Consequenties van ombouwen van grijs kenteken tot camper...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
BASJACQ
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 jul 2019, 18:29

Consequenties van ombouwen van grijs kenteken tot camper...



Bericht door BASJACQ »

Aanleiding:
  • Wij zijn bezig de mogelijkheden te verkennen om een buscamper te kopen.
Keuze van de auto:
  • Op het algemene gedeelte heb ik een vraag gesteld naar welk type busje we dan uit zouden moeten kijken en daaruit komt ofwel een VW T4 of T5 van na 2010 Euro 5 motor) ofwel een Mercedes Vito CDI W639 met een lichte voorkeur voor de laatste.
Prijsoverwegingen:
We zijn nogal geschrokken (en verbaasd) van de prijzen:
  • Een kant en klare fabriekscamper ligt ver buiten ons budget (€ 40.000,)
  • Het laten inbouwen van een gebruikte bestelbus blijkt nauwelijks goedkoper. (Gemiddeld kost het ombouwen al snel € 25.000,= en een niet al te oude bus met < 1000.000 km op de teller € 15.000 Totaal: €40.000,=
  • Een oude bus met veel km scheelt € 5000,= maar daar ga je ook niet een inbouw van €25.000,= in stoppen/ vanwege 'vlag op modderschuit' gevoel.
  • Andersom: Een dure bus met minimale ombouw is ook niet logisch en bus en inbouw moeten dus kennelijk wel een beetje met elkaar in verhouding zijn.
Of je nu linksom gaat of rechtsom, je blijft telkens uitkomen op dit soort enorme bedragen.

In feite blijft er maar een optie over, tw:
  • Een gebruikte bus kopen en zelf (elk jaar een stukje verder) ombouwen.
Die optie willen we dan ook verder onderzoeken.
.
We hebben echter een aantal aannames waarvan we niet zeker weten of die wel kloppen en die we daarom graag even voor zouden willen leggen aan de leden van het zelfbouwforum.

Vraag:
De vraag is dus of de volgende redenering klopt:
  • Bij geel kenteken betaal je 100% wegenbelasting; Bij grijs kenteken 50% en bij een Camper 25%.
    Om voor het camper tarief in aanmerking te komen moet hij aan bepaalde voorwaarden voldoen (Stahoogte, goedgekeurde bank, keukentje met water en gas en een tafeltje) waarna hij bovendien opnieuw gekeurd moet worden door de RDW.
  • Maar als we nu eens op zoek gaan naar een gebruikte bus met grijs kentekens (50% wegenbelasting) en die zelf ombouwen maar niet aanmerken als camper, ook niet daarvoor laten keuren en het nadeel accepteren dat je er dan dus geen derde persoon in mee mag nemen ?
  • Hoewel garagehouders niet goed in deze materie blijken te zitten en het niet zeker weten, horen we rondzoemen dat je dan toch alsnog de BPM zou moeten betalen over de oorspronkelijke cataloguswaarde van de bus omdat je hem dan vooral voor personenvervoer (2) gaat gebruiken en niet meer in de eerste plaats voor het vervoer van goederen.
  • Maar daar schijn je dan weer onderuit te kunnen komen als je de hele inrichting demontabel maakt waarbij sommigen dan echter weer beweren dat dat alleen zou gelden als je alles er zonder gebruik van gereedschappen uit moet kunnen halen.
Kortom:
  • Allemaal tegengestelde en hier en daar moeilijk te geloven verhalen van mensen die ons echter adviseerden deze vraag eens op dit forum te plaatsen als je het 'naadje van de kous' zou willen weten voordat je op zoek gaat naar een grijskentekenbus.
  • Een advies dat wij aldus graag opvolgen en vandaar dus deze vraag in de hoop dat iemand ons zou kunnen informeren hieromtrent.
  • Of .... wat nog mooier zou zijn, een advies hoe e.e.a. nu het beste aan te pakken van iemand die al deze overwegingen ook al een de revue heeft laten passeren ... ?
Alvast hartelijk dank !

Bas en Jacqueline
Laatst gewijzigd door BASJACQ op do 25 jul 2019, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Consequenties van ombouwen van grijs kentekens tot camper ...



Bericht door de Jonckheer »

Grijs kenteken kun je vergeten in Nederland, je betaald hetzelfde als geel. Het enige zinvolle is een busje naar camper omkeuren, dan krijg je geel maar ook kwarttarief. Koop je een bus op geel heeft ie meestal ook ramen rondom, geen goed idee, tenzij je dat wilt. Koop je grijs moet je rest bpm betalen, afhankelijk van de leeftijd. Wat meestal wordt gedaan is en minimale "keuring" inrichting en dan na het verkrijgen van het camper kenteken de definitieve inrichting bouwen. Scheelt ook meteen in de belasting want de bus is dan zo licht mogelijk tijdens de keuring.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Consequenties van ombouwen van grijs kentekens tot camper ...



Bericht door Bob Diesel »

waarom wil iedereen een camper :roll:

dus daarom zijn ze gewoon (te) duur

helaas ,slikken of stikken ,binnen je eigen mogelijkheden
maw, je hebt het geld(er,) voor over of niet

en daar weten we alles van ::S

soms gaat het niet :bang: jammer :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Consequenties van ombouwen van grijs kentekens tot camper ...



Bericht door DiffRental »

Ben al geruime tijd niet meer inwonend in Nederland dus wellicht zijn er nog veranderingen.

Ik weet niet beter dat je in Nederland als particulier gewoon "geel" kenteken motorrijtuigenbelasting betaald op een "grijs" kenteken voertuig.
De enigste manier om voor grijs te gaan betalen en geen BPM afdracht hoeft te doen is ZZP'er worden of iets anders als zelfstandige met een KvK nummer.

Optie 2 is BPM betalen en zo snel mogelijk een camper tarief aanvragen met een minimale inbouw.
Laatst gewijzigd door DiffRental op do 25 jul 2019, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Consequenties van ombouwen van grijs kentekens tot camper ...



Bericht door 't Busje »

BASJACQ schreef:
do 25 jul 2019, 17:05
  • Het laten inbouwen van een gebruikte bestelbus blijkt nauwelijks goedkoper. (Gemiddeld kost het ombouwen al snel € 25.000,= en een niet al te oude bus met < 1000.000 km op de teller € 15.000 Totaal: €30.000,=
25.000 + 15.000 = 40.000.

Wat heb je voor ogen met een inbouw van € 25.000? Als je het beetje simpel houdt, kan dat toch wel goedkoper?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
BASJACQ
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 jul 2019, 18:29

Re: Consequenties van ombouwen van grijs kentekens tot camper ...



Bericht door BASJACQ »

Ik heb iets heel minimaals voor ogen maar elke camperbouw bedrijf zegt dat het inbouwen begint bij minimaal €20.000,= maar misschien bedoelen ze daarmee dat ze niet geïnteresseerd zijn in kleineren opdrachtjes.

Heb overigens ook maar aangenomen dat je het aanbrengen van een hefdak, een goedgekeurde bank en keukentje moet laten doen omdat het anders niet goedgekeurd wordt, maar dat is misschien een verkeerde aanname .... ?
Ingka
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 20:35
Locatie: Antwerpen

Re: Consequenties van ombouwen van grijs kentekens tot camper ...



Bericht door Ingka »

kan ik onderschrijven. Kreeg exact dezelfde boodschap en had er hetzelfde gedacht over.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80398
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Consequenties van ombouwen van grijs kentekens tot camper ...



Bericht door Dafluc »

Ik kan me er nog iets bij voorstellen dat je een hefdak laat monteren. De prijzen daarvoor zijn op te zoeken maar een fractie van de bedragen die je hier om je oren vliegen. Een bus met een verhoogd dak en ook dat is niet nodig. Daarna schaf je een interieur van een sloopcaravan aan en zet dat over. Klaar is Klara. Wil je goedgekeurde zitplaatsen achterin heeft dat een wat hogere prijs. Maar stellen dat je onder de 40.000 euro geen buscamper kunt bouwen is echt flauwekul. Zoek op Marktplaats en geef het bedrag in dat je kunt/wilt missen. Zat keus. En ja, vraag en aanbod. Er is heel veel vraag.
Afbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Consequenties van ombouwen van grijs kentekens tot camper ...



Bericht door 't Busje »

Precies. Ik kan me niet voorstellen dat de prijzen in 14 jaar vier maal zo hoog geworden zijn. Wij hebben in 2005 onze Kia Pregio (maat VW bus) voor € 6.000 om laten bouwen zonder gebruik te maken van sloopcaravans o.i.d.
Het lijkt me niet zinvol om een interieur van € 25.000 in een bus van € 15.000 te (laten) zetten.
Zoek even op Marktplaats en je vindt genoeg buscampers voor minder dan € 40 mille. Maar ja, als je je zinnen hebt gezet op een VW of Mercedes ga je wel voor de hoofdprijs.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Consequenties van ombouwen van grijs kentekens tot camper ...



Bericht door Rob A2 »

Ben zelf bezig met een luxe inbouw. Niet de normale ramen en dakluiken. Ik heb duurdere keuzes gemaakt en ze laten inbouwen. Standkachel eveneens laten inbouwen. Binnenwerk (betimmering, meubels) incl isolatie en elektra zelf gedaan. Allemaal lades op kogellagergeleiders. Uiteraard keukenblok, koelkast en toilet. Bouwmateriaal veel 16 mm HPL plaat. En dan haal ik nauwelijks de € 11.000. Ik denk dat met een T4/T5 of Vito het ruim onder de 10.000 moet kunnen. Afhankelijk van wat je er allemaal in wilt hebben.
Mijn belevingen kun je sinds begin deze week volgen op Ombouw Volkswagen Crafter
gr. Rob
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Consequenties van ombouwen van grijs kentekens tot camper ...



Bericht door henk en lila »

Als je voor de hoofdprijs gaat, dan betaal je ook de hoofdprijs. Ik heb 6000 euro besteed aan de (zelf) inbouw van onze bus.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Consequenties van ombouwen van grijs kentekens tot camper ...



Bericht door Navigator »

Kijk hier eens:

https://www.dubbelcabine.com/camper-ombouw/

Voor bij lange na geen 25000 euries bouw je, of laat je je camper professioneel bouwen.

En ombouwen en niet laten keuren levert je jaarlijks problemen op bij de APK en een flinke naheffing met boete als RDW of Belastingdienst je tijdens een controle 'snappen'.

Groet - Peter
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Consequenties van ombouwen van grijs kenteken tot camper...



Bericht door Aloys »

Als ondernemer (met BTW-nummer én omzet) mag je in een bus(je) rijden en betaal je grijs kenteken. Alleen maar een inschrijving bij de
Kamer van Koophandel is daarvoor onvoldoende! Voor mijn VW-busje, een T4 met dubbele cabine en 5 zitplaatsen, betaal ik iets van € 95
per kwartaal. Eén van de buren heeft een VW-busje met geel kenteken, hij betaalt meer dan € 1300 per jaar. Een verschil van ca. € 1000,
dus aanzienlijk meer dan genoemde 50%.

De meest voor de handliggende oplossing is een snelle ombouw, keuring, BPM betalen en kwarttarief aanvragen. En daarna op je gemak
afbouwen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
BASJACQ
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 jul 2019, 18:29

Re: Consequenties van ombouwen van grijs kenteken tot camper...



Bericht door BASJACQ »

Is er ook een jaarlijkse bijeenkomst ergens in Nederland waar alle zelfbouwers bij elkaar komen om ideeën uit te wisselen ? (En waarbij ze hun campers mee kunnen nemen om te laten zien ?).
Plaats reactie