wat er waarschijnlijk twee gaan worden) voorin de bus? En wat is dan de meerwaarde van een gordelbok, is dat als je met meer dan twee personen reist? Wij maken de bus voor ons samen, dus zijn altijd met twee personen.
De waterkraan in de keuken, voldoet deze als die werkt op stroom, d.w.z., als de camperbus aangesloten is op de stroompaal op een camping? Of moet deze apart op de accu zitten?
Wij willen er twee ramen inzetten, beide links en rechts achter de stoelen aan de voorkant. ( wellicht later ook twee raampjes in de (nu afgesloten deuren) , nu zag ik ergens in Brabant een sloperij waar veel Ducato's staan, sommige voorzien van deze ramen. Loont het de moeite om deze te demonteren en opnieuw te gebruiken? Of is nieuw altijd beter? Ben een beetje aan het oriënteren zoals u leest, vandaar deze vragen allemaal. En een beetje knutselen vind ik wel prettig.
Hoe zit het met schorsen van de wegenbelasting? Ik kan de bus ombouwen in een kas bij een kennis van ons, die staat op eigen terrein, is schorsen dan mogelijk? En als ik bijvoorbeeld opeens wil rijden, is het dan een hoop gedoe om de schorsing op te heffen?
Ik kan bij de belastingdienst niet zo goed vinden wat de normale prijs van de wegenbelasting is voor deze bus, wie weet een goede tool om dit uit te rekenen?
Ik zal vast nog veel vragen vergeten zijn, maar goed, die komen dan nog wel.
Oh ja, wij willen er een simpele bus van maken, gewoon van camping naar camping. Voorlopig geen grote watertank, ringverwarming en dergelijke.
Vriendelijke groeten Michel
Re: Fiat Ducato ombouwen.
- je kunt hem nu al verzekeren als 'camper in aanbouw'. NKC-verzekeringen heeft oa deze optietitoma schreef: ↑di 12 nov 2019, 10:18
Welkom op dit forum Michel:
Hierbij mijn eerste vragen:
Voor de verzekering, moet ik hem als bestelbus verzekeren, en na een rdw keuring de verzekering omzetten naar camperbus?
Er wordt veel gesproken over isolatie en ik lees geregeld over schapenwol. Is schapenwol inderdaad het beste, of kan je dat ook doen met steen / glaswol?
- schapenwol is prima. Kies voor de stevige variant die niet inzakt. Steen/glaswol neemt vocht op. Niet doen.
Forum verlaten.
Re: Fiat Ducato ombouwen.
Die gordelbok waar over gesproken wordt is om mensen achterin te mogen vervoeren.
Als je alleen maar met zijn tweetjes reist is zo'n bok achterin helemaal niet nodig maar er mag dan ook niemand achterin zitten tijdens de rit.
Als je alleen maar met zijn tweetjes reist is zo'n bok achterin helemaal niet nodig maar er mag dan ook niemand achterin zitten tijdens de rit.
Re: Fiat Ducato ombouwen.
Ik ben ook aan het bouwen. Mijn bus is geschorst en staat op eigen terrein. Als de bus geschorst is mag je er niet mee rijden en je hebt ook geen verzekeringsplicht. ik heb de bus niet verzekerd dat ga ik weer doen als ik ga rijden. Als particulier is je bedrijfsauto diesel erg duur in de houderschapsbelasting.
Gebruik voor de isolatie armaflex of stevige schapenwol (de goedkope is meestal niet stevig en zakt als een gek).
je hebt 2 zitplaatsen nodig in het woongedeelte om aan de "camper" eisen te voldoen. Als je de camper maar met z'n 2en gebruikt heb je geen gordelblok nodig. Deze heb je alleen nodig als je extra zitplaatsen in de rijrichting wil maken die je kunt gebruiken tijdens het rijden.
Gebruik voor de isolatie armaflex of stevige schapenwol (de goedkope is meestal niet stevig en zakt als een gek).
je hebt 2 zitplaatsen nodig in het woongedeelte om aan de "camper" eisen te voldoen. Als je de camper maar met z'n 2en gebruikt heb je geen gordelblok nodig. Deze heb je alleen nodig als je extra zitplaatsen in de rijrichting wil maken die je kunt gebruiken tijdens het rijden.
Re: Fiat Ducato ombouwen.
Voor de keuring moet er een waterkraan aanwezig zijn. Naar de werking wordt niet gekeken.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Fiat Ducato ombouwen.
Persoonlijk prefereer ik nieuwe ramen.
Zeker als je er koopt met rolo's.
Voor hoe lang bouw je die camper, voor je het weet zijn vijf jaar zo voorbij.
Schapenwol, perfect tevreden van. Koop wel behandelde, anders stinkt het en heb je beestjes.
Ook op een camping is een goed geïsoleerde bus een meerwaarde.
Waterkraan op dompelpompje op 12 volt. Op een aparte huishoudaccu OF op een 12 volt voeding als je hem voor op de camping bouwt. OF op je autoaccu als je toch eens onderweg water wil nemen. Gewone keukenkraan met aparte schakelaar of keuken kraan met ingebouwde schakelaar.
Gordelblok, lees er vooral van dat een goedgekeurde heel erg duur is. Voor twee personen heb je die ook niet nodig.
Succes !
Zeker als je er koopt met rolo's.
Voor hoe lang bouw je die camper, voor je het weet zijn vijf jaar zo voorbij.
Schapenwol, perfect tevreden van. Koop wel behandelde, anders stinkt het en heb je beestjes.
Ook op een camping is een goed geïsoleerde bus een meerwaarde.
Waterkraan op dompelpompje op 12 volt. Op een aparte huishoudaccu OF op een 12 volt voeding als je hem voor op de camping bouwt. OF op je autoaccu als je toch eens onderweg water wil nemen. Gewone keukenkraan met aparte schakelaar of keuken kraan met ingebouwde schakelaar.
Gordelblok, lees er vooral van dat een goedgekeurde heel erg duur is. Voor twee personen heb je die ook niet nodig.
Succes !
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Fiat Ducato ombouwen.
Wow !
Dank jullie wel voor de antwoorden tot zover. Gordelbok, helemaal duidelijk, afvinken maar.
Okay ik neem schapenwol, die ga ik bestellen.
tot zover bedankt !
In de toekomst als ik echt ga bouwen zal ik hier ook foto's plaatsen van het project.
Groetjes Michel
Dank jullie wel voor de antwoorden tot zover. Gordelbok, helemaal duidelijk, afvinken maar.
Okay ik neem schapenwol, die ga ik bestellen.
tot zover bedankt !
In de toekomst als ik echt ga bouwen zal ik hier ook foto's plaatsen van het project.
Groetjes Michel
Re: Fiat Ducato ombouwen.
titoma
wat vaak wordt gedaan is om de bus provisorisch om te bouwen tot camper met de minimale middelen die nodig zijn om als camper goedgekeurd te worden
dan laat je hem keuren, tikt de bpm af en vraag het kwarttarief aan bij de belastingdienst
daarna ga je hem definitief bouwen
wat vaak wordt gedaan is om de bus provisorisch om te bouwen tot camper met de minimale middelen die nodig zijn om als camper goedgekeurd te worden
dan laat je hem keuren, tikt de bpm af en vraag het kwarttarief aan bij de belastingdienst
daarna ga je hem definitief bouwen
Re: Fiat Ducato ombouwen.
Ramen in de achterdeuren zou ik niet doen, beter aan de achterkant aan weerszijde maar niet te groot en iets hoger geplaatst dan normaliter gedaan wordt, het gaat maar om een beetje licht in het slaapgedeelte.
- Zadowolony
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14
Re: Fiat Ducato ombouwen.
Wij hebben een af-fabriek camper en de bank wordt nooit gebruikt ( omgedraaide stoelen zitten beter), laten de kussens ook thuis om gewicht te besparen.
Ramen achterin is ook niet handig omdat de kussen er tegenaan ligt , tenminste als je lengtebedden neemt. Verder vind ik er teveel kasten in zitten, want zoveel kan je toch niet meenemen.
Dat alles wat je inbouwt gewicht heeft hoef ik je denk ik niet te vertellen
Ramen achterin is ook niet handig omdat de kussen er tegenaan ligt , tenminste als je lengtebedden neemt. Verder vind ik er teveel kasten in zitten, want zoveel kan je toch niet meenemen.
Dat alles wat je inbouwt gewicht heeft hoef ik je denk ik niet te vertellen
Re: Fiat Ducato ombouwen.
Dat ligt er toch helemaal aan je ombouw? Als het een dwarsslaper wordt doe je juist geen ramen in de zijkant maar in de deur.
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: Fiat Ducato ombouwen.
Welke sloperij in Brabant is dat? (Ik heb nl ook een Ducato)
wat betreft de schapenwol: Hoe zie je of het een stevige variant is? (iemand suggesties voor een shop?)
Ramen zou ik idd nieuw doen. Lijkt me lastig om een 'sloop'raam goed te demonteren.
De wegenbelasting kun je op de site van de belasting zien ( https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen)
Ervanuitgaand dat je 'm particulier hebt zul je bestelauto particulier moeten kiezen. Kwarttarief kun je pas aanvragen nadat ie door de RDW gekeurd is.
Schorsen kan, maar ik zou 'm eerst basis ombouwen en omkeuren. (Anders is het lastig om naar de RDW te kunnen rijden enz....)
Of het schorsen de moeite waard is... Ja, als je langere tijd over het bouwen gaat doen. Maar of het handig is... Als ie niet geschorst is kun je tenminste ook nog je bouwmaterialen halen. Denk bv aan plaatmateriaal wat mooi erin past en niet in een normale auto.
Gordelblok: Tenzij je er met >3 personen in wilt (of 2 als je 2 draaistoelen hebt ipv het bankje) heeft dat geen meerwaarde (Alleen prijzig)
Bij jouw bus kun je ook langszitbanken op kenteken krijgen (mits je ze wel goed bouwt voor de RDW keuring).Of dat verantwoord is om daarmee passagiers te vervoeren kun je over discusseren, maar het kan/mag wel.
Verzekering: Verschilt enorm. Bij de ene verzekeraar kon mijn bus niet verzekerd worden (want: bedrijfsauto (Was nog niet op kampeerkenteken). Bij een andere verzekeraar: 30% korting op de premie (premie voor 0 schadevrije jaren - 30%)
Bij Unive kon ik de schadevrije jaren van mijn auto OOK toepassen op de Ducato (Wat dus veel interessanter was dan 30%!)
wat betreft de schapenwol: Hoe zie je of het een stevige variant is? (iemand suggesties voor een shop?)
Ramen zou ik idd nieuw doen. Lijkt me lastig om een 'sloop'raam goed te demonteren.
De wegenbelasting kun je op de site van de belasting zien ( https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen)
Ervanuitgaand dat je 'm particulier hebt zul je bestelauto particulier moeten kiezen. Kwarttarief kun je pas aanvragen nadat ie door de RDW gekeurd is.
Schorsen kan, maar ik zou 'm eerst basis ombouwen en omkeuren. (Anders is het lastig om naar de RDW te kunnen rijden enz....)
Of het schorsen de moeite waard is... Ja, als je langere tijd over het bouwen gaat doen. Maar of het handig is... Als ie niet geschorst is kun je tenminste ook nog je bouwmaterialen halen. Denk bv aan plaatmateriaal wat mooi erin past en niet in een normale auto.
Gordelblok: Tenzij je er met >3 personen in wilt (of 2 als je 2 draaistoelen hebt ipv het bankje) heeft dat geen meerwaarde (Alleen prijzig)
Bij jouw bus kun je ook langszitbanken op kenteken krijgen (mits je ze wel goed bouwt voor de RDW keuring).Of dat verantwoord is om daarmee passagiers te vervoeren kun je over discusseren, maar het kan/mag wel.
Verzekering: Verschilt enorm. Bij de ene verzekeraar kon mijn bus niet verzekerd worden (want: bedrijfsauto (Was nog niet op kampeerkenteken). Bij een andere verzekeraar: 30% korting op de premie (premie voor 0 schadevrije jaren - 30%)
Bij Unive kon ik de schadevrije jaren van mijn auto OOK toepassen op de Ducato (Wat dus veel interessanter was dan 30%!)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Fiat Ducato ombouwen
groenebouwmaterialen in Heusden. let op de goedkope is slap. Maar ze hebben ook stevige.
Re: Fiat Ducato ombouwen.
Ik heb een Pösll dwarsslaper met grote ramen in de zijkant, vind ik niet handig, daarom kleine ramen in de zijkant en hoger geplaatst dan normaliter. Mijn volgende bus heeft geen ramen in de achterdeuren.