- Wij zijn bezig de mogelijkheden te verkennen om een buscamper te kopen.
- Op het algemene gedeelte heb ik een vraag gesteld naar welk type busje we dan uit zouden moeten kijken en daaruit komt ofwel een VW T4 of T5 van na 2010 Euro 5 motor) ofwel een Mercedes Vito CDI W639 met een lichte voorkeur voor de laatste.
We zijn nogal geschrokken (en verbaasd) van de prijzen:
- Een kant en klare fabriekscamper ligt ver buiten ons budget (€ 40.000,)
- Het laten inbouwen van een gebruikte bestelbus blijkt nauwelijks goedkoper. (Gemiddeld kost het ombouwen al snel € 25.000,= en een niet al te oude bus met < 1000.000 km op de teller € 15.000 Totaal: €40.000,=
- Een oude bus met veel km scheelt € 5000,= maar daar ga je ook niet een inbouw van €25.000,= in stoppen/ vanwege 'vlag op modderschuit' gevoel.
- Andersom: Een dure bus met minimale ombouw is ook niet logisch en bus en inbouw moeten dus kennelijk wel een beetje met elkaar in verhouding zijn.
In feite blijft er maar een optie over, tw:
- Een gebruikte bus kopen en zelf (elk jaar een stukje verder) ombouwen.
.
We hebben echter een aantal aannames waarvan we niet zeker weten of die wel kloppen en die we daarom graag even voor zouden willen leggen aan de leden van het zelfbouwforum.
Vraag:
De vraag is dus of de volgende redenering klopt:
- Bij geel kenteken betaal je 100% wegenbelasting; Bij grijs kenteken 50% en bij een Camper 25%.
Om voor het camper tarief in aanmerking te komen moet hij aan bepaalde voorwaarden voldoen (Stahoogte, goedgekeurde bank, keukentje met water en gas en een tafeltje) waarna hij bovendien opnieuw gekeurd moet worden door de RDW.
- Maar als we nu eens op zoek gaan naar een gebruikte bus met grijs kentekens (50% wegenbelasting) en die zelf ombouwen maar niet aanmerken als camper, ook niet daarvoor laten keuren en het nadeel accepteren dat je er dan dus geen derde persoon in mee mag nemen ?
- Hoewel garagehouders niet goed in deze materie blijken te zitten en het niet zeker weten, horen we rondzoemen dat je dan toch alsnog de BPM zou moeten betalen over de oorspronkelijke cataloguswaarde van de bus omdat je hem dan vooral voor personenvervoer (2) gaat gebruiken en niet meer in de eerste plaats voor het vervoer van goederen.
- Maar daar schijn je dan weer onderuit te kunnen komen als je de hele inrichting demontabel maakt waarbij sommigen dan echter weer beweren dat dat alleen zou gelden als je alles er zonder gebruik van gereedschappen uit moet kunnen halen.
- Allemaal tegengestelde en hier en daar moeilijk te geloven verhalen van mensen die ons echter adviseerden deze vraag eens op dit forum te plaatsen als je het 'naadje van de kous' zou willen weten voordat je op zoek gaat naar een grijskentekenbus.
- Een advies dat wij aldus graag opvolgen en vandaar dus deze vraag in de hoop dat iemand ons zou kunnen informeren hieromtrent.
- Of .... wat nog mooier zou zijn, een advies hoe e.e.a. nu het beste aan te pakken van iemand die al deze overwegingen ook al een de revue heeft laten passeren ... ?
Bas en Jacqueline