Vraag over bus importeren

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door luinge »

CrniB schreef:
wo 15 mei 2019, 0:13
Goede uitleg, helder. Maar stel je hebt een Belgische ID en een Nederlandse ID, en je rijdt dus tijdelijk met de Duitse geïmporteerde auto/camper en je laat bij controle je Belgische ID zien, mag dat wel?
Ik ben geen jurist, maar ik vermoed van wel. De politie ziet dan niet dat je Nederlander bent. (Moet je natuurlijk wel met een zachte G praten :-B )
Het heeft er volgens mij mee te maken dat je als nederlander in een auto rijdt waar in Nederland geen belasting over hebt betaald.
Maar om dit zeker te weten zou ik toch de vraag voorleggen aan de juiste instanties. Belastingdienst en/of justitie.

Roelof
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door campertje »

Maar moet de bus niet verzekert worden?

Daar lees ik niets over
vind ik eigenlijk veel belangrijker als de kans op een boete :problem:
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door luinge »

Helemaal gelijk! heb het toegevoegd in de tekst. Heel belangrijk. Mijn verzekering (Unive) doet dat zelfs gratis voor bestaande klanten.\
Bedankt voor de opmerking.

Groet Roelof
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 15 mei 2019, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Lecram
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 21:35

Re: vraag over Bus inporteren



Bericht door Lecram »

luinge schreef:
wo 15 mei 2019, 8:31
Lecram schreef:
wo 15 mei 2019, 1:21

Groene platen hoeft niet. Dit is ook mogelijk: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ig_gebruik
Link doet het niet.
Gerepareerd
Mercedes Viano Marco Polo 3.0 cdi V6
Gebruikersavatar
DennisdD
Berichten: 9
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 21:46
Locatie: Ovezande

Re: vraag over Bus inporteren



Bericht door DennisdD »

Lecram schreef:
wo 15 mei 2019, 1:21
L4H3 schreef:
di 16 apr 2019, 21:20
- bus naar nederland halen met duits 5 daags kenteken. Vanaf nederlandse grens groene platen erop.
Groene platen hoeft niet. Dit is ook mogelijk: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ig_gebruik
Goedenavond, ik ben nieuw op het forum en mijn eigen aan het inleren in het fenomeen 'bus ombouwen'.
Bergrijp ik het goed, lecram, dat je dus met de duitse platen naar huis mag rijden en hem daar van de openbare weg kunt halen/

gr dennis
Lecram
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 21:35

Re: vraag over Bus inporteren



Bericht door Lecram »

Met een exportkenteken mag dat. In Nederland moet je dus ontheffing aanvragen via de link die ik postte. Als de auto bij de RDW is geweest is je Duitse kenteken niet meer geldig. Dat is dus belangrijk om te weten, dus kan je het beste op de dag van keuring een eendagskenteken te regelen.
Mercedes Viano Marco Polo 3.0 cdi V6
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door Dafluc »

Vriendelijk verzoek om bij het reageren niet alles te quoten als dat niet nodig is. Geef antwoord via de knop Plaats Reactie links onderaan. Quoten is alleen nodig als je een reactie plaatst op een bericht dat niet het laatste is, als er al andere berichten tussenstaan. Alles quoten maakt een topic dubbel zo lang en het leest niet prettig. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door luinge »

Ehh, ik snap die opmerking over quoten in deze threat niet zo goed. Hier wordt toch heel netjes gequote?
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: vraag over Bus inporteren



Bericht door luinge »

DennisdD schreef:
wo 15 mei 2019, 22:11
Lecram schreef:
wo 15 mei 2019, 1:21
L4H3 schreef:
di 16 apr 2019, 21:20
- bus naar nederland halen met duits 5 daags kenteken. Vanaf nederlandse grens groene platen erop.
Groene platen hoeft niet. Dit is ook mogelijk: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ig_gebruik
Goedenavond, ik ben nieuw op het forum en mijn eigen aan het inleren in het fenomeen 'bus ombouwen'.
Bergrijp ik het goed, lecram, dat je dus met de duitse platen naar huis mag rijden en hem daar van de openbare weg kunt halen/

gr dennis
Pas wel op. Je kunt vrijstelling krijgen voor bpm en mrb als het kenteken nog op naam van een inwoner/instantie in Duitsland staat. Zover ik weet mag het niet met een Export of Kurtzzeit kenteken. Die zijn in Nederland gewoon niet geldig. (En heel herkenbaar voor de politie. Rechts staat een Rood of geel vlak, wat bij een normaal Duits kenteken blauw is) Want er staat een regeltje in de bovenstaande link:
Het kenteken van de auto waarvoor u vrijstelling vraagt moet op grond van de Wegenverkeerswet in Nederland mogen rijden.
En daar zit volgens mij het probleem.

Wel erg teleurstellend dat we in de EU dit nog niet hebben geregeld. :bang:

Zie ook helemaal onderaan in deze link waar het volgens mij om gaat.
https://www.anwb.nl/experts/auto/6/mag- ... and-rijden
Reactie van Wim C:
Eén van de voorwaarden om vrijstelling BPM en MRB te vragen is:'Het kenteken van de auto waarvoor u vrijstelling vraagt moet op grond van de Wegenverkeerswet in Nederland mogen rijden. Informatie hierover kunt u inwinnen bij de politie. De politie is telefonisch bereikbaar via 0900-8844 (vanuit het buitenland: +31 34 35 78 844).'
Bij navraag bij dit telefoonnummer blijkt dat een Duits exportkenteken niet aan deze voorwaarde voldoet. Aanvullend een tijdelijk Nederlands kenteken (van RDW) is dus nodig.


Dus even een telefoontje naar de politie lijkt mij het beste om te checken of er wettelijk iets is gewijzigd waardoor het nu wel mag.
Iedereen moet zelf weten welk risico hij neemt. Met een 1dags kenteken van de RDW die je vanaf de grens er op zet zit je zeker goed.
En wat al is vermeld, regel de verzekering in ieder geval!

Groet Roelof
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door Audiofiel »

Het Duitse Export kenteken (rood vlakje) is in Nederland gewoon geldig. Ik citeer mezelf:
Audiofiel schreef:
ma 22 jan 2018, 15:28
Die vraag wordt meerdere malen beantwoord op de website van infopolitie. Het gele tijdelijke kenteken is af te raden (want voor binnen Duitsland bedoelt), maar het rode export kenteken voldoet. In de WVW staat immers niets over het uitsluiten van export kentekens. Dat is een erkend buitenlands kenteken met een specifiek doel (exporteren). Wel staat er in dat het voertuig aan alle eisen moet voldoen. Dus een voertuig met de juiste typegoedkeuring, geldig keuringsbewijs (indien van toepassing), WA-verzekerd, etc.

Het ter beschikking staan is juridisch eenvoudig: als jij de beschikking er over hebt, is daaraan voldaan. Dus als jij er in mag rijden van de eigenaar, de sleutels hebt en het voertuig, dan staat hij ter beschikking. Dat betekent dat je de vrijstelling ook kunt aanvragen voor een gehuurd voertuig, het hoeft niet jouw eigendom te zijn.

Je mag de vrijstelling overigens maar 1 keer per jaar aanvragen, voor maximaal 14 dagen.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door luinge »

Audiofiel schreef:
vr 17 mei 2019, 13:54
Het Duitse Export kenteken (rood vlakje) is in Nederland gewoon geldig.
Ik ben toch even eigenwijs geweest en heb de vraag via mail aan justitie gesteld. Mag je als Nederlander met een Duits exportkenteken in Nederland rijden indien je BPM en Belasting vrijstelling hebt.
Na een week niets gehoord te hebben ben ik vandaag gebeld door de politie. En hun antwoord is heel expliciet. Het mag NIET! Ik heb het niet in email terug gekregen, maar het staat op mijn voicemail.
De verklaring is dat het een niet toegestaan kenteken is in Nederland. Belasting en BPM heeft niets met het justitiële stuk te maken is zijn antwoord.
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Het is namelijk voor criminelen ook heel simpel om zo'n exportkenteken aan te vragen op valse adresgegevens. En dus is de auto niet terug te herleiden naar een persoon, wat bij de Nederlandse kentekens wel kan.

Kortom, ik zou het er niet op aan laten komen. Een Kurtzeit kenteken en een gratis 1 daags kenteken is ook goedkoper.
Maar iedereen moet vooral doen wat hij denkt dat het beste is.
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in het exacte antwoord van de politie dan wil ik wel proberen om mijn voicemail in een mp3 te zetten

Groet Roelof
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door Audiofiel »

Roelof, raar dat je door de politie wordt (terug)gebeld terwijl je een mailtje naar justitie stuurt. Dat zijn twee verschillende takken. Of had je de vraag ook bij de politie neergelegd?

In ieder geval heeft die agent het fout. En dat is het lastige van dit soort dingen. Veel agenten zijn niet op de hoogte van de exacte regels en de wijzigingen daarop. Het Duitse export kenteken is een erkend Europees kenteken, ook in Nederland erkend.

Het hele idee van het Duitse export kenteken is nu juist dat die wél op naam staat, net als een verplichte kortdurende WA-verzekering. Bovendien is het Duitse rode export kenteken erkend binnen de EU en moet dus ook door Nederland worden erkend. Eis is dat dat kenteken op jouw naam staat (als Nederlander), en je beschikking hebt over het voertuig. Dan is je rode export kenteken geldig in Duitsland en ook in Nederland. Je (tijdelijke) vrijstelling voor bpm en wegenbelasting staat hier los van (maar die moet je natuurlijk wel regelen om niet in overtreding van de bpm regels te zijn). Wel is het verstandig om er in Nederland alleen tot huis mee te rijden en niet meer dan dat om gedoe te voorkomen.

Interessant is daarin ook de informatie uit de vraagbaak van de website infopolitie.nl, waar politiemensen zelf posten en discussiëren. Kijk ook het Blik op de Weg filmpje uit de link op inforpolitie.nl: de rdw zegt duidelijk dat het mag (en het ministerie VWS zegt ondertussen van niet).


Het aanvragen van een eendagskenteken voor het stukje door Nederland vanaf de grens naar huis zie ik vaak terugkomen op allerlei websites en ook hier op het forum. Dat is ook niet toegestaan. Het eendagskenteken mag alleen gebruikt worden op de dag van de keuring voor de rit naar en van het rdw, zo staat het ook letterlijk op de papieren die je bij het eendagskenteken krijgt. Het zou misschien lukken als je 's ochtends heel vroeg bij de Duits-Nederlandse grens aankomt en dan direct door rijdt naar de rdw, maar dat is niet wat de meesten er mee doen. Die rijden er mee naar huis en vragen op een andere dag opnieuw een eendagskenteken aan voor de daadwerkelijke keuring.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door luinge »

Foutje van mij, mailtje heb ik naar de politie gestuurd:Afbeelding

Maar dat die agent het fout heeft ben ik nog niet van overtuigd.
Dat de RDW er iets van vindt is leuk maar is niet relevant. RDW is een uitvoeringsorgaan en bepaalt niet wat wel of niet strafbaar is. RDW maakt niet de wet. (geloof me, ik werk namelijk bij de RDW)

Maar los daarvan, als je een rood export kenteken hebt en politie ziet je rijden is er een grote kans dat je wordt aangehouden en een bekeuring krijgt. Neem dan in ieder geval documenten mee waarvan je denkt dat het je vrij pleit. Wat de bekeuring die ze geven als ze toch vinden dat je in overtreding bent is niet mals. Als je toch vindt dat je in je gelijk staat moet je dus daarna de strijd aangaan via de officiële weg.
Misschien moet iemand een proefproces aangaan, dan is er in ieder geval jurisprudentie.

Dus volgens mij is in ieder geval een 100% legale weg (en staat nu zelfs op mijn voicemail) om vanaf de grens naar een RDW keruringstation te rijden met een 1 dags kenteken en laten keuren.
En dat hoeft niet vroeg hoor. Je kunt een afspraak maken bij ks Almelo, Arnhem, Venlo of Maastricht. Keuren zonder afspraak tot 12:00 uur, met afspraak tot 16:00.

Groet Roelof
Bijlagen
politie.jpg
politie.jpg (32.45 KiB) 617 keer bekeken
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door Audiofiel »

De rdw maakt niet de wet, dat klopt. Maar die woordvoerder van het ministerie VWS is ook niet de wetgever. Als er in de wet niet duidelijk staat dat het strafbaar is, is het dat niet.

Ik snap het standpunt van VWS wel. Zijn punt is in het filmpje duidelijk dat Nederlanders niet met een buitenlands kenteken mogen rijden. En dat klopt ook. Reden daarvoor is het kunnen omzeilen van de bpm en wegenbelasting (mrb). En daarom is die te vorderen vanaf het moment dat je de grens over rijdt.

Maar dat is niet hetzelfde als dat het buitenlandse kenteken zelf in Nederland verboden is. En bij de belastingdienst/douane kun je een juist een vrijstelling aanvragen om als Nederlander wél met een buitenlands kenteken te mogen rijden (zij het tijdelijk, voor een maximum van 14 dagen). Daarmee krijg je een kortstondige ontheffing van bpm en mrb.

Het belangrijkste wat je dus moet doen, is die vrijstelling aanvragen op het Duitse export kenteken (en aan de daar genoemde voorwaarden voldoen). Met die vrijstelling kun je niet meer strafbaar zijn, want je kunt geen vrijstelling krijgen voor een strafbaar feit.

Belangrijk is het onderscheid te maken tussen 2 zaken:
- het al dan niet strafbaar zijn van het rijden zonder bpm te betalen met een buitenlands kenteken in Nederland (en dat is inderdaad strafbaar zonder die ontheffing met hele forse boetes) en
- het al dan niet strafbaar zijn van het rijden met een Duits export kenteken in Nederland (en daar staat niets over in de wet).

De medewerker van VWS heeft het voornamelijk over het eerste punt en de medewerker van de rdw heeft het over het tweede punt. Op de website uit de link zie je ook dat de meeste agenten op het 2e punt reageren met de boodschap dat zij de bestuurder van een auto met de gele balk zullen bekeuren als deze Nederlander is EN kentekenhouder (dat mag immers alleen een Duitser zijn). En dat zij de bestuurder van een auto met de rode balk (export) niet zullen bekeuren, Duitser of welke nationaliteit dan ook.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Plaats reactie