Black Betty zelfbouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Brammm
Berichten: 15
Lid geworden op: za 06 jul 2019, 5:13

Re: Black Betty zelfbouw



Bericht door Brammm »

Het bouwen van een geïntegreerde koelbox.

De overwegingen om zelf een koelbox te maken waren
- energieverbruik: bij een koelkast valt elke keer dat je de deur opent de kou eruit. Bij een koelbox met opening aan de bovenzijde blijft de kou in de box zitten.
- isolatie: de isolatie van commerciële koelkasten is gebruikelijk 30mm. Voor echt goede isolatie is 50mm beter en door de koelbox te integreren in het meubel werkt het hout,9 mm vederplex,ook mee aan de isolatie.
- prijs: zelfbouw is goedkoper dan kant en klaar koelkasten

Het kost wel extra tijd natuurlijk, maar voor een hobby project speelt dat voor mij niet mee. En het meubel moet je toch al maken.

Aanpak:
Allereerst is het gehele meubel ontworpen in SketchUp. Omdat alle panelen in elkaar verlijmd zijn is het, voor mij althans, niet te doen om het zonder maattekenigen te maken. Met de 3D CAD model is eenvoudig een zaagblad te maken en past alles prima na het zagen. Ik heb voor het zagen een invalzaag, een tafelzaag en handzagen gebruikt.
AfbeeldingAfbeelding
Om te zorgen dat alles precies in elkaar gelijmd kan worden heb ik de panelen middels uitsparingen van 3mm in elkaar gezet. Zonder die uitsparingen zou alles gaan verschuiven tijdens het lijmen. Ook handig is dat je de kast zonder lijm in elkaar kunt zetten en dan blijft het min of meer in elkaar zitten.

Alvorens te lijmen zijn alle panelen behandeld met injectie expoxy van MRBoat.
Afbeelding
Dat heeft als voordeel dat de buitenlaag van de vederplex geepoxied wordt en hard wordt. Daarmee word de vochtbestendigheid beter en ook de stootvastheid.

Daarna de lijmverbindingen gemaakt met epoxyhars, die gemengd is metkatoenvezel, zodat een lijm met pindakaasachtige dikte ontstaat. Voordeel van epoxy is dat het waterdichte verbindingen maakt als je de lijmnaad voorziet van een filet. Wel een beetje een knoeiboel dus draag handschoenen. Je hebt voldoende tijd, want de epoxy droogt maar langzaam.

Vergeet niet de onderste isolatieplaat te plaatsen, want daar Kun je later niet meer bij.
Afbeelding

De binnenzijde van de koelkastruimte is voor zien van twee lagen epoxy gemend met titanium wit poeder (verkrijgbaar bij de Kwast in Den Bosch, maar waarschijnlijk bij alle goede hobbywinkels). De filets waren niet heel strak (waarschijnlijk door het katoenvezel) en dus heb ik de fillets geplamuurd met epoxyplamuur tot een radius van ong 10mm.

De laatste laag was polyesterverf (wit) van De IJssel want de epoxy met titaniumpoeder wilde niet goed dekken. Volgende keer zou ik dat gelijk doen i.p.v. de 2e epoxy laag.

Afbeelding

De isolatie is gemaakt van harde platen XPS (geëxtrudeerd polystyreen). Dat is betaalbaar en geeft een prima isolatiewaarde. Op de buitenzijde van de platen heb ik alumiumfolie gelijmd met spuit contact lijm. Dan de platen in de pockets schuiven.

Afbeelding

De compressor en condensor is een set van Isotherm GE-80. Te koop bij de watersporthandel.
Afbeelding

De condensor plaats je in de koelbox en ook de thermostaat. Via een gaatje onderin de zijkant kunnen de leidingen naar de compressor die ik onderin de kast heb geplaatst. Ook onderin de kast is een schoenenluikje.

Afbeelding

De compressor blaast warme lucht dus de schoenen worden gelijk gedroogd (dat hoop ik althans als alles werkt)

De kast is afgewerkt met witte matte lak.

Afbeelding

Dan een aanrechtblad erop (en een geïsoleerde klep met verzonken beslag en klaar is kees. Het aanrechtblad heb ik gemaakt van massief eiken balken, geschaafd en gelijmd.

Afbeelding

Het geheel heeft ongeveer 40 uur gekost. Materialen zijn

Isotherm ge-80 : 399 euro
Hout: 75 euro
Epoxy: 30 euro
Verf: 30 euro
Ladegeleiders: 20 euro
RvS Beslag: 18 euro
Isolatie xps: 30 euro

Dus zeg rond de 600 euro in totaal.

Ik ben blij met het resultaat zover. Maar bij de eerste reis zal het zich moeten bewijzen.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Black Betty zelfbouw



Bericht door pele »

Bijzonder interessant! Echt zelfbouw, van hoog niveau.
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Black Betty zelfbouw



Bericht door neanderthaler »

Zeker interessant hou wel van dat aparte gebeuren :clap: blijf het even volgen succes en ook met de rest nog .
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Black Betty zelfbouw



Bericht door veetee »

Mooi projectje, dat zal zeker goed werken!
Ik iets dergelijks gebouwd lang geleden in onze zeilboot, met Epoxy van West System. In plaats van katoenvezels heb ik glass bubbles, zeer kleine holle glas bolletjes gebruikt om ‘pindakaasdikke’ epoxy voor de fillets te maken. Dat werkte bijzonder goed en kon je fijn glad afwerken.
Brammm
Berichten: 15
Lid geworden op: za 06 jul 2019, 5:13

Re: Black Betty zelfbouw



Bericht door Brammm »

Hi Vetee,

Dat van die bolletjes klinkt beter dan de katoen vezels. Ik heb het nu allemaal en in zitten, maar de volgende koelkast ga ik dat zeker proberen.
Ik heb zelf ook een zeilboot, Hanse 320, en daar zit al een geïntegreerde koelbox in. Die bevalt erg goed, vandaar ook dit plan.



Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Black Betty zelfbouw



Bericht door Hoofdnoorman »

Van dit soort topics ga ik kwijlen. :-B :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Black Betty zelfbouw



Bericht door veetee »

Ik had een Cal31. Sweet memories... :wink:

N.B. Wat wel grappig was, was dat de warmtewisselaar ingebouwd zat in de bronzen huiddoorvoer van de afvoer van de keukenspoelbak. Dus een spiraal gewikkeld om de huiddoorvoer, dus waterkoeling (er staat altijd buitenwater in de standpijp, en door beweging van het schip beweegt dit altijd) in plaats van een radiator.
.
85A6AC76-BE19-4D34-84B4-14C608610F42.jpeg
85A6AC76-BE19-4D34-84B4-14C608610F42.jpeg (111.43 KiB) 1430 keer bekeken
Niles
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 25 sep 2019, 22:46

Re: Black Betty zelfbouw



Bericht door Niles »

Hi Brammm, beetje late reactie. Afgelopen maanden vooral heel veel gelezen en uitgezocht en de bus zelf beter leren kennen. Lekker bezig hoor. Mooi werk van die koelkast. Inmiddels is wel bijna af zeker?
Zelf nog lang niet zover. Voor de camperkeuring voornemens nog geen vuilwatertank onder de bus te maken. Fase 1 probeer ik zo simpel mogelijk voldoen en toch weg kunnen. Electra voorziening en verwarming moet wel af, warm water en eventueel vast toilet komt later. Zodra het weer het een paar dagen toe laat gaat eerst het dakluik erin. Succes verder!
Plaats reactie