Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door travelscout »

Maar er is niemand die je verplicht je camper in te richten als camper.
Maar ook andere campers op basis van minimale inrichtingseisen.
Behalve vw transporters ook hier op het forum met een transit connect.
Allemaal ook dagelijks gebruik!

Heb je al eens in een moderne diesel gereden?
Paul.
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door Lucazzz »

travelscout schreef:
wo 12 jun 2019, 14:37
Maar er is niemand die je verplicht je camper in te richten als camper.
Maar ook andere campers op basis van minimale inrichtingseisen.
Behalve vw transporters ook hier op het forum met een transit connect.
Allemaal ook dagelijks gebruik!

Heb je al eens in een moderne diesel gereden?
Ik heb niets tegen Diesel. Alleen wist ik dat ik geen belasting voordeel zou krijgen. Dan valt diesel af. Ook ziet de toekomst er een beetje somber uit voor diesel

Ik heb gekeken naar de ford. Dat was mijn eerste keuze. Echter ben ik aardig lang. Ik wou een iets groter formaat die wel makkelijk te parkeren is. De ford heeft een langere versie maar die is ook meteen hoger. Minder voor in garages. Ook hoor ik dat de bouw kwaliteit wat minder is.

Ik heb ook gekeken naar de h200. Die zie je veel op marktplaats. Leek me erg leuk. Echter deze zijn rond 2000 en zullen waarschijnlijk niet in de steden mogen. Ook zijn de reviews niet geweldig. En hij is niet erg zuinig.

Mijn keuze ging uiteindelijk naar de combo/doblo omdat deze het perfecte formaat heeft en ze hebben een kleinere motor. Dat ze dan uiteindelijk geen belasting voordeel hebben is dan jammer. Maar goed het is wel precies wat willen. Misschien gaan we er toch uiteindelijk een camper van maken, puur omdat er dan mensen achterin mogen en omdat het schot dan weg mag. Alleen zal de BPM dan even slikken zijn.
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door nicolasfirst »

Ik heb een Opel Combo L2 uit 2013 op benzine. Deze is omgebouwd tot minicamper. Het tussenschot is er tussenuit gehaald. Met de omgebouwde inrichting is hij goedgekeurd door de RDW.

Degene die deze auto heeft eerder een vergelijkbare Fiat Doblo omgebouwd. Die klant heeft een aanvraag ingediend voor bijzonder tarief. Deze aanvraag is afgewezen. Er is een rechtszaak aangespannen door de klant, maar in het ongelijk gesteld.

Ik heb geen aanvraag ingediend voor bijzonder tarief want ik zag de bui al hangen.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door Cee Pee »

Voor die Combo zul je dan wel een verhoogd dak hebben ingebouwd, anders zal het niet lukken om hem op camperkenteken te krijgen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door Lucazzz »

nicolasfirst schreef:
wo 12 jun 2019, 15:58
Ik heb een Opel Combo L2 uit 2013 op benzine. Deze is omgebouwd tot minicamper. Het tussenschot is er tussenuit gehaald. Met de omgebouwde inrichting is hij goedgekeurd door de RDW.

Degene die deze auto heeft eerder een vergelijkbare Fiat Doblo omgebouwd. Die klant heeft een aanvraag ingediend voor bijzonder tarief. Deze aanvraag is afgewezen. Er is een rechtszaak aangespannen door de klant, maar in het ongelijk gesteld.

Ik heb geen aanvraag ingediend voor bijzonder tarief want ik zag de bui al hangen.

Groet,

Nico
Ja ik had jullie post al gevolgd. Ik hoop dat daar iets aan gaat veranderen maar ik heb er een hard hoofd in. Hoe dan ook Ik vind jullie uiteindelijke camper een inspiratie bron. ;)
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door Lucazzz »

Cee Pee schreef:
wo 12 jun 2019, 16:12
Voor die Combo zul je dan wel een verhoogd dak hebben ingebouwd, anders zal het niet lukken om hem op camperkenteken te krijgen.
Voor de belastingvoordeel heb je het verhoogd dak nodig als ik het goed begrijp. Zonder het voordeel heb je alleen met de RDW te maken. En die hebben andere eisen
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door travelscout »

Nicolasfirst heeft zonder klapdak en een benzinemotor, logischerwijs dus een kenteken bewijs, zónder de aantekening M en SA van de RDW.
Daarmee dus geen campert voor de RDW of de belastingdienst.

Dus betaalt hij aan de belastingdienst, het gewone wegenbelasting tarief, voor een auto (personen of bedrijf!), als particulier.
Als hij er een klapdak in zet betaald hij dus nauwelijks minder voor het wegenbelasting kwarttarief, omdat het al een benzenine auto is met een niet al te hoge wegenbelasting.

Als het nu een dieseltje zou zijn, is het echter snel aantrekkelijk o.a. , een klapdakkie te monteren én een aanduiding M en SA op het kenteken te verkrijgen.
Want dan zal hij (vanwege dat kwarttarief voor camperts) dus nauwelijks meer betalen aan wegenbelasting voor het dieseltje.
Terwijl een dieseltje op personenauto (of grijskenteken als particulier), wel relatief duur is in de wegenbelasting.

https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/algemeen/
Paul.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door travelscout »

Zeker, ziet er goed uit! Toch een klapdak?

En je dient het kwarttarief altijd nog wel separaat aan te vragen.
Mogelijk is dit minder voordelig dan het standaard wegenbelastingtarief.
Hij zal ook BPM hebben moeten betalen.

De T3 had een uitzonderingspositie bij de wegenbelasting.
Is vast ook wel eens iets over geschreven op dit forum.
Paul.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door DiffRental »

Met de jaren zijn er veel eisen gewijzigd, zeker voor het "grijs" kenteken.

Ergens midden jaren '90 werd "het blok" met afmetingen ingevoerd.
Mijn VW Passat Variant grijs kenteken voldeed ineens niet meer aan de nieuwe hoogte maat.
Een verhoogd dak plaatsen was de oplossing.
Daarna naar de Douane/belastingdienst om je creatie te laten zien.
Ze kwamen dus letterlijk met 2 ijzeren frames naar buiten van (ik vermoed) 100x130x20 die achter elkaar in de laadruimte werden gepast.
Even was het nog spannend omdat het 2e blok niet paste, heb de vriendelijke belasting meneer nog even wat wiskunde bijgebracht en uiteindelijk na overreding van zijn collega werd de wagen goed bevonden als "grijs" kenteken met verlaagd tarief.

Omdat de klep doorgang altijd lager is dan de laadvloer moet het blok op zijn kant de wagen in.
Als je zo'n ijzeren frame dan overeind zet is de diagonale maat de hoogte, dus meer dan 130.
Aangezien mijn laadvloer hoogte met verhoging een paar mm meer was dan 130cm werkte dat niet.
Het eerste blok lukte nog omdat het dak in het midden wel iets kon meegeven, het 2e blok erachter lukte dus niet.
In die tijd mocht je ook geen zijramen hebben, gelukkig hebben ze dat vrij snel herzien ivm de verkeersveiligheid.

Er moest ook een schot van 30cm geplaatst zijn.
Groeten Peter
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door durisotti »

Helaas tref ik hier een boel onjuiste reacties aan...

Een Opel Combo L2 is een grote bestelauto volgens de regels, er hoeft geen tussenschot gemonteerd te zijn op grijs kenteken en ook niet op personenkenteken.

Het blok van 130 bij 20 bij 200 cm past in deze auto.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... inrichting

Je kunt deze auto ombouwen naar camper volgens de RWD regels dat is geen probleem.

Voor het kwart tarief van de belastingdienst kom je niet in aanmerking, omdat het verplichte blok dan niet past.

Dat blok heeft namelijk een andere breedte..90 cm ipv 20 cm. En dat past net niet in de combo..

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

Verder is het niet aan te raden om als het schot wel veplicht is om dat er dan uit te halen, de naheffing die je kunt krijgen is enorm..
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door durisotti »

travelscout schreef:
wo 12 jun 2019, 7:56
Een bestelwagen/vrachtwagenkenteken (grijs kenteken) bepaald of een auto een bestel of een personenauto is.
Tenzij er een aantekening op je kenteken staat waarmee die als camper geregistreerd kan zijn.

Niet druk om maken om tussenschotten.
Zelf rij ik al diverse jaren met bestelauto´s (ook particulier).
Bij mij zit het lage schot er wel in maar is zeer makkelijk uit te nemen / te herplaatsen.
Dat laatste vooral vanwege de APK en een reisje buitenland (om er in te kunnen slapen).
Ik ben er overigens nooit op gecontroleerd of aangehouden.

Maar wel: indien er een ongeluk plaats vind (zelfs buiten je schuld), kun je een flink probleem verwachten met verzekeringsmaatschappijen.
Ongeveer vergelijkbaar met het gebruik van winterbanden, LPG-dampgastanks,etc.

Waarom laat je hem niet omkeuren naar een geel- of personenkenteken (=nieuw kenteken)?
Dan heb je geen schot nodig.
Voor de wegenbelasting maakt het immers niets uit.
Bovenstaande klopt niet.. Verplicht tussenschot moet er altijd in zitten en mag niet uitneembaar zijn.

Wegenbelasting geel kenteken is duurder als grijs kenteken ivm provinciale opcenten.

En je bent dan ook nog rest BPM plichtig !
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door nicolasfirst »

Dank voor alle complimenten over onze omgebouwde Combo.

Ik zie wat opmerkingen over een klapdak/hefdak. Wij hebben een standaard T4 hefdak van Reimo laten monteren zodat we op een CP of Camping of in het vrije toch kunnen staan in de auto. We komen beide niet boven de 170cm, dus dat gaat prima. :-B

En zo als al gezegd, voor ons was het kwart tarief niet een prioriteit dus betalen we de volledige MRB voor een benzine auto als personenwagen. In ons geval is dat een paar tientjes meer dan voor onze vorige auto. Onze Combo is ook de dagelijkse boodschappenwagen dus hij is vrijwel elke dag in gebruik.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Plaats reactie