Ombouwproject Movano L2H2 (2012)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door DJSmiley »

tonic schreef:
ma 07 okt 2019, 18:00
Ik was net weer even bouwmaterialen aan het inslaan. ben nu toe aan de elektronica.
Ik heb een euro 5 camper en er werd mij vertelt dat ik waarschijnlijk daarom geen normale citrix kan plaatsen.
Kwam op een veel duurder modelletje uit ergens tussen de 400 en 500.
Kan dit kloppen? Ik zie in alle schema's een citrix.

Wat doet zo'n citrix nou precies?
Als ik rij en de start accu zit vol dan laad hij daarna de huishoudaccu?
Ik sta stil de zonnepanelen laden de huishoudaccu en dan ook de startaccu?
De acculader laad aan de paal de huishoudaccu en tegelijk ook de startaccu? Of monteer ik vlak bij de startaccu een stopcontact met daaraan een aparte druppellader. Zodat in de stalling (aan de stroom) beide accu's geladen/onderhouden worden? (huishoudaccu door de acculader en startaccu door de druppellader?)

Is het een idee om als ik op zo'n dure kast uitkom ik een zware schakelaar tussen de start en huishoudaccu zet.
Tijdens het rijden schakelaar 'aan" en beide accu's worden geladen door de dynamo.
Bij stilstand schakelaar "uit" en de start accu kan nooit leeg getrokken worden.
Of denk ik helemaal verkeerd?
Zo'n Cirix is gewoon een relais, maar met toegevoegde slimmigheid waardoor ie pas schakelt als de spanning van je normale accu hoger is. (Daarmee detecteerd ie dus een draaiende dynamo). Gevolg is dat je accu's alleen gekoppeld zitten met een draaiende dynamo en dan dus beide opladen.
Tijdens het starten en normaal camperen zijn de accu's dus losgekoppeld en kun je de startaccu bv niet leegtrekekken.

Het gaat mis bij nieuwere motoren: Daar is de dynamo niet meer zo'n dom aan-uit ding. En bij de nog wat nieuwere auto's zal de startaccu maar voor een deel geladen worden, om bij remmen de rest te kunnen bijladen (ipv via de dynamo de remenergie gebruiken)
Meestal is dat idd vanaf euro5 (overigens niet bij elke euro5 motor)

Ook gaat het mis (of minder goed) als je accusoorten gaat mixen. Niet elke accusoort heeft dezelfde spanning en laadeigenschappen. Een AGM accu of calcium accu heeft bv iets andere spanningen. Ga je te hoog -> Dan sloop je de accu die teveel krijgt en is de andere wel vol. Te laag: Dan benut je niet de volle capaciteit van je HH accu.

Tenslotte: je HH accu heeft, afhankelijk van de capaciteit, een lagere laadstroom. Als ie leeg is en daardoor teveel wil laden kan dat de levensduur ook behoorlijk verslechteren. Zeker als er ineens een lading remenergie in gepompt zou worden.

Praktisch zul je met een Cirix ook wat dikkere kabels moeten leggen omdat je niet helemaal zicht hebt op de mogelijke stromen.

Met zo'n laadregelaar kun je de HH accu optimaal opladen, ook als dit bv een Calcium of LiPo of whatever is, onafhankelijk van je startaccu en slimmigheidjes in je motordeel.

Overigens: Als je genoeg panelen hebt en/of vrijwel alleen aan de paal staat kun je de hele koppeling ook overslaan (of tzt doen).

Die DC/DC chargers zijn idd vrij prijzig. Ik zit er zelf ook naar te kijken. Vooralsnog heb ik mijn oog laten vallen op de Renogy laders. Die zijn goed betaalbaar (110 eur voor 20A en 140 eur voor 40A). Alleen moet ik nog zoeken of ze uberhaupt in NL leverbaar zijn (in Frankrijk wel, maar daar heb ik geen postadresje...)


Zo'n domme schakelaar kan, maar
Je accu's moeten gelijk zijn kwa types / laadeigenschappen voor optimaal rendement
Je dynamo moet geschikt zijn (< euro5 en daarboven is het afhankelijk van het model)
Je moet dikke bekabeling leggen naar je HH accu (of goed afzekeren en zorgen voor reservezekeringen -> als je de motor start en je bent vergeten m uit te schakelen start je via de HH accu, dus kabels moeten geschikt zijn. Of je zet er een zekering tussen die dan springt als beveiliging)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door tonic »

Uit je verhaal begrijp ik dat de citrix dus alleen schakelt als de spanning van de normale accu hoog is. (bij draaiende motor).
Als je stilstaat is er geen koppeling. Maar als de huishoudaccu vol is door de zonnepanelen en/of de acculader wordt daarna de startaccu niet geladen en/of onderhouden?
Dat zou dus betekenen dat de citrix er niet voor zorgt dat in de winterstalling (aangesloten op 220) de startaccu mee wordt onderhouden?
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door henk en lila »

De Cyrix kijkt naar twee kanten (accu's) wat de spanning is en doet het dan volgens onderstaand tabelletje. Of die spanning op de huishoudaccu door het zonnepaneel of door de lader er op wordt gezet maakt niet uit. Aan de startaccu kant is het uiteraard de dynamo bij lopende motor die de spanning bepaalt.
cyrix schakelpunten.jpg
cyrix schakelpunten.jpg (45.5 KiB) 957 keer bekeken
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door tonic »

19-11 aangepast 1.jpg
19-11 aangepast 1.jpg (117 KiB) 838 keer bekeken
aangepast 19-11 4.png
aangepast 19-11 4.png (1003.66 KiB) 838 keer bekeken
aangepast 19-11 3.png
aangepast 19-11 3.png (870.7 KiB) 838 keer bekeken
Weer even wat verder. Camper is intussen gekeurd en officieel camper. Meubels er bijna allemaal in. Zeil erin.
Nu is de electronica aan de beurt.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door albertrietjens »

tonic schreef:
za 19 okt 2019, 12:05
........ de citrix .....
.......de citrix .......
Zolang je een Cyrix hardnekkig citrix blijft noemen zul je met de zoek opdracht weinig resultaten vinden. Ik zou eens zoeken op "cyrix" in het forum dan zijn je vragen daarover zo beantwoord.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door tonic »

Ik moet mijn victron 350 watt omvormer aansluiten. Er zit een groene aansluiting op met "remote" erop.
Ik neem aan dat ik daar via een klein los schakelaartje een plus en een min op kan zetten?
Zodat ik de omvormer onderin een kast kan bouwen en met het schakelaartje aan/uit kan zetten?

Ik zie in sommige schema's ook een zekering tussen de accu en de omvormer zitten van 65A. En in andere schema's zit er niks. Moet er een zekering tussen of is de omvormer zelf gezekerd?
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door albertrietjens »

In de regel moet je er voor zorgen dat iedere draad vanaf de accu (of spanningsbron) zo dicht mogelijk bij die accu gezekerd wordt. En die gedimensioneerd is op basis van de verwachtte belasting en/of draaddoorsnede. De zekering in de omvormer beschermd alleen de omvormer en niet een eventuele sluiting van de aansluitdraden naar de omvormer.

Dus ja, de omvormer moet op de accu aangesloten worden na een zekering die zo dicht mogelijk bij de accupool is geplaatst.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door PaulBng »

Mijn omvormer is intern gezekerd, en de kabels zijn korter dan 50cm....
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door henk en lila »

tonic schreef:
do 05 dec 2019, 21:47
Ik moet mijn victron 350 watt omvormer aansluiten. Er zit een groene aansluiting op met "remote" erop.
Ik neem aan dat ik daar via een klein los schakelaartje een plus en een min op kan zetten?
Zodat ik de omvormer onderin een kast kan bouwen en met het schakelaartje aan/uit kan zetten?
....
In mijn herinnering is dat gewoon een "maakcontact" dus tweedraads en met elk schakelaartje de lus sluiten en hij staat aan. Maar kijk even in de datasheet van jouw exacte type. Ik heb ook nogal zichten vechten met het verklikkerlampje in mijn schakelaar. Zou even moeten kijken hoe ik het heb aangesloten.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door marjasjaak »

Remote is een groen stekkertje waar nu waarschijnlijk een draadbrugje op zit.
Uit handleiding Victron:
Stekker voor in- of uitschakelen op afstand
Een schakelaar voor in-/uitschakelen op afstand kan worden aangesloten op een tweepolige
stekker of tussen de pluspool van de accu en het linker contact van de tweepolige stekker.


Je kan daar gewoon 2 draadjes op aansluiten en ergens een schakelaar plaatsen. (verhaal van die pluspool heb ik niet gedaan is niet nodig)
Het voordeel is, als je de omvormer niet nodig hebt deze gemakkelijk kan uitzetten. Zonder dat je in een bank of kast hoeft te zijn.
Wij hebben een 500 watt uitvoering, daar zit ook een Eco stand op, dan kijkt de omvormer een paar keer seconde of er stroom gevraagd wordt.
Bij minimale afname bijv. opladen tandenborstel werkt dit niet (gaat continue aan/uit).
Daarom hebben we maar een aan/uit schakelaar via de remote op een makkelijk bereikbare plaats gezet.En de schakelaar op de Victron op normaal.

Onder het motto; wat niet aanstaat kost ook geen energie.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door tonic »

Als ik het dus goed begrijp, verbind ik de 2 aansluitingen van het groene stekkertje met elkaar? Met in die draad een schakelaar?
Dus geen externe plus en min draad erop aansluiten met een schakelaartje tussen de plus?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door marjasjaak »

Ja gewoon een tweeling snoer en naar een schakelaar
20191206_095523 Vitron.jpg
20191206_095523 Vitron.jpg (87.03 KiB) 472 keer bekeken
20191206_095508 vitron.jpg
20191206_095508 vitron.jpg (112.73 KiB) 472 keer bekeken
Je ziet op de foto een wit tweelingsnoer, en deze gaat naar een schakelaar.
Hoe je het aansluit maakt niet uit. Het is een maak contact.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door veetee »

Ik weet niet excact welk type je hebt, maar bij bijv. de Victron Phoenix kun je zowel de via die beide contacten (groen blokje) schakelen, als ook door op een van die contacten spanning te zetten - dan kun je ook iets fabrieken met een schakelaar met controlelampje.
Victron schreef:3.6 Stekker voor in- of uitschakelen op afstand
Een schakelaar voor in- of uitschakelen op afstand kan worden aangesloten op de tweepolige stekker. Of het linker contact van de stekker kan worden omgezet naar de positieve accuklem: handig in automobieltoepassingen, verbind dit dan met het ontstekingscontact.
Opmerking: ook de schakelaar aan de voorkant moet op On of ECO staan, anders start de omvormer niet.

Zie het Victron manual hier, maar check eerst even welk type je hebt.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door albertrietjens »

PaulBng schreef:
vr 06 dec 2019, 0:26
Mijn omvormer is intern gezekerd, en de kabels zijn korter dan 50cm....
Ook dan zou ik een zekering adviseren bij de accu. Die zekering is echt niet om de omvormer te beschermen, maar om te beschermen tegen kortsluiting. En een kabel van 10 cm kan net zo goed een sluiting veroorzaken als een van 2 m!
Plaats reactie