Handleiding ombouw Ducato (Jumper/Boxer/Promaster)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
BASJACQ
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 jul 2019, 18:29

Handleiding ombouw Ducato (Jumper/Boxer/Promaster)



Bericht door BASJACQ »

Wij overwegen zelf een gebruikte bestelbus om te gaan bouwen tot camper.

Na veel wikken en wegen is het nu eindelijk duidelijk geworden dat het een Fiat Ducato (Ofwel Citroen Jumper, Peugeot Boxer of RAM Promaster, allemaal identieke auto's) moet worden.

Onze vraag is of er ergens een handleiding bestaat waar de logische volgorde van stappen van zo'n verbouwing in staan beschreven, om te voorkomen dat we als een kip zonder kop beginnen en er dan later achter komen dat we iets anders (bijv. elektriciteit of leidingen,) beter eerst hadden kunnen doen.

Het gaat dus om een bouwhandleiding voor het ombouwen van een Ducato tot buscamper.


Bij voorbaat hartelijk dank
pele
Berichten: 1020
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Handleiding ombouw Ducato (Jumper/ Boxer/ Promaster)



Bericht door pele »

De volgorde die ik logisch vond/vind:
1. Stel een lijst op met prioriteiten, dingen die er zeker in moeten
2. Maak een gedetailleerd plan op papier.
3. Vergroot je voorstellingsvermogen en de haalbaarheid van je plan door opstellingen te maken met o.m. karton
4. Maak de bodem klaar : reiniging, doorvoeren en bevestigingsgaten voor dingen die onderaan de bus komen : watertank(s), deugdelijke bevestiging
d.m.v. bouten voor de accu. Eventueel nog voor andere zwaardere dingen. Verluchting in de bodem voor gasfles, indien van toepassing
Roestbehandeling.
5. Indien van toepassing : leidingen elektro, gas en water op de bodem, indien van toepassing. Verbinding startaccu/woonaccu
6. Aanbrengen van isolatie (bv. x trem) op de vloer. Op strategische plaatsen houten blokjes op de vloer verlijmen en houten latten bij schuifdeur en
achterdeuren, ter ondersteuning van de vloerplaat.
7. passend maken van de vloerplaat. De originele 10 mm dikke berkentriplex/betonplex is ideaal : dun, sterk, duurzaam, schroefvast
houten wielkasten, met isolatie. Vloerbekleding.
8. Indien draaibare cabinestoelen: verhoging van 13 cm, als voetensteun, tevens opbergruimte
9. Leggen van leidingen elektro,schakelaars, water, gas , audio, achteruitrijcamera langs wanden en dak
9. uitzagen van dakvensteropeningen, verluchter (indien van toepassing) in het dak
10. Plaatsing van zonnepaneel/panelen en kabeldoorvoer
11.aanbrengen (schroeven in combinatie met polymeerlijm) van overlangse latten voor bevestiging van plafondplaat en voor ophangen van bovenkasten
12.de 'hemel' in de cabine verwijderen. De kunststof bak bovenin verwijderen en vervangen door lichter plaatmateriaal. Eventueel iets voorzien voor
afsluiting van deze bovenruimte (deurtje, klep)
13.Verlijmen en/of schroeven van triplex plafondplaat, al dan niet vooraf behandelen, lakken, behang met glasvezel of iets anders
14. Raamopeningen zagen in wanden. Zeker raam in schuifdeur voor meer veiligheid/zichtbaarheid tijdens rijden, opening deurtje cassette- toilet
gat voor watervulling en voor netstroomaansluiting. Ramen plaatsen en afwerking rondom. Plaatsen vuldop water en netstroom
15. Wanden isoleren (mijn voorkeur : schapenwol) en voorzien van plaatmateriaal (triplex, dunne multiplex populier)
16. Bedbodem ( bij voorkeur 2 delig uitneembaar) achteraan : die komt tussen (of net boven) de horizontale profielen boven de wielkasten
(in de veronderstelling dat je daar het dwarsbed plaats (+/- 130 cm x 192 cm)
17. Meubels : kasten, keukenblok, bovenkasten, toilet/doucheruimte, gaskast (indien van toepassing) monteren
plaatsen van verwarming, toilet, watertanks
18. aansluiten van gezekerde elektra-bedrading op paneel, verbinding met woonaccu (eventueel met shunt voor accumonitor), plaatsen en aansluiten
van solar, acculader, invertor

Indien gewenst: elektrisch bediend trapje kan achteraf luifel ook
Plaatsing van koelkast of koelbox : afhankelijk van type : compressor of absorptie. Bij absorptie : rooster voor aanvoer lucht en afvoer verbrandingsgassen.
Hiermee ben ik zeker onvolledig. Deze volgorde is niet bindend. Veel hangt af van gewenste uitrusting en gewenst afwerkingsniveau
Daardoor is het moeilijk om het juiste parcours te schetsen. Misschien heb je hier iets aan.
Indien je bijkomende zitplaatsen wil die rijdend mogen gebruikt worden, komt er technisch en administratief nog heel wat bij kijken.
Laatst gewijzigd door pele op vr 20 sep 2019, 0:13, 1 keer totaal gewijzigd.
BASJACQ
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 jul 2019, 18:29

Re: Handleiding ombouw Ducato (Jumper/ Boxer/ Promaster)



Bericht door BASJACQ »

Wat een fantastische reactie !!!! Echt ongelooflijk !! Ontzettend bedankt. Hier kunnen we zeer zeker mee uit de voeten. Krijg zin om morgen meteen te beginnen ...
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Handleiding ombouw Ducato (Jumper/ Boxer/ Promaster)



Bericht door henk en lila »

Super omschrijving. Ik zou allen nr 8 en nr 10 omdraaien. Eerst dakplan met zonnepanelen en dan de luiken.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
StefM
Berichten: 35
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 0:04

Re: Handleiding ombouw Ducato (Jumper/ Boxer/ Promaster)



Bericht door StefM »

het handig zijn om je globale ontwerp eerst in een 3D programma te maken.
alhoewel ik een bloedhekel aan tekenen op de computer heb, moet ik toegeven dat het met sketchup redelijk goed gaat

https://3dwarehouse.sketchup.com/model/ ... ngtebedden

Een andere optie die nog veel beter werkt is, pak wat afvalplanken, een stuk of 20 lijmklemmen en in een paar uur kun je het volgende in elkaar knutselen. Dit is echt heel waardevol !!
https://stef-aap.github.io/Camper/Campe ... seerd.html

Succes met de (om)bouw !!
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Handleiding ombouw Ducato (Jumper/ Boxer/ Promaster)



Bericht door annoh »

Bij nummer 1 hoort volgens mij ook 'rond kijken'. Kijken naar omgebouwde Ducato's. Je ziet dan allerlei zaken die je wel, of juist niet, wilt hebben. Je ziet bijvoorbeeld diverse materialen en kleuren.

Om ideeën op te doen kan je ook naar de camperbeurs in Hardenberg gaan, 27 - 29 september. Ongetwijfeld zullen ook dit jaar diverse 2 en 4 persoons campers op basis van Ducato staan.

Ook voor detail oplossingen is het handig veel campers te bekijken. Denk daarbij aan verlichting. Er zijn veel LED setjes te koop. Uiteindelijk moet jezelf gaan uitvinden welke jij mooi vindt, jij betaalbaar vindt en waarvan jij de kleurtemperatuur weet te waarderen.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Handleiding ombouw Ducato (Jumper/ Boxer/ Promaster)



Bericht door luinge »

Als je een beetje op Youtube gaat kijken zie je genoeg vloggers die handleidingen te koop aanbieden. OF dat wat is zou je moeten bepalen aan de hand van hun video's.
Zelf zijn we een paar maanden geleden zelf begonnen met het ombouwen van een Ducato L2H2. Ik zat met het zelfde probleem. Ik heb mij helemaal gek gegooled en geyoutubed. Op een bepaalt punt zie je door de bomen het bos niet meer. De ene isoleert alles eeerst 100% en begint dan met de opbouw, de andere doet eerst alle inbouw en daarna isolatie, het is maar wat je zelf prefereerd. Vervolgens na wat gesprekken tijdens het zelfbouwtreffen gewoon met boerenverstand (Ja ja, ik kom uit drenthe :-B ) begonnen. Gewoon goed nadenken, want naar mijn mening is een camper bouwen 60% nadenken en 40% bouwen. In mijn hoofd heb ik zo'n globale lijst als in de tweede post staat, maar bijna dagelijks wijzigt er wel iets aan de volgorde. En veel, heeeeel veel op dit forum lezen en posten.

Groet Roelof
pele
Berichten: 1020
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Handleiding ombouw Ducato (Jumper/ Boxer/ Promaster)



Bericht door pele »

Zeker de eerste keer is 'bouwen' 60 % denkwerk versus 40 % uitvoering, zoals Luinge schrijft. Het vooraf nadenken en plannen is zonder meer tijdswinst en lijdt tot beter resultaat. Improvisatie is uit den boze. Hou ook rekening met zaken die je eventueel later wil toevoegen.
En wat Annoh aanhaalt is ook heel belangrijk, nuttiger dan het bekijken van You Tube bouwverslagen : gaan kijken bij en praten met mensen die reeds een fraai resultaat kunnen tonen, liefst met een zelfde uitvoering die men voor ogen heeft.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Handleiding ombouw Ducato (Jumper/ Boxer/ Promaster)



Bericht door Huub56 »

Volgens mij is nr 1 “ zorg voor een goed gevulde bankrekening “
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Handleiding ombouw Ducato (Jumper/ Boxer/ Promaster)



Bericht door luinge »

Ja en nee. Voordeel van zelfbouw vind ik dat je geleidelijk alles aan kunt schaffen als je er aan toe bent. Je kunt je investering dus uitsmeren over de bouwtijd, en die bepaal je weer zelf. Neemt niet weg dat je uiteindelijk best een stevig bedrag hebt moeten uitgeven.

Groet Roelof
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1736
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Handleiding ombouw Ducato (Jumper/ Boxer/ Promaster)



Bericht door marjasjaak »

Als je nooit met een (huur) camper op stap bent geweest. Is het moeilijk om een ideale indeling voor jezelf te bedenken. Maar ga vooral rond kijken bij dealers. Ga ook zitten op de banken en voorstoelen. Dan ontdek je dat veel indelingen krap bemeten zijn.
En belangrijk let op wat je aan gewicht erin stopt. Een betonplex vloer (die er meestal ligt) is vele malen zwaarder dan populieren plex. Wat de inbouw materialen gaan wegen moet je ook in je bouwplan meenemen.
pele
Berichten: 1020
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Handleiding ombouw Ducato (Jumper/ Boxer/ Promaster)



Bericht door pele »

marjasjaak schreef:
vr 20 sep 2019, 14:19
Een betonplex vloer (die er meestal ligt) is vele malen zwaarder dan populieren plex. Wat de inbouw materialen gaan wegen moet je ook in je bouwplan meenemen.
Niet zo erg belangrijk. Maar in het algemeen: letten op gewicht : zeer belangrijk
De originele is slechts 10 mm, met een volumieke massa van 600 /700 kg / m3. Om vergelijkbare stevigheid te hebben met populieren (volumieke massa 360 - 420 kg) moet je gaan naar tenminste 15 mm dikte, met dan nog een mindere vochtbestendigheid en minder schroefvast. Grof gerekend gaat het dan nog over een verschil in gewicht van 12 - 14 kg voor een plaatoppervlak van 6 m2. Hiermee wil ik in dit geval het meer-gewicht van berken relativeren, terwijl het letterlijk als basis een belangrijk element is inzake stevigheid en duurzaamheid. Bovendien, als je ze toch al hebt als originele, bespaar je de aankoop van een nieuwe plaat.
roekie
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: Handleiding ombouw Ducato (Jumper/ Boxer/ Promaster)



Bericht door roekie »

hoe staat het er nu voor Bas ?
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Handleiding ombouw Ducato (Jumper/Boxer/Promaster)



Bericht door eef van baal »

hier een mooi filmpje voor een low budget zelfbouw camper.

https://youtu.be/lBzRMvKrL-o
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Plaats reactie