Draaitafel in buscamper ingebouwd (deel 1)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1124
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Draaitafel in buscamper ingebouwd (deel 1)



Bericht door WiSpi »

In onze Adria Twin buscamper met beperkte ruimte, vind ik de standaard eettafel geen handige tafel. Hij zit mij vaak in de weg. Een tafel die weg kan draaien zou een stuk gemakkelijker zijn. Die poot zit ons ook altijd in de weg.

Lagun heeft een mooi en kwalitatief goed draaisysteem, maar die heeft een essentieel nadeel: hij hangt aan de wand. Dat durf ik niet goed aan met de wanden in onze buscamper. Bij De Wit in Schijndel zag ik een draaipoot, die op de grond staat. Deze was bovendien een stuk goedkoper, dan de Lagun. Hij is wel minder flexibel dan de Lagun, maar voor ons voldoende.
https://www.dewitschijndel.nl/stla-draaibare-tafelpoot/

Eerst heb ik uitgezocht, waar ik de poot neer moest zetten. Daartoe heb ik een schaalmodel gemaakt (1:5) van ons zitgedeelte. Daaruit kwam naar voren dat de poot ongeveer 27 cm van de buitenwand moest komen. Dan draai je de tafel zo weg dat hij nog net binnen het zitkussen blijft (foto T1) en waarbij het tafelblad ook 10 cm dichter bij de bijrijderstoel komt.
Foto_T1.jpg
schaalmodel om de plek van de tafelpoot te bepalen
Foto_T1.jpg (28.66 KiB) 1718 keer bekeken
Verder moet hij tegen de onderkant van de bank worden gemonteerd. Maar bij onze Adria buscamper (en ik denk bij veel campers) is het meubelwerk niet van een dusdanige kwaliteit, dat hij die tafelpoot goed kan vasthouden. De ‘bak’ zit slechts met enkele slechte hoekverbinders aan elkaar. Het multiplex was ook slap en het zitvlak was met enkele schroeven in het multiplex geschroefd. Uitermate zwak. De ondersteuning aan de zijkant was van miezerig vurenhouten latje, met 3 jaarringen. Hier kun je de tafelpoot constructief niet goed aan bevestigen.
Foto_T2.jpg
zwakke constructie vanaf de fabriek
Foto_T2.jpg (30.86 KiB) 1718 keer bekeken
Deze ‘bak’ heb ik versterkt met meranti latten (vastgemaakt met bouten en moeren) en met behoorlijke hoekijzers. Bovendien heb ik ter plaatse van de bevestiging van de tafelpoot een stalen strip gemonteerd. Daardoor is er wel een stevige constructie ontstaan.
Foto_T3.jpg
versterkte constructie
Foto_T3.jpg (30.69 KiB) 1718 keer bekeken
Omdat de kussens nogal oversteken heb ik de poot niet direct tegen het onderstel gemonteerd, maar ruim 3 cm er vanaf. Daardoor wordt het kussen niet zo ver ingedrukt.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Plaats reactie