Groentje met (on)mogelijk project?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Marcel1962 »

Het is in dit draadje al eerder geschreven maar zonder de juiste link, maak een account aan op de volgende site:

https://www.wohnbusse.eu/index.php

Op dit forum zitten een paar fanatieke leden elke dag alle verkoopsites door te spitten op zoek naar interessante bussen en vermelden deze dan onder de kop Marktplatz, zij beperken zich niet alleen tot Duitsland, integendeel!

Succes! :thumbup:
Groet Marcel, DK1NL.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door kampo »

Desperation schreef:
vr 07 jun 2019, 23:22
...Om 1 of andere reden schrikken die laswerken mij het meeste af, ofwel stel ik het te negatief voor...
Goed van het erover te hebben.
Nee je probleem is niet het lassen, ook niet de mechaniek, ook niet de rest van de techniek.
Voor zo een project moet je gewoon een beetje handig zijn en vooral een verschrikkelijke doorzetter !
De paar zaken waar je je niet lekker bij voelt daarvoor doe je gewoon beroep op vakmensen.
Die zijn niet duur als je zelf de voorbereiding doet.
Je bent beter af met kennis van psychologie, hoe ga ik met mensen om. Om iets te bereiken.
Net hetzelfde als wanneer je je eigen woning bouwt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door de Jonckheer »

Je maakt het jezelf wel erg moeilijk! Een co2 lasapparaat is wat je nodig hebt, volop te koop 2e hands en nieuw. Ik heb er een uit China, doet het perfect. Koop er een met een grote gasfles, een Gude heb je al onder de €200. Je hoeft er ook niet voor naar school, lees op internet hoe je doen moet en ga oefenen, veel oefenen. Haal restijzer bij een machinefabriek en leef je uit. Zo heb ik het ook geleerd. Echt mooi hoeft je werk niet te zijn, mooi zijn laat je maar aan je vrouw over :lol: :lol: .

Je zult toch een keer in het diepe moeten springen of het helemaal vergeten want zo schiet het niet op natuurlijk. Kijk niet naar een perfectionist als kampo want die heeft kennelijk een geldboompje in zijn tuin en ja, dan is het makkelijk om alles duur te kopen en uit te besteden. Een watertank hoeft niet van RVS te zijn, kan prima van kunststof. Afvaltanks kostten mij €5 per stuk, waren kunststof soja vaten van 200 liter. Goed hoeft niet duur te zijn. Mijn vader zei altijd: "je kunt prima dansen al dans je niet met de bruid". En zo is het.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door kampo »

de Jonckheer schreef:
zo 09 jun 2019, 8:40
...Kijk niet naar een perfectionist als kampo want die heeft kennelijk een geldboompje in zijn tuin en ja, dan is het makkelijk om alles duur te kopen en uit te besteden. Een watertank hoeft niet van RVS te zijn, kan prima van kunststof...
Ik had een prijs gevraagd voor 2 afvaltanks op maat in RVS, dat was ongeveer 1000 € per stuk.
Door ze zelf te maken had ik "maar" 120 € materiaal nodig maar wel 2 weekends werk.
Ik weet niet meer wat het uitbesteden van het echte laswerk gekost heeft.
Het isoleren, ophangen en alles aansluiten was ongeveer 4 weekends werk.
Verhoudingsgewijs is de materiaalprijs dus peanuts.
In PE kunststof maken zag ik niet zitten omwille van het verwarmingsysteem.

2 sojavaten hadden er echt niet onder gepast. :-B
Groeten Kampo
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

Bedankt allemaal voor jullie input.

Ik zit/zat ondertussen al om wohnbusse hoor, alleen ben ik het duits onmachtig, en moet ik me dus behelpen met chrome die alles wat probeert te vertalen :-B .
Verder schrikt het lassen op zich mij niet zo af, zo had ik al een paar uur youtube kanalen bekeken, maar eerder wat de gevolgen zouden kunnen zijn van het eventueel slecht lassen. Die structuur draagt nu eenmaal alle gewicht van de bus. Ik moet hier thuis ook eens een paal van onze fatboy hangmat eens lassen. Als deze zou "doorscheuren", val ik gewoon op het gras, en zijn de gevolgen dus minder catastrofaal... :wink:

Waar we dit weekend ook naar beginnen zijn kijken van bus, is niet de Mercedes O 3O3 (samen met de Setra S80/120 onze "droom" oldtimer), maar is naar zijn "jongere" broer, de 0 404, de 10R versie dan.
Buiten het feit dat het dan wel geen echte oldtimer meer is, heeft deze wel nog een aantal voordelen denk ik dan:
- je blijft meer ruimte hebben t.o.v. een gewone camper
- de kans of (grote delen) roest is veel minder dan de bussen die al 10 à 15 jaar ouder zijn
- ik veronderstel dat de (meeste) motoren van die bussen ook in betere staat zullen zijn
- de aanwezigheid van een toiletruimte (zelfs al zou je deze helemaal moeten vernieuwen)

Bij de aanschaf van zo'n bus, als deze al in goede staat is, kan je bijna onmiddellijk beginnen met het inrichten van de binnenruimte, wat dus ook weer een pak tijd zou kunnen besparen om er nadien mee de baan op te kunnen gaan. Nadeel is dus dan weer wel dat hij niet kan genieten van het oldtimerstatuut ...

een paar voorbeelden:

https://www.mobile.de/nl/Bus/Mercedes-B ... 54000.html

https://www.mobile.de/nl/Bus/Mercedes-B ... 84085.html

https://www.mobile.de/nl/Bus/Mercedes-B ... 77994.html

https://www.mobile.de/nl/Bus/Mercedes-B ... 66658.html
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door de Jonckheer »

Leuke busjes. Wat dat toilet aangaat; geloof mij als touringcar chauffeur zijnde dat die dingen ongeschikt zijn voor dagelijks gebruik. Te weinig inhoud dus je moet vaak naar een loosplek op zoek. Er zijn nog veel meer nadelen maar die ga ik niet allemaal opnoemen. De ruimte zelf is klein en onhandig, je kunt er letterlijk je kont niet in keren. Wees wijs en sloop die rommel er uit en bouw er een toiletruimte met vermaler toilet in met een flinke tank ergens onderin waar je niet alleen ergens mee boven een put kunt lozen maar er ook een slang op kunt aansluiten. Voor de prijs van een vermaler toilet kun je niet eens een cassette toilet kopen (https://www.broyeurfabriek.nl/c-4807213 ... toiletten/). Die trap kan dan ook weg wat veel ruimte oplevert. De deur voorgoed afsluiten en klaar. Wij hebben een gecombineerde toilet - douche ruimte wat heel goed functioneert.
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door B12M_Ferry »

Even hier een berichtje van een beginnende buscamper verbouwer. (mijn eerste... en laatste)
Het ombouwen van een bus is een groot project. Niet zomaar iets maar echt mega groot.
Bij ombouw zitten vele takken van sport in die je nog nooit heb gedaan. Het lijkt allemaal zo makkelijk. Totdat je het zelf moet doen.
Er zitten vele vele uren in. Honderden. Je moet ook je familie mee hebben. In begin accepteren ze het wel, maar na een tijdje...
Kijk naar jezelf hoe je omgaat met teleurstelingen. Hoe ga je om als je iets niet lukt. Hoe ben je omgegaan met je vorige grote klus.
Om even een een stom voorbeeld te noemen, een vastgeroest boutje losdraaien, waar je net niet bij kan. Wetende dat ernaast nog 20 boutjes zitten.
Schreeuw je de hele buurt bij elkaar? Denk er nog even goed overna! (Zelf laat ik het een dagje liggen, nachtje over slapen, en volgende keer een nieuwe poging.)
Vergeet niet: eens begonnen is geen weg terug. Of een zwaar financieel verlies op de vuilnisbelt.

Het is verschrikkelijk leuk om te doen. De verschillende sporten die in een bus zitten. Het geeft veel energie en afleiding.
De 1 gaat postzegels verzamelen, de ander gaat de kroeg in, ik bouw mijn busje. Mijn hobby. Schitterend om te doen. Maar ik weet dat ik nog minstens 2 jaar nodig heb om hem rijdbaar te krijgen.

>>Las cursus:
Niet doen. geen toegevoegde waarde. Ik zag dat je nu al inverter mig lasapparen heb, stel je digitaal de materiaal diktes in, en lassen maar.
Als 1x de lasapparaat goed is ingesteld, is's so simpel. Eerst oefenen, slijp de las door midden, en bekijk de verbinding.
Tig is moeilijker, heb je 2 handen nodig. langzamer. Heb je veel geduld voor nodig. Maar ook met youtube te leren. (Ja, ook ik. alleen alu lukt mij nog niet)
Gasfles: Zelf heb ik gekozen voor 2 kleinere. minder te sjouwen, en als 1 leeg is, kan je altijd verder. En gasboer is altijd net gesloten als je wil ruilen.
Zo zie je maar, je krijg van iedereen andere adviezen. Ook daar moet je mee omgaan. Vriendelijk bedanken, maar wel zo eigenwijs zijn om je eigen weg te volgen.

>>Midden deur & WC.
Als je de middendeur wil gaan gebruiken kan je overwegen om de huidige wc te gebruiken.
Het is wel een onding. Heeft aan de onderkant een grote 3" pneumatische opening. Je kan er geen slang op zetten. Je hebt zeker met zo'n grote bus niet altijd de mogelijkheid om boven de put te lozen.
Goed, er zijn wel weer oplossingen voor te vinden. (Vermalerpomp ==> slang)
Zelf heb ik de trap en WC weggehaald. Laat ik door een zwembadbouwer 3x PVC watertanks op maat maken. die komen op de plaats van de trap+wc. Gelijkvloers komt de douche met vermaler wc.
Middendeur kan ik dicht maken. Plaatje erop en klaar. Momenteel overweeg ik om de middendeur te laten zitten, en daar achter de water, afvoer & stroomaansluitingen te plaatsen.
Maar dat zie ik wel als het zover is.

>>Roest.
Eigenlijk is het wel vergelijkbaar als met auto's.
Vroeger was een 10 jaar oude auto bijna afgeschreven om roest/doorgerot op de balken. Als je nu een 10 jaars oude outo ziet zit er nog amper roest op.
Er wordt een veel beter staal legering gebruikt als vroeger. En dat zie je ook met bussen. Mijn bus gaat al richting de 20 jaar op. Is gebouwd op gegalvaniseerd staal. (Lijkt het)
Ondanks dat op vele plaatsen niet eens getectyleerd is, (alleen wat zichtbaar is) heb ik nog geen doorgerotte balken of platen gezien.
Alleen roest waar vocht zich kan ophopen. Maar niet doorgeroest. Absoluut niet. Fijn om mee te werken.

Tot zover. Ferry
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door de Jonckheer »

Bovenstaande kan ik 100% onderschrijven. Het klopt dat je van alle markten thuis moet zijn, sanitair, elektra, metaal, hout, schilderwerk, het zit er allemaal in. Geen probleem zolang je niet het wiel opnieuw wil uitvinden en om raad vraagt als je ergens over twijfeld.
Wat betreft roest zit er nogal verschil de diverse merken. Ik heb vrij jonge vanHool en Bova bussen gezien met blaren op het plaatwerk, een blaar = een gat. Hoe dat Mercedes zit weet ik niet, waar ik mee werk zijn nieuw.
Wat inbouwers betreft is het verstandig om eerst te kijken of je geen kant en klare spullen van bijvoorbeeld Ikea kunt gebruiken. Niet duur en van een kwaliteit die je zelf nooit voor elkaar krijgt. Het is maar een tip.....
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

de Jonckheer schreef:
zo 09 jun 2019, 17:31
Bovenstaande kan ik 100% onderschrijven. Het klopt dat je van alle markten thuis moet zijn, sanitair, elektra, metaal, hout, schilderwerk, het zit er allemaal in. Geen probleem zolang je niet het wiel opnieuw wil uitvinden en om raad vraagt als je ergens over twijfeld.
Wat betreft roest zit er nogal verschil de diverse merken. Ik heb vrij jonge vanHool en Bova bussen gezien met blaren op het plaatwerk, een blaar = een gat. Hoe dat Mercedes zit weet ik niet, waar ik mee werk zijn nieuw.
Wat inbouwers betreft is het verstandig om eerst te kijken of je geen kant en klare spullen van bijvoorbeeld Ikea kunt gebruiken. Niet duur en van een kwaliteit die je zelf nooit voor elkaar krijgt. Het is maar een tip.....
Zoals gezegd, sanitair, elektronica, hout, schilderwerk, daar heb/had ik allemaal geen ervaring in, maar bij ons verbouwingen heb ik ook alles zo goed als zelf gedaan. Sleuven slijpen, nieuwe elektrische en waterleidingen gelegd, muren bepleisterd, plafond met gyprocplaten, een ophang toilet geplaatst, nieuwe chauffagebuizen getrokken, etc en dat zonder enige kennis van zaken. Het enige wat ik laten doen heb, is uiteindelijk het metsen en het aansluiten van de elektriciteitskast en de condensatieketel. En ik moet zeggen, alles is prima verlopen, ook al zat ik op dat moment nog met een dochter en hoogzwangere vrouw, en dus ook een deadline. Het enige waar ik meermaals op gevloekt heb, en waar ik wat gesukkeld mee heb, was het bepleisteren van onze muren. Dat kwam ook omdat de deadline naderde, ik dag en nacht werkte met een uur of 3-4 nachtrust, en de vermoeidheid ook zijn parten speelde.

Nogmaals, bij ons is het grootste doel niet het verbouwen van een bus, maar ermee kunnen rondtrekken. En om kosten te besparen lijkt het mij evident dat je met een "basis" begint en zelf de handen uit de mouwen steekt. Zo waren we bijvoorbeeld ook van plan, om keukenkasten van bijvoorbeeld Ikea aan te schaffen, en er een ruw eiken keukenblad te laten op plaatsen.

Wat betreft het toilet, was mijn gedacht inderdaad om er alles uit te halen, en diezelfde ruimte opnieuw in te richten met een sanibroyeur erop. Natuurlijk, ik ben nog niet naar zo'n bussen gaan kijken, dus ik heb er geen zicht op of dat effectief om een te kleine plek gaat om dat uit te voeren.
Het plaatsen en hergebruiken van die toiletruimte (zelfs als sluit ik die middendeuren af) leek me net meer plaats op te leveren, dan bijvoorbeeld heel die ruimte af te sluiten en de vloer te laten doorlopen...
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Meine »

Mooie bussen op je links, als je de juiste kiest kun je daar nog vele jaren probleemloos plezier van hebben. En ook nog van het juiste merk. (In mijn ogen dan). :thumbup:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door kampo »

Ook ik denk dat zo een MB O404 beter geschikt is als een ouder voertuig.
Bovendien was het destijds Mercedes topmodel.
Zelf vind ik de kortere versies mooier voor een camper. De prijs voor een zeldzame korte versie
zal wel dezelfde zijn als voor een normale lange.
Nooit boven de 12 meter kopen ! Dan kan je er geen camper van maken.
Je zal natuurlijk ieder voertuig individueel ter plaatse moeten gaan inspecteren.

Wat de stahoogte en de indeling betreft, zouden de airco kanalen eruit moeten.
Of afgezaagd/aangepast. Meet eens of je voldoende hoogte hebt !
Dat is jammer want dan gaat de rijairco (met verwarmingsbatterij) slecht werken.
Kijk na bij je inspectie of er een aircoverdamper in de frontbox zit. Dat is dan een serieuze meerwaarde.

En bel met Evobus Kobbegem, dienst homologatie, met de vraag of je van hen het noodzakelijke attest kan krijgen voor zo een voertuig.
Ombouw tot kampeervoertuig.
Groeten Kampo
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

kampo schreef:
ma 10 jun 2019, 8:50
Ook ik denk dat zo een MB O404 beter geschikt is als een ouder voertuig.
Bovendien was het destijds Mercedes topmodel.
Zelf vind ik de kortere versies mooier voor een camper. De prijs voor een zeldzame korte versie
zal wel dezelfde zijn als voor een normale lange.
Nooit boven de 12 meter kopen ! Dan kan je er geen camper van maken.
Je zal natuurlijk ieder voertuig individueel ter plaatse moeten gaan inspecteren.

Wat de stahoogte en de indeling betreft, zouden de airco kanalen eruit moeten.
Of afgezaagd/aangepast. Meet eens of je voldoende hoogte hebt !
Dat is jammer want dan gaat de rijairco (met verwarmingsbatterij) slecht werken.
Kijk na bij je inspectie of er een aircoverdamper in de frontbox zit. Dat is dan een serieuze meerwaarde.

En bel met Evobus Kobbegem, dienst homologatie, met de vraag of je van hen het noodzakelijke attest kan krijgen voor zo een voertuig.
Ombouw tot kampeervoertuig.
Thx, zo had ik al naar verscheidene diensten bij Mercedes (trucks) gemaild met de vraag welke dienst mij kan helpen om een attest te bekomen voor het ombouwen van een oude Setra tot een camper. Daar nooit antwoord op gekregen...
Mijn eerste gedacht was om die airco kanalen te behouden (voor wanneer je onderweg bent) indien mogelijk en ze eventueel in of weg te werken in de zijpanelen of plafond.

Voor de eerstvolgende stap zal ik mij dus eerst met beginnen te verdiepen in het (laten) importeren van een voertuig naar België.

Mijn gedacht was:

- Aankoop van het voertuig
- passeren langs de douane?
- Voertuig bij me thuis laten zetten, en aan de verbouwingen beginnen.
- Voertuig laten homologeren, en nadien laten keuren als camper.
- Verzekering en inschrijving

Ik heb een paar kennissen, en ik denk zelfs ook mijn vader, die zowel rijbewijs C als D hebben, dus die ga ik proberen in te schakelen totdat hij als camper is gekeurd. Om de 1 of andere reden schrikt de aankoop van een bus (om die daarna dan om te bouwen) vanuit het buitenland, mij af, omdat ik vrees dat een import meer problemen zou geven voor de homologatie tov een bus uit eigen land? Of heb ik een totaal verkeerd beeld daarvan? En dan heb ik het niet over die oude Setra S80's of de O 303, maar de modernere/jongere broertjes....
-
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door de Jonckheer »

Ik weet niet hoe het in België gaat maar het lijkt mij dat als er voor dat model een type goedkeuring bestaat (en dat zal gerust wel) er geen problemen te verwachten zijn met import. Maar je kunt dat vrij makkelijk informeren bij de desbetreffende dienst?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door kampo »

België:
Vragen over homologatie en het ombouwen van een touringcar van M3 naar M1SA (kampeerwagen) kan je stellen bij de bevoegde overheid:
https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... e_diensten.
Normaal valt dat mee want je gaat enkel zetels verwijderen, ramen afkleven en het interieur aanpassen.
Het is veel moeilijker als je veranderingen aan de constructie/structuur zoals dak wegsnijden of deuren bijplaatsen wenst te doen.
Voertuigen van voor 200X zijn gemakkelijker als nieuwe voertuigen, want vallen onder de oude regelgeving.
Kampeerwagen: niet breder als 2,55m niet langer als 12m, niet meer als 8+1 plaatsen.
Voor België is het goedkoopst per jaar om er een kampeerwagen van te maken. Zowel verzekering als taks.
Veel eisen zijn er niet voor een kampeerwagen: zitplaatsen, kasten, bed, keuken, tafel

Verantwoordelijk voor de keuring is de dienst homologatie van Evobus in Kobbegem3.
Die besteed de opmetingen uit aan stations voor technische keuring.

Je kan je homologatie dossier laten opstellen bij een privé firma die zich hierin gespecialiseerd heeft zoals:
ESTL NV Deerlijk
AM Norman St.Denijs-Westrem
B-Lab bvba Kortrijk

Bij mijn weten kost dat tussen de 750 en 1000 €

Het heeft echter geen zin algemene vragen te stellen over alles en nog wat.
Dan krijg je veralgemeende antwoorden waar je niets mee bent.
Ieder geval is anders en het jaar van eerste inschrijving speelt een grote rol, want dat is bepalend voor de regelgeving die van toepassing is.

Belangrijk is dat je een attest van de merk constructeur krijgt dat je het voertuig mag ombouwen tot kampeerwagen.
Dat maakt het vervolg veel gemakkelijker. In dit geval van een O404 Mercedes/Evobus.

Het ziet er allemaal moeilijker uit als het is. Eenmaal je het systeem begrepen hebt gaat het vlot.
Je moet gewoon alles juist doen.

Douane bij import is zopas een nieuwe procedure geworden. Staat op het internet.
Wat je nog vergeet in je lijstje is het niet ingeschreven voertuig verplaatsen, naar de spuitkabine, de garage of schrijnwerker bv.
Dat kan enkel met groene garageplaten. Dus vervelend.
Groeten Kampo
Plaats reactie