zitplaatsen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
RenaultMasterCamper
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 14 apr 2019, 15:52

zitplaatsen



Bericht door RenaultMasterCamper »

Goededag,
Ben nieuw hier op het forum,
Heb een renault master (ex rolstoelbus)bouwjaar juli 2000,
Deze is omgebouwd naar kampeerauto en om gekeurd door de Rdw incl. een nieuw kenteken,
Er waren op kenteken voor de omkeuring 6 zitplaatsen,
Nu heb ik er nog maar 3 en wil ik er graag weer min. 5 hebben,
Het bankje dat erin zat achter (2persoonsbankje) hebben ze afgekeurd bij de rdw omdat ik deze iets had verplaatst 10cm,
Deze nieuwe plek moest dan gekeurd worden is ons gezegd door de rdw,
De bevestiging en ophanging was hetzelfde,maar er waren nieuwe gaten gemaakt om het te verplaatsen en deze moesten dan gekeurd (getest)worden
Contact gehad met het bedrijf die deze bus gebouwd heeft en destijds was een deugdelijkheidsverklaring voldoende en anno 2019 natuurlijk niet !
Nu wil ik hoe dan ook meer zitplaatsen krijgen ! ik was aan het denken dit 2 persoonsbankje of een stevig hout bankje zijdelings te plaatsen en zonder gordels ? Hoe groot is de kans dat ze dit goedkeuren als zitplaatsen? dit wordt allemaal dan stevig vast gezet met stevige (din) m10 bouten incl. ringen en moeren

Weet dat er veel over te vinden is op internet, maar ook veel verhalen waar het niet zo makkelijk ging
Heb de rdw zelf ook al om duidelijkheid gevraagd natuurlijk, maar die laten meestal of op zich wachten of geven zelf valse informatie
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: zitplaatsen



Bericht door Camperbassie »

Ik heb met houten zijbankje en tuinkussens 2 zitplaatsen extra gekregen. Let op dat je iets van hoofdsteunen moet hebben.
Succes met de ombouw.
RenaultMasterCamper
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 14 apr 2019, 15:52

Re: zitplaatsen



Bericht door RenaultMasterCamper »

Heb je deze pas laten omkeuren ? en hoe had jij deze vastgezet ? en hebben ze ook alles gecontroleerd ?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: zitplaatsen



Bericht door gsm »

Ik heb een Ducato van 2011 en is 2 jaar geleden gekeurd in de staat van de foto´s hieronder en kreeg 6 zitplaatsen op kenteken

Afbeelding

Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: zitplaatsen



Bericht door Camperbassie »

RenaultMasterCamper schreef:
za 20 apr 2019, 20:13
Heb je deze pas laten omkeuren ? en hoe had jij deze vastgezet ? en hebben ze ook alles gecontroleerd ?
Vorig jaar, ik had houten balkjes op de vloer gelijmd, vette houtdraadbouten erin maar waren korte😀dus niet in de vloer.
Leek of het heel goed vastzat. Controle was zo klaar.
RenaultMasterCamper
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 14 apr 2019, 15:52

Re: zitplaatsen



Bericht door RenaultMasterCamper »

Bedankt voor de reacties, ben zelf ook aan het denken de houtenbank erin te zetten, het liefst ook niet door de bodem omdat de inrichting toch weer veranderd wordt, maar omdat de vorige keer naar de bodem werd gekeken twijfel ik of ik dan wel die extra zitplaatsen krijg met alleen houtdraadbouten
RenaultMasterCamper
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 14 apr 2019, 15:52

Re: zitplaatsen



Bericht door RenaultMasterCamper »

Ga de rdw stalken tot ik me extra zitplaatsen heb :-B , dinsdag weer een afspraak staan
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: zitplaatsen



Bericht door henk en lila »

Een dwarsbank zonder gordels moet lukken bij die auto-leeftijd. En dan eerst die hele gordelbok eruit. Of die dwarszetten en de gordels er af halen.
Maar .. het nieuwe aan jouw situatie is dat het nu al een kampeerauto is. Hoe een herkeuring ivm aantal zitplaatsen werkt, heb ik hier nog nooit gelezen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: zitplaatsen



Bericht door Camperbassie »

Misschien als argument te gebruiken waarom moet een zijbank door de bodem vaststaan. Geen gordels dus bij een aanrijding zijn er geen krachten op de bank. Degene die erop zit wordt gelanceerd dus nooit na keuring iemand erop zetten die je lief hebt.
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: zitplaatsen



Bericht door Hymerferry »

Waarom zet je de bank dan niet gewoon 10 cm terug en op de oude bevestigingspunten want die zijn als ik het goed lees wel goedgekeurd.
RenaultMasterCamper
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 14 apr 2019, 15:52

Re: zitplaatsen



Bericht door RenaultMasterCamper »

henk en lila schreef:
zo 21 apr 2019, 9:23
Een dwarsbank zonder gordels moet lukken bij die auto-leeftijd. En dan eerst die hele gordelbok eruit. Of die dwarszetten en de gordels er af halen.
Maar .. het nieuwe aan jouw situatie is dat het nu al een kampeerauto is. Hoe een herkeuring ivm aantal zitplaatsen werkt, heb ik hier nog nooit gelezen.
Dat was ik ook aan het denken, of het houtenbankje en misschien met geluk 3 extra plaatsen deze is 125cm lang, of de oude 2 zits dwars zonder gordels, er is inderdaad weinig over te vinden en te lezen
Pesca
Berichten: 54
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 14:07
Locatie: Brabant

Re: zitplaatsen



Bericht door Pesca »

Camperbassie schreef:
za 20 apr 2019, 17:16
Ik heb met houten zijbankje en tuinkussens 2 zitplaatsen extra gekregen. Let op dat je iets van hoofdsteunen moet hebben.
Succes met de ombouw.
wat voor eisen werden er gesteld mbt hoofdkussens?
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: zitplaatsen



Bericht door Peter LMC »

Het verkrijgen van extra zitplaatsen is gebonden aan regelgeving en bouwjaar afhankelijk.
Als ik dit zo lees dan krijgt men de indruk dat het met een plankje en een tuinstoel en een paar parkers
in de vloer schroeven geregeld is. :bang:
Maar dat is niet zo.
En men vermeld ook zijn voertuig type en bouwjaar niet.
Verdiep je even in de regelgeving hier over bij de RDW.
Dan kom je er achter dat het niet zo eenvoudig is bij nieuwere voertuigen.
RenaultMasterCamper
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 14 apr 2019, 15:52

Re: zitplaatsen



Bericht door RenaultMasterCamper »

Camperbassie schreef:
zo 21 apr 2019, 9:30
Misschien als argument te gebruiken waarom moet een zijbank door de bodem vaststaan. Geen gordels dus bij een aanrijding zijn er geen krachten op de bank. Degene die erop zit wordt gelanceerd dus nooit na keuring iemand erop zetten die je lief hebt.

Daar heb ik ook al aan gedacht, kracht komt er niet echt op nee, maar uiteindelijk is het toch de Rdw die het laatste woord heeft, probeer me slaag kans liefste ook zo groot mogelijk te houden

En er gaat natuurlijk niemand zitten, het gaat me meer om de extra plaatsen op kenteken, en het terug zetten van de oude situatie maar dan iets verplaatst

Hoe het eerst zat past nu niet meer ivm inrichting
Plaats reactie