Weer een BPM vraagje...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Weer een BPM vraagje...



Bericht door luinge »

Volgende week gaat onze bus naar de RDW keuring om voor camper gekeurd te worden.
Daarna natuurlijk kwart tarief aanvragen, maar moet ik ook (weer) BPM aangifte doen?
De bestelbus heb ik namelijk als particulier en heb bij de import reeds de volle mep BPM betaald.
Ik zie die mogelijkheid niet op het aangifte formulier BPM. Zoiets van "reeds BPM betaald"

Alvast bedankt.

Groet roelof
Gebruikersavatar
pauluzz
Berichten: 207
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 22:23
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door pauluzz »

Op een bestel bus zit geen BPM (ook niet voor particulier), als particulier betaal je echter wel BTW.
Op het moment dat je de bestelbus laat keuren als camper wordt het een "personenauto" met camper inrichting.
bij een personenauto's moet je BPM betalen.
Dus, ja, je moet (weer) aangifte BPM doen, tenzij je kan aantonen dat de BPM al betaald is...
Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door luinge »

Hallo pauluzz,

Volgens mij is dit niet correct. Als Particulier moet je ook over een bestelbus BPM betalen. Toen ik mijn bus importeerde heb ik de BPM al betaald. Vandaar dus ook mijn vraag of ik weer BPM aangifte moet doen want het zou dan on principe €0 BPM zijn omdat de auto niet inwaarde is gestegen.

Groet Roelof
Gebruikersavatar
pauluzz
Berichten: 207
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 22:23
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door pauluzz »

kan kloppen, dan is de bestelbus niet ouder dan 5 jaar...dan moet je als particulier BPM betalen. in dat geval heb je het dus al betaald, maar je moet wel opnieuw aangifte doen, maar die is dan € 0,00
Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door JTG »

die periode van 5 jaar is wel iets langer want als je een bestelbus gaat ombouwen naar personenauto wordt die periode aanzienlijk verlengd (en is het geen bestelbus meer). Om die reden is er ook bij aanschaf van een bestelbus ouder dan 5 jaar rest BPM verschuldigd na ombouw tot personenauto met kampeerinrichting.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... aal-ik-bpm Hier vind je ook het afschrijvingstabel.
Maar je hebt wel gelijk Pauluzz dat er geen extra BPM hoeft te worden betaald.

voor Roelof:
Op het formulier vul je bij 4g "Te verrekenen BPM" het BPM bedrag in wat je al betaald hebt waardoor het rest BPM bedrag 0 zal zijn.
Samengevat; ja opnieuw aangeven, nee niet 2 maal iets betalen want zoals je zelf al aangeeft kan de waarde van je (basis)voertuig niet gestegen zijn en ook de CO2 uitstoot zal niet toegenomen zijn.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door luinge »

Aha, Super!

Bedankt voor de antwoorden. Het is mij nu helemaal duidelijk.
Op naar de keuring op 2 juli!

Groet roelof
Gebruikersavatar
pauluzz
Berichten: 207
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 22:23
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door pauluzz »

@JGT ja.. dat ook, maar als je een bestelbus als particulier koopt (bestelbus niet ouder dan 5 jaar), moet je sowieso BPM betalen... dus dan hoef je na het omkeuren niet nog eens BPM te betalen.
Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door Huub56 »

Dat van die 5 jaar heeft met de btw te maken niet met de bpm de btw vervalt na 5 jaar de bpm blijft gewoon zodra hij op geel kenteken komt maar hoeft maar 1 keer betaald te worden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door JTG »

@huub56
Euh nee. BTW moet je als particulier en als onderneming bij een binnenlandse transactie altijd betalen bij mijn weten (alleen een onderneming kan betaalde BTW terugvorderen van de belastingdienst). Die vervalt niet. Het percentage wat van toepassing is verschilt wel afhankelijk van het soort produkt en het tijdstip (datum) van de transactie.

Heb je een bron? Het zou het waard maken om een nieuwe bus pas na 5 jaar over te zetten (zou 21% BTW schelen) :wink:
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door bertt »

Ik kocht kortgeleden een bestelauto van 5 jaar van de Domeinen. Heb geen bpm hoeven te betalen. Was uit de "handelsvoorraad" van de domeinen en ik ben de 2e eigenaar nu. Was door de belastingdienst in beslag genomen.
Als ik hem nu zou ombouwen tot camper, zou ik dan nog BPM moeten betalen?
Gaarne alleen antwoord als je het weet.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door JTG »

@Bertt,
Je vraag is niet 100% duidelijk voor het juiste antwoord.
Weet je of er al BPM betaald is geweest voor deze bus? Een bus via domeinen kan werkelijk overal vandaan komen.

Wil je in aanmerking komen voor kwarttarief? Met andere woorden; Wil je bestelbus ombouwen tot personenauto met kampeerinrichting en voldoen aan de eisen van zowel de RDW EN de belastingdienst of wil je de bestelbus alleen ombouwen tot camper? Je hoeft namelijk helemaal niet per definitie om te bouwen naar personenauto. Soms moet het wel, bijvoorbeeld als je zitplaatsen wilt maken achterin. (en niet aan de eisen van een dubbelcabine kan of wilt voldoen)

Hoeveelste eigenaar je bent is op zichzelf niet relevant, al ben je de 100e eigenaar. Indien er nog nooit BPM is betaald en de bus is jonger dan 17,5 jaar zit er rest BPM op bij ombouw naar personenauto met kampeerinrichting (maar zoals eerder geschreven, als er eerder al BPM betaald is wordt de eerder betaalde BPM van het te betalen bedrag afgetrokken die daarmee in 99,9% van de gevallen op 0 uitkomt. Je krijgt geen geld terug.)

Als je ook nog ondernemer bent (zonnepanelen op je huis), zijn er nog een flink aantal scenario's mogelijk :-B

Edit;
Dus: Als de bus al 5 jaar oud was toen jij hem kocht, en je hebt 'm particulier gekocht, en er is geen BPM betaald eerder in het leven van de bus, en je gaat ombouwen naar personenauto en je wilt in aanmerking komen voor het kwarttarief en je doet de ombouw volgens de regels van zowel de RDW als de belastingdienst DAN mag/moet je (rest)BPM betalen.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door doov »

Huub56 schreef:
ma 24 jun 2019, 15:33
Dat van die 5 jaar heeft met de btw te maken niet met de bpm de btw vervalt na 5 jaar de bpm blijft gewoon zodra hij op geel kenteken komt maar hoeft maar 1 keer betaald te worden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja graag een bron. Dan kunnen we allemaal van dat voordeel genieten. Na 5 jaar alles BTW vrij, dat klinkt heel goed hoor.

Mijn accountant zegt dat het onzin is, maar die weet ook niet alles natuurlijk. Maar misschien is hij niet gebaat bij het juiste antwoord.
Of bedoel je de verlaging van de forfaitaire BTW bijtelling voor prive gebruik als je een auto langer dan 5 jaar in de onderneming in bezit hebt en er prive met de auto wordt gereden?
Maar daar hebben we met onze campers natuurlijk nix aan.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door Huub56 »

Als ondernemer krijg je de btw terug van de belastingdienst, wordt het voertuig binnen 5 jaar verkocht moet de rest btw betaald worden dus wordt het voertuig duurder na 5 jaar vervalt dit en hoeft de btw niet meer terug betaald te worden als het voertuig particulier verkocht wordt, wordt hij op geel kenteken gezet dan moet er bpm betaald worden volgens de tabel van de belastingdienst.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door doov »

De strekking had ik al begrepen.

Noem ff een bron voor deze opmerkelijke mening.
Plaats reactie