Plastic bak in hemel Fiat Ducato losmaken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

Plastic bak in hemel Fiat Ducato losmaken



Bericht door FW62 »

Dag,

Mijn camper (Ducato L2H2) is nog niet klaar, maar hij was gelukkig wel net op tijd voor de zomer bruikbaar genoeg om mee op vakantie te gaan. We zijn vier weken weg geweest, en het is prima bevallen.
Puntje waar we tegenaan liepen, is condensvorming tegen de hemel. Die moest elke ochtend droog gezeemd worden.
Verder heb ik de bus overal geisoleerd met Armaflex, maar de hemel daar kon ik niet goed bij, dus dat had ik maar even laten zitten.
Nu wil ik dus de hemel ook met Armaflex gaan bekleden. Om dat goed te doen, zou de zwarte plastic bak er even uit moeten.
Ik heb 4 plastic moeren losgedraaid aan de achterkant, en daardoor kan ik de achterkant van de bak optillen.
Maar aan de voorkant zit ie nog vast, alleen kan ik niet zien, hoe of waaraan.
Wat moet ik losmaken om de zwarte bak er helemaal uit te kunnen tillen?

edit: hij is van 2013, als dat wat uitmaakt.

Groet,
Feddo
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Plastic bak in hemel Ducato losmaken



Bericht door Aloys »

Het is mij bij een Ducato in 2002 en bij een Peugeot Boxer in 2012 ook niet gelukt. Daarom had ik
zelfklevende Xtreme gekocht, 10mm dik. Eerst de linker helft op maat maken, daarna de rechterhelft.
In het midden heb ik het spul strak tegen elkaar aan geplakt, en dat blijft perfect zitten.

Bij het op maat maken heb ik de Xtreme zo goed mogelijk en zo diep mogelijk áchter en naast de
zwarte bak gedrukt. Aan de bovenkant tegen de plafondbalk aan. Omdat mijn triplex plafondplaten
pakweg 5cm doorlopen tot voorbij die balk, kun je het begin van de Xtreme niet zien.

Was in feite een simpel en niet-vervelend klusje wat ook niet teveel tijd kostte...

Omdat er wat voelbare ruimte zit tussen die 5cm triplex en de Xtreme wilde ik daar altijd nog eens
ledstrip inplakken, als verlichting voor die (nu zwarte) ruimte. Maar ja, een mens wil soms zoveel :D .

Bij ons is die "alkoof" verder gewoon open. Er past een klein tafeltje in, die kan staan op een poot voor
de bijrijder, mijn laptop ligt er en onze toilettassen en opgevouwen handdoeken (wij hebben geen
douche/toiletruimte in de bus en daardoor véél loop- en bewegingsruimte.)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jshooymans
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 21 sep 2018, 12:09

Re: Plastic bak in hemel Ducato losmaken



Bericht door jshooymans »

De inbusboutjes waarmee de voorkant van de plastic bak vast zit zijn te bereiken door de hemel bekleding aan de voorkant lost te maken. Dit doe je door de zonnekleppen los te schroeven en ik geloof ook de 2 handgrepen boven de deuren (het is al weer enige tijd geleden dat ik het bij mijn 2010 Ducato losgehaald heb). Nu kun je de hemel wat loshalen en zijn de inbusbouten te toegankelijk.
Suc6.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Plastic bak in hemel Fiat Ducato losmaken



Bericht door JoopBrekken »

En de lampjes die tussen de zonnekleppen zitten eruit trekken.
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

Re: Plastic bak in hemel Fiat Ducato losmaken



Bericht door FW62 »

Dank voor de tips.
Jammer dat de hemelbekleding los moet, ik hoop dat ik die weer net netjes terug op zijn plaats krijg...
Ik ga het vanmiddag proberen. Als het niet makkelijk los komt, ga ik de methode van Aloys volgen.

Feddo
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Plastic bak in hemel Fiat Ducato losmaken



Bericht door JTG »

Tip:
Kijk ook even in het bouwtopic van Marja en Sjaak: viewtopic.php?f=7&t=8465743&start=14
Daar zie je een foto van de gedemonteerde bak en kun je zien waar je de schroeven zoeken moet.
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

Re: Plastic bak in hemel Fiat Ducato losmaken



Bericht door FW62 »

Na een beetje proberen uiteindelijk toch voor de methode van Aloys gekozen.

Daarbij liep ik tegen het volgende probleem:
- als je eerst de beschermfolie van de Armaflex verwijderd, kun je hem niet meer achter de bak op zijn plaats schuiven, omdat ie direct begint overal te blijven plakken.
- maar als je eerst de Armaflex op zijn plaats schuift, krijg je vervolgens de beschermfolie er niet meer af..

Ik heb dat als volgt opgelost:
Ik heb stukken Armaflex van ongeveer 30 x 30 cm gemaakt voor achter de bak.
En een stuk overgebleven beschermfolie van ongeveer 70 x 30 cm dat ik meerdere keren hergebruikt heb
Telkens eerst de beschermfolie van een stuk Armaflex 30 x 30 verwijderd, en het stuk 30 x 70 beschermfolie er terug tegenaan geplakt.
Dan het stuk Armaflex met half terug-geslagen beschermfolie zo diep mogelijk achter de zwarte bak geschoven.
De 'tegel' Armaflex heeft dan aan de bovenkant een uitstekend stuk beschermfolie van 10 x 30 cm. En dan aan het terug-geslagen stuk beschermfolie trekken (en de Armaflex op zijn plaats houden), zodat de beschermfolie langzaam van de Armaflex loskomt.

Hoop dat dit helder beschreven is...

Ik heb ook wat latten tussen de Armaflex gelijmd, hier zal ik later nog een plaat 5mm-populieren tripex tegen schroeven/lijmen.
Bijlagen
IMG_2780-k.jpg
IMG_2780-k.jpg (78.99 KiB) 920 keer bekeken
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Plastic bak in hemel Fiat Ducato losmaken



Bericht door pele »

Een beetje jammer dat je de kunststof bak toch niet hebt verwijderd. De 'hemel' verwijderen en terug plaatsen is echt niet zo moeilijk. Het isoleren tot aan de voorruit is dan mogelijk.
Als je de kunststof bak vervangt door een multiplex plaat win je aan ruimte en wat gewicht.
Plaats reactie