Zo'n Cirix is gewoon een relais, maar met toegevoegde slimmigheid waardoor ie pas schakelt als de spanning van je normale accu hoger is. (Daarmee detecteerd ie dus een draaiende dynamo). Gevolg is dat je accu's alleen gekoppeld zitten met een draaiende dynamo en dan dus beide opladen.tonic schreef: ↑ma 07 okt 2019, 18:00Ik was net weer even bouwmaterialen aan het inslaan. ben nu toe aan de elektronica.
Ik heb een euro 5 camper en er werd mij vertelt dat ik waarschijnlijk daarom geen normale citrix kan plaatsen.
Kwam op een veel duurder modelletje uit ergens tussen de 400 en 500.
Kan dit kloppen? Ik zie in alle schema's een citrix.
Wat doet zo'n citrix nou precies?
Als ik rij en de start accu zit vol dan laad hij daarna de huishoudaccu?
Ik sta stil de zonnepanelen laden de huishoudaccu en dan ook de startaccu?
De acculader laad aan de paal de huishoudaccu en tegelijk ook de startaccu? Of monteer ik vlak bij de startaccu een stopcontact met daaraan een aparte druppellader. Zodat in de stalling (aan de stroom) beide accu's geladen/onderhouden worden? (huishoudaccu door de acculader en startaccu door de druppellader?)
Is het een idee om als ik op zo'n dure kast uitkom ik een zware schakelaar tussen de start en huishoudaccu zet.
Tijdens het rijden schakelaar 'aan" en beide accu's worden geladen door de dynamo.
Bij stilstand schakelaar "uit" en de start accu kan nooit leeg getrokken worden.
Of denk ik helemaal verkeerd?
Tijdens het starten en normaal camperen zijn de accu's dus losgekoppeld en kun je de startaccu bv niet leegtrekekken.
Het gaat mis bij nieuwere motoren: Daar is de dynamo niet meer zo'n dom aan-uit ding. En bij de nog wat nieuwere auto's zal de startaccu maar voor een deel geladen worden, om bij remmen de rest te kunnen bijladen (ipv via de dynamo de remenergie gebruiken)
Meestal is dat idd vanaf euro5 (overigens niet bij elke euro5 motor)
Ook gaat het mis (of minder goed) als je accusoorten gaat mixen. Niet elke accusoort heeft dezelfde spanning en laadeigenschappen. Een AGM accu of calcium accu heeft bv iets andere spanningen. Ga je te hoog -> Dan sloop je de accu die teveel krijgt en is de andere wel vol. Te laag: Dan benut je niet de volle capaciteit van je HH accu.
Tenslotte: je HH accu heeft, afhankelijk van de capaciteit, een lagere laadstroom. Als ie leeg is en daardoor teveel wil laden kan dat de levensduur ook behoorlijk verslechteren. Zeker als er ineens een lading remenergie in gepompt zou worden.
Praktisch zul je met een Cirix ook wat dikkere kabels moeten leggen omdat je niet helemaal zicht hebt op de mogelijke stromen.
Met zo'n laadregelaar kun je de HH accu optimaal opladen, ook als dit bv een Calcium of LiPo of whatever is, onafhankelijk van je startaccu en slimmigheidjes in je motordeel.
Overigens: Als je genoeg panelen hebt en/of vrijwel alleen aan de paal staat kun je de hele koppeling ook overslaan (of tzt doen).
Die DC/DC chargers zijn idd vrij prijzig. Ik zit er zelf ook naar te kijken. Vooralsnog heb ik mijn oog laten vallen op de Renogy laders. Die zijn goed betaalbaar (110 eur voor 20A en 140 eur voor 40A). Alleen moet ik nog zoeken of ze uberhaupt in NL leverbaar zijn (in Frankrijk wel, maar daar heb ik geen postadresje...)
Zo'n domme schakelaar kan, maar
Je accu's moeten gelijk zijn kwa types / laadeigenschappen voor optimaal rendement
Je dynamo moet geschikt zijn (< euro5 en daarboven is het afhankelijk van het model)
Je moet dikke bekabeling leggen naar je HH accu (of goed afzekeren en zorgen voor reservezekeringen -> als je de motor start en je bent vergeten m uit te schakelen start je via de HH accu, dus kabels moeten geschikt zijn. Of je zet er een zekering tussen die dan springt als beveiliging)