Groentje met (on)mogelijk project?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door mfellman »

Ik kan de TS enkel veel succes wensen met het vinden van de ideale bus. Hij zal toch echt zelf moeten bepalen wat hij wel aandurft en wat niet. Ik ben blij dat ik een aantal bussen heb bekeken, ook die me niet direct aanspraken maar berijdbare afstand hadden, en dat gebruikt om een idee te krijgen hoeveel waar ik voor mijn budget kon krijgen en wat ik zoal zou kunnen tegenkomen. Het uiterlijk van mijn bus is er meer 1 van 13 in het dozijn maar ik wilde vooral ook zelf een ombouw project doen en inrichten naar mijn wensen in plaats van opgescheept zitten met iemand anders zijn ideale inrichting waar vaak ook nog veel voor gevraagd wordt en waardoor je mogelijk ook onzichtbare ellende overneemt van de vorige eigenaar.

Van Hool/EOS hebben bij monteurs over het algemeen een betere waardering als het gaat om roest. Mij werd toch vaak gemeld dat je bij andere merken toch vaak veel meer aan het wegslijpen was voordat je weer blank staal vond bij roestbestrijding en met PUR gevulde buizen.... Lijken mij ook geen pretje. Als het roestduiveltje je afschrikt zou ik sowieso voor een jongere bus gaan die soms opvallend betaalbaar kunnen zijn. De bus die ik heb heeft nooit ergens op het internet te koop gestaan want de handelaar waar ik hem van had had hem ingeruild en zou ook nog even duren voordat hij vrijkwam en die tijd had ik wel.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

Alvast bedankt voor al jullie opmerkingen!

Het zal meer dan waarschijnlijk een project van lange adem worden vrees ik, zeker wanneer ik zelf het chassis onder handen ga moeten nemen, en dat was wel iets wat ik serieus onderschat heb. Ik dacht echt van: KIJK gewoon naar de onderkant van het chassis, en valt dat mee, dan kan je ermee aan de slag. Zeker omdat ik wel over een plek beschik om eraan te werken, maar niet over een put.

Wat de andere zaken betreft, tjah , das persoonlijke smaak zeker? Bij mijn eerste zoekacties stelde ik telkens 1993 als max. datum van ingebruikname in, maar dat doe ik nu zelfs al niet meer om toch wat meer modellen te kunnen zien. Bussen/campers waarbij de deuren bijvoorbeeld al "elektrisch" opengaan, zijn voor mij al een afknapper.
Ik weet niet hoe ik het juist moet verwoorden, maar bij sommigen speelt het inderdaad geen rol in welk voertuig ze zich willen verplaatsen, zolang ze maar erop uit kunnen trekken met een "praktisch" voertuig dat perfect in orde is.
Bij mij is het eerder weg willen gaan voor/om met dat bepaald type voertuig te kunnen rijden, de "vrije" natuur in. Of dat nu Noord- of Zuid-Frankrijk is, de Ardennen, Duitsland... Ik zou daarbij ook niet weten waarom ik mij zou moeten parkeren op een "bus"parking. De enige momenten die ik dat zou doen, zou ergens aan een pompstation zijn, als ik ben gaan tanken, en de kinderen willen naar de shop ofzo, en dan nog...

Ach, ik geef mezelf nog 2 jaar om de juiste bus te vinden, en dan zien we wel. Al pik ik wel elke commentaar/tip mee in het achterhoofd.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Meine »

Het voordeel van busparkings moet je niet onderschatten, die zijn doorgaans op loopafstand van een attractie, in Volendam direct achter de dijk, bij de Zaanse Schans direct voor de deur en in Florence op loopafstand van het oude centrum op het parkeerterrein van het voetbalstadion. De camperplaats daar is buiten de stad.

Houd er rekening mee dat het bezoeken van steden niet simpel is met een meer dan 10 meter lang voertuig.
Laatst gewijzigd door Meine op do 16 mei 2019, 9:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

Ok, maar ik dacht dat ik al laten uitschijnen had, dat het niet de bedoeling is dat we naar steden/druk bezochte plaatsen (attracties) gaan meer echte de rust en vrije natuur zouden opzoeken... :wink:
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door mfellman »

Dat je iets niet normaal gesproken doet betekent ook niet dat het eens handig kan zijn . Ik weet ook niet of ik snel dat soort plaatsen ga opzoeken maar het is fijn te weten dat het een mogelijkheid is. Onze bus heeft ook alle ramen nog.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door de Jonckheer »

Ik ben zeker geen stedenbezoeker in de zin dat ik door winkelstraten loop maar middeleeuwse stadscentra zijn natuurlijk wel zeer interessant uit cultureel oogpunt. En als je dan op loopafstand gratis kunt parkeren is dat wel een pluspunt.
Omdat je eigenlijk nog niet weet wat je wilt en je er nog maar een flauw idee van hebt is het moeilijk bepalen voor een ander waarmee je geholpen bent. Nu schijn je te denken dat je eerst mega veel laswerk moet gaan doen maar dat is geenszins zeker omdat dat al door de vorige eigenaar gedaan kan zijn. Aan mijn bus is de eerste 5 jaar niets gelast, alles was dik in orde. Later kwamen er wel roestproblemen maar omdat dan niet alles tegelijk komt is dat te overzien. bijhouden is dan het devies en kan zo'n bus erg lang meegaan.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Meine »

Desperation schreef:
do 16 mei 2019, 9:35
Ok, maar ik dacht dat ik al laten uitschijnen had, dat het niet de bedoeling is dat we naar steden/druk bezochte plaatsen (attracties) gaan meer echte de rust en vrije natuur zouden opzoeken... :wink:
Met wat jij wilt heb je eigenlijk veel meer aan een nostalgische Mercedes Kurzhaube of MAN Klapphaube 4x4. Daar kun je de natuur mee in, een bus is buiten de gebaande en goed verharde wegen een onding. Op zo'n oude 4x4 heb je eigenlijk alleen maar roest aan de cabine, de rest is onverwoestbaar. Een verademing qua onderhoud.

Een plaatje:

https://campofant.com/oldtimer-lkw/
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

de Jonckheer schreef:
do 16 mei 2019, 15:24
Ik ben zeker geen stedenbezoeker in de zin dat ik door winkelstraten loop maar middeleeuwse stadscentra zijn natuurlijk wel zeer interessant uit cultureel oogpunt. En als je dan op loopafstand gratis kunt parkeren is dat wel een pluspunt.
Omdat je eigenlijk nog niet weet wat je wilt en je er nog maar een flauw idee van hebt is het moeilijk bepalen voor een ander waarmee je geholpen bent. Nu schijn je te denken dat je eerst mega veel laswerk moet gaan doen maar dat is geenszins zeker omdat dat al door de vorige eigenaar gedaan kan zijn. Aan mijn bus is de eerste 5 jaar niets gelast, alles was dik in orde. Later kwamen er wel roestproblemen maar omdat dan niet alles tegelijk komt is dat te overzien. bijhouden is dan het devies en kan zo'n bus erg lang meegaan.

Idd, zeg nooi nooit, maar het is toch de bedoeling om daar niet meer naar stadcentra te gaan rijden. Jaarlijks bezoeken wij samen met de kinderen (en andere familieleden) toch verschillende steden en meestal voor een dag of 2/3. Daarbuiten plannen we toch meestal ook een citytrip of 2 met het vliegtuig. Tot 2 jaar geleden deden we nog vaak 1 à 2 vliegvakanties per jaar, maar sinds de oudste schoolplicht heeft is dat eigenlijk niet meer gebeurd. Enkel deze zomer gaan we met de wagen voor 14 dagen naar Slovenië.
Dus, in principe dient de camper om er eens op uit te trekken en die vliegtuigreizen te vervangen en te genieten van "de natuur".
Waar andere liefhebbers van oldtimers eerder naar een autotreffen gaan, zouden wij er met het gezin van willen genieten, door ermee op uit te trekken.
Liefst met zo weinig mogelijk planning: komen we ergens aan een stadje of dorpje toe, en kunnen we daar niet staan, rijden we wel verder (of terug) naar het volgende (wag van alle rush)...

Nu, ik heb gisteren ook al een paar lokale busbedrijven gecontacteerd, met de vraag of er daar geen "vrijwilliger"/liefhebber zit, die het eventueel ziet zitten om naar voertuigen te gaan kijken/keuren, en of ze zelf restauraties uitvoeren, of andere garages aanraden.
Zoals ik al gezegd heb, geef ik mezelf 2 jaar om een voertuig te vinden. In die tijd moet het wel mogelijk zijn om het geschikte rijbewijs te halen en eventueel een cursus lasser te volgen. Sowiso ga ik me wel eerst bevragen bij kennissen. Net zoals bij de verbouwingen in mijn huis heb ik vaak alles zelf geleerd, doordat iemand het voordeed. En ja, zoals gezegd, in mijn doemdenken ga ik ervan uit dat de hele onderkant van de wagen aangepakty moet worden, wat voor hetzelfde geld niet zo is.
En sowiso neem ik mijn tijd. De enge reden dat ik zou willen dat er wat vaart zou achter zitten, is dat wanneer het effectief een jaar of 2 zou duren om een voertuig te vinden, en er dan nog 5 jaar ofzo zou overdoen om het in orde te brengen, dat de oudste dochter dan al 16 is, en ze waarschijnlijk op een leeftijd is waar ze niet meer met mama en papa mee wil met die oude kar... :-B
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

Meine schreef:
do 16 mei 2019, 15:57
Desperation schreef:
do 16 mei 2019, 9:35
Ok, maar ik dacht dat ik al laten uitschijnen had, dat het niet de bedoeling is dat we naar steden/druk bezochte plaatsen (attracties) gaan meer echte de rust en vrije natuur zouden opzoeken... :wink:
Met wat jij wilt heb je eigenlijk veel meer aan een nostalgische Mercedes Kurzhaube of MAN Klapphaube 4x4. Daar kun je de natuur mee in, een bus is buiten de gebaande en goed verharde wegen een onding. Op zo'n oude 4x4 heb je eigenlijk alleen maar roest aan de cabine, de rest is onverwoestbaar. Een verademing qua onderhoud.

Een plaatje:

https://campofant.com/oldtimer-lkw/
Neen, sorry, toaal mijn ding niet :lol:
Met "de natuur ingaan" bedoel ik niet off road gaan of de bossen in te trekken hé. :wink:
Gewoon zoals ze zowat in het programma zelf doen eigenlijk. En ons kennende zie ik ons ook vaak naar de Frans kust trekken...
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door B12M_Ferry »

Volvo B12M bus in ombouw.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Meine »

Leuk busje, zonde om die af te breken om er een camper van te maken. Heeft geen stahoogte.
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

B12M_Ferry schreef:
vr 17 mei 2019, 7:11
Wel opschieten:
https://www.dechow.de/de/auction/lot/40 ... 5196?pid=0
Knap gevonden! Zal eens informatie opzoeken, zoals wisselstukken en dergelijke, maar eigenlijk totaal niet aan gedacht om veilingsites af te lopen... :thumbup:
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

Meine schreef:
vr 17 mei 2019, 10:09
Leuk busje, zonde om die af te breken om er een camper van te maken. Heeft geen stahoogte.
Inderdaad, zeer mooi interieur ook nog, en zou idd zonde zijn. Maar het veruimt wel de zoektocht.
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

Net reactie gekregen van dienst homolgatie (vlaanderen) en 1 van de punten is het volgende:

Allereerst dient men te beschikken over een samenwerkingsakkoord met de constructeur van het basisvoertuig.

Euhm, mag ik nu al mijn plannen opbergen, want volgens mijn opzoekwerk is dat al niet mogelijk als privépersoon...?

Edit: blijkbaar bestaat hier toch een oplossing voor?: https://mees.be/nl/campercenter/zelfbouwcampers/

Iemand die weet wat het (grote) verschil is tussen een touringbus en intercity bus? Wanneer ik 1 van de beide selecteer bij een opzoeking "loop" ik dus andere resultaten/bussen mis terwijl ze soms in beide categorieën behoren...
Plaats reactie