Trekhaak op treeplank?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Trekhaak op treeplank?



Bericht door Marinus »

Wil je er een kogel opschroeven om je fietsendrager op te hangen?
Dat kan, je mag erop schroeven wat je wilt, een ronde, vierkante, versleten, nieuwe kogel maakt niet uit, alles is toegestaan.

Je mag hier ook een eigengebouwd fietsenrek op hangen, niks goedkeuringseisen.
Alles wat je erop schroeft geldt als lading met de eisen: maximaal een meter naar achter uitstekend, niet aan de zijkanten uitstekend.
Je hebt alleen te maken met inrichtingseisen; deugdelijk bevestigd, geen nummerbord of verlichting afdekken enz.

Wil je er een aanhanger achterhangen, dat kan ook, maar dan gelden een aantal eisen.
- de kogel moet een CE goedkeur hebben en een diameter van minimaal 49 mm.
- de trekhaakconstructie hoeft geen typegoedkeuring te hebben, je mag alles zelf maken en bevestigen.
- de ophangconstructie van de kogel en trekhaakconstructie moet deugdelijk gemaakt en bevestigd zijn. ("deugdelijk" mag je zelf beoordelen)
- je mag er elke aanhanger achterhangen tot een maximaal gewicht van 750 kg.
- ook de aanhanger hoeft niet gekeurd te zijn mits deze vóór 29 oktober 2012 al in gebruik is genomen.
- de aanhangerkoppeling moet voorzien zijn van een CE goedkeur.
- er hoeft géén hulpkoppeling op de aanhanger te zitten, zit deze er wel op dan moet deze ook op de juiste wijze worden gebruikt.
- aanhangerconstructie, wielen, assen, banden, enzovoorts moet in een deugdelijke staat verkeren. (mag je zelf beoordelen)
- vereiste verlichting moet aanwezig zijn en werken.
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Trekhaak op treeplank?



Bericht door Het-Licht »

Het spijt me, maar waarom vraag je het dan?

Als je een sterkte berekening wilt weet ik nog wel een automotive ingenieurs bureau die voor een paar centen een berekening kan maken waar uit komt dat op een simpel treeplankje die 100kg kan dragen je niet zomaar een sjorknop kan maken.
Ja maken kan, maar of het stevig/veilig is?

Is het een aanname: ja
Is het gezond verstand: ja

Ik zeg maak hem erop, ga er lekker met een aanhanger mee rond rijden en hou ons op de hoogte hoe goed of niet de sjorknop en de treeplank aan de bus blijven zitten. Maar niet achteraf gaan zeuren als de aanhanger zijn eigen weg kiest en er hopelijk geen gewonden zijn gevallen.

Succes!

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Trekhaak op treeplank?



Bericht door jurgenc »

Een treeplank die 100 kg kan dragen als je er gaat opstaan, dat komt overeen met iets van een 20 à 25 kg als je gaat rijden. Verschil tussen statische en dynamische belasting.
H20
Plaats reactie