Zelf dubbele ruiten maken?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 682
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Zelf dubbele ruiten maken?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Op zoek naar een geschikte basis voor onze nieuwe Camper (MB Sprinter, maar dit gaat evenzo voor vele andere merken), kom ik regelmatig zogenaamde 'aannemers cabine / dubbel cabine' uitvoeringen tegen. Dan zit er al een ruit in de schuifdeur en meestal is links het 'eerste' standaard ruit ook geplaatst.
In de huidige generatie busjes zijn deze ramen mooi strak in de lijn van de carrosserie meegenomen en vaak al van getint c.q warmtewerend glas voorzien (en krasvaster dan kunststof ramen, welke ook nog vaak buiten de carrosserie uitsteken).
Mooie gladde buitenkant, feitelijk zonder om dit te negeren!
Wat mij op het idee brengt, om deze met behulp van een binnenruit (bijvoorbeeld van plexiglas) zelf tot 'dubbelglas' om te bouwen.
.
CF 1980 Kerst zithoek.jpg
CF 1980 Kerst zithoek.jpg (45.35 KiB) 2767 keer bekeken
.
Heb ik in 1977 ook bij mijn Bedford CF350 gedaan [ foto = Kerstvakantie 1980 op Camping Stubai, Neustift ]
Maar de ruiten van heden zitten iets anders gemonteerd. En zijn vaak buiten groter als binnen (met zwarte afdekranden op het glas)

Dus mijn vragen:
= Heeft er iemand ervaring met het dubbel maken van de originele ruiten ?
= Afneembare of met vast gemonteerde voorzet ruiten ?
= En ervaring met de ventilatie hier tussen om condens te voorkomen ?
= En natuurlijk hoe dit af te werken.

Mijn idee is om de af-fabriek zwarte randen groter te maken en alleen een 'Camper-formaat' binnenruit te plaatsen. En hieromheen een lijst welke uitgezaagde is in de houten wand afwerking, zodat er een Dometic combirollo overheen gemonteerd kan worden.

Hoor graag, Rob Dekker.

P.S. Mogelijk staat hier al iets van op het "Camperforum". Heb een behoorlijke hoeveelheid 'zelf bouw' idem door gesnuffeld (en ideeën opgedaan, waarvoor dank), maar er tot op heden niets over gevonden.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zelf dubbele ruiten maken ?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dubbel glas maken is niet zo heel erg moeilijk, het probleem is om die hele dunne tussenprofielen te krijgen. De bredere van 12 mm zijn wel te koop. Het holle profiel is voorzien van hele minuscule kleine gaatjes en gevuld met norit. Je kit deze tegen de buitenruit. Daarna komt er een kitlaag waarmee je de binnenruit vastplakt. onderin houd je twee ruimtes van 1,5 mm vrij. De volledige buitenrand moet je nu kitten zodat het absoluut niet gaat lekken.
Daarna pak je de fles argon van het lasapparaat. Aan de slang maak je de naald van een injectiespuit. De druk stel je op heel laag in. 0,1 bar maximaal. Nu het argon laten stromen. Bij de andere opening houd je een kaars. Deze gaat in het begin iets mooier branden en dan plotseling gaat die uit. Dan is alle lucht verdwenen tussen de ruiten en dicht je de uitstroom opening met een klein dotje ingedroogd kit. Draai nu de kraan van de fles dicht. wikkel een klein dotje ingedroogd kit om de injectienaald en trek deze er uit om meteen het gaatje af te dichten. Hierna nog even extra kitten en klaar.

Nu ben ik een tijdje uit de APK roulatie, maar ik vraag mij af of deze ramen van plexiglas mogen bij passagiersstoelen. Volgens mij moet het dan gelaagd glas zijn of gehard en mag daar geen plexiglas gebruikt worden.

In 1995 heb ik een paar ramen van mijn hut in Noorwegen op deze manier dubbel gemaakt. Wel van echt glas en het was een rotklus, dus ik heb de moed opgegeven en ben niet verder gegaan ermee.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Zelf dubbele ruiten maken?



Bericht door Navigator »

Als je kijkt naar de prijzen van dubbel en driedubbelglas is gewoon kopen via een aannemer een prima optie, inclusief garantie. Voor een woonhuis.

En voor een camper? Als je nu het standaard glas aan de buitenkant gebruikt en aan de binnenkant een plexiglas 'voorzetruit' maakt met de door Hoofdnoorman omschreven methode? Zou dat wel mogen?
Forum verlaten.
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Zelf dubbele ruiten maken?



Bericht door Pedro48 »

Ja..waarom niet?.
Van fabriekswege zitten overal in de opbouw van mijn camper ook plexiglas ramen.
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 964
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zelf dubbele ruiten maken?



Bericht door Metor »

Misschien is een isolerende raamfolie iets om te overwegen
3M thinsulate https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/Thi ... ation-bnl/
Maakt de isolatiewaarde van enkel glas hetzelfde als dubbel glas.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 682
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Zelf dubbele ruiten maken ?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Hoofdnoorman schreef:
wo 09 okt 2019, 2:20
Nu ben ik een tijdje uit de APK roulatie, maar ik vraag mij af of deze ramen van plexiglas mogen bij passagiersstoelen. Volgens mij moet het dan gelaagd glas zijn of gehard en mag daar geen plexiglas gebruikt worden.
Hallo Hoofdnoorman en anderen,
In (bijna) alle Campers zitten kunststof ramen. Ook bij de 'officieel' geregistreerde zitplaatsen.
Het RDW stelt alleen eisen aan de voorruit en de ruiten in de beide voordeuren / cabine. De veiligheid (gehard en/of gelaagd glas), doorzicht waarde (zgn. 'Privacy'-glas) en 'krasvastheid' (een kunststof voorruit mag niet vanwege de ruitenwissers !).

Bij de 'overige' ruiten alleen de opmerking, dat ze niet verscherven mogen (dus geen venster glas :bang: )
Dus gehard- of gelaagd-glas, plexiglas of Polycarbonaat zijn hier toegestaan.

Gehard glas kun je in alle maten laten snijden en daarna gehard afgeleverd krijgen. Geen probleem.
Gaat mij om een 'truc', om deze netjes geplaatst te krijgen.

Hoofdnoorman. Dit is inderdaad de juiste route, alleen, . . . wie heeft dit al eens met succes op bestaande bestelwagen zijruiten toegepast ?
En of er mogelijk al ervaring op dit Forum aanwezig zijn. Vooral met het verlijmen op de door de fabrikant zo mooi aangebrachte zwarte binnen rand.

P.S. In onze Bedford CF buscamper zat de plexiglas ruit gewoon tegen de houten binnenbetimmering geschroefd. Eens in de 'zoveel' tijd schroefde ik ze los om te reinigen. Maar wil het nu wat 'strakker' aanpakken als 40 jaar geleden :wink:
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op wo 09 okt 2019, 12:11, 2 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Zelf dubbele ruiten maken?



Bericht door JoopBrekken »

Als je met voorzetramen gaat werken:
Om condens tussen de ruiten te voorkomen: Zorg dat er GEEN ventilatie naar binnen is, maar wel 1 klein gaatje naar buiten voor drukvereffening.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zelf dubbele ruiten maken?



Bericht door Hoofdnoorman »

Om op het bovenstaande te reageren.
Bij de 'overige' ruiten alleen de opmerking, dat ze niet verscherven mogen
Dit was de regel die ik in mijn achterhoofd had zitten.

Dat het kan weten we wel. Er zijn genoeg auto's met dubbel glas.
Ook zijn er campers met dubbel glas en sommigen waren van slechte kwaliteit. Mensen hadden soms geen garantie meer en kochten nieuwe ruiten. Als dit mij was overkomen, kitte ik ze zelf opnieuw. Wel een werk, eerst van elkaar scheiden, goed schoonmaken en dan kitten en vullen.
het probleem met dubbel glas is dat je pas ziet als ze lek zijn na een verloop van tijd.

Ik ben zelf al jaren op zoek naar die spouwprofielen in 3 of 5 mm dikte. Ooit was ik in de fabriek in Kongsvinger (Noorwegen) en heb daar een afvalstukje meegenomen. Dat is heel makkelijk te buigen en rondingen meer te maken zonder dat het gaat knikken.
Mocht iemand dit ergens aan treffen, houd ik mij aanbevolen om een paar meter te kopen. Je kunt het eventueel zelf maken.
Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Zelf dubbele ruiten maken?



Bericht door blizard »

Rudy,

Tegenwoordig zit er securit in de onderste rail. Dit om eventueel restvocht op te nemen.
De ruimte wordt tegenwoordig gevuld met argon, en heet dan HR++

Maar inderdaad zijn zelf te maken.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Zelf dubbele ruiten maken?



Bericht door henk en lila »

De spouw moet ook niet te klein worden want dan gaat de isolatie waarde achteruit.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 682
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Zelf dubbele ruiten maken?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Metor schreef:
wo 09 okt 2019, 10:00
Misschien is een isolerende raamfolie iets om te overwegen
3M thinsulate https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/Thi ... ation-bnl/
Maakt de isolatiewaarde van enkel glas hetzelfde als dubbel glas.
Helaas, isoleert wel, maar houdt de condens niet tegen.
Overigens een prima product van 3M. Hadden het in ons vorige huis op de balkondeuren.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 682
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Zelf dubbele ruiten maken?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Hoofdnoorman schreef:
wo 09 okt 2019, 12:21
Ik ben zelf al jaren op zoek naar die spouwprofielen in 3 of 5 mm dikte. Ooit was ik in de fabriek in Kongsvinger (Noorwegen) en heb daar een afvalstukje meegenomen. Dat is heel makkelijk te buigen en rondingen meer te maken zonder dat het gaat knikken.
Mocht iemand dit ergens aan treffen, houd ik mij aanbevolen om een paar meter te kopen. Je kunt het eventueel zelf maken.
Afbeelding
Kreeg vanuit Duitsland een leuke tip.
Ongeveer als van de "Hoofdnoorman".
- De ruiten met een Polymeer-lijm verlijmen met een isolatieglas profiel (schijnt in Duitsland vanaf 8 mm te leveren),
- Voor het goede aandrukken de beide ruiten verwarmen en de ruimte tussen de beide ruiten vacuüm zuigen ! (hoe ?, is me even niet duidelijk),
- En na het uitharden de tussenruimte met een spuitbus 'droge-lucht' (Computer gereedschap, o.a. Conrad.nl), weer vol laten lopen. Uiteraard, Argon gas is nog beter,
Volgens de 'tip-gever', hij heeft dit ruim 8 jaar geleden in zijn Buscamper uitgevoerd met 'droge-lucht' en en met gehard binnenglas, zijn de ruiten nog steeds vrij van vervuiling en/of condens !

't Proberen waard 8-)
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zelf dubbele ruiten maken?



Bericht door Hoofdnoorman »

Inderdaad is argon veel beter. Het isoleert niet alleen beter, maar met behulp van Argon kun je de ruimte tussen de ruiten helemaal luchtvrij krijgen. In argon zitten geen bacteriën etc.
Het is ook niet duurder dan spuitbussen lucht.

V.w.b. dat vacuum zuigen, dat is mooi gesproken, maar houdt er dan rekening mee dat de ruiten tegen elkaar kunnen gaan zuigen en mogelijk knappen.
Met Argon en de kaarsmethode, weet je wanneer de vuile lucht er uit is en het vacumeren hoeft dan niet.

Bij Hornbach te koop. Alleen de kraan wordt misschien een probleem, maar misschien kun je die ergens lenen?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Zelf dubbele ruiten maken?



Bericht door Pedro48 »

Gebruik geen plexiglas. Dat scheurt of splijt heel snel. Polycarbonaat is 250 x sterker dan glas, en gewoon niet kapot te krijgen.
Je kunt je ramen er zelfs kogelvrij mee maken..(worden dan wel wat dikkere ramen :wink: )
Het is ook goed verkrijgbaar in verschillende diktes, en uitstekend op maat te zagen.
Je kunt het zelfs haaks omzetten op een kantbank als je dat zou willen.
Adria Coral Supreme S 690SC
Plaats reactie