Second opinion kabels tussen accu's

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Second opinion kabels tussen accu's



Bericht door Kroppie »

kijk dat is mooi , het juiste advies van iemand die ook vind dat zijn advies het juiste is. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Second opinion kabels tussen accu's



Bericht door myway »

Maar dat was nog maar één keer
Dus de laatste keer
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Second opinion kabels tussen accu's



Bericht door Metor »

Deze keer ben ik het EENS met BOKKIE. :-B
Zijn advies (16) is minstens even goed als het andere (25 of 35).
Zeker als gesteld wordt dat de accu zelf de laadstroom bepaalt (en dus niet de kabeldikte).
16mm2 is goed voor gezekerde 60A.
Neem je dikker, ... niets fout mee maar geld weggegooid en materiaal verspild.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Second opinion kabels tussen accu's



Bericht door veetee »

BOKKIE schreef:
za 11 mei 2019, 18:53
Van mij nog een keer het juiste antwoord;
Dat wat past op de aansluitingen van de randapparatuur, bv de CYRIX. Die heeft M6 aansluitingen, uitgerekend is dat 28mm2. Dus dikker hoeven de kabels echt niet te zijn!
Rare berekening. Ik neem aan dat je pi r^2 bedoelt: 3.14 x (6/2)^2 = 28 mm2. Maar die M6 aansluiting is toch het gat van het gebruikte kabeloog, toch niet de gebruikte kabeldiameter?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Second opinion kabels tussen accu's



Bericht door Mickel Moen »

BOKKIE schreef:
za 11 mei 2019, 18:53
...........

Daar gaan we weer........
Kabeldiktes in de camper.

Van mij nog een keer het juiste antwoord;
...........
De praktijk is nog anders.
Dan is 16mm2 meer dan genoeg. Er loopt zeker MINDER dan 60Ampere, ik heb de voedings aansluitingen afgezekerd met 60Ampere, die zijn nu bij vier campers nog nooit defect geraakt. Dus mijn bewering is juist.

Succes,
Haije.
En toch ben ik het hier niet met je eens. Wat jij beschrijft zal in veel situaties gelden, maar om te beweren, dat als het bij jou goed gaat het dus juist is, gaat mij te kort door de bocht.

Hoeveel stroom een accu kan opnemen, is afhankelijk van de interne weerstand van de accu en dus type accu, hoeveel er ontladen is en hoeveel de lader kan leveren. Ook speelt de totale capaciteit van de accuset een rol.
Zelf heb ik Optima accu’s. Die hebben een lage interne weerstand en kunnen in de bulkfase veel stroom aan. Optima noemt zelf laadstromen van 100A. Heb je dus een accu die goed ontladen is (+/-50%) dan kan er een grote stroom lopen. Ik heb zelf eens bij een goed ontladen Optima set van 150Ah, een laadstroom van de dynamo van 80A gemeten. Ook een voorbeeld uit de praktijk.

Nu zorg je er natuurlijk voor, dat jouw accu’s niet zover ontladen worden.

Dan over de dikte van de kabels.

Naar mijn mening zit het verschil er in of het laadkabels of verbruikerskabels zijn.

Bij verbruikers kun je de dikte en lengte afstemmen op de maximale stroom die gaat lopen. Liefst neem je wat dikker. Vervolgens neem je een zekering die iets boven de maximale stroomsterkte ligt maar wel maximaal hoort bij de betreffende kabeldikte.

Voorbeeld. Bij de kabel moet je maximaal 15A zekeren, de verbruiker vraagt maximaal 7A, dan volstaat een zekering van 10A.

Bij laadkabels zit het m.i. toch anders. Bij laden wil je een beperkte spanningsval. Met name bij accu’s die aan het eind van de absorptiefase steeds moeilijker stroom opnemen, zoals bij AGM.
Minder spanningsval = hoger Voltage = kortere laadtijd. Dikke kabels = minder spanningsval.
Als je alleen de dynamo gebruikt en je maakt korte ritten, dan loop je dus de kans, afhankelijk van de mate van ontlading, dat de accu niet vol komt.

In dat geval is het dus verstandig om aan te vullen met een acculader of een solarlader.

Bij de solarlader speelt de spanningsval ook weer een rol, mat name bij een MPPT. Hoe hoger de spanning hoe beter de MPPT functioneert. Heb je een enkel 12V paneel dan adviseert Victron bijvoorbeeld bij de MPPT 75/15 om bij een totale kabellengte van meer dan 5 meter een dikkere kabel dan de geadviseerde 6mm2 te nemen of paralel aangelegde kabels.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Second opinion kabels tussen accu's



Bericht door myway »

Zo lezen we dus steeds weer hoe we zoveel mogelijk stroom naar de accu krijgen MAAR vindt een accu het wel prettig als de dynamo veel te veel stroom afgeeft aan de accu omdat er dikke kabels gebruikt zijn.
Bij een voertuig met een dynamo die max 55 Amp geeft zal dat niet zo’n probleem zijn maar er zitten tegenwoordig dynamo’s op van zomaar 150 Amp en hoger.
Hoe ga je dat beperken.
Ga ik maar niet meer uitleggen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Second opinion kabels tussen accu's



Bericht door Kroppie »

veetee schreef:
za 11 mei 2019, 23:29
BOKKIE schreef:
za 11 mei 2019, 18:53
Van mij nog een keer het juiste antwoord;
Dat wat past op de aansluitingen van de randapparatuur, bv de CYRIX. Die heeft M6 aansluitingen, uitgerekend is dat 28mm2. Dus dikker hoeven de kabels echt niet te zijn!
Rare berekening. Ik neem aan dat je pi r^2 bedoelt: 3.14 x (6/2)^2 = 28 mm2. Maar die M6 aansluiting is toch het gat van het gebruikte kabeloog, toch niet de gebruikte kabeldiameter?
en als je zo,n kabeloog goed bekijkt is de doorsnede van de lip waar het gat voor de bout inzit, vaak maar erg klein, breedte en dikte van dat lippie is niet zoveel

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Second opinion kabels tussen accu's



Bericht door jansloos »

Als je niet gemeten hebt, kun je niet zeggen "mijn bewering is juist"
Kan best zijn dat je - kort- boven die 60A laadt, en dat de zekering een ruime tolerantie heeft.

Is verder geen probleem, hij is gezekerd en blijft heel.

Ik vraag mij zoiezo af hoe nauwkeurig deze zekeringen zijn.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Second opinion kabels tussen accu's



Bericht door jansloos »

Myway

Het probleem hier is dat we altijd vanuit de camper naar de accu kijken.
Maar de bepalende factor is de Accu. We moeten dus vanuit de accu kijken. En dan is een ding belangrijk. Hoe is zijn weerstand
Laatst gewijzigd door jansloos op zo 12 mei 2019, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Second opinion kabels tussen accu's



Bericht door Mickel Moen »

En aangezien dat nogal verschillend is, zijn er dus ook meerdere antwoorden.

Dus begint het met merk en type accu en de laadwaarden die de fabrikant opgeeft.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Second opinion kabels tussen accu's



Bericht door Appiecamp »

Dus ook niet zo raar dat er steeds meer om advies gevraagd wordt...
Iedereen geeft een ander antwoord waar door je niet echt een eenduidig antwoord vindt hier.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Second opinion kabels tussen accu's



Bericht door myway »

Er zijn ook heel veel verschillende situaties.
Een oudere camper met een dynamo van 50 Amp. of een nieuwe met misschien een intelligente dynamo of een dynamo die 180 Amp is.
Er zijn mensen die iets van accu’s weten en dan niet graag 100 Amp naar een 95 Ah accu sturen terwijl een ander dat geweldig vindt.
Tja dan krijg je verschillende antwoorden om nog maar te zwijgen over iemand die de kabeldikte bepaald aan de hand van de diameter van een connector oog.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Second opinion kabels tussen accu's



Bericht door Aloys »

BOKKIE schreef:
za 11 mei 2019, 18:53
Dat wat past op de aansluitingen van de randapparatuur, bv de CYRIX. Die heeft M6 aansluitingen, uitgerekend is dat 28mm2. Dus dikker hoeven de kabels echt niet te zijn!
Vind ik wel een mooie benadering. Die Cyrix heeft bijv. M6 aansluitingen (bout/draadeind). Dat is omgerekend 28mm2.
Dan heeft het dus geen nut om bijv. 40mm2 aan die M6-bouten aan te sluiten, want meer stroom dan door een 28mm2
wil er toch niet door!
Tenzij je er héél veel stroom doorheen wilt jagen, maar dan brandt die Cyrix er wel tussenuit (want die is dan met zijn
28mm2 de zwakste schakel...)

Lijkt me geen speld tussen te krijgen! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Second opinion kabels tussen accu's



Bericht door myway »

Ik denk dat mij ontgaat wat deze verhouding te maken heeft met de kabeldiameter.
Waarom zouden ze dan deze m6 maken voor kabels

Van: https://www.dewitschijndel.nl/dws-ringk ... -m6-10-mm/

En: https://www.dewitschijndel.nl/dws-ringk ... -m6-50-mm/
Laatst gewijzigd door myway op ma 13 mei 2019, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie