Hoe houd ik de camper droog?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Hoe houd ik de camper droog?



Bericht door Camperbassie »

Tijdens de zelfbouw staat de wagen stil, de laatste dagen al weer veel vocht op de ramen. :sick:
Ventileren ramen en dakluik stukje open helpen wel maar ik wil wel graag voorkomen dat er schimmel in komt.

Kachel is er nog niet want ik bouw nog, kan er wel om de paar dagen elektrisch kacheltje in zetten.
Wie heeft er tips om vocht eruit te houden om om vocht / damp / condens kwijt te raken.
Binnenzetten is geen optie, het ding staat helaas buiten.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hoe houd ik de camper droog?



Bericht door EasyBee »

Onze camper staat al 10 jaar alle dagen buiten. Niet onder een carport maar buiten. Geen moment last van schimmel.
In alle seizoenen blijven ventileren, zo veel als maar mogelijk is. Bij ons staan altijd (zomer en winter) alle zijramen op een kier. Kan het doorwaaien. Op echt droge (ook winterse) dagen gaan de dakluiken ook open. Om de vochtige warme lucht er uit te laten stijgen. Maar in de loop van de middag (uur of 5, in de winter) gaan die dakluiken weer dicht, voor het weer afkoelt.
Laat hem/haar ademen met de buitenlucht. Die is soms vochtig, soms droog. Het is niet anders. Warme lucht kan veel meer vocht opnemen dan koude lucht. Dus een kacheltje er in, zorgt alleen maar voor heel veel lucht met hoge luchtvochtigheid, die nadat de kachel uitgaat neerslaat als condens, omdat die koude lucht veel minder vocht kan bevatten. Je verdrijft met die kachel het vocht niet uit de camper. Het verdampt alleen maar! Vochtvreters helpen niet, want dan moet je hem eerst luchtdicht (= vacuum) verpakken om het vocht er uit te kunnen krijgen. Door elke opening komt net zo snel weer vochtige lucht naar binnen omdat het buiten vochtiger is dan binnen.
Het slechte nieuws is dat elke keer dat je in de camper aan het klussen bent, je vochtige lucht naar binnen brengt. Je ademt warme vochtige lucht uit. Dus helaas. Er is geen geheim recept anders dan goed blijven ventileren.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Hoe houd ik de camper droog?



Bericht door pethil72 »

Fijn al die goede tips over camper in de winter stil staan ,heeft iemand ook een idee wat het beste is voor de huishoudaccu? ik kan de sleutel omdraaien dan heb ik nergens stroom op staan is dat een goed idee? en dan wel om de 2 maanden of zo de camper weer even aan de walstroom zetten , groet peter
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2428
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Hoe houd ik de camper droog?



Bericht door pepon »

Volgens mij ging het hier over schimmel en niet over accu's ?

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe houd ik de camper droog?



Bericht door Kroppie »

bovendien is zo iets al zo vaak aan de orde geweest, effe zoekmoeite doen dus.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie