Start ombouw bus "Angel" L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Start ombouw bus "Angel" L3H2



Bericht door CamperMike »

Hallo allemaal!

Al enige tijd lees ik hier (ondertussen vele uren) de leuke (soms minder leuke) berichten over zelfbouw. Veelal zeer leerzaam vaak ook wel verwarrend met al die verschillende meningen. Na een kleine 2 maanden zoeken denken wij de geschikte bus te hebben gevonden en gaan deze zaterdag ophalen. Een Citroen Jumper 2.2 Hdi uit 2012 met net geen ton op de teller L3H2. Wel de 2.2. motor waar ik veel verschillende zaken over lees, maar goed ik ben geen formule 1 rijder en denk dat met rust en kalmte en onderhoud zo een diesel ons nog vele jaren naar de mooiste plekjes kan brengen.
Wel eerst flink de cabine schoonmaken en dan rustig naar achteren werken.
Tussenwand en cabine plafond eruit halen ( later een eigen bak erboven en isoleren dat gelijk mee.
Dan onze bedachte indeling uitwerken, lijkt me in het echt toch anders dan op papier ( we hebben 6 opties :-))
Ramen ( wand en dak) uitmeten, uitzoeken en afplakken zodat we daar aan kunnen beginnen als het weer het toelaat.
Starten met antidreun op de grote vlakken en dan eerst maar de grote vlakken isoleren met Armaflex ACE 19mm. Dan Elektrobuis achter de isolatie (achter de balken) waar mogelijk en dan alle kalen delen afwerken met Armaflex 6mm zodat we uiteindelijk een zwarte binnen kast hebben.
Dan zijn we vast een poosje verder want liever rustig en doordacht dan snel en weer slopen. Oh en aan de buitenkant wat plekjes wegwerken, maar dat kan alleen als het weer het toestaat.

Uiteraard zullen er vragen zijn en die zal ik ook stellen, en als jullie het leuk vinden deel ik mijn voortgang via foto's en tekst.

- Schapenwol isolatie voor de holle ruimtes, wel of niet in de balken? (iemand enig idee hoeveel je hiervan nodig hebt en welke je het beste kunt kopen? ( ik had hier deze voorbij zien komen https://www.groenebouwmaterialen.nl/sch ... timal.html) welke dikte is jullie advies?
- De Armaflex wil ik afwerken met hout en bij het bed vermoedelijk met vilt of iets dergelijks. Moet er nog een dampfolie tussen of juist niet? Armaflex zit natuurlijk rechtstreeks op het carrosserie en laat geen vocht door maar lees hier veel verschillen in.
- Moet de flexibele elektrobuis vast gezet worden en kan dat met Tierips of zit dat wel klem genoeg (bijv tussen het schapenwol)
- Electra is het deel waar ik het meest tegenop kijk in deze klus, dus hoop dat hier wat hulp bij is :-) Er zal een accukabel van de start accu naar de huishoudaccu moeten komen, de dikte hangt van veel zaken af als ik e.e.a. hier lees. Kun je een standaard kabel alvast trekken of beter eerst goed rekenen? Ik wil graag de HHa laden tijdens het rijden en mijn wens is er 1 of 2 zonnepanelen aan te koppelen maar dat is echt abracadabra voor mij dus zonder hulp weet ik niet of ik dat aandurf, maar goed nooit te oud om te leren, wel om mijn vingers te branden )))

Ik weet zeker dat er genoeg kennis is hier en hoop van harte dat jullie zin hebben om weer een beginner en echte No-No te helpen :-)
Wij ( mijn vrouw en ik) hebben er in ieder geval veel zin in en gaan volgende week met veel zin eraan beginnen en hopen jullie uiteindelijk onderweg gezellig tegen te komen ergens op de mooie wereld )))

Groetjes Mike & Angelique
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Start ombouw Bus "Angel" L3H2



Bericht door AadenAnke »

Hoi Mike en Angelique. Welkom en werkse :-B ik zou daar waar het lukt geen flexibele buis gebruiken. Diameter binnen is beduidend minder. Wat betreft de accukabel, er staan op het forum vele discussie en schema's ik heb er de afgelopen jaren veel over opgestoken hier maar voel me nog steeds een dombo als de echte techneuten bezig zijn. Mijn advies is dan ook zoek ze op dit forum op en vraag ze de hemd van het lijf.

Gr. Aad
tonic
Berichten: 2437
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Start ombouw Bus "Angel" L3H2



Bericht door tonic »

Even over die schapenwol ik heb dezelfde gebruikt met een dikte van 8cm. Wel moet ik opmerken dat hij ergggggggg slap is. Het is bijna niet op de plaats te houden. ik had 2 rollen gekocht en kwam er 1 tekort.
Toen ik die ging halen heb ik het probleem voorgelegd. het blijkt dat er een duurdere uitvoering is welke veel steviger is.
Als ik dat van te voren had geweten had ik die genomen. Die goedkope is bijna niet te verwerken en je hebt er veel meer van nodig omdat je de hele ruimte mee volpropt en met volproppen bedoel ik echt volproppen anders zakt het helemaal uit.
Dus denk dat die duurdere niet echt veel duurder is omdat je er veel minder van nodig hebt.
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Start ombouw Bus "Angel" L3H2



Bericht door CamperMike »

Dank je wel Aad ga ik rekening mee houden
@tonic heb je een linkje naar de juiste variant toevallig? Goed om te weten.
Grt Mike
tonic
Berichten: 2437
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Start ombouw Bus "Angel" L3H2



Bericht door tonic »

Nee heb ik geen linkje van. maar bij groenewegen weten ze het.
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Start ombouw Bus



Bericht door CamperMike »

Aha wel daar dus. Dank je wel!

Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk

>>> Reactie gekregen van de mannen en die adviseren de duurdere 8 cm idd maar zeggen er wel bij evengoed lijm te gebruiken voor het zakken / schuiven.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Start ombouw Bus "Angel" L3H2



Bericht door DJSmiley »

Buizen tbv elektra zou ik altijd vastzetten voor de zekerheid, of zorgen dat ze overal echt in de schapenwol zit. Anders heb je kans dat ze gaan klapperen tijdens het rijden (= irritant geluid)

De Armaflex: Ik zou de Armaflex ACE zo min mogelijk gebruiken, maar voor de XG of AF gaan. De ACE is een budgetversie, die technisch minder is.
De AF of XG kun je, met wat rondzoeken, voor ongeveer dezelfde prijs halen. AF is de beste, maar ook de duurste. XG is naar mijn mening de beste kwa prijs voor camperbouw. Kost je <60 euro per rol ( https://www.isotec-isolierungen.de/Arma ... ebend-19mm )

Alternatieven zijn Kaiflex of K-Flex ST.

De dunnere maten zijn een stuk duurder (/grotere rollen). (Ik houd me aanbevolen voor adressen, heb nl wel dunnere nodig, maar bij lange na geen hele rol a 400 euro of whatever)

Anti dreun: Ik ga dat alleen op de wielkasten plaatsen. Denk niet dat het verder veel nut heeft. Doel is het beperken van het resoneren. Maar met Armaflex oid ertegenaan geplakt heb je dat ook zo ongeveer. Mijn gevoel zegt dat het misschien 10% scheelt, en 90% extra gewicht is.

Ik zit zelf (ongeveer) in dezelfde situatie. Bus een paar weken geleden gekocht, inmiddels gestript en een basis interieur gebouwd (lichtgewicht) tbv de keuring naar camper (en daarna kwarttarief aanvragen en bpm aftikken)

Daarna ga ik de carrosserie/motor aanpakken en de 'bekende' kwaaltjes fixen:
- Lekkage rondom de voorruit (water rondom de verstuivers)
- Verlengen afvoer van de voorruit (druppelt nu over t schakelmechanisme van de bak waardoor ie wat stroef schakelt)
- Bijplaatsen extra waterafvoer links en rechts in de parafaan (loopt in t midden wel weg maar aan de zijkanten niet goed)
- Repareren van beschadigde kabelboom in de achterdeuren (op het schanierpunt)
- Fixen 'deur dicht' sensor bij schuifdeur waardoor ie soms niet op slot wil (en je er tegenaan moet duwen voordat ie dat wil)
- Demonteren rail schuifdeur en de roest erachter fixen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Start ombouw bus "Angel" L3H2



Bericht door luinge »

Hallo Mike & Angelique,

Veel succes met de ombouw. Ik zit zelf midden in het proces. Leuk, maar kost veel tijd.
Ook ik heb een combiantie van Armaflex en schapenwol. Ik koop de wol van
https://www.dutchbluelabel.nl/schapenwo ... en-prijzen
Is wel wat duurder dan die van jouw link, maar ik zie dat de Rd waarde ook twee keer zo hoog is.
Ik gebruik de platen, die zijn stevig en gaan niet zakken. Hier en daar spuit ik er wel wat plakspry om het op zn plaats te houden.
Om te laden via de dynamo kan je toch het beste al van te voren kabels trekken. ik heb 35mm2 van de startaccu naar de hh accu getrokken, daar kom je altijd mee weg. Kabel is wel duur, maar als je zoekt op laskabel of luidspreker kabel wordt het een stuk goedkoper.
Voor de zwakstroom kabels, ik leg ze niet in buis. Vind ik onzin. Wel bij scherpe randen even iets bedenken of oplossen.
22V wel in buis. Bovendien gebruik ik slijtvaste kabel https://www.kabel24.nl/Pur-kabel-H07BQ- ... meter-geel
Ik heb geen antidreun gebruikt Armaflex ontdreund voor mij genoeg. https://www.youtube.com/watch?v=gfzSbRykzFs
Als je het plafond gaat isoleren, houd rekening met de hangkastjes die je wilt plaatsen. Daarvoor lijm je extra balkjes aan het plafond voor stevigheid.
Dat was ik vergeten, kon dus weer de armaflex op veel plekken verwijderen.
Balken indien mogelijk vul ik op met schapenwol. Balken aan plafond heb ik gevuld met flexibele pur.
Groet Roelof
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Start ombouw bus "Angel" L3H2



Bericht door marjasjaak »

Voor de zwakstroom kabels, ik leg ze niet in buis. Vind ik onzin. :think:


Als je de kabels op later bereikbare plekken monteert, dan is het geen probleem.
Maar als je later een kabel moet vervangen of veranderen en deze ligt achter de wand.... dan heb je een probleem.
Met aangelegde mantelbuis kan je gemakkelijk een nieuwe kabel trekken.
De term zwakstroom kabels klinkt als "dat is niet gevaarlijk". Veel autobranden ontstaan vaak door sluiting ergens in de bekabeling.
Leg maar eens een bahco sleutel op de accupolen, dan heb je een mooi lasapperaat. :lol3:

Wij hebben alles met mantelbuis gedaan en ook wat extra gelegd. Tijdens de bouw kom je erachter dat een WCD in dat ene kastje toch wel makkelijk is,toevallig lag er al een buisje in de buurt... :thumbup:

De mantelbuis die wij hebben gebruikt is: artikel 456171 FRAE FBY-EL-F16 ZW buigzaam M16 100m van Conrad. Op aanraden van JTG,deze is brandvertragend. Hadden eerst ecru mantelbuis van "de bouwmarkt" maar deze is toch minder sterk in krappe bochten. Helaas hebben we nog maar een paar stukjes, van de rol 100 meter was er nog maar 5 meter over. :lol3:
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Start ombouw bus "Angel" L3H2



Bericht door luinge »


Maar als je later een kabel moet vervangen of veranderen en deze ligt achter de wand.... dan heb je een probleem.
Met aangelegde mantelbuis kan je gemakkelijk een nieuwe kabel trekken.
Dat wordt altijd als argument gebruikt. Maar ik denk dat er weinig campers zijn waar draden worden vervangen.
Natuurlijk moet iedereen het voor zichzelf bepalen.
De term zwakstroom kabels klinkt als "dat is niet gevaarlijk". Veel autobranden ontstaan vaak door sluiting ergens in de bekabeling.
Leg maar eens een bahco sleutel op de accupolen, dan heb je een mooi lasapperaat.
Mij hoor je niet zeggen dat het niet gevaarlijk zou kunnen zijn. Goed zekeren is de basis. Sluiting kan ook op andere plekken ontstaan.

Wij hebben alles met mantelbuis gedaan en ook wat extra gelegd. Tijdens de bouw kom je erachter dat een WCD in dat ene kastje toch wel makkelijk is,toevallig lag er al een buisje in de buurt... :
Tja, Hoeveel ledige buisleidingen moet je dan leggen om nawerk te voorkomen. En we hebben het over een ruimte van ongeveer 7m2. Hoeveel WCD's heb je nodig....

Blijven allemaal persoonlijke afwegingen.

Groet Roelof
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Start ombouw bus "Angel" L3H2



Bericht door CamperMike »

Goedemorgen, donderdag vandaag en alweer wijzer geworden, hoe mooi is het, mensen die je niet kent helpen je met tips en advies, ik hou ervan ))) ik ben al erg blij met alle input, heel fijn.

@DJSmiley, helemaal top en super die link ik ga zeker voor de geadviseerde versie van Armaflex. mijn bpm zal rond de 1000 liggen gezien de bus van 2011 is dus dat scheelt wat gelukkig. M

@Luinge wat leuk dat je ook bezig bent, ik wil ook graag eerst de keuring doen. de basis lees ik nogal veel verschillende zaken over, zelfs t/m van karton gemaakt. ik was van plan de bus te strippen en schoonmaken. Dan middel 2 L strips de lattenbodems erin en een matras. Dan een eenvoudige keuken opstelling met een emmer als spoelbak en een emmer eronder als opvang en een eenvoudig (goedkoop) gasfornuisje wat niks weegt. Een bankje, dacht daar 3 vakken in te maken dan hebben we die ook. Zat ff met de vraag of de kraan ook moet werken, anders zet ik er wel een voetpomp kraantje in, zal vast de wereld niet kosten. Zo heb ik denk voor een paar tientjes spullen die ik alleen niet meer gebruik erna maar lijkt me de simpelste manier en denk dat ik zo ook minimale gewicht verhoging heb t.o.v. het huidige gewicht (ledig gewicht 1875) van de bus ( ik verwacht dat de bodem en zij afwerking en de scheidingswand toch ook wel wat wegen)
Onderhoud wat jij beschrijft zijn wel belangrijke zaken en loop ik ook na, had geen idee van lekkages bij het raam maar zal me er eens in verdiepen. ik denk dat ik wel even langs de garage ga om de distributie te vervangen. ik lees veel verhalen over kilometers maar dat de jaren voor gaan/ gezien de km is die niet aan de beurt maar gezien de jaren wel. maar eerst de onderhoudsboekjes maar erop naslaan wat er allemaal precies is gebeurt, de hele historie zit erbij.

@ Roelof nuttige verhaal dank. Ik volg je bouwverhaal met plezier op Instagram :-) En dank voor de tips, erg nuttig, gelukkig deel je ze, stoot ik me daar niet aan ( zal met vast ergens anders tegen stoten maar dat hoort erbij :-)) En dat vergelijk van die grappige Duitse man volg ik op, zo een test is voor mij duidelijk en scheelt.
gewicht en geld :-)

Fijne dag allemaal!
Groet Mike
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Start ombouw bus "Angel" L3H2



Bericht door luinge »

Voor wat betreft de keuring nog even een paar aandachtspunten:
De RDW maakt tegenwoordig foto's van het interieur. Die kunnen gebruikt worden voor zaken als verzekering en/of belasting als vragen over komen. (Nog niet ieder keuringsstation doet het, maar is wel de richtlijn)
Keuring met laag gewicht en daarna inbouwen om in een lager belasting categorie te komen is natuurlijk fraude. Realiseer je je dat wel. Handhaving is moeilijk, maar je loopt wel een risico. Als je straks een volledige inbouw hebt en jouw L3 bus heeft een ledig gewicht van onder de 2000 kg weet iedere agent of belasting ambtenaar dat het niet klopt. Nomaals handhaving is moeilijk en ik ken persoonlijk geen gevallen waar gecontroleerd werd op ledig gewicht.

Groet Roelof
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Start ombouw bus "Angel" L3H2



Bericht door CamperMike »

Dank je wel Roelof.

Iemand hiermee bekend? Klinkt makkelijk en veilig.

https://www.solarpowersupply.nl/goal-ze ... er-station
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Start ombouw bus "Angel" L3H2



Bericht door PaulBng »

Beetje vaag verhaal.

Opladen met zonnepanelen gaat (in 6uur) twee keer sneller dan via AC (12 uur dus). Raar.

En in de specs staat via AC 24 uur.

UK stopcontacten... Onhandig.
Plaats reactie