Akoestiek
Er zijn drie soorten dempingsmaterialen voor geluidsreductie in de auto. Absorbtiematerialen, isolatiematerialen en ontdreuningsmaterialen.
Ontdreuningsmateriaal
Ontdreuningsmaterialen zijn bedoeld om trillingen die zich door de carrosserie voortplanten te dempen (ontdreunen).
Absorbtiematerialen
Absorbtiematerialen zijn specifiek ontwikkeld om geluidsgolven in een ruimte te absorberen. Ze worden veel in opname studio’s gebruikt. Een voorbeeld van gebruik is een kast om je wielen waarbij het absorbtiemateriaal aan de binnenkast van de kast is gemonteerd. Een ander voorbeeld is de binnenzijde van motorkap om motorgeluid daar te houden. Ze kan echter ook gebruikt worden in de buitenzijde van wielkassen.
Isolatiematerialen
Absorbtiematerialen zijn isolatiematerialen juist gemaakt om geluid tegen te houden. Het blijkt dat er meerdere isolatiematerialen voor het behoud van warmte zijn welke ook geluid tegenhouden.
Rijgeluid
Rijgeluiden kennen we in 5 vormen
- Afrolgeluid van de banden
- Motorgeluid
- Rijwind
- Aandrijving van de auto
- Omgevingslawaai
Wat isoleer je hoe zowel voor geluid als warmte
Vloer: Armaflex XG 19mm (had eerste X-strem 20mm staan, maar Armaflex blijkt beter voor de geluiddemping. Verder is XG voor een nagenoeg gelijke prijs beter dan de Armaflex ACE)
Cabine: Armaflex XG 19mm
Wielkas binnenzijde: Silent Coat Extra op de wielkast in de cabine, Armaflex 19mm daaroverheen en Silent Coat Sound Absorber 35 in de ombouw rond je wielkas.
Portieren: Armaflex XG 19mm
Stijlen: Armaflex ACE 6mm, want XG is er niet in 6mm.
Motorkap binnenzijde: Silent Coat Sound Absorber 35
De zelfklevende Armaflex is goed te gebruiken en spraylijm is dus niet nodig. Voor de X-strem wordt wel spraylijm gebruikt.
Verder wordt er geen Bitumen tape gebruikt op de plekken die je met X-strem of Armaflex behandeld. Mijn Duits is hier niet goed genoeg voor maar op https://youtu.be/hbuduMU5wVg?t=410 de audiodemo. Zijn verhaal klinkt logisch (En de man oefent veel ) Het enige dat Bitumen Tape doet is verzwaren en dus de golf onderbreken. Je kunt het wel in wit toepassen op plekken waar je geen Armaflex wilt aanbrengen, bijvoorbeeld in het bestuurdersdeel.
De goedkopere opties
Een goedkopere tegenhanger van Silent Coat Sound Absorber 35 komt van DSM https://www.amazon.de/Sinuslive-DSM-D%C ... 004UFEA84/.
Een goedkopere tegenhanger van Silent Coat Extra komt van ABX https://www.amazon.de/gp/product/B005JRZPMM/ of nog voordeliger van Surga https://www.amazon.de/Alubutyl-D%C3%A4m ... 06XTFZKVM/.
Vragen die ik dan nog heb
- Ik zie veel dat men ook nog durofoam foam achtige stukken plaatst in de cabine vooral tussen de spanten. Is dat nog nodig en zo ja welk materiaal hebben jullie gebruikt?
- Sommige mensen plaatsen schapenwol of pur in en tussen de spanten (https://www.dutchbluelabel.nl/schapenwo ... en-prijzen). Daar is veel discussie over. Mijn eerste vraag is is het zinvol? Daarna volgt de vraag welk materiaal. Schapenwol heeft twee kampen. Van "het neemt vocht op en geeft het af" tot "je creëert een natte omgeving die moeilijk ventileert en waar dus roest kan ontstaan". Wat zijn jullie ervaringen? Voorlopig antwoord: ik neig naar hele goed optie.
- Plaatsen jullie nog een vapour barrier voordat je de vochtwerende mulitplex ertegenaanzet? Antwoord: Wellicht.
- Nee: Je wilt water niet "vangen". Ventileren en ademen is juist belangrijk. Is dat niet mogelijk dan is roest en schimmel het gevolg. https://www.promasterforum.com/forum/ar ... 41522.html
- Ja: greg heeft er verstand van en die zegt "doe het" https://youtu.be/hDZBJw7cV2U
Oja: Reflectix is onwijs populair in de van conversie wereld en als je dat direct op het metaal plakt... werk dat dus niet. Daar MOET een luchtruimte achterzitten. Zie ook https://youtu.be/E1IwS0_lpBc.
Updates
Ja uitgebreide update met metingen en testen en alles:
viewtopic.php?f=7&t=8468809&p=1838120#p1838120