Camperloos!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Camperloos!



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Vele zagen het al aankomen.
Na onze verhuizing naar Lochem (2013) stond onze Land Rover Camper zachtjes weg te kwijnen in een stalling. De eerste jaren mocht de Land Rover nog ons nieuwe huis (en de tuin) de schuld geven.

Najaar 2017, als de grote klussen in huis zijn afgerond zijn, halen we de Camper weer uit zijn stalling. Met de plannen om vanaf 2018 weer 'on route' te gaan. Helaas, mijn onomkeerbare MGUS ziekte loopt met (soms letterlijk) steeds meer voor de voeten. Dan wordt zo'n stoere, hoge 4x4 opeens een stuk minder praktisch.

Na 35 jaar en 3x de Wereld rond (op de teller dan), wordt het tijd voor een nieuwe ‘liefhebber’. En die heeft de Land Rover Camper afgelopen week opgehaald. Was even slikken, toen 'onze' Land Rover Camper het erf afdraaide en de straat uit reed.

Maar er broeien alweer nieuwe ideeën, dus Camperlife blijft gewoon ‘in de lucht’.
Zijn ons momenteel aan het oriënteren op een eenvoudig ingerichte (maken geen wereld reizen meer!) en voor dagelijks gebruik geschikte 'Buscamper'.

De basis voorwaarde waaraan onze 'nieuwe' camper moet voldoen:
- een automaat, maar die is bij Mercedes (bijna) altijd standaard,
- Achterwiel aandrijving en zo mogelijk dubbellucht voor tractie (blijven avontuurlijk !),
- Motorisering. Kijken momenteel vooral naar de Mercedes Sprinter 309 - 316 (W 906, 2006 - 2018), maar ben het nog niet helemaal eens over de motorisering. Wie heeft er de nodige "Plusjes en/of minnetjes" over de motor keuze. Zelfs een benzine V6 (de 316 !) heeft mijn aandacht (in Nederland zeldzaam, in Duitsland redelijk aanbod),
- Bus/bestelwagen formaat. Willen zodra de 'Buscamper' gereed is, deze als enigste auto gaan gebruiken. dus met een beperkte buiten maat ivm het parkeren ed. Bij een Mercedes / VW Crafter kom ik dat op de L1-H2 (WB 325 cm ) (volg al de Crafter van 'the Goof'.). Alternatief is de Iveco Daily 300L-H2 (binnenlengte 310 cm, helaas wel een hoge vloer).
- draaistoelen voorin, zodat ik bij 'mindere'-dagen gewoon alles binnen af kan,
- vast 2 persoonsbed. Willen deze in principe overdwars plaatsen, door 2 lattenbodems op 2 kastjes tegen de achterzijwanden te leggen (op ong. 80 cm boven de vloer, zodat er genoeg bergruimte ontstaat). Vraag: zonder uitbouwen en minus de nodige isolatie dikte, welke bed lengte (= binnenbreedte) blijft er ongeveer over?

En als laatste vraag: Door mijn ziekte (MGUS) zal geheel zelfbouwen niet meer lukken (helaas).
Maar met 45 jaar (!) Camper ervaring, zijn onze wensen niet zo alledaags.
Zoek daarom een bedrijf waar ze in goed overleg (!) het 'grote'-werk van de inbouw kunnen doen.
Zoals de wanden isoleren, ramen plaatsen en afwerken, maar ook 2 draaistoelen plaatsen.
Iemand tips ? Bij voorkeur in de Achterhoek of Overijssel.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Camperloos !



Bericht door PaulBng »

Misschien Customcamp in Hengelo?

Dwars slapen in een sprinter, dat wordt een kort bed...
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camperloos !



Bericht door Dafluc »

Daar hebben ze 'oren' voor uitgevonden.
Of je neemt de VanCasco+ met slide-out.
Afbeelding
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Camperloos !



Bericht door DJSmiley »

Dwars slapen is vaak lastig, zeker omdat de gemiddelde Nederlander vrij lang is...

Ik heb hetzelfde probleem. Enige kandidaten voor mijn zijn de Ducato/Boxer/Jumper. Daar kun je, mits je niet teveel isolatie gebruikt ter hoogte van het bed, zo'n 195-198cm ruimte in de breedte creeren
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Camperloos!



Bericht door Het-Licht »

Flares van Flarespace uit de US!
Ze zijn niet goedkoop maar wel mooi vind ik. Als je de breedste variant neemt zoals ik dan heb je zonder isolatie 202cm op het breedste punt. Ik heb 19mm Armaflex geplakt dus heb nu 198 het breedste punt.

Voor foto's zie mijn topic: https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... are_type=t

Voor Flarespace https://www.flarespace.com. Pas op, staan heel mooie 4x4 Spinters op! Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk


Laatst gewijzigd door Het-Licht op ma 16 sep 2019, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Camperloos!



Bericht door PaulBng »

Dafluc schreef:Daar hebben ze 'oren' voor uitgevonden.
Of je neemt de VanCasco+ met slide-out.
"zonder uitbouwen" stelt TS
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camperloos!



Bericht door Dafluc »

Daar had ik inderdaad overheen gelezen. Sorry.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Camperloos !



Bericht door Dekker-Achterhoek »

PaulBng schreef:
ma 16 sep 2019, 16:52
Misschien Customcamp in Hengelo?

Dwars slapen in een sprinter, dat wordt een kort bed...
Dat is nu juist de vraag !!
Hoe kort ?
Hebben ruim 30 jaar (!) in de alkove van onze Land Rover Camperunit geslapen op een bed van 180 x 125 cm.
En dat ging goed (zijn niet zo groot namelijk :-B )

Maar als bijna 70er, willen we wat meer breedte. Dus gaan we voor 2 'standaard' lattenbodems + matrassen van elk 70 breed.
De lattenbodems en matras korten we dan in tot de binnenbreedte van de Sprinter (of ander model).
De lattenbodems komen 'los' op de beide zijkasten te liggen. Eronder tijdens de reis de 'boel' in grote kunststof boxen van Ikea.
Lekker basic, zoals de 'buscampers' uit de 60er jaren. Maar wel met een dieselkachel, Waeco koelkast en zonnepanelen op het dak.
2019-09-18 MBS plan A.jpg
2019-09-18 MBS plan A.jpg (74.22 KiB) 1991 keer bekeken
We gaan met deze 'nieuwe' Camper ook gewoon dagelijks gebruiken. En dan kunnen we de lattenbodems (+ matrassen) er ook eens uithalen als we bijvoorbeeld een motor moeten vervoeren, of een paar boompjes bij het tuincentrum halen *)
Bovenstaande tekening, gebaseerd op een Sprinter L1H2 is mijn eerste idee. Beetje gebaseerd op de indeling zoals we deze ook in Camperunit hadden. En daar miste we eigenlijk niks!

En 'Customcamp' in Enschede weten we van. Gaan daar binnenkoert ook even 'buurten' (zoals we dat hier noemen).


*) Weet, als je de bedden eruit haalt, het 'formeel' geen Camper meer is.
Bijlagen
1987-01 Pecocar Doorzicht.jpg
1987-01 Pecocar Doorzicht.jpg (67.6 KiB) 2008 keer bekeken
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Camperloos !



Bericht door DJSmiley »

Dekker-Haarlem schreef:
wo 18 sep 2019, 22:29
PaulBng schreef:
ma 16 sep 2019, 16:52
Misschien Customcamp in Hengelo?

Dwars slapen in een sprinter, dat wordt een kort bed...
Dat is nu juist de vraag !!
Hoe kort ?
Hebben ruim 30 jaar (!) in de alkove van onze Land Rover Camperunit geslapen op een bed van 180 x 125 cm.
En dat ging goed (zijn niet zo groot namelijk :-B )

Ik kom maten tegen van 178 breed. Nu weet ik niet hoe dat gerekend is (effectieve bruikbare ruimte tussen de afwerking) of dat dit de ruimte is tussen de wandpanelen (Dat kan natuurlijk ook een paar cm schelen) maar als je ook nog wat isolatie wilt toepassen is het allemaal erg krap.

(Vandaar mijn persoonlijke voorkeur voor de Boxer/Jumper/Ducato)

Overigens is het bed verwijderen om wat te vervoeren wel tricky, als je de pech hebt om een belastingcontrole te krijgen dan ben je de l*l, want dan wordt (in theorie) de volledige MRB berekend omdat je niet voldoet aan de eisen voor camper/kwarttarief.

Als je 'm niet op kwarttarief zet mag je dat natuurlijk wel prima doen. (Maar betaal je ook de hoofdprijs)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
FWfurniture
Berichten: 5
Lid geworden op: di 10 sep 2019, 18:28

Re: Camperloos!



Bericht door FWfurniture »

Even in mijn sprinter gemeten, ik heb tegen de 'binten' 9mm plaat en dan hou ik op 80cm hoogte vanaf de vloer een breedte van 176cm over
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Camperloos!



Bericht door Dekker-Achterhoek »

FWfurniture schreef:
do 19 sep 2019, 17:19
Even in mijn sprinter gemeten, ik heb tegen de 'binten' 9mm plaat en dan hou ik op 80cm hoogte vanaf de vloer een breedte van 176cm over
Dus 176 cm, gemeten tegen de wanden welke met 9 mm hout zijn afgewerkt. Oké, hartelijk dank :thumbup:
Wij gaan de bedbodems op ongeveer 60 cm plaatsen. Komt dus goed.

Kwam op de site van "Customcamp" hetzelfde inrichting idee tegen.
Ehh, En helemaal ons idee over materiaal gebruik :thumbup:
Wij houden het bed wat lager als deze foto.
Ga volgende week even bij ze aan. Kunnen ons er vast meer over vertellen.
Customcamp.nl Sprinter 02.jpeg
Customcamp.nl Sprinter 02.jpeg (99.62 KiB) 1773 keer bekeken
P.S. Deze inrichting zit in een Sprinter 4x4 (ehhh., na onze Land Rover . . . . . . . )
En ik denk dat dit een Sprinter L2H2 interieur is. Hoor ik wel van ze.
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op do 19 sep 2019, 22:31, 2 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Camperloos !



Bericht door Dekker-Achterhoek »

[/quote]
Overigens is het bed verwijderen om wat te vervoeren wel tricky, als je de pech hebt om een belastingcontrole te krijgen dan ben je de l*l, want dan wordt (in theorie) de volledige MRB berekend omdat je niet voldoet aan de eisen voor camper/kwarttarief.

Als je 'm niet op kwarttarief zet mag je dat natuurlijk wel prima doen. (Maar betaal je ook de hoofdprijs)
[/quote]

Klopt helemaal. Ga nog zoeken naar een oplossing, om dan 'tenminste' één lattenbodem + matras 'ergens' tijdelijk te parkeren.
Bijvoorbeeld één in de lengte tegen het plafond ophangen tijden een transport ritje.
In de regelgeving staat nergens het aantal bedden :wink: en je mag voor de nacht je bed samenstellen c,q ombouwen. Dus hoeft het niet altijd opgemaakt te zijn (regelgeving Belastingdienst).

'Maar niet uitdagen'.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
DionS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 11:25

Re: Camperloos !



Bericht door DionS »

Dekker-Haarlem schreef:
do 19 sep 2019, 22:22
Klopt helemaal. Ga nog zoeken naar een oplossing, om dan 'tenminste' één lattenbodem + matras 'ergens' tijdelijk te parkeren.
Bijvoorbeeld één in de lengte tegen het plafond ophangen tijden een transport ritje.
In de regelgeving staat nergens het aantal bedden :wink: en je mag voor de nacht je bed samenstellen c,q ombouwen. Dus hoeft het niet altijd opgemaakt te zijn (regelgeving Belastingdienst).
Er staat wel degelijk "iets" over het aantal bedden. Bij de belastingdienst dan hè
- slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met behulp van de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
bij een tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed
bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minimaal 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en minimaal 60 cm breed
Dus je moet dan wel zorgen dat die ene lattenbodem in ieder geval groot genoeg is.
Tijdens de controle die ik aan huis kreeg, moest ik de bank tot bed ombouwen en gingen ze hem vervolgens nameten.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Camperloos !



Bericht door Dekker-Achterhoek »

- slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met behulp van de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
bij een tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed
bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minimaal 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en minimaal 60 cm breed
Dus je moet dan wel zorgen dat die ene lattenbodem in ieder geval groot genoeg is.
Tijdens de controle die ik aan huis kreeg, moest ik de bank tot bed ombouwen en gingen ze hem vervolgens nameten.
[/quote]

Inderdaad, er is in de Belasting regelgeving sprake van 2 bedden, één x 2-persoons of twee x 1-persoons.
Komt er dus op neer, dat je geen 1 persoons Camper kunt / mag bouwen :bang:
Wordt dus tocht 'iets' verzinnen om beide bodems altijd mee te nemen.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Plaats reactie