De volgende: een touringcar?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

De volgende: een touringcar?



Bericht door Gommel »

Hoi,

na wat projectjes te hebben afgerond zijn we alsmaar groter en luxer gegaan. Nu hikken we tegen onze max van het rijbewijs (b) aan en dus de zoektoch om toch een keer een droom klaar te maken. Gaan we een touringcar ombouwen?? Ik zeg ja, de vrouw kijkt naar de kosten.

Ik heb alleen nog B rijbewijs dus moet toch een ander rijbewijs, of dat nu C of D word, mij om het even. Maar wat is mogelijk. We hebben een Jonckheere op het oog. Wat is verstandig en betaalbaar. Ja al veel gelezen maar het eenduidig antwoord mist bij ons nog. Lees wel dat een touringcar prive niet te verzekeren is, maar mijn vrouw en ik zijn beide ondernemer dus daar is dan wel een mouw aan te passen.

Heeft iemand de verlossende woorden (her liefst richting mijn kant dus betaalbaar)?? Ik hoor het graag.
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: De volgende, touringcar



Bericht door Meine »

Misschien is het verstandig te beginnen met het halen van het juiste rijbewijs, dat geeft je ook al de kans de (on)mogelijkheden op de kleine weggetjes in te schatten.

Als je de bus op rijbewijs D wilt laten rijden moeten er minimaal 9 + 1 goedgekeurde zitplaatsen aanwezig zijn. Voordeel is dat je op veel toeristische locaties op de busparking mag staan. De wegenbelasting voor een bus is veel lager dan het campertarief. Tempo 100 is dan het maximale, met een bus als camper mag je elke snelheid rijden. Een redelijk moderne touringcar loop probleemloos dik over de 130 km/h. Wil je ook de bergen in, kies dan voor een bus met een Telma rem of liever nog een hydraulische retarder.

Verbouwingskosten kun je zelf begroten, dat kan je zo duur maken als je zelf wilt en het dieselverbruik zal boven de 30 liter op 100 km liggen, zelfs als je beheerst rijdt.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De volgende, touringcar



Bericht door kampo »

Wat ik van je verhaal begrijp is dat de beslissing nog genomen moet worden.

Dan moet je keuze bepaald worden door:
- fiscale aspecten, daarover staat op dit forum aardig wat, al is het tussen de regels geschreven.
- gebruiksprijs, verzekeringkost, jaarlijkse belasting, dieselverbruik, euro 6 en <12T gebruikskost aspecten voor de toekomst
- de totale kostprijs: aankoop, restauratiekost basisvoertuig, inrichting en technieken, …
- het aantal uren / jaren dat je wilt besteden aan het bouw project.

Mijn persoonlijke bedenkingen
- afmetingen, als je al een groot voertuig gehad hebt wil je de volgende meestal kleiner
- rond de 8 à 9 meter zou voor mij beter zijn als 12 meter.
- een touringcar met motor achteraan geeft het beste comfort maar een vrachtwagen basis is makkelijker te bouwen.
- In België en Duitsland is het vaak goedkoper/slimmer om op een nieuw basisvoertuig te bouwen ipv op een ouwe gebruikte.
- de zaken die je niet graag zelf doet moet je (duur) uitbesteden.
- Een oudere bestaande grote camper kopen , bv Phoenix, kan vele malen goedkoper zijn als zelf één bouwen.
- Zeg aan je vrouw dat ze zich vergist. De centen zijn niet het probleem maar wel de tijd en de energie die je er gaat insteken.
- Er zijn hier een aantal projecten die nooit afgewerkt werden...

PS
Lees je eerst nog wat verder in, of ga eens met een paar specialisten praten want het verbaasd me dat je die vragen nog stelt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De volgende, touringcar



Bericht door de Jonckheer »

Als "ervaringsdeskundige" zeg ik: gewoon doen. Natuurlijk zijn de verbruikskosten hoger dan van een kleine camper maar als ik soms de reparatiekosten aan de "kleintjes" hier voorbij zie komen valt het allemaal nog wel mee.
Je moet beginnen met een verzekeringsmaatschappij te vinden die je bus wil verzekeren tegen een beetje normale premie want dat schijnt momenteel niet mee te vallen. Heb je dat geregeld kun je over de aanschaf gaan nadenken.
Over het verbruik; als je geen dubbeldekker koopt komt het neer op ongeveer 25 liter, 1 op 4 dus. Althans, dat verbruikt de mijne en dan heb ik er nog 1600 kg aanhanger achter hangen. Modernere bussen rijden zelfs nog wat zuiniger en kunnen wel 1 op 5 halen. Bij 100 haal je dat niet uiteraard maar bij 85 a 90 wel degelijk.
En wat maak je ervan. Camper is idioot duur in de mrb maar je kunt schorsen dus dan kan het beheersbaar blijven. Bus is ideaal maar waarschijnlijk als particulier niet te verzekeren. Vrachtwagen kan ook maar dan moet je 50% laadruimte hebben. De bagageruimtes tellen mee maar dan nog kost het behoorlijk ruimte. Een 40 jaar oude bus? Dan geen mrb.
Er is veel vóór te zeggen en ook veel tegen. De vele kleine camperplaatsen hoef je niet eens heen te rijden maar er zijn er heel veel (met name in Duitsland) waar je prima terecht kunt. Qua comfort komt er niets ook maar in de buurt, niet qua rijden en ook niet qua ruimte. Een touringcar heeft standaard luchtvering, lucht remmen en een lucht bekrachtigde koppeling (behalve automaat dan).
Een bus is goedkoop in aanschaf, zeker de wat oudere. Zeker in vergelijk met wat een bestelbus kost en dan heb je ook nog eens bijna geen ruimte. De inrichting hoeft niet duur te zijn omdat je geen speciale (lees dure) materialen nodig hebt, alle wanden etc kun je bij de bouwmarkt halen. Waarom? Omdat je niet aan gewichten hoeft te denken. Mijn bus woog toen hij klaar was 500 kg meer dan wat op het kenteken stond. Dat kwam omdat alle banken, luchtkanalen en bagagerekken heel zwaar waren en er uit gesloopt.
Bedenk dat motorisch ze vrijwel onverwoestbaar zijn, de mijne zit ruim over het miljoen km en daar merk je niets van.
En wat de vrouw betreft; de mijne zag het vooraf ook niet zitten maar nu zou ze toch echt niet anders meer willen, net als ik trouwens. Wij rijden er nu al weer 11 jaar mee rond en heb ik er nog geen moment spijt van gehad.
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: De volgende, touringcar



Bericht door Camperbassie »

Een bus of nog mooier een enorme Amerikaanse oldtimer camper Zou ook mijn droom zijn maar waar zet je een bus weg, mijn camper past nu achter in de tuin.
Heb je een plek om de verbouwing te doen en de stalling dan zeg ik doen, maak een mooi verslag en laat ons genieten.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door henk en lila »

Ik mis hier de afweging welk (formaat) voertuig het best past bij jullie manier van vakantie houden/reizen.
Als ik in jouw oude berichten snuffel, dan had je tot nu toe buscampers. Nou kan je daar ook mee van camping naar camping rijden maar misschien deed je het heel anders. En past bij dat patroon ook een twee keer zo lange touringcar?
Of fantaseer je nu over luxe en ontdek je daarna dat je ineens heel anders vakantie moet gaan vieren?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door Meine »

Mocht je er voor kiezen om de bus op bus kenteken te laten, dan heb je ook de mogelijkheid om voor een wagen te gaan die wat langer is dan 12 meter. Deze zijn gebruikt vaak spotgoedkoop omdat ze niet op vrachtwagen en camper kenteken kunnen. Houd het onder de 13,50 meter, daarboven zijn het allemaal 3 assers en die rijden een stuk duurder.

Maar denk ook aan wat Henk en Lila zeggen, weet waar je aan begint. Om op leuke plekjes te kunnen komen zul je wat vaardigheden moeten verwerven. Ga je al te avontuurlijk dan rijd je het spul gemakkelijk aan de grond.
Samz
Berichten: 18
Lid geworden op: di 22 mei 2018, 12:06

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door Samz »

Vrienden van mij zijn momenteel onderweg met hun touringcamper, ik weet zeker dat als je wat vragen hebt over verbouwen, rijbewijs etc. ze je zeker willen helpen. Misschien is de bus wel beschikbaar ter overname eind mei maar dat weet ik niet zeker.

Website: http://columbus-in.eu/
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door Camperbassie »

Is dit wat voor je, het is geen autobus maar wel een knots van een camper.
https://www.bva-auctions.com/nl/auction ... 7677?pid=0
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door Meine »

Mooi hoor. Is geen echte M.A.N., camper staat op een 9 tons Braziliaans VW vrachtwagenchassis, onderhoud zal minder makkelijk zijn.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31965
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door Bob Diesel »

En die paardengeur :idea:
Als je er van houd :?:

Krijg je er nooit uit :sick:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door kampo »

Er komen hier verschillende interessante opmerkingen binnen...
We zijn het er unaniem over eens dat dit een groot en leuk project kan worden :thumbup:

Om mee te denken valt het me op dat er relatief weinig basisinformatie is.
TS heeft al allerlei grote en luxe camperprojecten gedaan, wat moet ik me daarbij voorstellen ?
Maar geen C of D rijbewijs, dus weinig rijervaring ?
Een beperkt budget (wie niet) maar hoeveel ?
Hoeveel tijd staat er ter beschikking ?

Welke ervaring er wel is is me dus niet duidelijk.
Want dan zouden we kunnen vertellen waar hij eens moet naar gaan kijken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door B12M_Ferry »

Tja, Alles heeft zo zijn voor en nadelen. Het is net van welke kant je het bekijkt.
Buscamper op bus kenteken. Rijbewijs -D- voordeel: langer als 12 meter, meer als 9 medereizigers. Betaalbare wegenbelansting.
Nadeel: Bus verzekering als particulier is moeilijk of zelfs onmogelijk. 1 (of zelfs 2x?) APK bij de RDW per jaar.
Buscamper op camper kenteken: Rijbewijs -C-. Max 12 meter. Dure wegenbelasting. Verzekering is regelbaar.
Buscamper op vrachtwagenkenteken: Rijbewijs -C- Verzekering is regelbaar. minimaal 50% bagageruimte. Veel restricties op wegen.
Vrachtwagen, bakwagen: zwaarder als een bus, hoge instap, lastig om meerdere personen mee te nemen.
Ze hebben alle de voordeel dat je minder hoeft op te letten op gewicht als een gewone camper


Zelf heb ik gekozen voor ombouw van een Volvo B12M middenmotor bus van 12 meter. Voordeel daar van is dat je achter een enorme ruimte heb.
(voor mij een kleine auto garage)
Zoals hierboven al reeds aangegeven, de kosten heb je zelf in de hand, kan je verdelen over je project. Maar de tijd die het kost valt tegen.
Vrije tijd is toch wat gefragmenteerder als verwacht. Heb je net de lasapparaat is stelling gebracht, kan je de kinderen weer ergens ophalen.
Ook al staat de bus in eigen tuin. Het kost tijd, heel veel tijd.
Maar het is ook geweldig om het te doen. Het kost en geeft heel veel energie.
Brandstof verbruik is wat hoger, maar vergelijkbaar als een hele grote vergelijkbare (USA) camper.
Mijn bus verbruikte zo'n 18-20 liter per 100km. (Maar daar is het vakantie voor toch?)

Groet,
Ferry
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door Zadowolony »

Als vrouw snap ik jouw vrouw wel
Plaats reactie