Ontwerpen kampeerbusinrichting

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
bramsnijders
Berichten: 7
Lid geworden op: do 02 mei 2019, 10:51

Ontwerpen kampeerbusinrichting



Bericht door bramsnijders »

Beste forumleden,

Voor mijn afstudeeropdracht aan de opleiding industrieel product ontwerpen, ben ik voor een ontwerpbureau, een kampeerbusinrichitng aan het ontwerpen voor 20 -40 jarige kampeerders. Voor in de Volkswagen T4

Hiervoor ben ik opzoek naar input van ervaren kampeerders. Hieronder vind je een linkje naar korte een online vragenlijst die mij inzicht zullen geven in jullie eisen en wensen.

---


Alvast hartelijk bedankt voor jullie medewerking!

Cheers :)


Edit: Ik heb de link uit het bericht verwijderd, wegens genoeg antwoorden.
Bedankt voor jullie input, alvast allemaal een fijne kampeervakantie toegewenst!
Laatst gewijzigd door bramsnijders op ma 06 mei 2019, 10:55, 2 keer totaal gewijzigd.
J vd pal
Berichten: 81
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 14:06

Re: Ontwerpen kampeerbusinrichting



Bericht door J vd pal »

Paar korte vragen voor ik begin:

1) Voor hoeveel personen?

2) Moet de bus straks voldoen aan de regels van de RDW voor een kampeerbus? Zo ja, heb je al gecontroleerd of de door jou voorgestelde inrichtingen hieraan voldoen?

3) Moet de bus straks voldoen aan de regels van de belastingdienst om in aanmerking te komen voor het kwarttarief? Zo ja, heb je al gecontroleerd of de door jou voorgestelde inrichtingen hieraan voldoen?
bramsnijders
Berichten: 7
Lid geworden op: do 02 mei 2019, 10:51

Re: Ontwerpen kampeerbusinrichting



Bericht door bramsnijders »

Hi Pal,

De kampeerbus moet geschikt zijn voor een kampeervakantie voor 2 personen voor maximaal 3 weken, de inrichting moet inderdaad voldoen aan de regelgeving van het RDW, en het kwarttarief.

Probeer bij het geven van voorkeur hier maar niet op te letten. Het gaat hier vooral om de voorkeur van de gebruikers.

Groeten.
J vd pal
Berichten: 81
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 14:06

Re: Ontwerpen kampeerbusinrichting



Bericht door J vd pal »

Wat ik probeer te voorkomen is dat je nu met een ontwerp in de weer gaat dat straks niet voldoet, bijvoorbeeld de tekeningen met een keuken of bank overdwars direct achter de voorstoelen. Eén van de eisen is namelijk: " U moet alle faciliteiten op een normale wijze in de binnenruimte kunnen bereiken." Dit is wel een belangrijke regel: eigenlijk moet alles ‘binnendoor’ bereikbaar zijn, zonder dat er een autodeur open hoeft. Dat gaat niet in deze ontwerpen.

Bij de lijst wat er minimaal in moet, zijn van de 9 keuzes er al 5 (bed, tafel, bergruimte, keuken en waterkraan) verplicht om aan de eisen te voldoen, deze vraag voegt dus minder informatie toe dan het lijkt.

Ook voldoen nu 5 van de 7 ontwerpen niet aan de eisen van de belastingdienst. Bij ontwerp 1-3 en 6-7 wordt niet voldaan aan de eis dat alles binnendoor bereikbaar moet zijn.

Verder leuk onderwerp en ik ben heel benieuwd wat eruit komt. Succes!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ontwerpen kampeerbusinrichting



Bericht door Dafluc »

Foute aanname. Een bank dwars of een keukenblok dwars of zelfs een tussenwand is geen probleem. Alles moet inderdaad van binnenuit bereikbaar zijn. Maar niet vanuit de cabine maar vanuit de woonunit. De oude laadruimte zeg maar.
Met alle getoonde inrichtingen voldoe je dus (mits je ook aan de andere inrichtingseisen als stromend water, stahoogte etc voldoet) aan de eisen om in aanmerking te komen voor het kwarttarief.
Afbeelding
bramsnijders
Berichten: 7
Lid geworden op: do 02 mei 2019, 10:51

Re: Ontwerpen kampeerbusinrichting



Bericht door bramsnijders »

Echter voldoet alleen de laatste indeling niet aan de eisen. Hier kan het kookstel niet vanuit binnen (op normale wijze [belastingsdienst]) worden bereikt.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Ontwerpen kampeerbusinrichting



Bericht door Zadowolony »

Kan zien dat ik niet meer in de doelgroep val . Heb weinig ruimte nodig, maar bij 2,5x1,5 m krijg ik claustrofobie.
En het jaargetijde en land bepaalt ook of er mee valt te leven. En of er een busvoortent bij zit......

Wij hebben een hymerbus die we naast het rijden alleen maar gebruiken om te slapen, gebruik toilet, en de (grote) koelkast. Rest leven we buiten onder luifel of in voortent.
Dus soort gebruik en gedrag kunnen de eisen aan het ontwerp beïnvloeden . En zo gebruikten wij de caravan destijds ook, dus is wat ons betreft niet leeftijdsgebonden.

Van mij had ook bv de bank en tafel niet gehoeven. Had weer ruimte gescheeld. Maar die tafel is weer verplicht voor kwarttarief .

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ontwerpen kampeerbusinrichting



Bericht door Dafluc »

Als je op de bank gaat zitten kun je koken. Je hoeft er niet overheen te klimmen. Dus ik zou het er best op durven te wagen. Je ziet ook vaak een bank voor een bed staan. Is ook geen probleem.Of die opstelling handig is is een andere vraag.
Afbeelding
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Ontwerpen kampeerbusinrichting



Bericht door moosev »

Zitten wel grappige ontwerpen tussen. Beweegbare keukens lijken mij echter wel een uitdaging. Benieuwd naar de details. Waarom voor de t4 gekozen? Zit daar een gedachte achter?
Succes met je afstuderen, je hebt een leuk onderwerp gekozen!
Gr
René
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ontwerpen kampeerbusinrichting



Bericht door Mickel Moen »

Ingevuld.

De keus voor een T4 begrijp ik niet zo. De prijs van een nieuw kwaliteits hefdak is niet meer in verhouding met de prijs van een occasion. Daarmee wordt de investering in de ombouw duurder dan de aanschaf van de bus.

Voor zoiets zou ik toch eerder een recente T5 nemen. Ook de T5 stamt immers al weer uit 2003.
Inmiddels is de T6 er ook al als occasion. Maar misschien bedoel je wel gewoon de Transporter.

Nog even over dat alle faciliteiten, waar hierboven op geduid wordt. Dit zijn de faciliteiten genoemd door de belastingdienst. Al het overige dus niet.

Veel succes met dit project en met het afronden van de studie.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Ontwerpen kampeerbusinrichting



Bericht door KTManiac »

Ingevuld, succes! :thumbup:
Ik mis echter in alle ontwerpen het gebruik van draaibare voorstoelen. Gemiste kans in het efficiënt gebruiken van de beperkte ruimte in een buscamper.
Is dat een bewuste keuze?
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Ontwerpen kampeerbusinrichting



Bericht door annoh »

@ Bram,

Als basis auto heb je een T4 genomen en als doelgroep 20 - 40 jaar. Tevens 2 persoons.

Op dit moment worden er in Nl opvallend weinig T4's meer omgebouwd. Er is heel wat onderzoek gedaan naar leeftijden. De categorie 20 - 40 jaar is (zwaar) ondervertegenwoordigd. Indien je 20 - 40 jaar neemt en 2 personen sluit je gezinnen uit.

Ik ben benieuwd naar bovenstaande keuzes die je gemaakt hebt.

Succes.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Ontwerpen kampeerbusinrichting



Bericht door KTManiac »

annoh schreef:
do 02 mei 2019, 23:07
Indien je 20 - 40 jaar neemt en 2 personen sluit je gezinnen uit.
Hoeveel gezinnen kom jij tegen in een buscamper? Ik vrijwel geen... (en al zeker niet in een T4, 5 of 6)
Ik denk dat er juist wel markt is voor een buscamper puur gericht op 2 persoons gebruik.

Voor mij persoonlijk vallen vrijwel alle fabrieks buscampers al af vanwege dat 'dwangmatige' gebuik van dat tweepersoons kerkbankje, ook wel treinzit genoemd.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Ontwerpen kampeerbusinrichting



Bericht door annoh »

ik kom relatief veel grootouders in bezit van camperbusje tegen met 1 of 2 kleinkinderen.
Plaats reactie