Doorgang cabine/woongedeelte

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Buddha-RMCF
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 28 aug 2019, 10:17

Doorgang cabine/woongedeelte



Bericht door Buddha-RMCF »

goedemiddag ,

ik ben gestart om samen met een maat een buscamper te maken van een Iveco Daily 2006 l3 h2 .

mijn oorspronkelijke idee was omzet 2 persoonsbankje rechtsvoor eruit te halen en te vervangen voor een stoel, stoel heb ik gevonden weliswaar een bestuurdersstoel maar dat maakt niet veel uit.

nou wil mijn vrouw graag het bankje houden want ze zit er relaxed op en ze kan een beetje liggen, je kan met een klein beetje moeite nog wel in de leefruimte komen tussen de bank en de stoelen door.

maar de grote vraag is wat zegt het RD en de belastingdienst hierover ?

alvast hartelijk dank voor de antwoorden.

mvg
Bjorn
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: doorgang cabine/ woongedeelte



Bericht door Rob A2 »

Beste Bjorn,

Beide organisaties zeggen daar niets over. Ik heb begin dit jaar mijn VW Crafter laten keuren tot camper met een tweezits passagiersbank. Zowel de RDW als de belastingdienst stellen geen eisen aan de doorgang. Sterker nog; als je zou willen kun je ook de scheidingswand laten staan.

Gr Rob
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Doorgang cabine/woongedeelte



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben vrij recent onze Fiat Ducato L4H2 met 2 zitsbankje erin laten keuren. We hadden nog geen bijrijdersstoel geplaatst. Was geen enkel probleem dat er geen doorloop was. Zolang je maar kan voldoen aan de eisen.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Doorgang cabine/woongedeelte



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Inderdaad. Zowel het RDW als de Belastingdienst stellen geen eisen aan de doorgang.
inderdaad, zelfs het 'kopschot' mag gewoon blijven. het campergedeelte moet aan de inrichtingseisen voldoen, en daar staat niks over een open, een doorloop, dan wel afgescheiden cabine.
Bijkomend voordeel van keuren met het bankje (mits origineel en 2 gordels!), dat er dan 3 zitplaatsen op het kenteken komen.
Vervang je later het bankje voor één stoel, blijven er 3 op kenteken staan.
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 30 sep 2019, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2431
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Doorgang cabine/woongedeelte



Bericht door pepon »

Ik heb ook uit de verhalen hier begrepen dat ze in het Noorden minder zwaar tillen aan sommige eisen dan elders in het land.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Doorgang cabine/woongedeelte



Bericht door de Jonckheer »

Er bestaan nogal wat vrachtwagen campers die een opbouw hebben zonder doorgang. Het camperdeel moet voldoen aan de eisen, dat heeft niets met de stuurcabine van doen.
Justincamper
Berichten: 21
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 20:44

Re: Doorgang cabine/woongedeelte



Bericht door Justincamper »

Dekker-Achterhoek schreef:
zo 29 sep 2019, 17:55
Bijkomend voordeel van keuren met het bankje (mits origineel en 2 gordels!), dat er dan 3 zitplaatsen op het kenteken komen.
Vervang je later het bankje voor één stoel, blijven er 3 op kenteken staan.
Kan je zo maar een 3-pers bankje met goedgekeurde stoelen en gordels in je bus plaatsen (dus 3 extra) als er maar 2 op het originele kenteken staan? Hier zie ik nogal wat uiteenlopende verhalen. Ik loop ook sterk met het idee om een bus om te bouwen en dat zou het eerste dilemma zijn

Dank alvast voor de verheldering.

Grt Justin
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Doorgang cabine/woongedeelte



Bericht door Aloys »

Toch een kanttekening bij dat bankje voorin:
wanneer de voorstoelen niet draaibaar zijn, dan tellen ze ook niet mee voor het aantal zitplaatsen in het woongedeelte.
Je moet dan in het woongedeelte minimaal 2 zitplaatsen hebben, dat zijn dan vaak zitplaatsen die alleen mogen worden gebruikt wanneer je stilstaat. Wil je er ook tijdens het rijden op kunnen zitten? Dan wordt het lastig en ingewikkeld, maar daar is genoeg over geschreven.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Doorgang cabine/woongedeelte



Bericht door Klass »

Ik zou het bankje verwijderen, doorgang naar achter is echt fijn en je hebt de stoel al.
Voor rdw maakt het niets uit maar dat is al meerdere keren gezegd hierboven.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Doorgang cabine/woongedeelte



Bericht door DucatoDolf »

Dat bankje plaatsen moet niet al te veel problemen geven. Je plaatst immers een gehomologeerd model terug. Gordelspanner voorbereiding zit er denk ik overal al in. Er zijn ook draaischijven voor dit bankje. Een beetje bewerkelijk zijn die wel. En geen idee of dat ding goed te keuren is, dus dat zou je dan eventueel na de keuring kunnen plaatsen. Maar dan moet je voor de keuring wel weer 2 zitplaatsen in het woongedeelte hebben. Eventueel tijdelijk.

Los daarvan: het bankje zit voor geen meter. Niet om te rijden en niet om op te leven. De plekken zijn een stuk kleiner dan die van de stoelen en niets is instelbaar. De rugleuning is zo recht als een plank.

Verder denk ik dat je dit soort vragen ook wel kan stellen in een topic voor je eigen project. Anders wordt het een vervuiling van andere draadjes. Borduur lekker verder op je voorstel topic en wijzig eventueel het onderwerp en plaats het in het zelfbouw onderdeel.

Succes :cheers:
Plaats reactie