Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door MarkV »

Nou, de keuken is ook bijna "klaar genoeg".

We hebben gekozen voor een IKEA keuken: https://www.vanfor5.com/blog/van-build/ ... a-kitchen/
En die is voorzien van een tijdelijk topblad met een gasfornuis (oudje) en een wasbak en kraan: https://www.vanfor5.com/blog/van-build/ ... ing-water/

Nou gaan die lades ondanks de softclose soms open als je door de bocht gaat. Daar was ik al vanuit gegaan, dus ik dacht slim te zijn en daar zogenaamde grabber latches (veersluiting +snapper in het Nederlands) achter te zetten. Een k klus, maar uiteindelijke zaten ze erin... en toen hadden ze precies het tegenovergestelde effect. Hij gaat namelijk door het gewicht van de la op "open" bij een bocht naar links en dan "duwt" hij daarna precies hard genoeg om ze lades helemaal open te werpen bij een bocht naar rechts :lol3:

Dus vandaag begonnen met "poging 2" met een rolsnapper. Omdat ik niet in de achterkant van de ikea lades wil boren heb ik de verf eraf gedremeld en de haak er met 2 componenten metaallijm op vastgezet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens ook nog even aan de roest verwijdering gegaan. Er zit niet veel, maar even weg halen kan nooit kwaad.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door 't Busje »

Ik vrees dat je niet aan een wat degelijkere vergrendeling ontkomt. Bijvoorbeeld: https://www.jasicamp.nl/push-lock-wit-z ... los/p11020
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door MarkV »

Die heb ik inderdaad voor de bovenkasten. Maar voor lades hebben ze niets om aan "vast te pakken". Ergo deze experimentjes.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 29 jul 2019, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door 't Busje »

Ook niet aan de zijkant van het ladefront? Zo'n grendel hoeft niet midden boven.
Zonder vergrendeling is iedere rotonde prijs, dat kan ik je verzekeren.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door MarkV »

Nee dat is het nadeel van ikea. Alternatief is "la tegen la" maar dat is ook weinig fraai (en de grepen zitten er al op dus dat wordt duur). Op zich ging het met soft close alleen al behoorlijk goed. Dit is net ff voor dat laatste stuk. We gaan morgen zien wat het doet :)

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 29 jul 2019, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door jansloos »

't Busje schreef:
za 27 jul 2019, 22:27
Ook niet aan de zijkant van het ladefront? Zo'n grendel hoeft niet midden boven.
Zonder vergrendeling is iedere rotonde prijs, dat kan ik je verzekeren.
Sluiting hoeft ook niet aan het bewegende deel. Mag gerust op het vaste deel.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door Camperbassie »

Ik had ook eerst van die snappers 2 verschillende geprobeerd maar werkte niet echt lekker.
Een volle la en een scherpe bocht en de hele handel kwam eruit. :bang:
Met een ikea keuken kun je ook de " gewone " drukknop gebruiken.
Je moet alleen een latje onder de la maken, dat is niet zichtbaar maar dan kan de knop gewoon in het midden.
Heb ik van het weekend toevallig gedaan en werkt perfect.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door PaulBng »

Ik heb in de keuken ook basis ikea laden gebruikt.
Om ze te vergrendelen, heb ik op de bovenkant van de zijkant een kunststof driehoekig blokje geschroefd. In de zijkant van de kast zelf een verticale strip met schroefjes. Zo worden alle laden tegelijk vergrendeld.
Aangezien ik dat altijd vergeet, gaat de vergrendeling er vanzelf op als het trapje wordt ingetrokken.
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door MarkV »

Camperbassie schreef:Ik had ook eerst van die snappers 2 verschillende geprobeerd maar werkte niet echt lekker.
Een volle la en een scherpe bocht en de hele handel kwam eruit. :bang:
Met een ikea keuken kun je ook de " gewone " drukknop gebruiken.
Je moet alleen een latje onder de la maken, dat is niet zichtbaar maar dan kan de knop gewoon in het midden.
Heb ik van het weekend toevallig gedaan en werkt perfect.
Heb je daar iets van foto's van?

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door MarkV »

PaulBng schreef:Ik heb in de keuken ook basis ikea laden gebruikt.
Om ze te vergrendelen, heb ik op de bovenkant van de zijkant een kunststof driehoekig blokje geschroefd. In de zijkant van de kast zelf een verticale strip met schroefjes. Zo worden alle laden tegelijk vergrendeld.
Aangezien ik dat altijd vergeet, gaat de vergrendeling er vanzelf op als het trapje wordt ingetrokken.
Dit klinkt heel sjiek. Heb je foto's?

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door MarkV »

MarkV schreef:
't Busje schreef:Ik vrees dat je niet aan een wat degelijkere vergrendeling ontkomt. Bijvoorbeeld: https://www.jasicamp.nl/push-lock-wit-z ... los/p11020
Die heb ik inderdaad voor de bovenkasten. Maar voor lades hebben ze niets om aan "vast te pakken". Ergo deze experimentjes.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
Nou experiment 1/3 geslaagd. Ja het heeft meer weerstand. Nee het is bij lange na niet voldoende. En het komt zeer zeer nauwkeurig ergo geen oplossing.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door PaulBng »

@MarkV
Volgende week haal ik de camper weer uit de stalling. Dan zal ik e.e.a documenteren, met lichtbeelden
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door Camperbassie »

zie https://www.youtube.com/watch?v=GNMLgyzUuKc
Daar zit het aan 2 kanten maar kan ook in het midden zoals bij mij
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door MarkV »

Zo, dis is lang stil geweest haha. We hebben echter niet stil gezeten.

De keuken laatjes oplossing van Paul (https://www.camperforum.nl/viewtopic.ph ... 8#p1842907 ) wordt de uiteindelijke oplossing denk ik. Ik heb voor de reis uiteindelijk sjorbanden gebruikt en dat hield de boel op zijn plek :-B

De bus kwam de 2e keer door de keuring heen.
Dit hebben we gedaan met de keuken: https://www.vanfor5.com/blog/van-build/ ... ing-water/

Maar meest spannende was het bed voor de volwassenen.
https://www.vanfor5.com/blog/van-build/ ... he-adults/

Ik had uiteindelijk een een 10cm bredere mattras kunnen gaan en 10allen centimeters langer. Dat is echter voor dat de isolatie erin gaat. We zijn ermee op vakantie geweest en het was heerlijk.

Het bed voor de kinderen die ook werkt als bank is een gouden uitvinding. Daarna is het project stil komen te staan (bewust) en we zouden het in maart weer oppakken. Dat werd juni door de omstandigheden en daarbij moest hij ook voor groot onderhoud wat een hele dure was, maar dan kunnen we ook weer even.

Ik kan iedereen aanraden om een tijdelijk build te doen en daarna voor definitief te gaan. Want je leert heel heel veel. De tijd voor de definitieve build is nu gekomen, 2 maand werk ging in 3h uit de van en ik ben nu begonnen met isoleren.

Ik gebruik ABX voor het ontdreunen, Armaflex XG (19mm) op de muren. Ja Armaflex heeft ontdreunende eigenschappen, dus ik heb ik als test 1 paneel met en één paneel zonder gedaan en dat maakte toch nog een best verschil. De 140 euro die ik uit moet geven om de hele bus te ontdreunen en de kleine hoeveelheid extra tijd zijn het meer dan waard. Wat ik op de vloer ga doen weet ik nog niet. Ik denk dat ik voor een niet flexibel materiaal ga (PIR? https://www.dakwinkel.nl/contents/nl/d9 ... laten.html?).

A de isolatiewaarden van flexibel materiaal nemen af op het moment dat je het indrukt en
B isoleer ik door omstandigheden op de reeds aanwezige houten ondervloer die bij de bus hoort.

Dat betekend dat de PVC vloer straks direct op het hout skelet met de isolatie erin komt te staan.

Verder ga ik voor de holle spanten/ribben denk ik toch voor een wol. Ik zit te kijken naar Dutch Blue label vanwege haar duurzame karakter. Wat ik ga doen op deze ribben zelf -wat een kale koudebrug is- weet ik nog niet. Zeker omdat ik bijvoorbeeld de dak panelen graag met magneten wil vastzetten en de directe toegang tot het metaal dan heel handig is.

Verder ga ik vooral voor goede lucht circulatie in de bus. De Armaflex gaat de condens op heel veel plekken voorkomen, maar uitsluiten doe je het nooit, dus dan is goed kunnen ventileren key.

De Armaflex is zelfklevend en heel eenvoudig aan te brengen. Op de achterkant staat een raster structuur waardoor uitmeten eenvoudig is. De plaklaag doorsnijden met een mes en daarna de rest knippen gaat het snelst. Verder kun je met ducttape en een stukkie touw de beschermlaag er af trekken op de moeilijk bereikbare stukken. (dus bereid het hoogste stuk voor, stop de Armaflex op de moeilijk te bereiken plek, trek aan het touwtje om de beschermlaag eraf te halen en het zit goed geplakt op haar plek. Als je hoeken van 90 graden hebt gaat dan niet "de bocht om", maar plak je grote stuk precies passend en maak stroken om de opstaande randen op te vullen. Dat sluit mooier aan en blijft beter zitten. Tot zo ver even mijn ervaringen.

Plaatjes erbij.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie