Zitplaatsen: bijzonder geval
- RobertAmsterdam
- Berichten: 35
- Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 14:52
Zitplaatsen: bijzonder geval
Hi
Zoekfunctie gebruikt maar niet gevonden. Ik heb het volgende:
Ik heb een w906 sprinter uit 2012.
Op kenteken heb ik 3 zitplaatsen.
Ik heb echter maar 2 zitplaatsen (bankje voor is vervangen voor stoel).
Vraag 1:Als ik dus een bankje weer terug zet hoef ik dat niet te laten keuren klopt dat?
Vraag 2:Ik zou graag mijn draaistoelen willen behouden en een extra (verwijderbare) stoel in het middelpad achter de cabinestoelen willen plaatsen, kan dat bij die sprinter?
Vraag 3:Is dat een kwestie van een stoel met geintegreerde gordel vastbouten op de vloer (inc metalen basis vloer uiteraard)? Ik gok dat er niet al bevestigingspunten aanwezig zijn namelijk.
Vraag 4: Als ik dan een extra stoel monteer, dan hoef ik nog steeds niet naar het RDW, klopt dat?
Zoekfunctie gebruikt maar niet gevonden. Ik heb het volgende:
Ik heb een w906 sprinter uit 2012.
Op kenteken heb ik 3 zitplaatsen.
Ik heb echter maar 2 zitplaatsen (bankje voor is vervangen voor stoel).
Vraag 1:Als ik dus een bankje weer terug zet hoef ik dat niet te laten keuren klopt dat?
Vraag 2:Ik zou graag mijn draaistoelen willen behouden en een extra (verwijderbare) stoel in het middelpad achter de cabinestoelen willen plaatsen, kan dat bij die sprinter?
Vraag 3:Is dat een kwestie van een stoel met geintegreerde gordel vastbouten op de vloer (inc metalen basis vloer uiteraard)? Ik gok dat er niet al bevestigingspunten aanwezig zijn namelijk.
Vraag 4: Als ik dan een extra stoel monteer, dan hoef ik nog steeds niet naar het RDW, klopt dat?
Volg onze camperverbouwing op https://www.instagram.com/vantasticescape/
Mercedes Sprinter 2012 316CDI L2H2 7-tronic automaat
Showerloop wens
Armaflex geisoleerd
Inductie koken
off-grid
open haard :)
Mercedes Sprinter 2012 316CDI L2H2 7-tronic automaat
Showerloop wens
Armaflex geisoleerd
Inductie koken
off-grid
open haard :)
- Ivo-windsurf
- Berichten: 113
- Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46
Re: Zitplaatsen: bijzonder geval
Hi,
Bijna dezelfde vraag had ik tijdens de RDW keuring twee maanden geleden.
Mijn Renault Master heeft de mogelijkheid een bankje te plaatsen en is dan voor drie personen. Er zitten nu twee stoelen in.
Tijdens de keuring keuren ze wat ze zien, dat waren twee stoelen dus geen derde zitplaats op camperkenteken gekregen. Als ik dat wel zou willen kan ik bankje plaatsen en opnieuw een keuring aanvragen.
Vraag over middelste stoel in jouw bus kan ik niet beantwoorden.
Succes!
Bijna dezelfde vraag had ik tijdens de RDW keuring twee maanden geleden.
Mijn Renault Master heeft de mogelijkheid een bankje te plaatsen en is dan voor drie personen. Er zitten nu twee stoelen in.
Tijdens de keuring keuren ze wat ze zien, dat waren twee stoelen dus geen derde zitplaats op camperkenteken gekregen. Als ik dat wel zou willen kan ik bankje plaatsen en opnieuw een keuring aanvragen.
Vraag over middelste stoel in jouw bus kan ik niet beantwoorden.
Succes!
Re: Zitplaatsen: bijzonder geval
Ik had een streepje bij het aantal zitplaatsen en het waren er origineel toch echt drie. Dus wat is bijzonder? Het bankje terugplaatsen is geen probleem. Zelf een zitplaats toevoegen is moeilijker. Het enige wat niet al te moeilijk is is een zijdelings bankje. Daarover kun je hier genoeg lezen. Dat van die stoel zou ik vooraf eens navragen bi de RDW. Als je hem tenminste persé op kenteken wilt.
Re: Zitplaatsen: bijzonder geval
de meeste zouden willen dat ze het hadden.
officieel moet je een verandering natuurlijk laten keuren,
maar nu ben je instaat om een zitplaats te maken die je anders nooit op kenteken zou krijgen of heel erg moeilijk/duur
als je nu zelf een deugdelijk zitplaats maakt met gordel maakt kraait er geen haan naar,
maar gewoon alleen een paar bouten door de vloer is niet echt deugdelijk,
er worden ook wel langs bankjes gebruikt om het aantal zitplaatsen te verhogen, en later maakt men er dan de definitieve zitplaatsen in.
het mag eigenlijk niet, maar soms lukt het niet anders.
bankje terug plaatsen mag natuurlijk, daar is de derde zitplaats op gebaseerd.
voor de APK word ook niet naar het aantal zitplaatsen gekeken,
alleen zitplaatsen moet wel aan de eisen voldoen,
In geval van een kampeerwagen is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels.
officieel moet je een verandering natuurlijk laten keuren,
maar nu ben je instaat om een zitplaats te maken die je anders nooit op kenteken zou krijgen of heel erg moeilijk/duur
als je nu zelf een deugdelijk zitplaats maakt met gordel maakt kraait er geen haan naar,
maar gewoon alleen een paar bouten door de vloer is niet echt deugdelijk,
er worden ook wel langs bankjes gebruikt om het aantal zitplaatsen te verhogen, en later maakt men er dan de definitieve zitplaatsen in.
het mag eigenlijk niet, maar soms lukt het niet anders.
bankje terug plaatsen mag natuurlijk, daar is de derde zitplaats op gebaseerd.
voor de APK word ook niet naar het aantal zitplaatsen gekeken,
alleen zitplaatsen moet wel aan de eisen voldoen,
In geval van een kampeerwagen is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels.
Laatst gewijzigd door Kees2 op vr 03 mei 2019, 0:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zitplaatsen: bijzonder geval
Lukt wel degelijk anders. Kost alleen een hoop geld. Heb in mijn Crafter 2 M1 gekeurde stoelen laten plaatsen incl. RDW keuring door een bedrijf wat o.a. rolstoelbusjes ombouwt.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 02 mei 2019, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
- neanderthaler
- Berichten: 414
- Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
- Locatie: noorholland ongeveer
Re: Zitplaatsen: bijzonder geval
Haal deze topic weer even naar voren weer dacht hier te lezen de passagier bank te kunnen gebruiken als voor een zit hoek bank en voor de passagier een draai stoel te zetten is inmiddels aan geschaft . de antwoorden zijn even anders
Mijn vraag is dus op de bijrijder bank zit dus al een goedkeuring tenslotte is die daar gemonteerd die wil ik dus verplaatsen naar de zithoek
en aan de vloer te monteren en daar voor een( personen goedkeuring erbij voor willen hebben ) dan kom ik aan 4 personen omdat in de bank al een rol gordel bevestiging in bank zit en fabriek uit werkt . nou ja 1 minder moet nog een bevestiging gat aan de wand vinden voor de andere riem bevestiging
maar nu lees ik dat er een gordelbok wel goed is en die ikzelf wel in mekaar kan flansen zo moeilijk lijkt me dat niet maar daar een keuring van te krijgen lijkt me stuk moeilijker
komt het dan op neer datje alles moet kopen met een goedkeuring certificaat het zij de gordelbok maar niet zelf iets mag maken .
groetje frits
Mijn vraag is dus op de bijrijder bank zit dus al een goedkeuring tenslotte is die daar gemonteerd die wil ik dus verplaatsen naar de zithoek
en aan de vloer te monteren en daar voor een( personen goedkeuring erbij voor willen hebben ) dan kom ik aan 4 personen omdat in de bank al een rol gordel bevestiging in bank zit en fabriek uit werkt . nou ja 1 minder moet nog een bevestiging gat aan de wand vinden voor de andere riem bevestiging
maar nu lees ik dat er een gordelbok wel goed is en die ikzelf wel in mekaar kan flansen zo moeilijk lijkt me dat niet maar daar een keuring van te krijgen lijkt me stuk moeilijker
komt het dan op neer datje alles moet kopen met een goedkeuring certificaat het zij de gordelbok maar niet zelf iets mag maken .
groetje frits
- Bijlagen
-
- DSCN4899.jpg (166.25 KiB) 2913 keer bekeken
Re: Zitplaatsen: bijzonder geval
Het goedgekeurde bankje is goedgekeurd op de plek waar het stond. Als je dat zelf gaat verplaatsen is het een verandering die volgens mij opnieuw gekeurd dient te worden. Moeilijk onderwerp. Navragen bij de RDW is de veiligste weg.
Re: Zitplaatsen: bijzonder geval
Een fabrikant bouwt een voertuig en daar worden berekeningen bij geleverd. Verder worden er botsproeven gehouden.
Als alles in orde is krijgt de fabrikant voor dit type een typegoedkeuring. Hij is ervoor verantwoordelijk dat alle auto's die de band afrollen op deze wijze gebouwd zijn.
Het bankje van jou bus is inderdaad goedgekeurd en ook de gordel die eraan zit. Maar nu moet er nog iemand verantwoordelijk zijn voor de bevestiging daarvan. Dat moet dus een fabrikant zijn met berekeningen en misschien wel botsproeven.
Jij als particulier kan niet aantonen dat je bevestiging de krachten bij een botsing kan opvangen. Een fabrikant van he gordelblok wel. Er vind alleen een controle plaats of het gordelblok is geplaatst zoals de fabrikant voorschrijft.
Als alles in orde is krijgt de fabrikant voor dit type een typegoedkeuring. Hij is ervoor verantwoordelijk dat alle auto's die de band afrollen op deze wijze gebouwd zijn.
Het bankje van jou bus is inderdaad goedgekeurd en ook de gordel die eraan zit. Maar nu moet er nog iemand verantwoordelijk zijn voor de bevestiging daarvan. Dat moet dus een fabrikant zijn met berekeningen en misschien wel botsproeven.
Jij als particulier kan niet aantonen dat je bevestiging de krachten bij een botsing kan opvangen. Een fabrikant van he gordelblok wel. Er vind alleen een controle plaats of het gordelblok is geplaatst zoals de fabrikant voorschrijft.
- neanderthaler
- Berichten: 414
- Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
- Locatie: noorholland ongeveer
Re: Zitplaatsen: bijzonder geval
Dank voor het antwoord dan vraag ik me wel af hoe de bevestiging bij een gordelblok is bevestigd op zo een smal punt onder de auto wat dan ook bij een bankje kan .
Die meer verdeelt is met krachten waar rustig een stalen strip of plaat en wat je kunt bedenken wat ook nodig moet zijn ook bij een gordel blok .
moet zeggen zal lastig zijn en we hadden er ons er al bij neer gelegd als er niet meer personen er bij mochten zou wel fijn zijn .
misschien toch eens praten met de betreffende instantie maar dacht dat het misschien is het hier al is langs geweest
Die meer verdeelt is met krachten waar rustig een stalen strip of plaat en wat je kunt bedenken wat ook nodig moet zijn ook bij een gordel blok .
moet zeggen zal lastig zijn en we hadden er ons er al bij neer gelegd als er niet meer personen er bij mochten zou wel fijn zijn .
misschien toch eens praten met de betreffende instantie maar dacht dat het misschien is het hier al is langs geweest
Re: Zitplaatsen: bijzonder geval
Omdat er toch altijd weer vragen zijn over de extra zitplaatsen.
Zoals eerder gemeld moeten deze aan eisen voldoen en dus gekeurd worden. Eigenlijk gaat het niet om de zitplaatsen maar om de bevestiging van de gordels. Dat kan je zien aan de keuringseisen en aan de bankjes die in aan een gordelbok gebouwd worden.
Voor een paar auto's zijn gordelbokken beschikbaar (ducato, boxxer en jumper). Deze gordelbok kan op een paar plaatsen in de auto gezet worden en heeft op het achterste punt een beugel om de chassisbalk heen. Dus niet in het plaatwerk. Deze gordelbok is goedgekeurd voor twee zitplaatsen.
Of er voor andere auto's goedgekeurde gordelbokken leverbaar? Voor de VW T4 zijn er wel goedgekeurde bankjes te koop.
Dus voor andere auto's kom je terecht bij de ombouwers voor aangepaste auto's. Zij hebben daarvoor bouwsystemen die goedgekeurd zijn en dan krijg je die zitplaatsen op kenteken. Zelf heb ik ze laten inbouwen door auto anders. De levert https://www.smartfloor.nl/ of by nomads hebben het laten bouwen bij B&S www.onbeperktinbeweging.nl B&S zie hun eigen website https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/camper-isoleren/
Let op als de stoelen zonder gereedschap verwijderd kunnen worden zitten deze niet vast en zijn dat niet de de vaste zitplaatsen voor een camper.
De bank die jij hebt is goedgekeurd voor de plaats voorin samen met de bevestiging op de vloer, en niet op een willekeurige plaats ergens anders in de auto. Je mag een eigen constructie maken maar ook die moet gekeurd worden. Dat is geen papieren keuring maar een keuring waarbij ze er net zo lang aan trekken totdat de norm gehaald wordt of de boel stuk gaat.
Ik hoop dat dit het verhaal wat duidelijker maakt. Zijdelingse zitplaatsen in auto's voor 2012 is eenvoudiger omdat er op zijdelingse zitplaatsen geen gordels mogen zijn.
Ik denk dat je bij de keuze van de om te bouwen bus hier ook rekening mee moet houden. Een gordelbok is veel goedkoper dan het laten inbouwen van zitplaatsen door een inbouwbedrijf.
Zoals eerder gemeld moeten deze aan eisen voldoen en dus gekeurd worden. Eigenlijk gaat het niet om de zitplaatsen maar om de bevestiging van de gordels. Dat kan je zien aan de keuringseisen en aan de bankjes die in aan een gordelbok gebouwd worden.
Voor een paar auto's zijn gordelbokken beschikbaar (ducato, boxxer en jumper). Deze gordelbok kan op een paar plaatsen in de auto gezet worden en heeft op het achterste punt een beugel om de chassisbalk heen. Dus niet in het plaatwerk. Deze gordelbok is goedgekeurd voor twee zitplaatsen.
Of er voor andere auto's goedgekeurde gordelbokken leverbaar? Voor de VW T4 zijn er wel goedgekeurde bankjes te koop.
Dus voor andere auto's kom je terecht bij de ombouwers voor aangepaste auto's. Zij hebben daarvoor bouwsystemen die goedgekeurd zijn en dan krijg je die zitplaatsen op kenteken. Zelf heb ik ze laten inbouwen door auto anders. De levert https://www.smartfloor.nl/ of by nomads hebben het laten bouwen bij B&S www.onbeperktinbeweging.nl B&S zie hun eigen website https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/camper-isoleren/
Let op als de stoelen zonder gereedschap verwijderd kunnen worden zitten deze niet vast en zijn dat niet de de vaste zitplaatsen voor een camper.
De bank die jij hebt is goedgekeurd voor de plaats voorin samen met de bevestiging op de vloer, en niet op een willekeurige plaats ergens anders in de auto. Je mag een eigen constructie maken maar ook die moet gekeurd worden. Dat is geen papieren keuring maar een keuring waarbij ze er net zo lang aan trekken totdat de norm gehaald wordt of de boel stuk gaat.
Ik hoop dat dit het verhaal wat duidelijker maakt. Zijdelingse zitplaatsen in auto's voor 2012 is eenvoudiger omdat er op zijdelingse zitplaatsen geen gordels mogen zijn.
Ik denk dat je bij de keuze van de om te bouwen bus hier ook rekening mee moet houden. Een gordelbok is veel goedkoper dan het laten inbouwen van zitplaatsen door een inbouwbedrijf.
- neanderthaler
- Berichten: 414
- Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
- Locatie: noorholland ongeveer
Re: Zitplaatsen: bijzonder geval
Bart
ik dank uw voor het uitgebreide antwoord maar gezien de kosten en de moeilijk heden die men kan en verwachten ga ik de bank waarschijnlijk ombouwen tot iets makkelijker en zie er van af dat er meerdere personen mee kunnen .
Dus alleen als plaatselijke zit plek dienden op de plek waar men staat .
ik dank uw voor het uitgebreide antwoord maar gezien de kosten en de moeilijk heden die men kan en verwachten ga ik de bank waarschijnlijk ombouwen tot iets makkelijker en zie er van af dat er meerdere personen mee kunnen .
Dus alleen als plaatselijke zit plek dienden op de plek waar men staat .
- Dekker-Achterhoek
- Berichten: 684
- Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
- Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
- Contacteer:
Re: Zitplaatsen: bijzonder geval
Informeer eens bij een bedrijf, welke bestelwagens voor de Nederlandse markt (!) ombouwd naar dubbelcabine uitvoering / Aannemers cabine.neanderthaler schreef: ↑vr 29 nov 2019, 13:06Haal deze topic weer even naar voren weer dacht hier te lezen de passagier bank te kunnen gebruiken als voor een zit hoek bank en voor de passagier een draai stoel te zetten is inmiddels aan geschaft . de antwoorden zijn even anders
komt het dan op neer datje alles moet kopen met een goedkeuring certificaat het zij de gordelbok maar niet zelf iets mag maken .
groetje frits
Deze ombouw is typisch Nederlands (Belastingregelgeving Grijs-kenteken) en diverse bedrijven hebben zich hierin gespecialiseerd. Vaak met een RDW certificering, zodat je weliswaar voor de registratie op kenteken bij het RDW langs moet, maar er verder geen 'duw en trekwerk' meer wordt verricht. RDW controleert dan alleen de inbouw conform de Certificering en oké, krijg je de zitplekken bijgeschreven.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
- neanderthaler
- Berichten: 414
- Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
- Locatie: noorholland ongeveer
Re: Zitplaatsen: bijzonder geval
Rob
bedank voor je uitleg en de goed bedoelingen maar ga ik niet doen heb besloten om zelf een gordel blok te maken t z t en met die constructie naar de RDW te gaan en te zien waar het schip eventueel strand .
over een tijd ga ik beginnen
bedank voor je uitleg en de goed bedoelingen maar ga ik niet doen heb besloten om zelf een gordel blok te maken t z t en met die constructie naar de RDW te gaan en te zien waar het schip eventueel strand .
over een tijd ga ik beginnen
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Zitplaatsen: bijzonder geval
Ik heb enige ervaring met het zelf ontwerpen van gecertificeerd meubilair. Het is allemaal niet zo heel spannend. Er zijn teken programma's die de sterkte kunnen uitrekenen van bepaalde constructies. Je hebt daardoor een goede indicatie hoe je bepaalde constructies moet uitvoeren. Denk daarbij ook aan dikte materiaal en soort staal.
De RDW wil een gedetailleerde constructie tekening zien en de gordels die je gebruikt moeten volgens de R17 richtlijnen getest zijn. Die gordels zijn te koop.
Er is slechts 1 puntje van aandacht voor de RDW. De RDW huldigt het standpunt dat er ook een fysieke trekproef, R14, uitgevoerd moet worden. Ook dat is niet zo spannend, er zijn diverse bedrijven die dat voor je zo kunnen uitvoeren.
Succes!
De RDW wil een gedetailleerde constructie tekening zien en de gordels die je gebruikt moeten volgens de R17 richtlijnen getest zijn. Die gordels zijn te koop.
Er is slechts 1 puntje van aandacht voor de RDW. De RDW huldigt het standpunt dat er ook een fysieke trekproef, R14, uitgevoerd moet worden. Ook dat is niet zo spannend, er zijn diverse bedrijven die dat voor je zo kunnen uitvoeren.
Succes!
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501