Rest BPM: particulier maar op een bedrijf...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Rest BPM: particulier maar op een bedrijf...



Bericht door Lucazzz »

Als een bestelauto op het kenteken als particulier ingeschreven staat maar de administratie van de auto gaat naar een bedrijf. Betekent dat nu rest BPM of niet? En waarom zou iemand de bestelauto privé aanschaffen om hem vervolgens voor werk te gebruiken? Is dat niet weg gegooid geld?
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Re: Rest BPM, particulier maar op een bedrijf...



Bericht door Lucazzz »

Ps de bestelauto is dus nieuw door particulier aangeschaft. Maar gebruikt voor een bedrijf
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1805
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Rest BPM, particulier maar op een bedrijf...



Bericht door doov »

Dat kan. Inschrijving in het kentekenregister zegt niets over de fiscale vermogensetikettering.
caspervl
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 22:58
Locatie: Diemen

Re: Rest BPM, particulier maar op een bedrijf...



Bericht door caspervl »

Als een particulier een grijskenteken koopt van 5jaar of jonger dan dient er BPM afgedragen te worden. Die bpm zit dan op het betreffende kenteken en kan bij eventuele export gedeeltelijk terug gevraagd worden.

Het maakt voor bpm daarna niet uit of het kenteken bedrijfsmatig of prive gebruikt wordt.
Met BTW is het weer een ander verhasl
Eigenbouw Mitsubishi L200 DC 4x4 pop-up Camper.
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Re: Rest BPM, particulier maar op een bedrijf...



Bericht door Lucazzz »

Ah top! dus als ik de kentekenplaat administratie mag geloven is er bij het aanschaffen van de auto BPM betaald door de particulier (tenzij het gaat om één van de vrijstellingen), en daarmee zouden de kosten van het rest BPM bij het overzetten naar een camper kenteken dus ook groot en deels wegvallen. Ook al heeft de particulier de auto voornamelijk gebruikt voor het vervoer van goederen voor een bedrijf.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1805
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Rest BPM, particulier maar op een bedrijf...



Bericht door doov »

Nee daar mag je niet van uit gaan.
Het kentelenregister is niet maatgevend.
De werkelijke vraag is of de huidige eigenaar de bus bedrijsmatig heeft ingezet en van de BPM vrijstelling gebruik heeft gemaakt. Zo ja, dan zal jij de rest BPM moeten betalen.
Zo neen, dan is de BPM al betaald en hoef jij het niet nog eens te betalen.
AadenAnke
Berichten: 13288
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Rest BPM, particulier maar op een bedrijf...



Bericht door AadenAnke »

Bij een eenmanszaak als rechtsvorm staat je gewoon onder je eigen naam bij de KVK geregistreerd dus ook je wagen. Het KVK nummer geeft je aan om vrijstelling te vragen.

Gr. Aad
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Re: Rest BPM, particulier maar op een bedrijf...



Bericht door Lucazzz »

Dit is verwarrend... Ik dacht dat je het kenteken altijd op het bedrijf moet zetten om gebruik te kunnen maken van de BPM regeling. Maar dus de registratie zit niet op je kenteken maar op je KVK nummer?
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Rest BPM, particulier maar op een bedrijf...



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Re: Rest BPM, particulier maar op een bedrijf...



Bericht door Lucazzz »

In andere woorden. Stel ik heb zelf een bestelbus op mijn naam en geef aan de belasting door dat ik hem naast privé ook gebruik voor transport voor een bedrijf waar ik nu werk. Dan heb ik recht op de BPM regeling zolang ik iets van 20% van mijn transport gebruik voor het bedrijf.

'Stel dat u een bedrijfswagen koopt van een particulier die de wagen privé heeft aangeschaft, dan is de BPM al een keer voldaan'

Dus een particulier kan hem zakelijk gebruiken en hoeft dan geen BPM te betalen.
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Re: Rest BPM, particulier maar op een bedrijf...



Bericht door Lucazzz »

janmetdoka schreef:
do 30 mei 2019, 21:37
Ik snap de verwarring niet.

Trek het kenteken na op https://ovi.rdw.nl/

Onder het tabje "fiscaal" kun je het bedrag vinden wat ooit aan BPM is betaald. Staat dat op nul, dan ben jij mogelijk aan de beurt voor rest BPM. Staat er wel een bedrag, dan is het klaar.
Ah kijk daar heb ik wat aan. Bedankt
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Re: Rest BPM, particulier maar op een bedrijf...



Bericht door Lucazzz »

janmetdoka schreef:
do 30 mei 2019, 21:37
Onder het tabje "fiscaal" kun je het bedrag vinden wat ooit aan BPM is betaald. Staat dat op nul, dan ben jij mogelijk aan de beurt voor rest BPM. Staat er wel een bedrag, dan is het klaar.
Bij een kenteken uit 2018 staat ook een bedrag. Dus ik neem aan dat als er een bedrag staat moet hij betaald worden en bij 0 is hij afbetaald

Het is lastig in te schatten of het nou werkt of niet. Het is een hit or mis als ik willekeurige kentekens invoer.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Rest BPM, particulier maar op een bedrijf...



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 23:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Re: Rest BPM, particulier maar op een bedrijf...



Bericht door Lucazzz »

Volgens mij heb je het mis. Oudere auto's hebben geen catalogus prijs en de BPM staat op 0. Nieuwe auto's hebben een bedrag en een catalogus prijs. Daarnaast hebben sommige auto's helemaal geen informatie. Op de website staat 'Deze dienst toont alleen niet-privacygevoelige gegevens over een voertuig'. Dus ik neem aan dat de website de BPM gegevens puur berekend aan de hand van het bouwjaar en de catalogus prijs. Dus niet via het register.
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 31 mei 2019, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Plaats reactie