Kostenplaatje voor camperconversie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Transploft
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 21 aug 2019, 15:02

Kostenplaatje voor camperconversie



Bericht door Transploft »

Hallo,
Ik ben nieuw op het forum (duh) en heb het allemaal een beetje vluchtig doorgelezen. Ik heb niet het idee dat belangrijke informatie hier echt centraal staat genoemd, maar heb wel diverse topics voorbij zien komen over bijvoorbeeld (het belangrijkste) de inrichtingseisen voor een voertuig om deze belastingtechnisch voordelig in het kwarttarief te krijgen. Zaken die ik op zich ook voorbij heb zien komen op de website van de belastingdienst

Ik heb daar echter nog enkele (meer velen) vragen over.
Zo wordt voor ruimte in het ‘woongedeelte’, de ruimte achter de (bestuurders)cabine, een beschikbaar volume ge-eist van 1,70m hoog, 2,00m lang en 90cm breed.
Die lengte en breedte maat is bij elk ‘busje’ niet zo’n probleem. Die 1,70m hoogte dan weer wel.
De overige randzaken voor wat betreft de inrichting voorzie ik verder niet zo’n probleem in.
Ik las die volume-eis overigens wel als een beschikbaar volume, geen 'vrij' volume. Dus dat die ruimte er moet zijn van wand tot wand / vloer tot dak / voor tot achter, maar niet dat deze vrij moet zijn. Dus als er niks in het woongedeelte zou zijn gebouwd dat die ruimte beschikbaar is. Maar dat je nog wel voldoet aan deze eis ook als je die ruimte hebt volgebouwd. Klopt dat? Een vrij vloeroppervlak van 2,00 x 0,90m en 1,7m hoog zou ook wel lastig worden denk ik.

Ik zit zelf nog in een soort van onderzoeks-stadium om de haalbaarheid van een camper-conversie voor mijzelf haalbaar te maken. Ik zit op het moment dan vooral aan de kosten te denken.
Wat betreft voertuig zit ik aan een Volkswagen Transporter T5 te denken in het kader van ‘niet te veel opvallen’ of een Mercedes Sprinter L1H2 om te voldoen aan de volume-eis van de belastingdienst.
Wegenbelasting is nogal een dingetje als je een voertuig wat normaliter als bedrijfswagen wordt gezien particulier wilt gaan rijden. Als ik de rekenhulp van de belastingdienst gebruik (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen) en daar een VW Transporter T5 bij pak (rond de 1800kg) dan ben ik (zonder ‘camperkenteken’) €410 per kwartaal kwijt (of €133 als Kampeerauto).
De Mercedes Sprinter L1H2 (rond de 2000kg) kost dan €463 per kwartaal (of €152 als Kampeerauto).
Ondanks dat ik daar zelf nog niet veel over heb kunnen vinden heb ik diverse kentekens van bovengenoemde voertuigen al eens door de verzekerings-websites gehaald en merk dat een busje (althans nog als bedrijfswagen) niet door elke verzekeraar gedekt wordt. Maar met ongeveer 30-70 euro per maand aan verzekering voor de partijen die het wel doen voor een WA of WA+ lijkt mij dat prima betaalbaar (in een stad waar de autoverzekering sowieso laag is)
Zijn dit inderdaad bedragen waar ik voor wat betreft wegenbelasting en verzekering aan moet denken?

Ik lees hier op het forum soms ook nog dat BPM om de hoek kan kijken, wanneer moet ik hier aan denken?
‘Problemen’ waar ik ook aan zit te denken is het ‘stallen’ of parkeren van het voertuig. Een VW Transporter is een minder pijnlijk object dan een Mercedes Sprinter als die voor je huis staat.
Als het een Kampeerauto wordt betekend dat eveneens dat deze formeel gezien niet langer dan 3 dagen ‘voor de deur’ (en zelfs ‘in de buurt’) mag staan. Ik heb geen oprijlaan of garage op het erf, dus daar kan ik deze ook niet kwijt.

Als ik zou kiezen om de moeite te nemen om de VW T5 van een verhoogd dak te voorzien ben ik buiten die extra kosten van dat dak, eveneens voor de Sprinter, genoodzaakt de ‘Camper’ te stallen op een locatie waar dit mogelijk is. Een professionele stalling hier in de buurt zou mij ongeveer 300 euro per jaar kosten. Naar Kampeerauto ‘omzetten’ lijkt dan voordeliger uit te pakken op jaarbasis.
Als ik dan echt een krent zou zijn kan ik zo mogelijk voor de periode dat ik het voertuig niet gebruik kunnen schorsen. Maar het internet verteld mij dat dat voor de verzekering dan niet altijd opgaat en deze gewoon doorloopt (al dan niet zolang je er aan vast zit, bijv. bij een jaarcontract).
Ik hoef de auto natuurlijk niet elke dag bij huis te hebben, dus zorgen voor een kwart-tarief en een stalling is op zich geen heel groot probleem.

Om zo snel mogelijk aan dat voor dat kwart-tarief in aanmerking te komen lijkt het mij handig de bouw snel af te ronden. Op internet heb je fanatiekelingen die in een week een paleis bouwen of er een half jaar over doen (maar daar waarschijnlijk ook de middelen voor hebben zoals een oprit).
Doe ik er verstandig aan om wat simplistisch te voldoen aan de eisen wat betreft inbouw, de keuring te regelen, kwart-tarief aan te vragen en daarna aan de echte bouw te beginnen of even door de zure appel heen bijten en de volle mep betalen voor een half jaar (of hoe lang de conversie dan ook zal duren)?

Voor het geld hoef ik het niet te laten, maar elke onnodige uitgegeven euro doet toch een beetje afbreuk aan de feestvreugde :P.

Een hoop vragen, en ik hoop dat ik hier de antwoorden en adviezen vind die mij hierbij helpen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Kostenplaatje voor camperconversie



Bericht door Dafluc »

Welkom. Het denkbeeldige blok moet er denkbeeldig in passen. Je hoeft inderdaad geen ruimte vrij te laten.
Een camperverzekering is goedkoper. Kijk wel even naar de voorwaarden. Soms mag je niet meer dan een zoveel kilometer per jaar ermee rijden. Soms is woon-werkverkeer niet gedekt.
Bpm is leeftijdgebonden, hoe ouder hoe minder. Maar als je van grijs naar geel gaat moet je dit wel betalen.
Een basic inrichting die aan de eisen voldoet en na de keuring afmaken komt veel voor. Let er wel op dat je aan de eisen blijft voldoen als je ermee gaat rijden. Anders kan het heel duur worden (naheffing plus boete).
Kortom: het plezier dat camperen heet is begonnen. Succes!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kostenplaatje voor camperconversie



Bericht door Aloys »

Je hoeft geen verhoogd dak, een eenvoudig uitzetdak van (ik dacht 1,00 x 1,00m) mag ook. Bijv. in het midden van een
T5, ter hoogte van de schuifdeur. En als particulier moet je altijd de BPM betalen, wanneer je een grijs-kenteken voertuig
koopt waarvan de BPM door de vorige eigenaar (een bedrijf of ZZP'er) niet is betaald.
En je moet ten alle tijde aan de inrichtingseisen blijven voldoen, zoals Luc al opmerkte. Dus niet, als voorbeeld, een deel
van de inbouw tijdelijk verwijderen om vrienden te helpen met een verhuizing.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Kostenplaatje voor camperconversie



Bericht door Dafluc »

1 meter bij 90 cm. Maar een vast verhoogd dak dat er al op zit is goedkoper dan een hefdakje.
De 'zin als ik een hoog dak plaats moet ik hem stallen' snap ik niet helemaal. Ook met laag (hef)dak is het een recreatievoertuig en valt hij officieel onder de drie-dagen-regeling (dit kan per gemeente verschillen).
Afbeelding
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Kostenplaatje voor camperconversie



Bericht door myway »

Voor wat het verzekeren betreft wordt de wagen vaak vooraf gekeurd indien je hem zelf hebt gebouwd.
Verzekeringsmaatschappijen kwamen er achter dat er nogal wat afgeprutst werd bij bv. de gasinstallatie en elektriciteit.
Transploft
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 21 aug 2019, 15:02

Re: Kostenplaatje voor camperconversie



Bericht door Transploft »

Aloys schreef:
wo 21 aug 2019, 18:17
Je hoeft geen verhoogd dak, een eenvoudig uitzetdak van (ik dacht 1,00 x 1,00m) mag ook. Bijv. in het midden van een
T5, ter hoogte van de schuifdeur.
Weet je dat zeker? Een dak van 1x1 voldoet niet aan de lengte van 2 meter.
Dafluc schreef:
wo 21 aug 2019, 21:31
De 'zin als ik een hoog dak plaats moet ik hem stallen' snap ik niet helemaal. Ook met laag (hef)dak is het een recreatievoertuig en valt hij officieel onder de drie-dagen-regeling (dit kan per gemeente verschillen).
Volgens mij heb ik die zin niet zodanig staan, maar ik doelde er op dat als het omgezet wordt naar een kampeervoertuig dat ik de auto niet lang voor de deur kan hebben staan. Maar 1500-2000 euro wegenbelasting is een stuk duurder dan het kwarttarief en de stallingskosten.
Als stalling bijvoorbeeld 1000 euro per jaar was geweest betaal ik liever de volle mep wegenbelasting zodat die op de openbare weg mag blijven staan.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Kostenplaatje voor camperconversie



Bericht door Dafluc »

Dan heb ik je zin inderdaad verkeerd gelezen. Een hefdak van 1 meter bij 0,90 is voldoende. En ja dat weet ik zeker. Zie:
Afwijkende hoogte

Is de binnenruimte van uw kampeerauto niet minimaal 170 cm hoog, maar wel minimaal 130 cm hoog? Dan mag u de binnenruimte verhogen. Het dak moet dan zijn voorzien van een al dan niet uitklapbare, permanent aangebrachte gesloten dakconstructie waardoor de binnenruimte kan worden verhoogd tot minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 100 cm en een breedte van minimaal 90 cm. Dit mag alleen als de kampeerauto ook aan de overige inrichtingseisen voldoet.
Bron
Afbeelding
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Kostenplaatje voor camperconversie



Bericht door Navigator »

Ik vraag het mij af......

Komt dan opeens het fiscale 'blok' te vervallen? Of lees IK het verkeerd.

'Wanneer aan de binnenkant van de binnenruimte materialen zijn aangebracht tegen de wanden, de vloer of het plafond, wordt voor de beoordeling van de vraag of de binnenruimte voldoet aan de vereiste afmetingen uitgegaan van de verkleinde ruimte. Dat geldt zowel voor het blok van 170 x 200 x 90 cm als voor het blok van 130 x 200 x 90 cm.'
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Kostenplaatje voor camperconversie



Bericht door Dafluc »

Nee. Ze bedoelen dat ze bijvoorbeeld de hoogte meten met een meetlat. Die hoogte moet 170 cm zijn. Als in jouw camper de originele hoogte 175 cm is, maar je hebt een verlaagde plafond aangebracht waardoor er nog maar een hoogte is van 165 cm dan heb je pech.
Oftewel, alles wat je op je vloer of plafond aanbrengt gaat van de hoogte af. Die moet gemeten minimaal 170 cm zijn en blijven.
Dit heeft overigens niets met de maat van het hefdak te maken.
Afbeelding
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: Kostenplaatje voor camperconversie



Bericht door richbran »

Ik wil ff inhaken op dit draadje.
Ben ook begonnen aan de ombouw van een verhoogde en verlengde Transit. Rij ik prive en is van 2010 dus geen BPM ellende, noch BTW. Wel iedere maand een dikke belasting rekening van 147 euri.
Wil hem gebruiken op voornamelijk hobby treffens, dus ik heb bodemruimte nodig, dus ben met het bed al de hoogte in gegaan, zo dat ik een ruimte van rond een meter onder de bedden over hou.
Inmiddels al lattenbodems gescoord en die liggen op zeer stevige (en verstelbaar in hoogte) professionele stalen veerbelaste buizen, met een draagkracht van een paar honderd kilo schat ik..

Wel een vraagje, ik wil het tussenschot laten bestaan en als ik het goed lees dan moeten er dus twee vaste stoelen in komen, ik dacht aan een klapbankje voor twee personen. Klopt dat?

Er zitten in de achterdeur 2 ramen en aan de zijkant 1 groot raam. Is echter niet open te zetten dus ik denk er aan een dakluikje of zo te monteren voor frisse lucht, anders moet je een deur op een kier zetten en dat lijkt me niet de bedoeling.

(voorlopig) echt aankleden van de binnenkant is niet nodig.

Mijn verzekeringsagent moet ik nog navragen wat voor effect dit heeft op de premie.

Morgen ff naar De Wit en kijken of ik er onderdelen voor een klein aanrechtje kan kopen. Een kleine gootsteen en een eenpits brandertje. Daaronder de gasfles en twee watertankjes van 14l.

Vervolgens moet ik morgen kijken hoe lang het duurt voor een afspraak bij het RDW, want we willen over een paar weken weg.
Vrgr,

Richard
Plaats reactie