De volgende: een touringcar?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door de Jonckheer »

Ik ben er aan begonnen toen ik met 60 jaar met pre pensioen ging, tijd genoeg dus. Om de kosten in de hand te houden ben ik als oproepkracht touringcar gaan rijden, iets wat ik nog steeds doe (ben nu 71). Desondanks ben ik er niet langer dan 1,5 jaar druk mee geweest, toen was ie klaar (als ie ooit klaar is dan). Wat B12M_Ferry schrijft klopt. (Ik heb zelf de B10M, een kleinere motor dus) Met de motor in het midden heb je een enorme bagageruimte achterin, daarin bevinden zich bij mij de 2 afval vaten plus tuin meubilair, slang haspel, schuifladder, gereedschapskist, enz enz.
Deze Volvo's staan in GB te boek als "the best bus ever build".
In de tijd dat ik bij het GVB Amsterdam werkte reed iedereen het liefste met de Volvo's, enkel zowel als geleed, die reden gewoon tig keer beter dan de Daf's, die konden van mij gestolen worden.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door Janpinz »

Ja, zelf paar jaar gereden met de C10M..WoW wat reed die lekker!!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb er verscheidene gekend die nog niet op de helft waren en er al de brui aan gaven omdat van alles belangrijker was; huis, familie, enz. Bij mij was de bus vrijwel prioriteit en bovendien hou ik niet van opgeven. Niet zozeer omdat dat altijd een berg geld kost maar zo zit ik gewoon niet in elkaar. Als ik ergens aan begin maak ik het af, punt!
Alles zelf maken is leuk maar kost enorm veel tijd en is niet persé goedkoper. Weten waar je goed in bent en waar minder is een belangrijke factor en wees vooral niet eigenwijs dus weet je iets niet of twijfel je, vraag het iemand die het wél weet.
Ik heb bewust geen bank gemaakt maar gekocht. lekker comfortabel en niet duur. Een keuken op maat was mij veel te duur dus die heb ik zelf gebouwd maar het TV meubel plus een badkamer kastje kwamen bij Ikea vandaan. Knappe jongen als je dat beter kunt maken of zelfs maar evenaren. Mij lukt dat in ieder geval niet.
Vanaf het begin heb ik niet gedacht in camper of caravan ideeën maar als mobiele woning en dat is het ook geworden; grote dubbeldeurs koelkast, combi magnetron, vaatwasser. Alles op 230 volt. Voordeel is dat al die spullen veel goedkoper én beter zijn dan vergelijkbaar 12 volt spul áls dat al bestaat. Een magnetron en vaatwasser zul je op 12 volt niet vinden.
Er is veel ruimte in een touringcar, ook onder de vloer. Daardoor kan alles groter zijn dan in een kleine camper; 500 liter watertank, 200 liter grijs- en 200 liter zwart water. Een vermaler toilet is ideaal. Geen gedoe met cassettes maar alleen om de 2 a 3 weken de tanks legen bij een stortplaats.
Als mobile home is een touringcar het meest geschikt. Een semi touringcar is lager en heeft daardoor minder ruimte onderin en ook wielbakken in het interieur. Een stadsbus heeft helemaal geen bagageruimtes en hele grote wielbakken binnen dus dat kost enorm veel ruimte en moet bovendien alles binnen gebouwd worden. Geen aanrader dus.
Wat ik zelf nooit zou kopen is een bus met een loopgoot van voor naar achter (oa Setra). Dat geeft enorm veel beperkingen aan de inbouw. Een vlakke vloer is veel beter en die bussen zijn er ook genoeg.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door kampo »

Goede uitleg Nico !
Ik kan er nog iets aan toevoegen.
Zelf heb ik over een periode van 18 maanden ongeveer 2000 uur gewerkt aan een dergelijk project.
Zaken die ik niet kan of niet leuk vond werden uitbesteed. Gelukkig had ik al de rijbewijzen, de nodige tools, ruimte en ervaring.
Bij mij werd het een vrachtwagenbasis maar ik ken even veel van bussen.
Het was zoveel werk dat ik het liever op een nieuw basisvoertuig deed.
Dat leek me eigenlijk goedkoper en haalbaarder als eerst te beginnen met de ombouw en het restauratieproject van een ouder basis voertuig.

Wat me bij de zelfbouwcampers (ik heb er heel veel gezien) opvalt is dat er grote verschillen zijn. De eisen die de bouwheer stelt zijn erg verscheiden net zoals de afwerkingsgraad van het resultaat. Wat voor de ene prima is , vindt een ander maar niets. Het is ook goed dat niet iedereen hetzelfde is.
Tenslotte is er geen verband tussen de kwaliteit van afwerking en de pret die je op reis kan hebben.
Groeten Kampo
raket5
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 19:16

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door raket5 »

Je kunt ook denken aan een vrachtwagen van max. 7.5t. Dan heb je genoeg aan rijbewijs C1. Is een stuk goedkoper als C en D
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door kampo »

Waar je vandaag echt wel moet over nadenken zijn die gewichts categorieën.
Niet zozeer voor het rijbewijs C1 of C, want dat verschil is zeer klein.

De gewichts categorie is zowel van toepassing op
een camper M1-SA
een touringcar(camper) M1/M2/M3
als op een vrachtwagen(camper) N2/N3

Tot 3,499T
Vanaf 3,5T tot 7,499T
Vanaf 7,5T tot 11,999T
Vanaf 12T tot … 32T

In de toekomst is dit niet onbelangrijk. Op het ogenblik dat we overal nog meer gaan voor moeten betalen dan zullen ze die gewichtscategorie er overal bij gaan halen. Als voorbeeld zijn er de huidige en toekomstige kilometerheffingen.

Daarom kan je je camper echt beter inschrijven op 11.999 kg met slechts 500kg laadvermogen als op 14.000 kg met nog 2.500kg overtollig laadvermogen.

En dan hebben we het nog niet over de Euro categorie gehad ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door de Jonckheer »

Behalve dan dat ie bij de keuring gewogen wordt. Overigens heeft een touringcar heel veel laadvermogen, meer dan je ooit nodig hebt. De mijne weegt een slordige 12,5 ton kant en klaar en mag 17 ton wegen, heeft dus 4,5 ton laadvermogen over. Je hoeft dus niet op te letten met wat je er aan spullen in stopt als je op reis gaat.
Euro normen moet je je niks van aantrekken want een euro 5 bus is onbetaalbaar (laat staan een euro 6) en alles wat lager is is waardeloos wat die normen betreft. Blijf je buiten de steden doet het er ook helemaal niets toe. Wat je met een touringcar in een stad moet is mij trouwens sowieso niet duidelijk.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door hathi »

Kampo exact de reden/keuze ,waarom ik niet boven de 3500 kg wil ,het gaat in de toekomst ( nu al) alsmaar meer kosten en ik wil geen snelheidsbeperking ,Geen tolkastjes e.d.,gewoon als een echte personenwagen,met zo min mogelijk beperkingen op pad ,natuurlijk heeft ieder z,n eigen keuze en overweging :o
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door kampo »

3500 kg daar gaat het hier niet over. Met alle respect maar dat is een heel ander voertuig.
Voor de rest zeker een goede keuze maar mijlenver van wat TS wenst te doen.
Meestal is een +3,5 Ton duurder in gebruik, dat klopt, maar appels met peren gaan vergelijken ?

Ik denk dat de discussie die ik aangeef gaat over het feit dat je zware campers kan inschrijven naar believen.
Een 18 ton voertuig dat volledig volgeladen op 11.500 kg komt zou ik alvast inschrijven als 11.999kg.

@Jonckheere
Waarom heb je je 17T vrachtwagen, die eruit ziet als een touringcar, niet ingeschreven op 11.999kg ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door Cee Pee »

Omdat Nico net schrijft dat zijn bus al 12500kg weegt dus inschrijven op 11999kg zou "een beetje dom" zijn.
Naar een uitspraak van onze Koningin.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door kampo »

Ja dat had ik ook gelezen maar zelf had ik hem dan 500kg lichter gebouwd
...tenminste als dat mogelijk was.
Zeker als je goedkoper wilt reizen. De potentiele besparing kan oplopen.
Ingeschreven als vrachtwagen … Viapas BE, Maut DE … boven de 12T ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door hathi »

kampo schreef:
za 20 apr 2019, 18:22
Waar je vandaag echt wel moet over nadenken zijn die gewichts categorieën.
Niet zozeer voor het rijbewijs C1 of C, want dat verschil is zeer klein.

De gewichts categorie is zowel van toepassing op
een camper M1-SA
een touringcar(camper) M1/M2/M3
als op een vrachtwagen(camper) N2/N3

Tot 3,499T
Vanaf 3,5T tot 7,499T
Vanaf 7,5T tot 11,999T
Vanaf 12T tot … 32T

In de toekomst is dit niet onbelangrijk. Op het ogenblik dat we overal nog meer gaan voor moeten betalen dan zullen ze die gewichtscategorie er overal bij gaan halen. Als voorbeeld zijn er de huidige en toekomstige kilometerheffingen.

Klopt ,Kampo.....maar het is een reactie op dit laatste,wat je schrijft ( zie hierboven),en dat gaat ook gelden voor Campers boven de 3500 kg vandaar die reactie :cheers:
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door kampo »

OK nu begrijp ik hem Hathi !
:cheers:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door de Jonckheer »

Ja, nu begrijp ik waarom de keurmeester mijn bus op 11200 kg zette ipv de 12800 kg die de weegschaal aangaf.
Plaats reactie