Gezinscamper voor 5 personen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Wij hebben een L2H2 VW LT46 met ongeveer de indeling die Joske beschrijft. Die maat voor 4 personen is al bijna niet te vinden, wel 4 rijden, maar bijna altijd maar met 2 of hooguit 3 slapen.

Wij hebben een (gekeurde) 3 zit RIB bank die om te bouwen is tot bed en stapelbedden achterin voor onze jongens, die zijn nog wel wat kleiner en wij hebben er maar 2. De oudste slaapt op de accubak en gaskast, daarboven is het bed voor de jongste. Keuken op rechter spatbord, koelkast-kast links.
Nadeel van een eventueel hefdak is dat je geen ruimte hebt voor kastjes. Waar laat je dan de bagage voor 5 personen?

Qua gewicht, gisteren gewogen en zonder boodschappen, inzittenden, maar met volle tank diesel, 25 liter schoonwater en verdere inventaris als kabelhaspel, campingstoelen en tafel, pannen, BBQ, gasflessen etc zaten wij op 3040kg. Dus nog zonder inzittenden, boodschappen, kleding en nog allerlei andere zaken. Onze kinderen zijn 4 en 7.

Als ze te groot worden voor de stapelbedjes gaat er een daktent op de dakdragers en moet de LT op groot rijbewijs komen, de kinderen worden dan ook zwaarder en een daktent weegt tussen de 50 en 65 kilo...

Als je wilt kan ik wel wat foto's zoeken of als je in de buurt woont mag je evt ook even komen kijken?

Groeten Jeroen
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
Lijn70
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 11:07

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Lijn70 »

Een daktent kijk ik ook naar..
Dat vinden mijn jongens vast helemaal geweldig! Het slapen in de bus is echt alleen voor nood. Ik wil ook persee geen doucheruimte, die gebruiken we nooit.. kan je kont er niet in keren... zou wel een buitendouche leuk vinden... de reden waarom we een buscamper willen is toch dat ie meer handzaam is...
Als er een daktent op zit dan is een 'gewoon' vast bed genoeg... in ergste geval moet er ff 1 op matje in gangpad, maar in principe wil ik de boys de bus uit...😆... foto's altijd leuk! Of je moet in buurt van Lisse wonen?
Groetjes,

Marjolijn
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door tonic »

Onder de 3500kg gaat dit feestje echt niet lukken!
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door macfocus »

De enige camper die ik tegenkom met 700kg laadvermogen is de Dethleffs Advantage 650 uit ± 2005.
Heb er zelf naar zitten kijken, maar voor ons nu nog te duur (±25K)
Overigens ook maar 4 slaapplaatsen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door annoh »

Een Ducato inrichten met vast dwars bed achter, gekeurde dinette en voorstoel + bijrijders bank.
Daktent erop en klaar is Kees. Gewicht is bij deze opzet geen probleem.

Succes!
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Jan en Simonne »

Ik heb in de tijd van de camperforum treffens (vele jaren geleden) eens zoiets gezien.
Een daktent bovenop, waar 's avonds de kindertjes, fris gedouched, naar toe klommen via de achterladder op de camper.
Het was dus een forumlid, maar jammer genoeg weet ik niet meer, wie dat was.
Ik vond het een mooi idee.

Toch zou ik ts ter overweging geven een paar rijlessen te nemen, met een grote camper.
Je maakt het jezelf zoveel makkelijker.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Meine »

Helemaal mee eens, in plaats van rijles met een grote camper zouden het ook C of C1 rijlessen kunnen zijn. Misschien wordt het dan zelfs een eerste aanzet tot het halen van het C(1) rijbewijs. Gezien het wensenpakket zou dat wel passen.
Dave Nada
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 16:00

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Dave Nada »

Lijn70,

LET OP: kinderen moeten in een gordel.
Achterin een oldtimer zonder gordels mogen slechts kinderen worden vervoerd die langer zijn dan 1.35 of volwassenen.

Dit geldt ook voor een langszijde zitbank. En ook al staat het aantal plaatsen benoemd op het kenteken.

De agent zal een boete kunnen geven maar in het slechtste geval bij een ongeluk keert de verzekering niet uit.

Groet DaveNada
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Dafluc »

Los van dat je kinderen natuurlijk zo veilig mogelijk wilt vervoeren. Ik zou graag de bron willen hebben. Een gordel op een langsbank is namelijk gevaarlijker dan zonder.
De ANWB heeft het er in dit verband alleen over dat kinderen tot 3 jaar in een veilig zitje moeten. En dat er 1 persoon per gordel mag. Bron
En er zijn uitzonderingen die te maken hebben met het bouwjaar van de personenauto (camper): Die staan hier.
Afbeelding
Dave Nada
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 16:00

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Dave Nada »

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Dafluc »

Ik lees hier niets over langsbanken. Wel staat er dat kinderen tot 1,35 meter in een kinderzitje moeten zitten. Topicstarter heeft jongens van 11 en 14 jaar Dan heb je gemiddeld een lengte van 148 en 168 centimeter.
Ik zeg niet dat je die los op een langsbank moet laten zitten. Ik noem slechts enkele feiten.
Afbeelding
Lijn70
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 11:07

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Lijn70 »

Ja, mijn jongens zijn klein (1.55 de oudste) maar hoeven niet meer in een zitje. Ik twijfel echt heel erg over de zitplaatsen. Een langsbank vind ik leuker, maar ja, je wilt ook niet dat de jongens de camper doorvliegen als je een noodstop moet maken.
Het slapen is het probleem niet. Tis gewoon vaak lastig om 3 kids (of gewoon 5 p) te bergen.. is in hotels ook vaak.

Bedankt iig voor alle reacties... ms ga ik het eens uittekenen, dan heb ik een beter beeld.

Ik had de Hymer Sidney voor ogen... de stoelen dan... leek me handig zo'n demontabele stoel. We gaan nml ook wel eens met 4p weg.

Thanks!
Groetjes,

Marjolijn
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Lijn70 schreef:
do 22 aug 2019, 17:23
Een daktent kijk ik ook naar..
Dat vinden mijn jongens vast helemaal geweldig! Het slapen in de bus is echt alleen voor nood. Ik wil ook persee geen doucheruimte, die gebruiken we nooit.. kan je kont er niet in keren... zou wel een buitendouche leuk vinden... de reden waarom we een buscamper willen is toch dat ie meer handzaam is...
Als er een daktent op zit dan is een 'gewoon' vast bed genoeg... in ergste geval moet er ff 1 op matje in gangpad, maar in principe wil ik de boys de bus uit...😆... foto's altijd leuk! Of je moet in buurt van Lisse wonen?
2019-07-17 14.18.20.jpg
2019-07-17 14.18.20.jpg (73.31 KiB) 545 keer bekeken
2019-07-15 20.38.55.jpg
2019-07-15 20.38.55.jpg (88.99 KiB) 545 keer bekeken
2019-06-17 21.48.14.jpg
2019-06-17 21.48.14.jpg (55.57 KiB) 545 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Gezinscamper voor 5 personen



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

2019-05-18 12.18.03.jpg
2019-05-18 12.18.03.jpg (80.59 KiB) 541 keer bekeken
2019-07-17 11.27.42.jpg
2019-07-17 11.27.42.jpg (72.25 KiB) 541 keer bekeken
2018-05-27 16.24.35.jpg
2018-05-27 16.24.35.jpg (53.02 KiB) 541 keer bekeken
Wij hebben dus draaistoelen omdat het bijrijdersbankje niet draaibaar is en mijn vrouw rugklachten bezorgd omdat het voor geen meter zit. Dat heb ik dus vervangen voor een stoel.
Omdat de bus niet zo groot is is het lastig foto's maken van de binnenkant!

We hebben bewust de keuze gemaakt om e.e.a. voorin ruimer te houden, ik heb een hekel aan zo'n klein rottafeltje waar je niks mee kan als je met zijn vieren een ochtend binnen zit omdat het pokkeweer is. We hebben ook maar 1 tafel, de campingtafel, die heb ik aangepast zodat hij op een standaard rail van De Wit kan. De 3 zits bank staat op Airline rails, die zit ook achter de bevestiging van de tafel tijdens het rijden.
Nadeel is wel (wisten we van te voren) dat de doorgang naast de bank en langs de keuken erg smal is. Verder hebben wij een grote A+++ huishoudkoelkast op een omvormer met een grote accu, dat neemt ook ruimte en gewicht.
De bus is op deze foto's nog in diverse stadia van afbouw, ik ben nog niet klaar, er komen nog kastjes boven de zithoek en keuken en nog 100 kleine details ;-)

Ik woon overigens in Enkhuizen.

Groeten,
Jeroen
Plaats reactie