bus kopen en verbouwen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
de3musketiers
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 10 mei 2019, 13:52

bus kopen en verbouwen



Bericht door de3musketiers »

Beste camperforumleden,

Ik ben van plan om samen (ik heb alle berichten al gelezen over alle negatieven m.b.t. delen, dus hier graag alleen bruikbare reactief op a.u.b. :lol: ) met 3 van mijn vrienden een bestelbus te kopen en zelf om te bouwen tot een camper! We zijn zeer goede vrienden en best handig. Het gaat om een Citroen Jumper of Peugeot Boxer L2H2 uit ongeveer 2007 van €5500 (heb ik op het oog).

Misschien zijn het voordehandliggende vragen, maar al een lange tijd ben ik mij aan het inlezen over het ombouwen, bij deze wil ik al de vragen die ik nog heb stellen :bow:

Zoals ik begrijp verloopt het process zo:
1 kopen van de bus zelf (waarschijnlijk bedrijfswagen met grijs kenteken)
2 tenaamstelling / overschrijven via RDW voor een kentekenbewijs
3 klussen aan de bus, helemaal ombouwen tot camper inrichtingseisen
4 keuring "Wijzigingen aan een bedrijfsauto" voor nieuwe nummerborden
5 camperverzekering aanvragen

A) Hoe zit het met de wegenbelasting en (camper)verzekering tussen 2. tenaamstelling en 4. keuring?
Betekend dit dat ik tussen de koop en de keuring eerst wegenbelasting moet betalen voor het aantal maanden dat we de bus aan het verbouwen zijn?

B) Is het mogelijk en legaal om zonder wegenbelasting de bestelbus (grijs kenteken) van de koop naar huis te rijden, te verbouwen (zonder op de openbare weg te komen) en dan naar een RDW keuringsstation te rijden?

C) Ik lees op de website van de belasting: voor een bestelauto betaalt u alleen bpm, als uw bestelauto op of na 1 juli 2005 voor het eerst in gebruik is genomen, en u geen ondernemer bent. Hoe bepaal ik de BPM als de bus uit 2007 komt en ons 5000 - 6000 euro kost?

D) kan ik bus verder afbouwen na keuring (wel met inrichtingseisen laten keuren)?

E) is een SCM elektronisch alarm inbouwen aan te raden? Prijzen lijken enkele honderden euros te zijn.

F) zal de verkoopwaarde ver dalen over enkele jaren terwijl er wel mee gereden wordt maar er wel een goede camper inrichting in zit?

G) Mochten we de camperbus willen verkopen over ongeveer 3 jaar, is er vraag voor deze soort zelf ongebouwde campers?

H) Ik heb gelezen dat de Ducato/Boxer/Jumper vanaf 2006 goede bussen zijn door verzinkt plaatwerk, hoe vergelijken deze modellen zich met een Mercedes sprinter qua kwaliteit en onderhoud?
Pesca
Berichten: 54
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 14:07
Locatie: Brabant

Re: bus kopen en verbouwen



Bericht door Pesca »

A. De bus schorsen na aanschaf, je kan een 1dagskenteken aanvragen voor de RDW keuring.
B. Waarom het risico nemen? met zn 4d is 1dagje wegenbelasting toch wel te betalen? Nadat je hem thuis hebt staan dan schorsen.
C. BPM is aan de hand van cataloguswaarde en evt afschrijvingstabel, niks te maken met jullie aanschafprijs.
D. Die vraag snap ik niet? Uiteraard kan je na de keuring nog aanpassingen maken aan de bus.
E. Een ander kan lastig voor je bepalen of dat wel of niet in je budget past.. alarm is nooit verkeerd.
F. Hangt van heel veel factoren af, hoeveel KM er bij zullen komen, onderhoud etc etc.
G. Als we in de toekomst konden kijken.....
H. Hier verschillen de meningen over, ga lekker met paar bussen rijden, bekijk de onderhoudsgeschiedenis.. en volg je gevoel!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: bus kopen en verbouwen



Bericht door marjasjaak »

Toevallig heb ik afgelopen week contact gehad met het rdw: je mag niet met een eendagskenteken naar de keuring.
(Behalve import auto's). Een geschorst kenteken kan niet omgekeurd worden.
Je kan wel met een geschorst kenteken voor een wok keuring naar de rdw of voor een apk naar een willekeurige garage en rdw.

edit: als je binnen 1 maand na aanschaf voor de keuring gaat, heeft het geen zin om te schorsen en weer te ontschorsen voor de keuring: als je binnen 1 maand ontschorst moet je alsnog vanaf de schorsingsdatum betalen.
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: bus kopen en verbouwen



Bericht door B12M_Ferry »

Wat je vaker op het forum leest, is dat ze de bus eerst provisorisch volgens RDW richtlijnen ombouwen naar camper en aanbieden voor keuring.
Voordeel is dat je een relatief lichte bus hebt op kenteken.
Daarna kan je hem schorsen en in het 'eggie' ombouwen naar eigen ideeën en kosten.
Groet,
Ferry
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: bus kopen en verbouwen



Bericht door Dafluc »

Wil je zeker zijn van het kwarttarief moet je voldoen aan de strengere eisen van de belastingdienst.
Afbeelding
de3musketiers
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 10 mei 2019, 13:52

Re: bus kopen en verbouwen



Bericht door de3musketiers »

Bedankt voor de reacties! Voor mijn idee lopen de zaken als volgt:
Klop dat?

1 koop
2 verzekeren gewone bestelbus
3 overschrijven
4 naar huis rijden
5 bouwen
6 keuring
7 bewijs sturen naar belastingdienst voor kwarttarief
8 verzekering camperbus
9 eventueel afbouwen

Hoe zit dat nu met de verzekering en wegenbelasting vóór dat we de bus laten keuren tot camper?
Voor de verzekering van de 'bestelbus' betaal je inschrijfkosten neem ik aan. Kan ik bij alle verzekeringen voor maar 1 / 2 maanden verzekeren?
De wegenbelasting is automatisch bij het overschrijven, dit betaal ik neem ik aan extra voor dat ik ga betalen voor het kwarttarief.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: bus kopen en verbouwen



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben bij de NKC een zgn. bouwverzekering, je bent dan wel verzekerd maar je mag er niet mee rijden behalve voor "bouw gerelateerde" ritten. Bijv. naar de bouwmarkt o.i.d. Deze verzekering is dus ook een stuk goedkoper.
Als de camper helemaal klaar is moeten we een keuringsrapport laten maken bij een Bovag garage en die opsturen naar NKC. Dan wordt de verzekering omgezet naar een definitieve en kunnen we ermee op vakantie.
Misschien is het ook tip om de bus op naam te zetten van degene die de hoogste no claim heeft op de gewone auto verzekering. Deze no claim wordt overgenomen op de camperverzekering.

V.w.b. de wegenbelasting: als je het kenteken niet laat schorsen betaal je het volle tarief tot je het kwart tarief aanvraagt (na keuring rdw) en toegewezen krijgt.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: bus kopen en verbouwen



Bericht door EasyBee »

1 koop
2 verzekeren gewone bestelbus
3 overschrijven
4 naar huis rijden
....

Verzekeren voordat hij op naam staat :eh:
1 koop
2 overschrijven
3 verzekeren gewone bestelbus
4 naar huis rijden
......
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie