Welke boiler?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Welke boiler?



Bericht door luinge »

Hallo,

Had de vraag al gesteld in mijn ombouw draadje, maar denk dat het beter even in een apart draadje kan.

Wij zijn op het punt aangekomen dat ik moet bepalen waar alles wat betreft techniek moet komen te staan. We wilden eerst voor verwarming en warm water een Truma combi aanschaffen, maar door voortschrijdend inzicht zijn we overgestapt naar een diesel standverwarming en een boiler (combi Gas + E). Zover ik kon vinden zijn er twee types, De truma B10 en de Whale. De whale heeft ook nog een hele mooie onderbouw boiler, maar kan die nergens in Nederland vinden. Alleen in de UK (Betreft de Whale Expanse) Echter beide boilers lijken mij moeilijk in te bouwen vanwege de vrij starre inlaat/uitlaat. Bij de Truma Cobmbi is dat een slang die je makkelijk in de zijwand ergens kan aanbrengen. Bij de boilers moet de boiler prescies op de gelijke hoogte staan met de inlaat/uitlaat naar buiten.
Heeft iemand ervaring met 1 van deze twee inbouwen in een buscamper? Ik kan er maar weinig over vinden op YT.

Alvast bedankt, Groet Roelof
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke Boiler



Bericht door 't Busje »

Je weet dat er ook een Truma C6 op diesel bestaat? https://www.truma.com/nl/nl/producten/t ... bi-d6.html
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Welke Boiler



Bericht door luinge »

Ja, dat weet ik. Maar ten eerste is de 6 wel heel erg oversized voor onze L2. Ten tweede was de aanschafprijs van de combi een overweging. De 6D is nog een stuk duurder dan de 4. (€2700) en ten derde de storingsgevoeligheid staat mij een beetje tegen. (en de dan hoge reparatie kosten) Dus daarom ook scheiding tussen ww en verwarming.

Maar bedankt voor het meedenken! Wordt door mij altijd gewaardeerd.


Groet roelof
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke Boiler



Bericht door 't Busje »

Over je verdere overwegingen heb ik geen mening of ervaring. Alleen de combinatie van gasboiler en dieselverwarming viel me op. Met alles op diesel heb je alleen nog maar een kleine gasfles nodig voor het koken en eventueel de koelkast of koelbox. Dat scheelt waarschijnlijk ruimte en gewicht.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Welke Boiler



Bericht door luinge »

Een boiler ende kleinste diesel verwarming komt mij wat plaatsing/ruimte beter uit. De 2Kw Planar kan je al gauw ergens kwijt.
Wat betreft gas, Het is de bedoeling alleen de boiler aan te zetten als we warm water nodig hebben. Dus niet 24 uur per dag. Ik schat in dat we met onze 15 liter LPG dan best een poosje toe kunnen. En natuurlijk altijd wel (in europa) ergens LPG te vinden. Koelkast wordt een compressor. Gewicht lijkt met onze L2 niet echt een probleem te worden.
En ik heb vanuit het verleden wat bedenkingen bij alles in 1 systemen. Toch te vaak gezien dat er met een defect van 1 onderdeel alles vervangen moet worden. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Er zitten zondermeer voordelen aan allin1 systemen

Groet Roelof
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31977
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Welke Boiler



Bericht door Bob Diesel »

Als je wilt douchen :idea: dan wat je eigen keuze is
zo niet voldoet een keteltje op het gas ,voor afwas, of scheren ,of meer zelfs

dus ,bedenk :idea: heb je de boiler echt nodig :!:
kan die ook niet in storing :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Welke Boiler



Bericht door luinge »

Ja die afweging hebben wij/ik zeer serieus gemaakt. Wij staan vrij. Maar ik ben nogal een sportfanaat en mag dan graag een stuk hardlopen of op de ATB er op uit gaan. Dan is het toch heel prettig dat je de mogelijkheid hebt om je even (zeer snel) af te spoelen.
En natuurlijk kan de boiler ook in storing, maar dan hebben we nog gewoon verwarming en dat keteltje op het gas :-B

Groet roelof
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31977
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Welke Boiler



Bericht door Bob Diesel »

:thumbup:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Welke Boiler



Bericht door myway »

Op de site van Truma even het gewenste apparaat aanklikken en aan de onderzijde van de pagina staan pdf bestanden voor inbouw en handleiding

Edit: antwoord was op het eerste bericht, die was alleen in beeld.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Welke Boiler



Bericht door luinge »

Hoi Myway,

Die handleidingen had ik natuurlijk van beide types al bekenen,
Daar staat wel alle gegevens in, maar daar is moeilijk uit op te maken hoe het in een bus past.
Montage gaat voora uit van vlakke caravan wand.
In een L2 gaat dat wat moeilijker. Daarom was ik nieuwschierig og iemand er al eens 1 heeft ingebouwd.
Ben ook nog in de UK bezig met een onderbouw. Dat lijkt mij helemaal ideaal, weet alleen niet of dat onder de bus gaat passen. Daarvoor moet ik eerst onder de bus kruipen.

Groet roelof
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Welke Boiler



Bericht door B12M_Ferry »

Er bestaan zgn. 'maritime boilers'
Kan je aansluiten op het warm water circuit van je motor / standverwarming.
Als je aan de paal staat, kan je hem ook op 220v opwarmen.
Voorbeeldje:
https://www.osculati.com/en/11209-50.28 ... ler-a-19-l
Bij de betere bootshop bij u om de hoek.
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Welke boiler?



Bericht door luinge »

Dat heb ik gezien, maar lijkt mij een heel gedoe met slangen om dat allemaal aan te sluiten. In een boot lijkt mij dat wat makkelijker.
Persoonlijk zie ik dat niet zo zitten. Ben redelijk handig en ervaren met gas, electra en hout, maar met autotechniek kom ik niet zo ver.
Bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Welke boiler?



Bericht door luinge »

Net contact gehad met standkachel.nu en die kunnen de onderbouw Whale Expanse leveren. Wel een levertijd van 2 week.
Ga deze optie toch serieus bekijken of dat past onder mijn L2. Ga eerst de grijswatertank monteren en dan kijken of er ruimte over blijft.

Groet roelof
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13430
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke boiler?



Bericht door hathi »

Het is natuurlijk persoonlijk,maar mijn vrouw heeft de boiler al 8 jaar niet meer gebruikt ,en daarom afgekoppeld ,een keteltje water op het gas gaat sneller zegt ze, :-B ...mss sloop ik de boiler er ook nog wel uit,er blijft niet veel meer over,maar alles wat er uit is word toch niet ( meer) gebruikt ,zoals wiel keggen,uitdraaisteunen stroomkabel, en mss ook nog de zonnepanelen,die life po4 is een openbaring
Hans
Plaats reactie