Vraag over bus importeren

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Vraag over bus importeren



Bericht door luinge »

Hoi Forumleden,

Na een half jaartje zoeken lijkt het erop dat ik de bus heb gevonden die ik wil hebben om om te bouwen naar camper. De bus moet ik importeren.
Mijn vraag is niet hoe dit moet, ik heb reeds ervaring met personenauto's
Wat ik mij wel afvroeg is welke volgorde het beste is:
1 - Bus naar Nederland halen, ombouwen, dan importeren en kwarttarief aanvragen
2 - Bus naar Nederland halen, importeren, schorsen, ombouwen en dan keuren/kwarttarief

Bij optie 1 lijkt mij het voordeligste. Scheelt een keuring en schors tarief.
Of zie ik iets over het hoofd en zijn er andere opties?

alvast bedankt
Groet Roelof.
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: vraag over Bus inporteren



Bericht door zwerf-busje »

Bij optie 1 bespaar je meestal ook BPM, doordat je later keurt en meer BPM afschrijving hebt.
Maar het nadeel is dat je geen kenteken hebt.
Dat kan soms lastig zijn, is mijn ervaring.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: vraag over Bus inporteren



Bericht door luinge »

Inderdaad. Niet aan gedacht. BPM wordt natuurlijk per maand lager. Thxs. Neem ik mee in de overweging.

roelof
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 14 mei 2019, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: vraag over Bus inporteren



Bericht door L4H3 »

- bus naar nederland halen met duits 5 daags kenteken. Vanaf nederlandse grens groene platen erop.
- bus minimaal afbouwen tot camper. Doe dit zo simpel en licht mogelijk. Scheelt in de weging dus belasting.
- even uitrekenen wat het voordeligst is kwa bpm. Is het een vrij nieuwe bus dan kan je soms effe 1 maandje langer wachten wat dan is je bus net in een ander afschrijvings bpm tarief
- bus naar de rdw brengen en laten keuren tot camper met een 1 dags kenteken. Of geleende groene platen
- als het goed is is je bus nu gekeurd en je krijgt na betaling van de bpm je kenteken.
- kenteken binnen direct kwarttarief aanvragen en direct je bus schorsen
- nu ga je in alle rust je bus afbouwen tot camper
- is de bus klaar. Schorsing opheffen en met je bus de weide wereld intrekken.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: vraag over Bus inporteren



Bericht door luinge »

Bedankt voor de duidelijke opsomming.
Aangezien ik niet aan groene platen kan komen doe ik het iets anders
- bus naar nederland halen met duits 5 daags kenteken. Vanaf nederlandse grens eendags kenteken en naar RDW voor keuring.

Ik ben dan wel wat extra geld kwijt, maar ik heb de bus ook nodig om materiaal te halen. Bovendien tussendoor nog een verhuizing.

Groet Roelof
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 03 mei 2019, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
georgethuis

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door georgethuis »

Waar kan ik een Duits 5 daags kenteken krijgen?

Overweeg in Polen een oude, gekentekende, camper te kopen.
Verkoper levert af bij de grens Polen Duitsland.
Dus voor Polen geen kentekenzorg.
Graag uw informatie.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door DiffRental »

Dat ga je waarschijnlijk niet krijgen, ik vermoed dat die enkel bedoeld zijn voor wagens met Duitse export papieren.
Misschien kun je tijdelijke Poolse export platen krijgen.
Groeten Peter
georgethuis

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door georgethuis »

Peter,
Dat is een snelle reactie!
Dan ga ik bij de verkoper dit probleem neerleggen.
Bedankt.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door luinge »

Ik zie regelmatig vragen over importeren van een camper(bus) uit Duitsland. Ik had die zelf ook. L4H3 heeft al puntsgewijs aangegeven hoe dit werkt.
Afgelopen week heb ik het zelf gedaan en ik dacht misschien is het handig om eens in details te beschrijven hoe het gaat. En dan ga ik er vanuit dat je (net als ik) niet de beschikking hebt over groene garage kentekenplaten of transport. Het is dus helemaal doe het zelf.

Stap 1 is natuurlijk een geschikte bus/camper te vinden. Mobile.de is een goede site, maar er zijn meer. Verder geldt dat hoe verder van de grens hoe goedkoper de auto.


Nadat je een geschikte camper(bus) hebt gevonden kan je de koop sluiten. Hoe je controleert dat het een nette auto is kan je op veel sites vinden. Maar onderhoudsboekjes, tuff papieren zijn een goede indicaties. Chassis nummers checken zou je standaard moeten doen (doet namelijk de RDW importkeuring ook) Zoek dus uit waar deze nummers allemaal staan.
Natuurlijk doe je een proefrit. Bij een kleine garage in Noord duitsland kreeg ik zonder ook maar iets te laten zien de auto voor een proefrit mee. Bij mijn bus moest ik een heel formulier invullen waar mij werd gewezen op een eigen risico van €1000!
Waar men ook naar vroeg is een officieel document waar je huisadres op staat. Dat staat namelijk niet op je Paspoort, ID of rijbewijs. Daar staat de gemeente op. Als Nederlander heb je dus geen officieel document met je adres. Waar staat dat dan wel op? Op je kentekenregistratie van je Nederlandse auto. Dus handig om bij je te hebben.

Nu komt het belangrijkste, hoe krijg je de auto naar je woonplaats. Om te beginnen een waarschuwing, je mag met een Duits kurtszeit kenteken of export kenteken NIET als Nederlander in Nederland rijden. Een Duitser mag dat dus wel. Iedere verkoper die anders beweert liegt. De boetes zijn niet mals.
Maar als Nederlander mag je met een kurtseit kenteken (5 of 30 dagen) wel in Duitsland rijden.
Met dit kenteken mag je dus tot aan de grens, maar er niet over. Hoe moet je dat dan in Nederland doen? Volgens mij is er maar 1 manier, namelijk die dag dat je de auto haalt ook een import keuring in Nederland bij de RDW plannen. Je kan ook keuren zonder afspraak, maar dat is tot 12:00 uur. Op de dag van de keuring kan je een 1 dags kenteken bij de RDW aanvragen. Die is geldig om van de plek waar de auto staat (de grens dus) naar het RDW keurings station. En vandaar naar de plak waar de camper/bus komt te staan. Bij de grens wissel je van platen. Ziet er wel wat crimineel uit, maar geheel legaal.
Vergeet ook niet je bus voor 1 dag te verzekeren! Vaak doet je verzekering waar je al je andere auto bij hebt verzekerd dit gratis als service.
Zelf zit ik bij univee en die levert ook deze gratis service voor bestaande klanten. Ik kreeg zelfs via Email een bevestiging.

Wat betreft het 5 dagen kenteken in Duitsland, het handigste is dit door de verkoper te laten regelen. Wil je het zelf doen dan gaat het als volgt:
Je gaat eerst naar de Schildermacher (zit altijd in of bij het Straßenverkehrsamt) en je koopt een 5 daags verzekering. Met dit bewijs ga je naar de Straßenverkehrsamt en moet je een formulier invullen. Ook moet je hier het Duitse kentekenbewijs en koopovereenkomst laten zien. Tevens moet een inwoner van Duitsland als contact persoon worden opgegeven. In mijn geval was dit dus de verkoper. Hij moet ook tekenen dus moet eigenlijk mee! Dan krijg je na betaling van de Straßenverkehrsamt een kenteken toegekend. Met dit bewijs ga je terug naar den Schildermacher en die maakt terplekke de numerplaat. Met deze nummerplaat ga je terug naar de mevrouw of meneer van het Straßenverkehrsamt en die plakt er dan een zegel op. Dan is het kenteken geldig en mag op de auto.
Daarna netjes BPM afdragen, kenteken ontvangen. Vervolgens kan je eventueel schorsen en ombouwen en daarna herkeuren.

Op deze manier heb je dus wel 1 keer extra keuringskosten.

Groet roelof
Laatst gewijzigd door luinge op vr 17 mei 2019, 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CrniB
Berichten: 58
Lid geworden op: di 07 aug 2018, 14:59
Locatie: EU
Contacteer:

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door CrniB »

Goede uitleg, helder. Maar stel je hebt een Belgische ID en een Nederlandse ID, en je rijdt dus tijdelijk met de Duitse geïmporteerde auto/camper en je laat bij controle je Belgische ID zien, mag dat wel?
Wilt graag de Adria Sonic, houdt wel van een wijntje
Lecram
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 21:35

Re: vraag over Bus inporteren



Bericht door Lecram »

L4H3 schreef:
di 16 apr 2019, 21:20
- bus naar nederland halen met duits 5 daags kenteken. Vanaf nederlandse grens groene platen erop.
Groene platen hoeft niet. Dit is ook mogelijk: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ig_gebruik
Laatst gewijzigd door Lecram op wo 15 mei 2019, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes Viano Marco Polo 3.0 cdi V6
Lecram
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 21:35

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door Lecram »

luinge schreef:
di 14 mei 2019, 23:20
Ook moet je hier het Duitse kentekenbewijs en koopovereenkomst laten zien. Tevens moet een inwoner van Duitsland als contact persoon worden opgegeven. In mijn geval was dit dus de verkoper. Hij moet ook tekenen dus moet eigenlijk mee!
Of het moet veranderd zijn, maar ik heb in 2015 een camper uit Duitsland gehaald en daar werd bij de Strassenverkehrsamt niet gevraagd naar een koopovereenkomst en Duits contactpersoon.
Mercedes Viano Marco Polo 3.0 cdi V6
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Vraag over bus importeren



Bericht door luinge »

Ik heb in 2014 een personenauto geimporteerd en voor zover ik het mij kan herinnneren was het toen niet nodig. Maar maandag was de dame van Strassenverkersamt zeer beslist. Ze was wel hulpvaardig want ze heeft het formulier ingescand, naar de verkoper gemaild.Die heeft het geprint, getekend, weer ingescand en teruggemaild. Kan zijn dat sommigen Strassenverkehrsambt medewerkers het niet vragen, maar hou er wel rekening mee.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: vraag over Bus inporteren



Bericht door luinge »

Lecram schreef:
wo 15 mei 2019, 1:21

Groene platen hoeft niet. Dit is ook mogelijk: https://mijn.belastingdienst.nl/EFormul ... AGE1&id=28
Link doet het niet.
Plaats reactie