Groentje met (on)mogelijk project?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door kampo »

het was ook een karikatuur... :-B
Groeten Kampo
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Meine »

Als het dan toch een beetje een modernere bus wordt, dan bestaat de toilet uit een soort polyester cocon, die naast de achterdeur aan het trapgat geplaatst is. Deze fucnctioneert als een thetfort toilet, water en afval tanks zijn er naast achter het luik en onderin geplaatst. Even boven de put, op de knop drukken (soms zelfs op het dashboard), of het hendeltje onder het fonteintje draaien en de boel is leeg.

Deze polyester cocon is bij wijze van spreken met de hd spuit te reinigen en kan daardoor uiterst hygienisch zijn, het water loopt gewoon door het putje naar buiten. Tref je zo'n toilet dan is het zonde die te verwijderen.

Zo'n toilet neemt amper binnenruimte in, grotendeels zit hij onder de vloer. Het toilet zelf vernieuwen is niet zo aan de orde, het is onderdeel van het systeem. Eventueel koop je zo'n toilet "cocon" heel schappelijk bij Alibaba.

Th sky is the limit:

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... FLOWFLOWeK

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... HmDWHmDWVv
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

Wat vinden jullie hiervan?

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... usPage=vip

Prijs lijkt me laag voor deze afwerking, dus ik veronderstel dat er een pak addertjes onder het gras zullen zitten?
Is niet echt mijn stijl van afwerking, maar die zit er wel piekfijn uit, en zetel kan altijd gebruikt worden als bed voor de kinderen.
Ik vrees voor de mechanica, en het chassis, als ik foto 19 zie...
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door ellan vannin »

Dat is maar oppervlakkige roest, om zeker te weten gewoon erheen rijden en goed je ogen de kost geven.
All4dogs
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door mfellman »

Hij heeft geen APK. Mogelijk is deze simpelweg verlopen of was het iets teveel gedoe om er een apk op te krijgen. Bellen en kijk in eerste instantie of het verhaal klopt en als dat al geen alarmbellen laat afgaan afspraak maken en kijken. Je zou kunnen overwegen dat je op jouw kosten een apk keuring laat doen en daarvan laat afhangen of het door gaat, mooier is het als ze een keuringsrapport hebben waarop alle manko's staan en dat recent is.
Als de ruiten ook zonder roest in de sponningen zitten (want reparatie daarvan zou wel eens erg kunnen tegenvallen) en enkel oppervlakte roest met goede techniek kan het meevallen. Foto's kunnen ook nog eens van lang geleden zijn. Zou ook niet de eerste keer zijn.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Meine »

Mij lijkt hij niet extra slecht op foto 19, het is een oude bus, 1983, semi touringcar/ streekwagen met slechts rond de 200 pk. Als low budget project is het prima, hij is al ingericht.

Het lijkt me ook een vol- automaat. Wil je dat risico?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door de Jonckheer »

De prijs is laag omdat een bus als camper in NL heel moeilijk ligt vanwege de meer dan krankzinnige belasting die je ervoor moet afdragen. Elke maand €300 aftikken heeft niet iedereen zin in of het budget voor. Zou je er zin in hebben leg je de eis neer dat je hem alleen wil kopen met een nieuwe apk wat vrij normaal is trouwens. Ik snap ook niet dat ze dat niet zelf doen want een lopende apk maakt elk voertuig beter verkoopbaar.
De inrichting hoeft je smaak niet te zijn maar is wel heel netjes uitgevoerd. Kortom, leuk bussie voor een nette prijs.
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

mfellman schreef:
zo 26 mei 2019, 16:31
Hij heeft geen APK. Mogelijk is deze simpelweg verlopen of was het iets teveel gedoe om er een apk op te krijgen. Bellen en kijk in eerste instantie of het verhaal klopt en als dat al geen alarmbellen laat afgaan afspraak maken en kijken. Je zou kunnen overwegen dat je op jouw kosten een apk keuring laat doen en daarvan laat afhangen of het door gaat, mooier is het als ze een keuringsrapport hebben waarop alle manko's staan en dat recent is.
Als de ruiten ook zonder roest in de sponningen zitten (want reparatie daarvan zou wel eens erg kunnen tegenvallen) en enkel oppervlakte roest met goede techniek kan het meevallen. Foto's kunnen ook nog eens van lang geleden zijn. Zou ook niet de eerste keer zijn.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR
Foto's zouden 3-4 weken oud zijn, en blijkbaar is dit voertuig nog nooit in Nederland naar de apk geweest. Ik vrees dat ik daardoor al zeker niet zou beginnen aan het proberen importeren van zo'n voertuig naar België. Ook al dat het een automaat is (had het eerst niet gezien) is al een domper...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door kampo »

Waarom heb je iets tegen een automaat ?
Groeten Kampo
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Meine »

Die vraag kan ik ook makkelijk beantwoorden. Een automaat uit dat bouwjaar met die kilometers kan tegen een kostbare reparatie aanhangen waarbij juist bij een oude automaat, in tegenstelling met een oude schakelbak, onderdelen een probleem kunnen zijn.

Velal is door het ontbreken van een lock-up en het hebben van vaak maar 3 versnellingen het brandstofverbruik torenhoog. In zo'n bak gaan veel pktjes verloren, terwijl er slechts 200 daarvan aanwezig zijn.

Een robot gestuurde 6 of 8 versnellingsbak, zoals die op een tourwagen aanwezig is, is natuurlijk wel een mooie en zuinige oplossing.
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

Na een weekje zoektocht waarbij ik meermaals per dag mobile.de, ebay, autoline en marktplaats afschuim, en na veel piekermomenten effe een stand van zaken:

- Een bus van < 11m zou gewoon ideaal zijn, omdat deze nog net naast mijn huis kan staan, voor stalling (buiten de winter dan) of eventuele werken er aan/in uit te voeren. Je weet nooit dat je onvoorzien je plaats kwijt bent, ofdat het te duur wordt etc.
- Ook heb ik de indruk dat die kleinere bussen een iets hogere wielbasis hebben? Als ik sommige foto's bekijk van bussen, en zeker als ze wat langer zijn, zie ik mij daarmee bv. niet op een (oneffen) grasveld rijden
Ik heb ook gekeken naar alternatieven (camper > 7m) maar daar vind ik geen enkel model dat ik zelf mooi vind.

Verder denk ik dat wanneer ik een bus zou zien die mij kan bekoren, maar waar wat laswerk aan te pas komt, dat ik ga moeten kijken om dat uit te besteden. Ik denk dat de kostprijs van aankoop van een lastoestel, en het volgen van een lascursus (waar ik al naar geïnformeerd heb) duurder gaat uitkomen dan het te laten doen.

Zijn er verder merken waar ik bijvoobeeld (buiten het feit dat ik ze soms zelf niet mooi vind) ver weg van af moet blijven?
Voor de rest beklagen we ons wel dat we er nu pas mee begonnen zijn met die plannen, ipv een paar jaar geleden. Ik merk aan mijn vrouw ook dat ze er al zo snel mogelijk mee wil op uittrekken, en dat wanneer het effectief een paar jaren zou gaan duren, dat we dit minder met de kinderen gaan kunnen doen. :)

Jammer dat deze wat boven budget ligt... :(
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 7-276-8242
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door mfellman »

Hmmm, hoewel ik er maar heel beperkt ervaring mee heb met laswerk denk ik toch dat je de kosten van een goede lasser onderschat.

Ik denk dat je bij een goede reparatie vele uren (dure uren) kwijt zult zijn. Dan is je eigen tijd toch een stuk goedkoper. Bij sommige verenigingen (vooral oldtimers) worden ook wel eens cursussen gegeven. Kijk ook eens op Youtube en ga vooral zelf uitproberen met stukjes scrap metal. En als je aan structurele dingen begint te lassen/restaureren vraag dan af en toe de ervaren lasser om je plan door te nemen/af te stemmen. Denk dat je op die manier alleen maar onder het budget kunt bliljven van de bus uit je link.

Succes in ieder geval!

PS: Ondanks een inspectie van ruim een uur kwam ik er na aanschaf achter dat er sommige plekken toch iets roestiger waren dan ik dacht maar alles blijft nog in de veilige zone (en gaat dankzij een droge stalling ook nog niet zo hard). Zoals mogelijk ook al eerder gemeld zijn bussen vaak voor een beperkte gebruiksduur gebouwd. Alles wat hij daaroverheen gaat is meegenomen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door kampo »

Vele kleine lasjes doe ik zelf. Bij de meeste is de laskwaliteit niet zo van belang.
Staal en inox met de halfautomaat.
Als het echt mooi of goed moet zijn doe ik de voorbereiding en de afwerking.
En laat voor het lassen een bevriende lasser komen of breng de voorbereide delen naar een bedrijf.
Die betaal ik dan per uur. Als het allemaal goed voorbereid is doen ze het bovendien graag.
In de voorbereiding kruipen het meeste uren.

grijs en zwart watertanks op maat in inox
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

mfellman schreef:
vr 07 jun 2019, 20:28
Hmmm, hoewel ik er maar heel beperkt ervaring mee heb met laswerk denk ik toch dat je de kosten van een goede lasser onderschat.

Ik denk dat je bij een goede reparatie vele uren (dure uren) kwijt zult zijn. Dan is je eigen tijd toch een stuk goedkoper. Bij sommige verenigingen (vooral oldtimers) worden ook wel eens cursussen gegeven. Kijk ook eens op Youtube en ga vooral zelf uitproberen met stukjes scrap metal. En als je aan structurele dingen begint te lassen/restaureren vraag dan af en toe de ervaren lasser om je plan door te nemen/af te stemmen. Denk dat je op die manier alleen maar onder het budget kunt bliljven van de bus uit je link.

Succes in ieder geval!

PS: Ondanks een inspectie van ruim een uur kwam ik er na aanschaf achter dat er sommige plekken toch iets roestiger waren dan ik dacht maar alles blijft nog in de veilige zone (en gaat dankzij een droge stalling ook nog niet zo hard). Zoals mogelijk ook al eerder gemeld zijn bussen vaak voor een beperkte gebruiksduur gebouwd. Alles wat hij daaroverheen gaat is meegenomen.
Mja, ik heb al paar verhalen gelezen over mensen (met een beetje ervaring) die zelf de laswerken(slecht) hebben uitgevoerd, en waarbij ze uiteindelijk alles zo goed als opnieuw hebben mogen herdoen, waardoor de kosten uiteindelijk nog een pak hoger liggen.

Om 1 of andere reden schrikken die laswerken mij het meeste af, ofwel stel ik het te negatief voor (afgaande op sommige foto's waarbij ze de hele structuur aanpakken) , dat ik gewoon niet op zoek moet gaan naar bussen waarbij het hele onderstel volledig moet herdaan worden?

Zelf heb ik niemand in de familie of kennissenkring die aan lassen doet, en heb daarom al een paar cursisten, garagisten en bedrijven gemaild om meer informatie verkrijgen, maar heb na bijna 2 weken nog van niemand reactie gehad.
Ik kan eventueel een avondcursus lassen volgen, wat nog op geen 500€ komt, maar ik kan mij "onmogelijk" een jaar lang dezelfde avond vrijmaken, om dan nog op cursus te geraken voor 18u30. En zelfs mocht dat lukken, kan ik die plannen dan weer een extra jaartje opschuiven...
Plaats reactie