Ombouw Renault Master L2H3

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard63
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 21:08
Locatie: Haarlemmermeer

Ombouw Renault Master L2H3

Bericht door Gerard63 » vr 09 aug 2019, 22:48

Tweede ombouwproject en wel van een Renault Master L2H3, na eerst gedurende de afgelopen 7 jaar, met de steeds verder ontwikkelende ombouw van een Renault Trafic te hebben rondgereden. Nog even voorstellen! :oops:
Het is een bus uit 2012 die gebruikt is als mobiele werkplaats door een energiebedrijf. Kilometerstand 66.000 km (nov 2018).
Afgelopen jaren wat meer rugklachten gekregen en met mijn lengte van bijna 2 meter was de Trafic H2 ruim 10 cm te laag en is de Master ruim 15 cm ‘te hoog’ Afbeelding. De L2 is lang genoeg voor onze inrichting en de 5,55m van de Master nog net prettig om de oprit naast ons huis dagelijks in te draaien. Bovendien is mijn ervaring dat ik ook in steden de 5,55 in vrijwel elk parkeervak kwijt kan.
Al sinds 2011 ben ik aan het rondstruinen op dit Camperforum en dit jaar heb ik voor het eerste de gelegenheid gezien het Camperweekend te bezoeken. Met de ervaringen opgedaan in de Trafic, het Camperforum en uiteraard Youtube veel inspiratie om aan deze nieuwe bus te beginnen.
In januari dit jaar de bus laten keuren tot Kampeerasuto en er inmiddels ook al mee weggeweest naar Denemarken de afgelopen weken. Met de bus 6 dagen vrij kunnen staan (dus zonder deze te starten). Hierbij de ijskast altijd operationeel gehad en uiteraard de verlichting. Op de zesde dag gaf de batterijmonitor aan, bij het waterkoken via de 230 omvormer, dat het genoeg was geweest. Na 40 kilometer rijden was alles weer volledig vol.
Er zitten sinds de aanschaf twee dakluiken 40x40 in, 2 zonnepanelen van elk 110 watt op, een Lithium-accu van 160Ah, een schuifraam in de schuifdeur en is dit schuifraam en de achterdeur ‘geblindeerd’. Bij aanschaf zat er al een Multiplus lader/omvormer van 12V/1600Va-1300Watt /70A in én een Webasto-dieselkachel Afbeelding.
Ik zal binnenkort enkele foto’s plaatsen van de bus zoals deze gekeurd is, de dakraam-montage en de elektrische installatie.
Laatst gewijzigd door Gerard63 op di 13 aug 2019, 21:40, 8 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ge

Gebruikersavatar
Gerard63
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 21:08
Locatie: Haarlemmermeer

Ombouw Renault Master L2H3 : opzet van de verbouwing

Bericht door Gerard63 » za 10 aug 2019, 19:54

Layout van de bus is in de afgelopen jaren grotendeels gevormd. De inrichting is gebaseerd op het verblijf van twee personen. De bus is ook gekeurd op 2 inzittenden.

Het bed is overdag een ruime tweezitsbank in de langsrichting. De bank is ruim 2/3 van het bed als het is uitgeklapt (5 seconden) en vormt samen met een vaste bank aan de schuifdeurzijde en een los element of lade (nog te bepalen) een bed van ongeveer 2,10m lengte en 1,70m breedte.
Voor het bed zit een verhoging die bijdraagt aan bergruimte / warmere voeten / verzonken voetplaat voor de wegneembare tafel / opbergruimte luifel. Door deze verhoging gaat de bank/bed evenredig mee omhoog waardoor een extra diepe opbergruimte ontstaat onder de bankzitting. Hierdoor is ook het meenemen van onze tent(spullen) geen enkel probleem.

Tegen de rechterzijkant komt weer de keuken met drie gaspitten en een spoelbak met afleg op 90cm hoogte. Daar tegenover aan de linkerzijkant de koelkast op ooghoogte, een hangkast voor kleding en de vaste wc. Er komt ook een schuifdeur zodat de wc altijd direct te gebruiken is, óók midden in steden door de getinte ruiten van de achterdeuren.

Tijdens het slapen liggen we met onze voeten onder het keukenblok en de kleding-hangkast. In deze ruimten liggen overdag de dekbedden en kussens.
Rondom komen overal opbergkasten te hangen, behalve boven de achterdeuren en de schuifdeur.

Materiaal die we willen gaan gebruiken zijn berkenmultiplex van 15mm, schapenwol voor dak en wandisolatie (één veld reeds uitgevoerd) en Kingspan (o.i.d.) voor de vloer. Op de zijwanden komt /zit ontdreuningsplaat.
• De Webasto-kachel gaat op diesel (elektrisch via de HH-accu);
• Het MDC-50 koelkastje komt uit de Trafic en is voor ons toereikend;
• De vaste Thetford-wc is ook overgezet vanuit de Trafic;
• Er komt nog een uitschuiftrede bij de zijdeur. Bij de rechter zijdeur zit een RVS-opstapje;
• Inmiddels zijn er twee dakramen van 40x40 geplaatst;
• Het drie-pits gastoestel wordt aangesloten op een Campinggaz-907 tank. Hiervan hebben we er twee die we ook buiten de bus gebruiken om te koken. De Trafic had een 40L-LPG-tank onder de bus hangen en werkte meer dan perfect. Doordat we nu een dieselkachel hebben in plaats van een gas-Truma is de noodzaak van deze investering niet echt zinvol;
• We denken een 50L schoonwatertank te monteren in de bus en een nog nader te bepalen aantal liters vuilwatertank onder de bus (De Trafic had een perfecte plek voor 60L vuilwatertank onder de bus);
• Op het dak liggen de twee 110 watt platen. Links achterin zit de omvormer/lader en MPPT. In de ruimte onder de zitbank staat de accu, shunt en monitor;

Moeilijker wordt het niet :wink:

Eerste stap in de komende maanden is alles er weer uit om de vloer te isoleren. Alles wat nu in de bus zit is vastgemaakt aan de vloerplaat met rampamoeren en op enkele plekken aan de ribben van de bus. Het is dus gewoon los te bouten en straks op dezelfde plek weer vast te zetten.
Plan is om uiterlijk voor de zomer van 2020 voor 90% gereed te zijn om dan niet te hoeven werken vanuit de weekendtassen/kratten zoals afgelopen zomer.
Laatst gewijzigd door Gerard63 op di 13 aug 2019, 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ge

Gebruikersavatar
Gerard63
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 21:08
Locatie: Haarlemmermeer

Ombouw Renault Master L2H3 : Aanschaf Master

Bericht door Gerard63 » ma 12 aug 2019, 17:11

De bus aangeschaft bij een bedrijfsbussen-verkoper die per jaar duizenden busjes verkoopt aan bedrijven en slechts 4 aan particulieren.
Bus zag er perfect uit op met enkele kleine puntjes van onze kant. Auto-technisch zijn wij niet onderlegd en hebben enkel een goede proefrit gemaakt.
Afspraak gemaakt om de bus te laten keuren door Dekra. Busverkoper heeft hiervoor zijn brug/werkplaats ter beschikking gesteld.
Uitgebreid rapport ontvangen en telefonisch nog doorgenomen met de keurder. Met busverkoper afgesproken dat de prijs bleef staan als hij de gebreken zou oplossen. Doordat alles in prima overleg verliep hadden we niet de behoefte om de oplossingen van de gebreken te laten checken door Dekra te laten uitvoeren.

De bus aangeschaft met daarin de omvormer/lader, AGM-accu, webasto-dieselkachel, ladenkasten-inrichting.
De ladenkasten hebben we voor €700,- kunnen verkopen via Marktplaats.
De zwaailichten hebben we nog overwogen om te laten zitten maar er inmiddels toch maar vanaf gehaald.

..

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Gerard63 op ma 12 aug 2019, 17:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ge

Gebruikersavatar
Gerard63
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 21:08
Locatie: Haarlemmermeer

Ombouw Renault Master L2H3 : Inrichting zoals goedgekeurd door RDW en Belastingdienst

Bericht door Gerard63 » ma 12 aug 2019, 19:55

Na de aanschaf in november 2018 de bus leeggehaald, alle elektrische installaties gedemonteerd en de tussenwand eruit gehaald. Daarna een bed bij een groot zweeds warerhuis gekocht dat de oplossing is (in onze ogen) om in 5 seconden je bed, zonder krachtinspanning, uit te klappen. Weliswaar moet je nog je beddegoed neerleggen, maar dat is de keuze die ontstaat door de L2 en is voor ons geen bezwaar.
Met de tijdelijke inrichting van 15mm plaat gekeken of wat op papier uitgedacht was met de praktijk klopte.
Hierbij bleek dat het bed iets naar achterdeur moest om geen continue conflict te hebben met de leuning van de chauffeursstoel. Daarbij bleek ook dat zowel de ijskast als ook de vaste wc nog steeds te realiseren zijn aan de linkerzijde.
Aan de rechterzijde het keukenblok bepaald waarbij het kastje een dusdanige diepte heeft gekregen dat het in uitgeklapte toestand het middelste beddeel (de bankzitting) kan helpen dragen (het rechter beddeel is nog niet zichtbaar maar wordt een vast bankdeel waarin de schoonwatertank en de wielkeggen zullen komen.

Met deze inbouw voldeed ik aan de eisen van de Belastingdienst/RDW en is de bus eind januari 2019 gekeurd. De onderstaande foto's zijn naar de Belastingdienst gegaan als bewijs van inbouw.


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Gerard63 op di 13 aug 2019, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ge

Gebruikersavatar
Gerard63
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 21:08
Locatie: Haarlemmermeer

Ombouw Renault Master L2H3 : Sketchup opzet inbouw

Bericht door Gerard63 » di 13 aug 2019, 20:35

Onderstaand de opzet zoals de layout in de bovende items is beschreven en gedeeltelijk op foto staat.

Vanuit voorzijde gezien
Afbeelding

Linkerzijde met rechts bankbed, hangkast boven voeteinde bed, ladenblok en ijskast, wc met aflegblad voor keuken
Afbeelding

Rechterzijde met keukenblok en kastjes daarboven, bank als onderdeel bed met watertank en opslag
Afbeelding
Groet, Ge

Gebruikersavatar
Gerard63
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 21:08
Locatie: Haarlemmermeer

Ombouw Renault Master L2H3 : Tandemdrager

Bericht door Gerard63 » di 13 aug 2019, 20:55

Voor ons vervoer ter plaatse gebruiken we, indien mogelijk een tandem. Voordeel is dat we gezamenlijk sterker zijn dan alleen en dat ik mijn vrouw niet kwijtraak. :think:
Op de Trafic had ik een constructie van een triangel op de dissel met twee buizen die haakten achter de liggers van de imperiaal. De Master H3 heeft echter een kunststofdak waarop geen imperiaal past.
Hiervoor heb ik samen met een vriend twee bouten in de scharnieren aangebracht waaraan een horizontaal gemonteerde kokerprofiel is bevestigd. Het gewicht van de buizenconstructie en de fiets wordt hierbij voor 100% gedragen door de triangel/dissel. Tussen de horizontale witte ligger, die aan de twee bouten wordt vastgezet, en het glas van de achterdeur, zitten twee kunststof-blokjes die bij een eventuele voorwaartse kracht voorkomt dat de ruiten sneuvelen.

Al een jaar of vijf zo door Europa gereden. Grote voordeel is dat de fiets:
- volledig operationeel is (leren zadels zijn eraf als ik denk door de regen te gaan rijden);
- de remlichten en nummerplaat vrijwel vrij zijn.

Tandem hangt aan de zitbuis van de voorste fietser aan de twee 'haken'. De fiets wordt geborgd tegen de constructie met spanriempjes.
Afbeelding

De constructie is vierdelig. Triangel, horizontale kokerligger aan de twee scharnieren en twee staande buizen.
Afbeelding
Groet, Ge

durisotti
Berichten: 4934
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Ombouw Renault Master L2H3

Bericht door durisotti » di 13 aug 2019, 22:29

Mooie bus voor een ombouw, het kunststof dak doet mij aan de estafettes van vroeger denken !

Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1234
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Ombouw Renault Master L2H3

Bericht door Gino608D » wo 14 aug 2019, 10:30

Dan heb ik jullie in Denemarken zien rijden. Die tandem achterop valt namelijk wel heel erg op.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i

Gebruikersavatar
Gerard63
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 21:08
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ombouw Renault Master L2H3

Bericht door Gerard63 » wo 14 aug 2019, 18:36

We waren er de afgelopen weken dus dat kan heel goed het geval geweest zijn. Het is ook geen alledaagse combinatie :D
Groet, Ge

Gebruikersavatar
Gerard63
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 21:08
Locatie: Haarlemmermeer

Ombouw Renault Master L2H3 : Dakramen

Bericht door Gerard63 » wo 14 aug 2019, 20:37

De bus inmiddels voorzien van twee dakramen van 40x40 (Remi-top). Zowel het plaatsen van de dakramen, als het plaatsen van een getint schuifraam in de schuifdeur en het tinten van de achterdeuren heb ik laten doen door een bedrijf (zelfde mannen/bedrijf als van RobA2). Omdat het H3-dak van kunststof is heb ik eerst extra houten spanten gemaakt ter plaatse van de twee dakramen. Door deze spanten acht gaten gemaakt waardoor de schroeven geplaatst zijn om het buitendakse raam af te klemmen tegen het afwerkraam aan de binnenzijde.
De houten spanten-frames heb ik naast de kunststofspanten van het dak gemaakt. Hierdoor ontstaat er geen hoogteverlies in de bus en heb ik een stevige constructie om de plafondafwerking tegenaan te zetten. De houten spanten zitten gelijmd tegen het dak met elk vier horizontaal geplaatste deuvels van 15mm door houten- en kunststof-spant. De acht verticale gaten die in de spanten waren voorbereid zijn gebruikt als mal om de gaten op de juiste plek door het dak te maken ( van onderaf)
Het bedrijf heeft twee kunststof frames ca 19m m) gebruikt om de ribben in het dak uit te vlakken. Ik heb in mijn geval zelf de sparingen in het kunststof gemaakt en de bolling van het dak als holling in het kunststof aangebracht om de bovenzijde goed vlak te maken in plaatst van uitvullen met kit tussen frame en dak.
Door vooraf met de kunststofframes te werken kon ik nauwkeurig de plek waar ik de ramen wilde hebben, de positie ten opzichte van de spanten, de groeven in de dakdelen en de overmaat voor de zonnepanelen bepalen.

Onderstaand de foto's.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Groet, Ge

Plaats reactie