RoadWhale Skoolie conversie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
RoadWhale

RoadWhale Skoolie conversie



Bericht door RoadWhale »

Hallo camperaars,

Ik lees al een hele lange tijd (meer dan een jaar) met jullie mee en heb veel info en tips van jullie meegekregen. Ik heb me vandaag toch maar aangemeld op het forum zodat ik ook een bijdrage kan leveren aan het forum.

Ongeveer 1,5 a 2 jaar geleden kwam ik op het idee om wat meer te gaan reizen, op dat moment woonde ik in een chalet in friesland, opzich prima maar die chalet viel niet zo 1, 2, 3 te verplaatsen. Omdat ik steeds meer op zee ging surfen en regelmatig heen en weer reed naar het zuiden van het land voor een dagje surfen en ook zeer regelmatig tripjes naar frankrijk en spanje maakte kwam ik op het idee om mijn huis in te ruilen voor een bus.

Het begon als grapje maar het is toch echt (bijna) waarheid geworden. Eerst keek ik naar moderne touringcars, dubbeldekkers enzovoort maar dit is niets voor mij, ik moet altijd iets aparts hebben. Toen rees het idee van een amerikaanse schoolbus, wat mij na veel research toch echt de beste bus leek voor mijn doeleinde. Dat de stahoogte iets minder is neem ik op de koop toe, had ik maar niet zo lang moeten worden. Verder hebben schoolbussen nogal een grote grondspeling en zijn ze behoorlijk lomp gebouwd. Ideaal voor wat ik ermee wil doen, alle stranden van Europa/Noord-Afrika afgaan opzoek naar de mooiste surfspots. Wonen in een bus, gaan waar je maar wil en je huis gewoon mee kunnen nemen.

Dus huis/chalet te koop gezet en opzoek naar een bus, importeren? in Nederland kopen? Al met al maakte het prijsverschil niet heel veel uit. Toch maar voor zekerheid gegaan en in Nederland opzoek gegaan. Uiteindelijk bij een bedrijf terecht gekomen welke 8 schoolbussen hadden, 1 kleine schoolbus, 2 greyhounds :DD en nog wat oldtimers en uiteraard ook moderne bussen.
Ik heb een tijdje staan kwijlen bij de greyhounds welke ook echt geweldig zijn, maar helaas voor mijn doeleind niet geschikt. Ook wilde ik een vlakke vloer hebben en die hebben deze bussen niet. Verder kijken naar de schoolbussen, ze hadden er een staan met een stahoogte van 1,95, dit was voor mij acceptabel genoeg (ik ben 1,96). Deze bus was behoorlijk netjes, chassis netjes in de lak, motor start netjes, loopt mooi en rookt niet. Goede optie dus.

Voor de zekerheid toch maar even verder op zoek gegaan. Zelfde type bus gevonden, International Carpenter 3800. Ook maar even naartoe gereden in Tiel, toen de verkoper mij de weg wees zag ik het al, deze is niet in hele nette staat. Dichterbij was het echt duidelijk, deze is katsverrot. Even snel een rondje gelopen voor het leuke en de verkoper vriendelijk bedankt en succes met de verkoop gewenst. Het moest de ander dus worden.
Bus uiteindelijk gekocht en opgehaald samen met een kennis met het juiste rijbewijs, daar ik nog geen D of C rijbewijs had, hier en daar wat probleempjes gehad met verzekeren maar uiteindelijk ook allemaal gelukt.

En toen begon het. Slopen slopen slopen. 21 banken eruit, wanden en plafond eruit, kachels eruit, dit was al een behoorlijke klus welke veel meer tijd in beslag nam dan gedacht. Vervolgens ging de vloer eruit, dit was een linoleum zeil met daaronder 22mm underlayment.
Met het loshalen van de vloer kwam ik er stukje bij beetje achter dat het allemaal niet zo heel goed was als ik dacht. Er kwamen steeds meer rotte plekken tevoorschijn. Bij de wielkasten prikte ik zo naar buiten. Daar ging dus aardig wat extra ijzerwerk bij komen dan gedacht. Geen problem maar wel veel meer werk.
Uiteindelijk heb ik om de wielkasten heen van links naar rechts een compleet nieuwe bodem gemaakt met nieuwe draagbalken net zoals de laatste plaat achterin de bus welke ook verrot was. Toen ik toch bezig was met lassen, slijpen, bikken en zagen had ik maar gelijk een roofrack gemaakt (4x2meter) waar ik zonnepanelen en mijn sup op kwijt kan, eventueel nog een dakterrasje op maken. Al het ijzerwerk wat aan de buitenkant zit zoals spiegelbeugels, roofracks en ook de velgen heb ik laten poedercoaten, geen zin om hier over een paar jaar weer aan te moeten werken.

Toen begin dit jaar was ik klaar met staalwerk, nu moest hij toch maar eens klaargemaakt worden voor de RDW. Omkeuren tot vrachtauto en een apkaatje erbij. Nieuw bandje eronder, 4 bankjes terug zodat ik 8 passagiers kan meenemen, verlichting laten werken kachels weer ingebouwd. Ohja een nieuwe bestuurdersstoel, hele dikke vrachtwagenstoel met luchtvering en alles erop en eraan via marktplaats gevonden, 150 euro (nieuw 1500!!) Deze heb ik op nieuw laten bekleden want hij was wel goed gebruikt, maar nu weer als nieuw en ook nog in stijl.

Wonder boven wonder moest ik volgens de RDW aan veeeeel minder eisen voldoen dan verwacht, ik blij en het RDW ook want ik had alles netjes voor elkaar. Op 1 dingetje na, ik had remverschil op de achteras. Tja dit kon ik thuis ook niet testen. Ik mocht het bij de RDW proberen te fixen maar helaas lukte dit niet voor de volgende klant er was. Geen probleem ik had er immers toch al rekening mee gehouden dat ik een keer terug moest komen.
Diezelfde week naar de DAF truckservice gegaan en daar mijn remmen laten afstellen. Nieuwe afspraak gemaakt en jahoor hij was goedgekeurd, een paar dagen later had ik een nieuw kenteken en ik kon de weg op.
Leuk feitje, de ledig massa van de bus is origineel 8 ton, op de weegbrug bij het RDW woog hij nog maar 6,2 ton, ik heb er dus even 1800 kg aan materiaal uitgesleept, de 21 banken wegen al 35/40 kg per stuk dus dan gaat het al gauw, ook alle glaswol isolatie had ik vervangen door xtrem en alle plaatstalen wand en plafond bekleding was eruit dusja dat tikt blijkbaar wel lekker aan. Ik kan in ieder geval 1800 kilo de bus insjouwen voor ik weer op zn ledige massa zit.

En dat gewicht ging er al snel weer in. De vloer moest nog geioleerd worden, daar weer hout bovenop. Stalen frame voor het bed, onder het bed komt al het surfmateriaal, 3 a 4 boards, zeilen masten en gieken. Hiervoor heb ik de houten bak helemaal gelamineerd met epoxy en glasvezelmatjes zodat ik de zooi na het surfen onbezorgd achter in de bus kan gooien via de achterdeur. Dit wordt tevens ook een garage welke alleen vanaf de achterkant bereikbaar is. Hier komt een kastenwand en een plek voor een fiets.

De originele bankjes heb ik ook weer verwijderd want deze zitten niet lekker, zijn spuuglelijk, nemen veel te veel ruimte in, en hebben geen opbergruimte. Nu kon ik dus echt aan het leuke werk beginnen, de inrichting. In Amerika eindigen heel veel schoolbussen als camper/tiny house, op instagram kon ik dus mooi wat inspiratie op doen hiervoor. Uiteindelijk voor gekozen om een treinzitje met een tafel te maken voor 4 personen en een lange loungebank voor 4 personen. Dit gaf alweer enorm veel opbergruimte, het plan is om in 1 van de bankjes de elektrische installatie te maken, dus lader, omvormer, regelaar komt daarin. Ik als scheepswerktuigkundige ben helemaal niet zo thuis in het werken met hout maar ik begin het steeds leuker te vinden. Vooral omdat het zo makkelijk en schoon werkt.

Toch maar weer aan het lassen gegaan om een frame voor de accubak te maken. 4x230Ah had ik klaar staan, dit gaat zo over de 200KG dus dit is wel een knoestig framepje geworden. Toen dit uiteindelijk met serviceluik en al gemonteerd was kon ik de elektrische installatie gaan installeren. Althans het voedings gedeelte. De zonnepanelen moeten nog gemonteerd en aangesloten worden maar op het moment moet ik nog 1 zijde van de bus gaan spuiten dus ik wil hier even mee wachten totdat die kant ook blauw is, zou toch jammer zijn als je zonnepaneel ook blauw is en niets meer opbrengt.

Dit is waar ik tot nu to gekomen ben en vanwege mijn werk ben ik nu weer een paar weken aan de andere kant van de wereld, dus ligt het project weer even stil. Wel hoop ik tegen het einde van de zomer/begin herfst zachtjes aan een paar keer een proefweekendje te kunnen maken zodat ik dan nog wat modificaties kan doen en daarna zuidwaards kan gaan. Foto's zal ik later nog uploaden zodat jullie ook een beetje beeld hebben bij wat ik aan het doen ben.

Hopelijk vinden jullie het leuk om te lezen hoe dit project verloopt, ik zal dan ook regelmatig een updateje posten. Tips, opmerkingen en suggesties zijn van harte welkom.
Ik weet niet of het mag maar voor de mensen die echt nieuwschierig zijn kunnen me op instagram volgen daar post ik regelmatig foto's van m'n bus en werk. Je kunt me vinden onder de naam LDN Surfphotography of Lorenzodn91.

:cheers: :cheers: :wave: :wave:
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: RoadWhale Skoolie Conversie



Bericht door Vertrokken2 »

Gaaf verhaal!
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
fred101060
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
Locatie: Purmerend

Re: RoadWhale Skoolie Conversie



Bericht door fred101060 »

Heerlijk om te lezen.
Iemand die zijn droom waar maakt.
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
RoadWhale

Re: RoadWhale Skoolie Conversie



Bericht door RoadWhale »

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!
Laatst gewijzigd door RoadWhale op di 11 jun 2019, 5:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: RoadWhale Skoolie Conversie



Bericht door Appiecamp »

Top.
Leuk om te lezen.
Graag blijven updaten. :thumbup:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: RoadWhale Skoolie Conversie



Bericht door kampo »

Tof zeg !
In België zou zo een voertuig administratief heel moeilijk gaan.

Wat ik een beetje mis is een dakplanning. Tenminste, ik begrijp nu niets van je stalen dakgalerij.
Daarop moet staan: positie van de solarpanelen en zaken zoals dakventilatie, luiken, kachelschouw, dampkapschouw, badkamerverluchting, antennes, verlichting.
Allemaal zo dat het past met het maximaal aantal solarpanelen en altijd volledig schaduwvrij.
Bedenk dat je vandaag bij dit soort voertuigen schaduwvrije 800Wp gaat tegenkomen.
Als je erin gaat wonen misschien nog meer.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: RoadWhale Skoolie Conversie



Bericht door Lambiek »

Erg mooi project.
Een doener ipv dromer.
Super
.
RoadWhale

RoadWhale Skoolie conversie



Bericht door RoadWhale »

kampo schreef:Tof zeg !
In België zou zo een voertuig administratief heel moeilijk gaan.

Wat ik een beetje mis is een dakplanning. Tenminste, ik begrijp nu niets van je stalen dakgalerij.
Daarop moet staan: positie van de solarpanelen en zaken zoals dakventilatie, luiken, kachelschouw, dampkapschouw, badkamerverluchting, antennes, verlichting.
Allemaal zo dat het past met het maximaal aantal solarpanelen en altijd volledig schaduwvrij.
Bedenk dat je vandaag bij dit soort voertuigen schaduwvrije 800Wp gaat tegenkomen.
Als je erin gaat wonen misschien nog meer.
In Nederland is het ook niet zo makkelijk hoor. Maar ik begreep van collega’s inderdaad al dat het in Belgie nog moeilijker is. Op camper kenteken dan.

Maar een dakplanning heb ik wel, ik heb nu 600wp aan panelen, een komt in dat rechthoek in het frame, en voorop heb ik nog zon frame, dan heb ik ook nog ruimte in mijn mppt regelaar voor extra panelen, dus mocht het toch te weinig zijn kan ik altijd nog bijplaatsen. Maar volgens de berekening van de electricien waar ik mee samen werk zou dit genoeg moeten zijn. Als ik het zo bekijk gebruik ik weinig electriciteit, behalve dan voor de koelkast. Verder zal het zijn voor accus van camera, telefoon en laptop. Ja en ik heb een luxe beeldscherm voor m’n fotografie.
Dakluiken zitten er ook al in, alleen de voorste zie je niet goed op de foto. Ventilatie komt er ook in, er zit voorop al een soort van lucht happer welke tijdens rijden lucht uit de wagen zou trekken, hierin past precies een ventilatortje, dus die ga ik daarin plaatsen, en in de badkamer komt er ook nog 1. Dan heb ik verder ook nog 22 ramen drie deuren en twee dakluiken die open kunnen voor ventilatie.
Het is inderdaad goed om overal op voorhand over na te denken en te gaan tekenen en te schetsen. Ik had dit ook wel gedaan, alleen die planningen veranderen constant, gedurende het proces zijn er toch veel dingen die op dat moment anders moeten. Het dakluik bijvoorbeeld, jullie hebben (bijna) allemaal een vlak dak, en daar past een dakluikje zo in. Mijn dak loopt rond, ik ben er dus wel even mee bezig geweest om dat Luik erin te krijgen. Mede omdat de vorige eigenaar het gat zo misvormd had dat ik delen terug moest lassen en de vorm aan moest passen.
Ik ben dus steeds meer van de papieren planning afgestapt en heb nu het meeste gewoon in m’n hoofd zitten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: RoadWhale Skoolie conversie



Bericht door kampo »

Bedankt voor je antwoord. Ik ben fan van dit soort projecten !
Als je bewust gekozen hebt voor 600Wp in combinatie met 4x230Ah heb ik er geen probleem mee.
Zelf heb ik 520Wp met dezelfde accu's op een compactere camper.
Als het is om in te wonen zou ik zelf vandaag zeker naar 1000Wp gaan. Vandaar mijn opmerking.
Een deel daarvan gaat dan naar het 230V element van de kleine boiler.

Nog een paar weetjes:
Een ramp voor de kabeldiktes als je dat allemaal in 12V moet gaan doen op zo een Amerikaanse schoolbus...
Ik zou dit waarschijnlijk naar 24V omgebouwd hebben.
Het belang van ventilatie onderschat je en de behoefte aan airco ook.
Gaat snikheet worden als de zon erop schijnt.
Niet enkel met gas verwarmen. Voertuig is daar trouwens te lang voor.
Zet er zeker een dieselkachel naast. Spaar je uit aan verbruik.
500 liter water lijkt veel maar is het minimum. Denk erover na om een spaardouchekop en een kleinere pomp te gebruiken.
http://bricor.com/products/ultramax/
Groeten Kampo
RoadWhale

Re: RoadWhale Skoolie conversie



Bericht door RoadWhale »

Ombouwen naar 24 volt zou logisch zijn voor een vrachtwagen, die heeft z’n hele systeem namelijk op 24 volt. Amerikaanse schoolbussen werken met 12V. Aangezien ik ook al een 230 systeem aan ga leggen, heb je dus al 2 systemen. Om er dan nog een extra bij te maken vind ik overbodig. Alleen de koelkast en de vaste verlichting zullen 12V worden. Water elektrisch verwarmen dat wil ik niet, dit gaat me te veel energie kosten.
Over waterbesparing heb ik inderdaad al nagedacht. Ik wilde eerst een kuub water meenemen maar dat werd een beetje te gek. Met gewichten en dergelijke, er moet ook voldoende vuilwater capaciteit aanwezig zijn. Dus ben ik toch terug gegaan naar 500 liter. Heb zat ruimte onder de bus om later nog tanks bij te bouwen. En daarnaast kan ik douchen met weinig water.
Over de verwarming ben ik nog een dingetje vergeten. Er komt ook nog een standkachel op het motor koelwater, hiermee worden de enorme radiatorkachels die in de bus staan ook direct verwarmt. Daarnaast met zoveel ramen kun je stoken tot je een ons weegt. Dus maar lekker naar de warme landen gaan. Ook heb ik zitten denken om de gehele verwarming op diesel te doen maar... er zit (maar) een 200 liter tank onder en de brommer lust wel wat. Nu kan ik wel allemaal streken gaan uithalen om hier weer een grotere tank onder te hangen, gas moet ik toch hebben om te koken, dus kan ik beter een grotere gastank nemen en hier ook op verwarmen.
Ventilatie onderschat ik zeker niet. Ik werk op zeeschepen (op dit moment in Mexico) en weet dus wat temperatuur vochtigheid en geen/weinig ventilatie doet met afgesloten (metalen) ruimtes. Maar ik heb ook al een jaar ervaring met de bus waardoor ik weet dat de warmte in de bus best mee valt nu ik hem heb geïsoleerd. Ook heeft het dakluik permanente ventilatie en in de garage komt ook behoorlijke ventilatie voor de afvoer van de vochtige lucht van het surfmateriaal.
Airco’s is een verhaal apart, ga ik wel voorbereiden zodat het er later nog onder kan maar dat is me nu te duur. Lucht toevoer slangen wil ik alvast aanleggen en wellicht een kist voor onder de bus waar de AC in kan. Als ik ooit nog eens geld over heb komt dat wel. Daarnaast vroeger hadden ze ook geen airco, en AC op accus en zonne-energie laten draaien dat wordt me te gek, dus dan zou ik alleen op de camping een AC hebben.
Ik ga in een camper wonen. Maar dat betekent niet dat mijn camper voorzien moet zijn van het comfort van een huis. Die waterbesparende douchekop is een goeie tip! Ga ik zeker naar kijken.
Hoe zou jij ventilatie nog beter willen inbouwen @kampo?
geertkb
Berichten: 170
Lid geworden op: za 25 aug 2018, 17:09
Locatie: Berg en Dal

Re: RoadWhale Skoolie conversie



Bericht door geertkb »

Supergaaf project, ik blijf het met plezier volgen.


Groet Geert
RoadWhale

Re: RoadWhale Skoolie conversie



Bericht door RoadWhale »

geertkb schreef:
za 25 mei 2019, 23:20
Supergaaf project, ik blijf het met plezier volgen.
Leuk om te horen Geert!
Het zal nog wel even duren voor er weer progressie is, ben nog drie weken aan het werk en dan kan ik weer volop aan de bus klussen.
:cheers:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: RoadWhale Skoolie conversie



Bericht door de Jonckheer »

Ik lees iets over een 12 volt koelkast, daar bedoel je toch geen absorptiekast mee mag ik hopen? :lol: :lol: En waarom geen gewone 230 volt kk? Je hebt 230 volt aan boord dus zou dat het meest logische zijn want die kasten zijn beter en goedkoper, zeker als je het hebt over een A+++ model, dan gebruikt ie nog minder ook. Bovendien heb je dan vele malen meer keuze uit modellen en groottes. De verhalen al zou het niet kunnen omdat ze er niet tegen kunnen is flauwekul en allang weerlegt.

Leuk, zo'n schoolbus. Ik heb er destijds ook over nagedacht maar er toch vanaf gezien, o.a. omdat ze niet zo comfortabel zijn als een luchtgeveerde touringcar.
Leuk project wat ik zeker ga volgen. :thumbup:
RoadWhale

Re: RoadWhale Skoolie conversie



Bericht door RoadWhale »

de Jonckheer schreef:Ik lees iets over een 12 volt koelkast, daar bedoel je toch geen absorptiekast mee mag ik hopen? :lol: :lol: En waarom geen gewone 230 volt kk?
Haha nee die absorptie kastjes zijn wel een beetje uit de tijd. Ik wilde eerst wel een 230 kast erin zetten maar toch ben ik voor een 12 volt compressor koelkast gegaan. Dit omdat dan de omvormer niet continu hoeft te draaien. (Doen jullie dat wel?). Mocht deze koelkast kapot gaan komt er alsnog een 230 kastje in.

En inderdaad luchtvering in een Touringcar is een stuk comfortabeler, dat is de schoolbus absoluut niet. Daarom heb ik de luchtgeveerde stoel erin gezet. Trillen, stuiteren en schudden doet de bus behoorlijk, maar ik vind het wel wat hebben. En als er straks wat meer gewicht in zit zal het wel wat minder worden.
Plaats reactie