Gezinscamper voor 5 personen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Oh ja, en voor het idee van de buitenkant (qua grootte en hoogte)
Vorig jaar aan de Oostzeekust in Duitsland:
2018-08-21 15.09.38.jpg
2018-08-21 15.09.38.jpg (136.37 KiB) 1109 keer bekeken
Dit jaar in Oostenrijk:
20190814_124756.jpg
20190814_124756.jpg (221.11 KiB) 1109 keer bekeken
De totale lengte van bumper tot trekhaak is 5,80m, de breedte van de kunststof spatbordverbreders achter (het breedste punt, spiegels niet meegerekend) is 1,99m en de hoogte met de dakdragers en luifel (de bus hangt voorover door de zware achterveren) 2,80m.
Op regenachtige dagen als je alles binnen moet doen is het krap, maar gelukkig zijn wij niet van die binnenzitters en gaan er ook gewoon op uit als het regent. :)

Groeten, Jeroen
Lijn70
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 11:07

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Lijn70 »

Bedankt voor de foto's! Erg leuk... we zijn nu aan het rondkijken voor een bus.
Groetjes,

Marjolijn
Boxbox
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 13 jun 2018, 19:21

Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Boxbox »

Wij hebben een Peugeot boxer met 5 zitplaatsen. 3 voorin en dan een gordelbok. Ik hoor altijd veel kritiek maar zelf zit ik prima op het bijrijdersbankje.

Wij willen een bed achterin maken die je ook om kunt bouwen tot zitje. Ruimtelijker en voor hebben we geen zitje dus het moet ook wel. Bedden zijn we nog niet helemaal over uit, maar onze kinderen zijn nog jong dus het worden waarschijnlijk kleinere bedden.

Als 5e (nood) bed zou je ook zo’n bed over de voorstoelen kunnen overwegen.

Edit: https://www.campersite.nl/vansleep-slaa ... orstoelen/ zoiets bedoel ik.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Succes met de zoektocht naar een goede bus!
Nog een typefout gemaakt zie ik, onze bus is 5,60m lang ipv 5,80...

Groeten Jeroen
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door BOKKIE »

Hoi TS,

Ik heb niet alles gelezen maar wil je wel wijzen op het verkrijgen van GOEDGEKEURDE zitplaatsen voor de passagiers, in jou geval 2 en/of 3.
Ook al zou je het voor elkaar kunnen krijgen om 5 slaapplekken in je bus te krijgen dan NOG zit je (mogelijk) met het probleem,
tenminste als dat nodig is: Hoe kijg je de zitplaatsen GEKEURD. (NIET DUS)
LET WEL: Dit is geheel afhankelijk van de leeftijd van het om te bouwen voertuig. Zoeken via GOOGLE vind je genoeg hierover.
Denk eraan als het goedkeuren is vereist en je hebt daarvoor GEEN gekeurde zaken ingebouwd of wat dan ook maar dan krijg je de zitplaatsen NIET goed gekeurd. En NEEN dat doen ze niet bij de omkeuring naar camper kenteken.
Dat gebeurt door een andere afdeling van de RDW. Die komen eventueel bij je thuis kijken.
Of je moet in de buidel tasten om dit te LATEN doen (3500,00Euro).

Raad je aan om een (kant en klare) camper aan te schaffen die voldoende goedgekeurde zitplaatsen heeft.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door annoh »

Voor heel veel bestelwagens zijn gekeurde bankjes en stoelen te koop. Het aanbod is groot.

Puntje van aandacht is de TÜV certificering. De RDW neemt niet altijd deze certificering over. Dat is in die gevallen waarbij niet expliciet vermeld staat dat onderhavige stoel, bankje of draaischijf in een specifiek voertuig getest is.
C-bus
Berichten: 39
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 8:56

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door C-bus »

Heb je al naar een Ford Transit Nugget gekeken? Dat is een buscamper met hefdak, met vijf zitplaatsen met gordels, twee slaapplaatsen beneden en drie slaapplaatsen op het dak. Poptop in Noordwijkerhout heeft geregeld tweedehands Nuggets te koop.

groet,
C-bus
Gebruikersavatar
Trudie67
Berichten: 3934
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 21:05
Locatie: Veluwe

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Trudie67 »

Ik durfde ook nooit met de alkoofcamper te rijden.
Paar keer gedaan en ik was erdoor.
Viel me reuze mee
Wij hadden toen een 5 pers. Alkoof. Pilote met j5 motor
Slapen: 2 in de alkoof. 2 op de dinette en 1 op de lange bank.
En in die tijd gingen er ook nog 2 boxers mee.
Pilote r450 1989
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010

Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
Lijn70
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 11:07

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Lijn70 »

Hallo allemaal, ik lees jullie reacties en ben er heel blij mee. We zijn er gewoon nog niet uit. We houden onze ogen open voor een bus iig.
We gaan de bus niet zelf bouwen, maar laten bouwen, denk dat dat beter is.
Nu vroeg ik me af: je kunt toch ook een L4H2 bus kopen met voorin een bestuurdersstoel en een bankje voor 2... das dan al 3p.....
Zou het passen om daarachter een goedgekeurd 2p bankje te plaatsen? Kun je er dan nog langs naar achter toe? Ik probeer uit te vinden hoe breed zo'n goedgekeurd bankje zou zijn maar zie het niet zo... ik gok iets van 1.20?

Ik neem aan dat een camperbouwer er wel een goedgekeurd bankje in kan zetten?

En hoeveel ruimte heb je dan daarachter nog?

Ik denk dat we het vaste bed moeten laten varen en gewoon een zithoek met langsbanken, die je dan om kunt bouwen tot slaapplek...

En dan ms een daktent erop?

Weten jullie iets van een tekenprogramma waarop je zoiets uit kunt tekenen op schaal?

En als laatste: stel dat je tòch een oudere bus neemt waarop je personen kunt vervoeren op de langsbanken, is alleen een heupgordel dan ook gevaarlijk?

Dit zijn zomaar weer ff wat dingen die in mij opkomen...

Hoor graag jullie reacties!

Groet, Lijn
Groetjes,

Marjolijn
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door joske501 »

Beste,

Je kan ook uitkijken naar een L4H2 met dubbele cabine, dan heb je al 7 zitplaatsen op kenteken staan, waarvan je er 5 behoud tijdens de ombouw.
Je zal dan wel verplicht zijn om dit voertuig als camper te homologeren.
https://www.fiatprofessional.com/conten ... _BE_NL.pdf

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door annoh »

Een bank geplaatst tegen zijkant mag niet voorzien zijn van gordels.

Een voorbankje zit, volgens veel gebruikers, minder goed dan een voorstoel. Een proefrit, langer dan een rondje om de kerk, zou ik zeker gaan maken.

Zoek uit, voordat je een bus koopt, welke bankjes beschikbaar zijn. Voordat je het weet koop je iets waarbij het niet mogelijk is of waarbij het wel mogelijk is maar tegen een wat hogere prijs.
Lijn70
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 11:07

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Lijn70 »

Een dubbele cabine kijk ik ook naar maar geen idee hoeveel ruimte je erachter overhoudt.. de bussen met dubbele cabines met een lengte 4 bij dealers liggen niet voor het opscheppen helaas, dus ff kijken gaat niet makkelijk.

Annoh: bedoel je dan ook het bankje voorin? We hebben zelf al een Vivaro met dubbele cabine en dus bankje voorin (totaal 6p.). Dat zit prima.
Deze bus gebruikt mn man voor zijn zaak en wordt dus niet omgebouwd.
Groetjes,

Marjolijn
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bij ons was er tussen de voorstoel en bijrijders bank nauwelijks ruimte om naar achter te lopen, maar een LT/Sprinter is ook wat smaller als een Ducato o.i.d.

We hebben de bijrijders bank ook vervangen omdat onze bus niet zo lang is en we de cabine ook bij het woondeel wilden hebben.

Onze achterbank is een RIB Neptune van 130cm breed, voor 3 personen. Door toeval (2e hands uit Oostenrijk laten komen!) stond deze op airline opnemers (zoals ook in de Citroën bus die Durisotti postte op pagina 1) en heb ik bij een bedrijf een bijpassende voor LT/Sprinter gekeurde vloer in laten bouwen.

Er zijn zoals Annoh al schrijft meer wegen naar Rome, zoals dit soort banken, maar ook b.v. gordelbokken waar je zelf een meubel omheen bouwt. Die zijn vaak smaller.
Ons type RIB bank is er ook in diverse maten, zelf hadden we bijna de 120cm 2-zitter besteld ivm de doorgang naar de keuken, maar toen kwam deze voorbij.

Ik heb in eerste instantie de tekening gewoon op papier gemaakt met printjes van de maattekeningen van het VW Umbauportal, maar dat gaat ook maar op zekere hoogte. Zal ook vast zoiets van Fiat te googlen zijn?

Groeten Jeroen
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En controleer bij dubbele cabines of de stoelen geen onderdeel van het tussenschot zijn, anders heb je er waarschijnlijk nog niks aan als je dat wilt verwijderen...
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
Plaats reactie