Weer een BPM vraagje...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door Huub56 »

Heb geen bron maar heb een bedrijf en heb na 5 jaar mijn sprinter verkocht


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door doov »

Ik kan je verzekeren dat hier niets van klopt.
Als een ondernemer een actief verkoopt zal dat altijd met afdracht van BTW gepaard gaan.
De leeftijd van het actief is niet relevant.

Bepaalde handelaren, waaronder autoverkopers, kunnen gebruik maken van de zogenaamde margeregeling.
Ik het kort: hebben zij het goed verkregen van een particulier dan mogen zij de BTW afdragen over de verkoopwinst in plaats van over de verkoopprijs.
Gebruikersavatar
pauluzz
Berichten: 207
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 22:23
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door pauluzz »

:thumbup:
Bron: belastingdienst. BPM bestelauto

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rsregeling


Bent u een ondernemer en hebt u een bestelauto? Dan kunt u in aanmerking komen voor een vrijstelling van de bpm op grond van de ondernemersregeling.

Voorwaarden
U bent ondernemer volgens artikel 7 van de Wet op de omzetbelasting 1968 (met uitzondering van het ondernemerschap dat voortvloeit uit het zesde lid). U gebruikt de bestelauto voor meer dan 10% voor uw onderneming.

U moet alsnog bpm betalen als u:

de bestelauto ombouwt tot personenauto
Gebruik het formulier Aangifte/melding/opgaaf bpm.
een bestelauto jonger dan 5 jaar verkoopt aan een particulier
de onderneming stopt
Gebruik het formulier Aangifte/melding/opgaaf bpm.
Gebruikt u de bestelauto voor minder dan 10% van de per jaar gereden kilometers voor de onderneming? Dan mag u geen gebruik maken van de ondernemersregeling en betaalt u bpm voor uw bestelauto. Verkoopt u de bestelauto aan een andere ondernemer, dan kunt u gebruikmaken van de doorschuifregeling.

Niet voldoen aan de voorwaarden
Hebt u een bestelauto en voldoet u niet (meer) aan de ondernemersregeling? Doe dan bpm-aangifte met formulier Aangifte/melding/opgaaf bpm en betaal de bpm binnen 1 maand na de wijziging.

Let op!

Als u te weinig bpm aangeeft en betaalt, kunt u een naheffingsaanslag en een boete krijgen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Duidelijker kan ik het niet maken... :wink:
Groet Paul.
Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
Gebruikersavatar
Trudie67
Berichten: 3934
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 21:05
Locatie: Veluwe

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door Trudie67 »

Mijn vriendin en haar man kochten 5 maand geleden een bus (2012) om om te bouwen tot camper.
Maar de bus bleek als zakelijk bekend te staan.
Na ombouwen vd camper naar de rdw geweest.
Nu is het een particuliere camper. Kan nu op kwarttarief.
Maar ze kreeg nieuwe kentekenplaten en moest nog een deel bpm betalen.
Pilote r450 1989
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010

Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door Huub56 »

Ja bpm moet er altijd betaald worden althans een deel er van afhankelijk van de leeftijd btw echter na 5 jaar niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door JTG »

We gaan het niet eens worden over de BTW, even goede vrienden. :cheers:
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door Huub56 »




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
pauluzz
Berichten: 207
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 22:23
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door pauluzz »

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 85/related

(leesvoer) :D meer zeg ik er niet over
Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door BOKKIE »

Hallo;

Heel veel onzin verhalen hier gelezen!
Hoe het dan wel zit: MIJN ERVARINGEN.

UITGANGSPUNT: Als particulier met aanschaf van een bestelwagen waar GEEN BPM over is betaald.
Bij een bestelwagen handelaar een bestelbus aanschaffen: Je betaalt ALTIJD BTW!
Van een particulier een bestelwagen aankopen: Dit is dan een MARGE voertuig, de BTW zit in de aanschaf prijs. Voor ons niet interessant. Immers wij betalen toch altijd de BTW als particulier zijnde. Voor een bedrijf is dit helemaal niet interessant omdat de BTW van een MARGE voertuig niet terug te vorderen is van de belastingdienst door het bedrijf.
BPM: Je betaalt ALTIJD BPM, ongeacht hoe oud de bestelwagen is.
MAAR, en nu komt het belangrijkste:
A) Is de bestelauto JONGER dan VIJF (5) jaar betaal je DIRECT bij aanschaf van de bestelauto de BPM aan de dealer of handelaar.
B) Is de bestelauto OUDER dan VIJF (5) jaar betaal je GEEN BPM bij aanschaf van de bestelauto.
Een volgende MAAR voor B: Als de bestelauto omgebouwd is/wordt naar een kampeerauto en je wilt in aanmerking komen voor het zogenaamde kwarttarief dan MOET je de bestelauto om laten keuren naar KAMPEERAUTO (is personeneauto kenteken) bij de RDW. Na goedkeuring waarbij VOLDAAN moet zijn aan de gestelde BELASTINGDIENST EISEN en RDW EISEN (verschillen ook nog) MOET je ALSNOG BPM betalen.
LET OP: In BEIDE gevallen (A en B) MOET je aangifte BPM doen. Dit zijn twee documenten invullen en opsturen belastingdienst.
In geval A hoef je NIET bij te betalen!
In geval B betaal je het restant van de BPM.
Om het restant BPM te berekenen heb je de zogenaamde forfaitaire tabel op de site van de belastingdienst nodig.
Je hebt wel nodig (ik meende) de NETTO catalogus waarde van de bestelauto, meestal op te vragen bij de importeur (VW in ieder geval).

PRAKTIJK VOORBEELDEN:
VW Crafter L4H2, november 2010, aangeschaft 1 augustus 2014, <5jaar DIRECT BPM betalen bij aankoop (5000,00€) (BTW 3000,00€).
VW Transporter KWB DOKA, januari 2001, in het bezit sinds 2009, omgebouwd in 2016/2017, >5jaar (16 jaar) RESTANT te betalen BPM 136,00€.

Tegenwoordig krijg je na omkeuring naar KAMPEERAUTO een nieuw kenteken.
LET OP: Kwarttarief gaat NIET automatisch, deze moet je aanvragen bij de belastingdienst.

BIJ VOORBAAT: Als iemand denkt dat het anders is: JAMMER DAN, wat ik hierboven heb omschreven heb ikzelf met ondertussen 6 campers meegemaakt.

Succes.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
pauluzz
Berichten: 207
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 22:23
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door pauluzz »

@ Haije. klopt als een (bestel)bus
Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
niekfransen
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 01 jun 2005, 15:31

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door niekfransen »

Hoi Haije, helder verhaal. Wij zijn van plan een bus uit België te importeren als bestel bus. De bus (waarschijnlijk een Jumper 3.0 l3h2) is van 2011. De bus gaan we ombouwen naar camper dus uiteindelijk betalen we bpm. Het vervoersprobleem bij importeren is veel behandeld op dit forum. Ik wil de bus eerst importeren als bestelbus. Dan kan ik op 1 dag met een eendagskenteken import en registratie regelen en daarna ombouwen. Nu heb ik daarbij de volgende vragen: geldt ook bij import van een bestelbus de regel voor vervallen van bpm na 5 jaar vanaf datum 1e toelating/ en waar kijken ze dan naar: 1e invoering in Be of of in Nl? En als bpm is verschuldigd, via welke formule gaat dat? Weet jij of iemand anders daar antwoord op?
dank en een groet!
Niek
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door BOKKIE »

@NiekFransen,

VERVALLEN van BPM: nooit!
Wel geldt, en dat is GOED lezen wat ik heb geschreven:
JONGER dan 5 jaar: DIRECT BPM betalen!
OUDER dan 5jaar: VOORLOPIG geen BPM, maar na ombouw en keuring RDW betalen BPM, immers je wil voor het kampeerauto tarief in aanmerking komen dus omkeuren is nodig bij de RDW.
Voor jou geldt: bj 2011, ouder dan 5 jaar, bij import geen BPM, dus je krijgt een "grijs" kenteken. MAAR je betaald voor de motorrijtuigen belasting (bijna) de volle pond als dat voor een personen auto van dat gewicht. (Is bijna niet te betalen!)

Je moet opvragen bij de importeur: NETTO catalogus prijs, vermeerderd met de kosten van de aanwezige accessoires. Dan kun je geheel zelf de BPM uitrekenen, m.b.v. de informatie op de site van de belastingdienst. Dit blijft een schatting. Als je sjoemelt, geloof me de belastingdienst gaat dan zelf berekenen en meestal is het bedrag duidelijk hoger.
Ook kun je via de site https://autotelex.nl/ een berekening laten maken, deze betalen en me opsturen. Wordt meestal geaccepteerd. (geen ervaring)

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Camperialist
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 1:12

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door Camperialist »

Hallo Beste Haije,
Ik wil een bestelbus bij Domeinenrz.nl kopen,
A) Is de bestelauto JONGER dan VIJF (5) jaar betaal je DIRECT bij aanschaf van de bestelauto de BPM aan de dealer of handelaar.

de auto is bijvoorbeeld 4,5 jaar oud , ik weet niet of de eerste eigenaar bij aanschaf BPM betaald heeft, maar ik zal hem dan bij domeinen.nl kopen,
ze brengen geen BPM en BTW in de rekening. ( alleen mijn bod + 15% opgeld )
in zo een situatie :
1- krijg ik achteraf nog een factuur van de belastingdienst voor btw / pbm of andere soort belasting ?
2- hoe kan ik er achteraan komen of de vorige eigenaar eerder wel of niet BPM betaald heeft ? omdat de auto jonger dan 5 jaar is ga ik dan er van uit de vorige eigenaar BPM al betaald heeft ( volgens jou informatie moet hij het direct aan dealer of handelaar betalen ).

3- ik denk dat ik toch nog bpm moet betalen als ik de bus wil ombouwen tot camper , de eerder betaalde bpm bedraag wordt dan verminderd met rest bpm ?
4- als ik hem toch wil verkopen aan een particulier of ondernemer ( als bestelbus N1 ) krijg ik van de belastingdienst achteraf btw of bpm factuur ? moet ik er rekening mee houden en een goede verkoop prijs bepalen ?
ik wil graag meer vrijheid en een camper bouwen maar nu al ben ik door de allerlei regels omsingeld
alvast hartelijk bedankt voor je/jullie tijd
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 07 nov 2020, 9:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door Pienmajer »

luinge schreef:
zo 23 jun 2019, 20:53
Volgende week gaat onze bus naar de RDW keuring om voor camper gekeurd te worden.
Daarna natuurlijk kwart tarief aanvragen, maar moet ik ook (weer) BPM aangifte doen?
De bestelbus heb ik namelijk als particulier en heb bij de import reeds de volle mep BPM betaald.
Ik zie die mogelijkheid niet op het aangifte formulier BPM. Zoiets van "reeds BPM betaald"

Alvast bedankt.

Groet roelof
Lees artikel 10c wet Bpm, de eerder verschuldigde bpm bij import en regstratie als bestelauto, vermindert de bpm die verschuldigd is ivm de wijziging van bestelauto naar personenauto.
Ik weet niet of het aangifteformulier hier in voorziet. Zo niet : bijlage maken en zo proberen. Lukt dat niet : bezwaar aantekenen
Plaats reactie