Groentje met (on)mogelijk project?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door de Jonckheer »

Jouw voorbeelden zijn, zoals gewoonlijk, extreem.
Mijn praktijk voorbeeld:
Aanschaf touringcar: €6000
Restauratie touringcar: €0 want nergens voor nodig
Inrichten als camper ong. €20.000
Spuiten: €3000
Uren gaan we niet tellen want dat slaat uiteraard nergens op. Mijn ombouw duurde een 1,5 jaar.
De banden zijn vorig jaar pas vervangen dus vaak hoeft dat helemaal niet direct als ze goed zijn. Bovendien geen 7 maar 6 omdat de beste van wat er onderuit kwam nu reserve is. Een nieuwe reserve band is geld weggooien in mijn optiek.

Dus voor nog geen €30.000 had ik een kant en klare touringcamper.
De bedragen zijn weliswaar van 2007-2008 dus nu wel wat hoger maar dan nog geeft het aan dat een touringcamper bouwen geen vermogen hoeft te kosten.

Wat het uiterlijk aangaat heb je wel gelijk natuurlijk, TS heeft het alleen daar maar over en dan wordt het niks natuurlijk als je je zo vast pint op één model.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door kampo »

de Jonckheer schreef:
di 14 mei 2019, 6:50
Jouw voorbeelden zijn, zoals gewoonlijk, extreem....
Goed dat je zelf ook een budget durft opgeven. Voor de rest is het vermelden van bedragen zinloos want de verschillen kunnen groot zijn.
Vooral in afwerking en uitrusting, gelukkig niet in plezier :-B
Niet iedereen is vakkundig of heeft ervaring in goedkoop aankopen. Over het algemeen is de lijst van miskopen lang.
Wat je wel ter info kan opgeven zijn mogelijke kostenposten.

Weet dat ik de afgelopen jaren veel budgetten van "zelfbouwers" heb gezien en dus iets van prijzen ken.
De meeste budgetten waren een heel stuk hoger als wat ik hierboven schreef.
Van enig realisme gesproken en nee het waren geen vrekken wel gewone hobbyisten.
Ertussen zaten een paar campers die meer gekost hadden als als een nieuwe.
Daarmee bedoel ik dat men voor het occassie voertuig+de restauratie+ de aanpassingen aan het chassis
meer betaald heeft als voor de aankoop van een compleet nieuwe van dezelfde afmetingen.
Ja ook dat komt voor...

Wat misschien nog interessant is om te weten voor TS:
Een nieuwe camper op een basisvoertuig zoals de Mercedes LN2/Atego Stafco zal vandaag meer als 200.000 € kosten.
Zulke zelfbouwcampers kom je af en toe tegen.
Een nieuwe camper op basis van een nieuw 12m touringcarchassis zal je pas vinden vanaf +300.000 €
Dat is uiterst zeldzaam, ik vraag mij zelfs af waar ik er ooit één gezien zou hebben.
Wat ze op nieuwe grote 12m bus en cars wel bouwen zijn cyclingbus, discotheekbus, vip bus, medische bus, boevenbus, bibliotheekbus,...

Als gebruikte zijn dit laatste soort voertuigen meestal een interessante vertrekbasis voor het bekomen van een prijswaardig eindresultaat.
Maar let op de wettelijke voorwaarden om er een camper van te kunnen maken. Niet langer als 12m enz
Groeten Kampo
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

De voorbije dagen weer zoveel mogelijk verkoopsites zitten op te zoeken, om te zien of er toch niet andere modellen (wat mij zou verwonderen) zijn die mij zouden kunnen intresseren. Jammer genoeg niet blijkbaar, of het moet zijn dat modellen die daar wat weg hebben momenteel niet aangeboden worden...

Nog een paar vraagjes:

Bestaat er ergens een forum dat zich specifiek toelegt op (oldtimer) bussen in het algemeen? Want ik vrees dat ik pakken vragen en opzoekingswerk ga hebben voordat ik effectief een bus zou aankopen, dat ook niet altijd hier zal beantwoord kunnen worden.
- waar moet je op letten bij bepaalde modellen, kan je goed onderhouden bussen gemakkelijk onderscheiden van wrakken die eens "behandeld" geweest zijn, zijn er merken die top zijn en zijn er merken die je echt wel beter links laat liggen, etc...
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door mfellman »

Ik weet het niet zeker of er nu veel fora's zijn met idioten als wij die iets groots om willen bouwen naar een camper :). Velen verklaren ons voor gek met onze diesel slurpers en problemen op campings en milieu zones maar plekken om te overnachten blijven er genoeg over en de binnenstad kun je ook in met gesubsidieerde bussen (of ander vervoer).

Ik heb ook wel gekeken naar bussen over de grens maar vond het ook wel belangrijk om eerst een kijkje te kunnen nemen en dan is de afstand op een gegeven moment een uitdaging. Ik zou kijken of je iemand met een beetje verstand van zaken zou kunnen meenemen met een bezichtiging die niet standaard zijn zonnebril voor een roze bril gaat vervangen ;-). Dus iemand die niet verliefd is op het model dat je gaat bekijken en emotionele binding krijgt. En zelfs dan kom je nog dingen tegen maar daarvoor heb je je restauratie/reparatie budget.

Er is duitsland een forum van (camper)bus bezitters (whonbusse.eu uit mijn hoofd) maar door de grote variatie aan modellen en grote variattie aan onderhoud gepleegd aan de modellen denk ik dat er geen standaard te noemen is. Mijn bus is een EOS (Van Hool). met een zelfdragende carroserie. Waarom? Omdat chassis bussen heel zeldzaam aan het worden zijn! Ook oldtimers zijn als ze goed zijn vrezelijk duur en als ze niet goed zijn de oud ijzerprijs soms nog niet eens waard (en wordt er toch een bedrag voor gevraagd die eerder op de goudprijs lijkt). Daarnaast heb ik een bus gekozen die nog in bedrijf was (echt heel erg slecht kan hij dan vaak niet zijn want een busbedrijf wil ook geen rotzooi gebruiken om negatief in de krant te komen, of nooit meer gevraagd te worden omdat de kinderen weer te laat op kamp waren door pech met de bus). Ik ben vooral op zoek gegaan naar slechte plekken (want was niet verliefd op de bus) en ben er nog een paar vergeten maar de RDW steekproef meneer was best wel onder de indruk van de staat van de bus. En vergis je niet in corrosie want een 12 meter bus heeft heel wat meer plekken waar het voor kan komen dan zelfs een 7 meter lange transporter. Dus als je onder de bus wat profiletjes tegen komt met een beetje veel roest zit het niet alleen daar en zul je echt aan de bak moeten. En de 303 die ik gezien hebt was aan de onderkant verschikkelijk.

En bedenk vooral dat je veel aan de binnenkant zit van de bus en als je rijdt is het ook niet verkeerd om geen oldtimer met bijbehorend verbruik voort te jagen. nico zal ook wel aangeven dat zelfs oudere bussen al veel comfortabeler waren dan auto's van die tijd met hun luchtvering.
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door B12M_Ferry »

Wat ik heb begrepen heb van die Mercedes bussen, dat ze de chassis balken volspoten met (een of andere) pur schuim.
Verschrikkelijk onhandig bij het (reparatie lassen) en vocht aantrekkend = veel roest. Misschien dat er daarom relatief weinig van zijn. Of het is een liefhebbers bus = hoge prijs.
Onderdelen voorziening van oudere bussen kan een crime zijn. Ok, zijruiten kan je nog wel vervangen door kunststof paneel. kan je makkelijk buigen.
Zoals reeds gemeld de vooruit is, als het al leverbaar is, peperduur. Maar specifieke technische bus onderdelen (triangle, stuur, schakel en fusee assen) is geen imitatie gemaakt. Lastig of helemaal niet verkrijgbaar. De motor komt gewoon uit een vrachtwagen, veel van gemaakt, veel onderdelen leverbaar. Ook imitatie. Alles is wel verkrijgbaar.
Met een bus/vrachtwagen/oldtimer heb je altijd kans om een keiharde chassis te krijgen, maar ook een las project van vele jaren.
Maar in NL met de kust naast ons een zeldzaamheid.
Mijn bus is van 2002, gegalvaniseerd staal, wel wat roest plekjes, maar geen doorgeroest iets gevonden. Tot nu toe alleen een beetje afkrabben.
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door de Jonckheer »

Mercedes had inderdaad de gekke gewoonte om de kokers vol met pur te spuiten, een absolute crime om aan te lassen! Voor mij een reden om daar niet naar te gaan kijken.
Elke Volvo met ondervloer motor heeft een chassis, t/m 2003 zijn die gebouwd, daarna is Volvo ermee gestopt omdat ze niet meer als stadsbus werden ingezet door de komst van lage vloer bussen. Jammer want qua rijden was er geen betere door de plaatsing van de motor (eerst achter de vooras, later verder naar achter ong halverwege de bus) waardoor een laag zwaartepunt en ideale gewichtsverdeling.
Onderdelen is tot op heden niet een probleem, ik kon moeiteloos aan stuurkogels komen en aan de stuurstang (alles imitatie). Conussen voor de luchtvering zijn geen probleem en de stuurpomp kon ik zelfs als kopie uit China laten komen omdat Volvo deze pomp nog steeds ongewijzigd gebruikt in de vrachtwagens. Volvo hanteert een goede onderdelenvoorziening en voor zover ik weet doen Mercedes en Setra dat ook.
Probeer aan een Neoplan te komen want als je een aparte vormgeving wil is dat je merk. De techniek is van Mercedes al geloof ik dat er vroeger ook op MAN werd gebouwd maar dat weet ik niet zeker.

Je bent een twijfelaar en dat is geen goede zaak in mijn opinie. Als je zoiets wil koop dan een bus, ga aan het werk en zeur niet verder over uiterlijk. Spring in het diepe en maak het af. Niemand hier kan je raden verder, je moet het zelf doen en vooral willen, de rest komt wel. Al doende leert men. Fouten maak je en daar leer je van. Verkeerde spullen koop je ook, is niet te vermijden. Maar hoe meer je twijfelt des te minder komt ervan terecht.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door kampo »

Wat ik van de Mercedes O303, zoals op de VRT uitzending, weet is dat het een hele goede bus was.
De kortere versies waren altijd zeldzaam. Want even duur als een 12 meter.
Grote aantallen van gebouwd en vele jaren lang. Wereldwijd.
Ook wisselstukken in grote aantallen maar hoe dat vandaag is ?
Veel comfort, relatief laag verbruik en degelijke techniek.
Ze stonden echter bekend om hun roestproblemen. Die zijn nooit opgelost geraakt.
De opvolger Mercedes O350 werd niet meer in Mannheim maar in Istanboel gebouwd.
Groeten Kampo
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

de Jonckheer schreef:
wo 15 mei 2019, 21:28
Mercedes had inderdaad de gekke gewoonte om de kokers vol met pur te spuiten, een absolute crime om aan te lassen! Voor mij een reden om daar niet naar te gaan kijken.
Elke Volvo met ondervloer motor heeft een chassis, t/m 2003 zijn die gebouwd, daarna is Volvo ermee gestopt omdat ze niet meer als stadsbus werden ingezet door de komst van lage vloer bussen. Jammer want qua rijden was er geen betere door de plaatsing van de motor (eerst achter de vooras, later verder naar achter ong halverwege de bus) waardoor een laag zwaartepunt en ideale gewichtsverdeling.
Onderdelen is tot op heden niet een probleem, ik kon moeiteloos aan stuurkogels komen en aan de stuurstang (alles imitatie). Conussen voor de luchtvering zijn geen probleem en de stuurpomp kon ik zelfs als kopie uit China laten komen omdat Volvo deze pomp nog steeds ongewijzigd gebruikt in de vrachtwagens. Volvo hanteert een goede onderdelenvoorziening en voor zover ik weet doen Mercedes en Setra dat ook.
Probeer aan een Neoplan te komen want als je een aparte vormgeving wil is dat je merk. De techniek is van Mercedes al geloof ik dat er vroeger ook op MAN werd gebouwd maar dat weet ik niet zeker.

Je bent een twijfelaar en dat is geen goede zaak in mijn opinie. Als je zoiets wil koop dan een bus, ga aan het werk en zeur niet verder over uiterlijk. Spring in het diepe en maak het af. Niemand hier kan je raden verder, je moet het zelf doen en vooral willen, de rest komt wel. Al doende leert men. Fouten maak je en daar leer je van. Verkeerde spullen koop je ook, is niet te vermijden. Maar hoe meer je twijfelt des te minder komt ervan terecht.
Het lijkt me toch wel logisch dat ik x-aantal zaken afweeg of ik al dan niet direct op zo'n "groot" project spring zonder ook maar enige kennis van zaken? Ben ik daarom een twijfelaar? De plannen zijn 2 weken geleden beginnen borrelen en ik ben onmiddellijk naar verscheidene modellen op zoek gegaan. Mocht ik een grote twijfelaar zijn, zou ik eerder van het ene model, naar het andere springen.
Ik merk dat ik steeds naar dezelfde zaken op zoek ga: retro/vintage, iets tussen de 8 en 12m, veel raampartijen. Ook wil ik het gevoel hebben dat je naar een camper aan het kijken bent, en niet naar een "gewone" bus, en dat blijf ik meestal hebben bij een moderne(re) bus

Wat er wel is, is dat ik denk ik het vele laswerk/roestvorming onderschat heb... Mijn eerste gedacht was: je koopt een bus, waar amper roest te zien is, knapt die langs de buitenkant wat op, voorziet desnoods een budget voor het motorcompartiment zodat die weer vlot draait, en dan kan je langs de binnenkant beginnen strippen/vernieuwen. Niet dus... Geen probleem, die bus mag er voor mij "geleefd" uitzien, dat past bij die "retro/vintage" look, maar moet dan inderdaad een goede basis hebben.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door mfellman »

Zoek dan een stabiele en betrouwbare basis. Misschien moet je gewoon eens wat bussen gaan bekijken ook al wil je dat bewuste model zeker niet kopen. Dat geeft ideeën en laat je ook andere modellen eens ervaren. Dan kun je zien wat je bevalt en wat je zeker niet wilt. Ik wilde een behoorlijke basis en de inrichting kon ik zelf wel regelen.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door mfellman »

Misschien ook voor inspiratie? https://www.youtube.com/channel/UCuEWHM ... HeHOS6kJbg

Iets heel anders denk ik.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

De enige modellen die ik oa. nog tegenkom van een ander merk die me "hetzelfde" gevoel geven, zijn die van Setra.

Daar van wegblijven, of is/was dit ook een degelijk merk?

https://www.mobile.de/nl/Camper/Andere- ... 74726.html

https://www.mobile.de/nl/Camper/Andere- ... 52028.html

https://www1.picturepush.com/photo/a/15 ... rMaker.jpg

https://www1.picturepush.com/photo/a/15 ... rMaker.jpg
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door de Jonckheer »

De oude Setra's hebben hetzelfde roestprobleem als de oude MB's. Ook allemaal kokertjes die roesten alsof het zo hoort. Ik heb er een zien staan bij een bedrijf binnen die werd ondersteund omdat er zoveel profielen stuk waren dat hij nog op de ramen hing (die maken deel uit van de draagconstructie). Die bus was trouwens niet eens zo heel erg oud. Het roesten is niet merkgebonden, ze doen het allemaal omdat een touringcar niet een heel erg lang economisch leven heeft en roestpreventie geld kost en een bus duurder maakt. Dat roesten is dus normaal, al vind ik een vanHool van 5 jaar oud met blaren op de flanken wel wat erg snel. :lol:
Kortom, wil je een oude MB / Setra neem dan vooraf een las cursus en koop een lasapparaat want als je het allemaal moet laten doen wordt je arm. Of je moet een bus kopen waarbij het allemaal al gedaan is, dan is het een kwestie van bijhouden zoals bij de mijne maar dan nog is het werk genoeg af en toe. Of je moet het verder zoeken en er een kopen in Spanje, Portugal of Italië, dan zijn ze in de regel puntgaaf. In dat geval zou ik er een vakantie aan wijden, overal heen rijden, kijken, keuren en eventueel kopen.
Zo'n ding is leuk en ik heb er absoluut geen spijt van maar maak het niet romantischer dan wat het is.
Je wilt dat ie er uit ziet als een camper? Nou, beter van niet want als iedereen hem ziet als een bus kun je op plekken parkeren waar je als camper op zeker wordt weggestuurd. Zo stonden wij in Zandvoort op de boulevard op een busparking. De camper die naast ons kwam staan werd binnen 10 minuten door de politie weggestuurd maar wij werden niet eens bekeken. Waarom ook, er stond een bus op een busparking. Onderweg naar Portugal bezochten we diverse Spaanse steden waarbij wij de bus parkeerden op de lokale (gratis) busparking, dus geen zoeken naar een geschikte plek of cp maar vanaf de stadsgrens borden bus parking volgen. Hoe makkelijk wil je het hebben?
Je wilt het allemaal van te voren uitstippelen en dat snap ik al ben ik zelf niet zo. Ik heb simpelweg zonder voorbereiding een bus gekocht en ben aan de gang gegaan. Het model heeft daarbij geen rol gespeeld al is ie zeker niet lelijk, alleen moest ie in orde zijn, ik wilde niet beginnen met een schip van bijleggen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door kampo »

Desperation schreef:
wo 15 mei 2019, 22:21
...Het lijkt me toch wel logisch dat ik x-aantal zaken afweeg of ik al dan niet direct op zo'n "groot" project spring zonder ook maar enige kennis van zaken? Ben ik daarom een twijfelaar? De plannen zijn 2 weken geleden beginnen borrelen en ik ben onmiddellijk naar verscheidene modellen op zoek gegaan. Mocht ik een grote twijfelaar zijn, zou ik eerder van het ene model, naar het andere springen.
Ik merk dat ik steeds naar dezelfde zaken op zoek ga: retro/vintage, iets tussen de 8 en 12m, veel raampartijen. Ook wil ik het gevoel hebben dat je naar een camper aan het kijken bent, en niet naar een "gewone" bus, en dat blijf ik meestal hebben bij een moderne(re) bus

Wat er wel is, is dat ik denk ik het vele laswerk/roestvorming onderschat heb...
Je moet forum adviezen enkel gebruiken om kennis op te doen. Niet om te beslissen.
Enige verdraagzaamheid (wederzijds) is wel belangrijk. Stel je voor dat forumdeelnemers enkel zouden
mogen schrijven wat jij graag hoort …
Ook dat schiet niet op.

De echte vintage oldtimers (van voor 1980 ?) dienen niet om mee te rijden. Dus die vallen af.
Waar ik het mee eens ben is dat een 8-10meter camperbus er meer cosy en leuker uitziet
als een 12m versie.
Verder is het uiterlijk van geen enkel belang. Met een juiste sticker of een laagje verf transformeer ja dat uiterlijk
in een slag en een wip.
Met voertuigen zoals op je links staan wil ik geen waauw gevoel hebben bij het maken van een keuze.
Ik zet voor de selectie mijn sentimentele knop op stand nul.
Een voertuig daar moet je mee gaan rijden. Meestal valt het rijden heel erg tegen.
Trager als een slak, gevaarlijk, lawaai of helemaal geen comfort.
Het interieur bekijk je weinig of niet, wat dat moet toch een remake krijgen.
Een interieur met nieuwe kussen ziet er al helemaal anders uit
Dan zou ik altijd een grondig onderzoek van de roestproblematiek, laten doen.
Dat kan je enkel met een werkput ter beschikking.
En je voorziet zoals ik boven vermelde altijd een (groot) budget voor herstellingen en restauratie.

Trouwens , nu ik er aan denk, ik ben helemaal geen busman, eerder alle voertuigen.
Wat ervaring van VW T1 tot Mankat 8x8 en dubbeldekker, als campervoertuig omgebouwd...
De meesten (of was het allemaal) werden na een paar jaar weer verkocht.
Persoonlijk zou het mij niet uitmaken bij zo een selectie of de basis een touringcar is of een truck.
Ik zou vooral zoeken naar een project dat haalbaar is.
Groeten Kampo
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Meine »

Jij zoekt echt in de oude doos, daar loop je behoorlijke risico's mee van het soort dat Nico al omschreef. De Setra's in de links zijn allemaal uit het Magirus Deutz tijdperk. De Setra was ook de eerste bus zonder chassis, hij was opgebouwd uit een buizenconstructie. De naam herrinnert er aan: Selbsttrager, Setra. Tegenwoordig is Setra van Mercedes, een Setra HD is technisch gelijk aan een MB Tourismo. Een Bussing is een 100% MAN, evenals dat Neoplan dat de laatste tientallen jaren is. Het is inderdaad goed om in de Duitse of Zweedse hoek te zoeken, daar komt een behoorlijke kwaliteit vandaan die zich ook na vele jaren nog bewijst. Ook het type bus dat Nico heeft, een Volvo/Jonckheere uit Belgie is een gedegen product.

Bij dergelijke erg oude bussen ontbreekt vaak de juiste stahoogte en een behoorlijke hoogte achter de luiken. Bij een van de Setra's uit de links was daarom zelfs het dak verhoogd. Misschien is het handiger om naar een generatie bussen te kijken die qua maatvoering en beschikbaarheid van onderdelen in een wat moderner tijdperk vallen. De hoeveelheid restauratiewerk aan dergelijke oude bussen is slecht vooraf in te schatten en valt vaak tegen.
Plaats reactie