Bus keuze
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 13:00
Bus keuze
Hi!
Ik ben van plan om een bus om te bouwen tot camper en vroeg me het volgende af; welke bus is het meest geschikt?
Vanwege manoeuvreerbaarheid in de stad wil ik me beperken tot een L2H2 formaat. Daarnaast wil ik het bed in de breedte plaatsen (van achterwiel naar achterwiel).
Ik las ergens dat een VW Crafter en Mercedes Sprinter mogelijk net iets te smal zijn. Klopt dit? Wat zijn jullie ervaringen?
Dan blijft nog over; Citroen Jumper, Peugeot Boxer of Fiat Ducato. Zijn er grote verschillen tussen deze bussen?
Nog extra tips en trics bij keuze aanschaffen bus?
Alvast bedankt!
Ik ben van plan om een bus om te bouwen tot camper en vroeg me het volgende af; welke bus is het meest geschikt?
Vanwege manoeuvreerbaarheid in de stad wil ik me beperken tot een L2H2 formaat. Daarnaast wil ik het bed in de breedte plaatsen (van achterwiel naar achterwiel).
Ik las ergens dat een VW Crafter en Mercedes Sprinter mogelijk net iets te smal zijn. Klopt dit? Wat zijn jullie ervaringen?
Dan blijft nog over; Citroen Jumper, Peugeot Boxer of Fiat Ducato. Zijn er grote verschillen tussen deze bussen?
Nog extra tips en trics bij keuze aanschaffen bus?
Alvast bedankt!
Re: Bus keuze
Een Fiat Ducato is op het breedste punt (net boven de langsbalk) 201 cm.
Ik heb aan hoofd-en voeteneinde van mijn dwarsbed minimaal geisoleerd, met slechts 9 mm Armaflex-isolatie en beplakt met vinyl
(zie de foto's in mijn album).
Daardoor heb ik een dwarsbed met een lengte van 199 cm kunnen realiseren, en een matras van 140 x 200 cm past precies (klein beetje proppen).
Als je voor dikkere isolatie gaat, dan blijft er uiteraard minder ruimte over voor je dwarsbed.
Een Mercedes Sprinter is (op hoogte van de laadvloer) ongeveer 10 cm smaller dan een Fiat Ducato.
Ik weet niet hoeveel ruimte er in een Sprinter is op bed-hoogte, maar waarschijnlijk sowieso ook weer 10 cm minder.
Met minimale isolatie zou je dan (in het gunstigste geval) een bed van 189 cm kunnen bouwen.
Of dat acceptabel is, hangt helemaal van jouw eigen lengte af (en van je slaaphouding).
Groet,
Feddo
Ik heb aan hoofd-en voeteneinde van mijn dwarsbed minimaal geisoleerd, met slechts 9 mm Armaflex-isolatie en beplakt met vinyl
(zie de foto's in mijn album).
Daardoor heb ik een dwarsbed met een lengte van 199 cm kunnen realiseren, en een matras van 140 x 200 cm past precies (klein beetje proppen).
Als je voor dikkere isolatie gaat, dan blijft er uiteraard minder ruimte over voor je dwarsbed.
Een Mercedes Sprinter is (op hoogte van de laadvloer) ongeveer 10 cm smaller dan een Fiat Ducato.
Ik weet niet hoeveel ruimte er in een Sprinter is op bed-hoogte, maar waarschijnlijk sowieso ook weer 10 cm minder.
Met minimale isolatie zou je dan (in het gunstigste geval) een bed van 189 cm kunnen bouwen.
Of dat acceptabel is, hangt helemaal van jouw eigen lengte af (en van je slaaphouding).
Groet,
Feddo
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
Re: Bus keuze
Ik heb een Crafter en om in de breedte genoeg ruimte te krijgen heb ik Flares gekocht bij www.flarespace.com. Is wel in de USA, maar zag laatst ook dat een bedrijfje in de UK ze maakt. Al vind ik die wat minder mooi.
Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
-
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Bus keuze
Jouw vragen en nog vele anderen zijn al erg vaak gesteld en beantwoord. Ik raad je aan om de zoekfunctie te gebruiken, en te zoeken op 'buscamper bouwen'. Dan kun je een middag en avond vooruit:-)
- neanderthaler
- Berichten: 405
- Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
- Locatie: noorholland ongeveer
Re: Bus keuze
Ben er nu zelf mee bezig en we gaan zelf ook dwars slapen ben zelf nu 1.83 tja we krimpen wat als we ouder worden zijkant uit bouw kan altijd nog we gaan het eerst uitproberen tzt
Ver pas in het nieuwe jaar .
Ver pas in het nieuwe jaar .
Re: Bus keuze
In de Ducato zitten Fiat en Iveco motoren en de Boxer en Jumper PSA motoren. Verder zijn ze helemaal gelijk.nelisbobslee schreef: ↑vr 11 okt 2019, 13:47Dan blijft nog over; Citroen Jumper, Peugeot Boxer of Fiat Ducato. Zijn er grote verschillen tussen deze bussen?
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Bus keuze
Evert ('t Busje) was me nét voor!
Mijn Boxer-motor zou trouwens wél een 3-liter Ivecoblok zijn (2011), met distributieketting.
in Italië, de 3.0 dieselmotor die erin zit blijkt gemaakt te zijn in de Iveco-fabriek ook in Italië. Ik vond al zoveel
Italiaanse stickers in de nieuwe bus...
Zouden ze dat Peugeot-embleempje op de grille en in het stuur wél in Frankrijk gemaakt hebben?
De binnen- en buitenmaten van Jumper, Boxer en Ducato zijn dus ook gelijk.
Mijn Boxer-motor zou trouwens wél een 3-liter Ivecoblok zijn (2011), met distributieketting.
Nee, die bussen zijn gelijk aan elkaar. Zo is mijn Peugeot Boxer (volgens mijn dealer) gebouwd in de Ducato-fabrieknelisbobslee schreef: ↑vr 11 okt 2019, 13:47Dan blijft nog over; Citroen Jumper, Peugeot Boxer of Fiat Ducato. Zijn er grote verschillen tussen deze bussen?
in Italië, de 3.0 dieselmotor die erin zit blijkt gemaakt te zijn in de Iveco-fabriek ook in Italië. Ik vond al zoveel
Italiaanse stickers in de nieuwe bus...
Zouden ze dat Peugeot-embleempje op de grille en in het stuur wél in Frankrijk gemaakt hebben?
De binnen- en buitenmaten van Jumper, Boxer en Ducato zijn dus ook gelijk.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Bus keuze
Op de site van Camperbouw Nederland lees ik:
Alle jaren dat de Ducato is geproduceerd is deze ook door Peugeot verkocht als de Boxer en bij Citroën verkocht als Citroën Jumper. Maar let wel op, de laatste jaren zijn de Boxer en Jumper verkocht met de lichte Ford 2.2 motoren maar ook de sterke 3.0 Iveco motor, de Ducato is voorzien van een Iveco 2.3 liter motor of 3.0 liter motor.
Re: Bus keuze
Er zijn ook Ducato's met een 2 liter Fiat motor. De 3 liter Iveco motor wordt niet meer nieuw geleverd (geen Euro 6).
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Bus keuze
Niet helemaal anno 2019 en Euro-6. Volgens mij is het nu zo:
Jumpers/Boxers/Ducatoos worden allemaal in Sevel gebouwd.
https://www.promobil.de/fiat-ducato-her ... wohnmobil/
echter:
Ducato's allemaal alléén nog met 2.300ccm FPT-motoren o.a. type F1A (ex-Iveco):
https://www.fiatcamper.com/en/product/engines
Maarrrr...
Boxers en Jumpers alléén met 2.000ccm PSA-motoren.
En de Iveco Daily's dan?
2300ccm FPT-motoren én jawel
voor de liefhebbers van 3000ccm motoren F1C én euro 6, maar allemaal wel 24VDC!:
https://www.truckland.nl/bestelwagens/new-iveco-daily
Jumpers/Boxers/Ducatoos worden allemaal in Sevel gebouwd.
https://www.promobil.de/fiat-ducato-her ... wohnmobil/
echter:
Ducato's allemaal alléén nog met 2.300ccm FPT-motoren o.a. type F1A (ex-Iveco):
https://www.fiatcamper.com/en/product/engines
Maarrrr...
Boxers en Jumpers alléén met 2.000ccm PSA-motoren.
En de Iveco Daily's dan?
2300ccm FPT-motoren én jawel
voor de liefhebbers van 3000ccm motoren F1C én euro 6, maar allemaal wel 24VDC!:
https://www.truckland.nl/bestelwagens/new-iveco-daily
Laatst gewijzigd door travelscout op zo 01 dec 2019, 0:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul.
- zwerf-busje
- Berichten: 864
- Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
- Locatie: Sweet Lake City
Re: Bus keuze
Nieuwe Boxers Euro 6.2 zijn inmiddels ook weer 2.2 litertravelscout schreef: ↑za 30 nov 2019, 23:15Niet helemaal anno 2019 en Euro-6. Volgens mij is het nu zo:
...
Maarrrr...
Boxers en Jumpers alléén met 2.000ccm PSA-motoren.
Groet Ruud
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Bus keuze
Inderdaad 2019 dus toch weer 2.200ccm "PSA power train" motoren op basis van de DW12 (géén Ford 2.2 -Puma motoren):
https://site.groupe-psa.com/powertrain/ ... rs-diesel/
http://www.fiatprofessionalpress.de/pre ... -es-je-gab
Overigens hier ook nog een aardige om te zoeken naar (Iveco- nu FPT-motoren):
https://www.fptindustrial.com/global/en ... our-engine
https://site.groupe-psa.com/powertrain/ ... rs-diesel/
http://www.fiatprofessionalpress.de/pre ... -es-je-gab
Overigens hier ook nog een aardige om te zoeken naar (Iveco- nu FPT-motoren):
https://www.fptindustrial.com/global/en ... our-engine
Laatst gewijzigd door travelscout op zo 01 dec 2019, 0:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Paul.
- zwerf-busje
- Berichten: 864
- Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
- Locatie: Sweet Lake City
Re: Bus keuze
Ik bestel als wagenparkbeheerder voor het bedrijf waar voor ik werk periodiek nieuwe Boxers.
Een nu bestelde in maart 2020 te leveren Boxer heeft weer een 2.2 liter volgens de specs.
De bron is dus de dealerofferte.
Een nu bestelde in maart 2020 te leveren Boxer heeft weer een 2.2 liter volgens de specs.
De bron is dus de dealerofferte.
Groet Ruud
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Bus keuze
Ha ja bedankt! Had net ook nog ff gezocht en mijn vorige bericht aangepast.
Misschien toch aardig om zulke info eens op te nemen in de kennisbank??
Misschien toch aardig om zulke info eens op te nemen in de kennisbank??
Paul.