Volkswagen LT35 (2006)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Volkswagen LT 35 uit 2006



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Wij hebben inderdaad een LT, uit 2003, met dubbellucht ivm mogelijkheid van groot rijbewijs op 4600kg. (Wij zijn een gezin van 4)
We zijn daarop uitgekomen omdat we op een woonerf wonen met smalle parkeerplekken en omdat mijn vorige Hanomag campers achterwielaandrijving hadden en een fantastische draaicirkel en genoeg grip (zeker met m+s banden achter) op gras etc.
Het voordeel van de LT type 2 en de Sprinter 1 is dat deze een lager eigen gewicht hebben als de andere gangbare achterwielaandrijvers van Renault en Iveco. Daarnaast zijn onderdelen relatief goedkoop en goed bij diverse aanbieders te krijgen. Er is dus te shoppen.
Achterwielaandrijving zorgt wel voor een lagere stahoogte.

We wilden eigenlijk een Sprinter 412 of 416 maar konden geen goeie bruikbare vinden dus daarna ook bij LTs gaan kijken. De 125, 131 of 158 pk viercilinder motor had hier mijn voorkeur boven de 102 of 109 pk vijfcilinders, omdat de viercilinders o.a. tandwiel distributie hebben. Zwaarder zijn ze wel, en ook wat minder courant.

Wij hebben ook gekozen voor een wat oudere bus omdat je er nog redelijk wat zelf aan kunt sleutelen en de rest BPM ook te overzien was.
Inmiddels is de bus 15 jaar oud en staat er 251.200km op. Bij koop was hij 10 jaar oud met 225.800km, maar wel met volledige bekende (dealer) historie. Onze bus is 10 jaar door dezelfde monteur gereden. (ex-servicewagen) Die van ons heeft de 158 pk motor met common rail en een joekel van een turbo met variabele geometrie. Niet het meest geciviliseerde motorblok ooit, wel berensterk ;-) Olieverbruik tot op heden niet meetbaar.

Zwakke plekken: roest op bekende plekken als dorpels, dakgootjes en deuren, maar specifiek onder de instapbakken van de cabine, de raamlijst van de voorruit en controleer heel goed de onderbody coating, deze zag er bij ons nog top uit maar onder hoekjes en scheurtjes erin kwam steeds meer roest tevoorschijn. Gelukkig niet echt ver geroest omdat we er op tijd bij waren. Als deze LT nog netjes is, investeer in wat emmers Fluid Film dun en dik en spuit alle holle ruimtes vol. De hele onderkant heb ik met liqui moly seilfett ingespoten.
De anti roest zou ik trouwens bij elke bus doen :-)
Ander aandachtspuntje kan de achteras overbrenging zijn, bij bussen met relatief lichte motor en trekhaak maakt de motor op de snelweg veel toeren. Daar kom je bij een proefrit snel genoeg achter.
In de bergen daarintegen één groot feest :-D
Nog een tip, bij een 109 of 158 pk motor is cruise control eenvoudig in te bouwen zoals t af fabriek zit.

Wij hebben erg veel lol van de LT, de kosten baten is nergens te zoeken, maar daar bouw ik de bus niet voor.

Mocht je specifieke dingen willen weten, laat maar horen, mocht je in de buurt wonen (of het maakt je niks uit) mag je ook wel komen kijken bij onze bus.

Groeten, Jeroen
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Volkswagen LT 35 uit 2006



Bericht door WoutvanAken »

Omdat ik werkzaam ben in een taxibedrijf en daar alleen met Sprinters rijdt dacht ik in eerste instantie ook aan een Sprinter voor de ombouw naar camper.
Maar toen toch een Jumper (2010) gekocht.....
Reden; bij ons gaan de taxi's er pas na 10 jaar en 4- à 500000 km uit, niet interessant meer om om te bouwen.
Een jongere Sprinter is toch nog wel wat duurder dan een vergelijkbare Ducato/Jumper.
Daarnaast zijn de Ducato's al vanaf 2007 verzinkt en de Sprinters pas vanaf 2012 waardoor meer roestproblemen bij deze.
Het grootste voordeel van de Ducato's betreft de breedte; een vast bed overdwars is mogelijk maar die breedte is ook belangrijk in het overige
gedeelte van de camper; geeft meer mogelijkheden en een ruimtelijker geheel.
Of de onderhoudskosten van een Ducato hoger zijn is voor mij maar de vraag. Ik vind de Ducato's best goed in elkaar zitten en de onderdelen zijn in ieder geval goedkoper.
Voordeel van de Sprinter is dat deze geen distributieriem heeft die vervangen moet worden maar die heeft mijn 3.0l Jumper ook niet.
In bovenstaande kun je Sprinter ook lezen als LT alhoewel het risico op motorproblemen bij de LT wel iets groter is dan bij de Sprinter en de LT heeft wel een distributieriem maar is over het algemeen weer iets goedkoper in aanschaf.
Voor Ducato kun je ook Jumper/Boxer lezen maar ook daar iets verschil in motoren. De 3.0 is bij alle drie gelijk (Iveco motor).
Wout (ombouw Jumper)
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Volkswagen LT 35 uit 2006



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Het punt met 4-500.000km bij Sprinter 412 en 416was precies de reden dat we verder zijn gaan kijken naar de LT...

Overigens hebben de viercilinder (van MWM afkomstige) motoren met 125, 131 en 158 pk 2,8 liter inhoud en tandwieldistributie. (Voor wat het waard is, motoren codes respectievelijk AGK, ATA en AUH) Geen riem dus, bij de vijfcilinder VW motoren wel, maar die zijn afgezien daarvan erg robuust.
Wel zijn de viercilinders zeldzamer, maar zeker de 158pk versie is erg fijn om te rijden, al ben ik natuurlijk bevooroordeeld :-)
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Volkswagen LT 35 uit 2006



Bericht door pele »

De lage Euronorm 4 kan wel eens een serieus nadeel worden.
tonic
Berichten: 2457
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Volkswagen LT35 (2006)



Bericht door tonic »

Daar zal je vroeg of laat toch tegenaan gaan lopen. Want diesels zitten in het verdomhoekje. Of je moet om de ... jaar een nieuwe kopen.
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Volkswagen LT35 (2006)



Bericht door CamperMike »

Super bedankt voor jullie reacties erg gaaf te lezen en Jeroen dank voor de uitnodiging, ik had je al gevonden met je oranje Lt, gaaf hoor! Hopelijk kan ik je een keer opzoeken lijkt me erg leuk. Denk wel dat ik een iets langere zoek vanwege de hond en we willen graag wat leefruimte binnen hebben.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Volkswagen LT35 (2006)



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Stuur maar een pb als je zover bent. Een L2H2 is ook met 2 volwassenen en 2 jonge kinderen niet ruim, we hebben daarom geen vast bed maar een ombouwbare bank. Bewust voorin alles ruim gehouden waardoor het na de schuifdeur voller is, maar daar zijn we toch niet zoveel (alleen om te koken)
We zijn niet van die binnenzitters, meestal zijn we toch weg :-D

Het is dat we er de ruimte niet voor hebben, maar een L3 had wel ruimer geweest en in het geval van een LT46 ook nog makkelijker te vinden als een L2...

Groeten Jeroen
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Volkswagen LT35 (2006)



Bericht door CamperMike »

Hallo, ik heb ondertussen een Citroen Jumper gekocht L3H2 dus dit draadje stopt hier. Dank allemaal en de bouw van de Jumper is hier op het forum te volgen.
Grt Mike
Plaats reactie