Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door jansloos »

Nu is er nog z.n zelfbouwer hier actief geweest:

vandijkf

Al lange tijd niet meer gehoord?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door WoutvanAken »

Voor mij ook de uitdaging en hobby om er iets moois van te maken wat helemaal naar je zin is.
wanneer je geen uren rekent toch wel zo'n € 6000,-- goedkoper dan een vergelijkbare fabriekscamper.
Onze indeling is wel zoals ook af fabriek te koop maar dit vond ik de meest praktische indeling.
Wel alle opties zoals; airco, cruise control, 3.0 motor, zonnepaneel, dakramen, 4x usb, 6x spots, lichtmetalen velgen, fietsendrager, luifel, gasfles met buitenvuller, gasaansluiting buiten voor de scottel, trekhaak enz.
Wanneer je dit allemaal op een fabriekscamper wilt komt er nog € 7000,-- aan opties bij....
Wout.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1315
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door joske501 »

Beste,

Mijn buscamper is gemaakt naar eigen ontwerp omdat ook mijn uitvoering niet verkrijgbaar was in de handel. Ik wilde de volwaardige fietsen binnenin de camper en deze staan achteraan tussen de klapdeuren en een vaste wand waarbij de slaapruimte is afgescheiden van de fietsruimte.
Het zwakke punt bij een buscamper is dat het achterste gedeelte bijna niet is te isoleren, zeker de stijlen van de achterlichten, doordat dit bij mij niet verwarmde bergruimte is heb ik een vrij goed geïsoleerde camper bekomen.
Bij de meeste buscampers zit de schoonwatertank onder de zitbank, stom natuurlijk, want ik gebruik deze ruimte om drank en droge voeding in op te slaan, deze ruimte is heel snel toegankelijk en je moet daar meerdere keren per dag in zijn. Mijn watertank zit onder de uitneembare bedbodem en is ook vrij goed bereikbaar indien nodig. Mijn technische ruimte zit ook onder het bed op het gangpad einde en is bereikbaar via een uitneembare legplank waar erboven ruimte is via een luik voor de vuile was. Ik koos ook bewust voor een camper dat weinig opvalt in het straatbeeld om zo min mogelijk te storen en dat doen die witte kisten heus wel. Ook koos ik bewust voor kleinere ramen zodat inklimming bij inbraak veel minder evident is. De platte klapdaken uit de bootwereld en het gekleefd zonnepaneel op het dak dragen bij tot het zijn weinig opvallend karakter. Zelfbouw naar eigen ontwerp laat toe om degelijke materialen te gebruiken, maar opgelet met het gewicht. Goedkoop?, zeker niet als je degelijke materialen gebruikt en dit is het zwakke punt bij fabriekscampers.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 93
Lid geworden op: za 31 mar 2018, 13:49
Locatie: sexbierum

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door douwewe »

leuk om te lezen dat er dus meer mensen zijn die niet kunnen vinden wat ze zoeken
zo kon ik ook niet een lage bus camper van max hoogte van rond de 2 meter vinden (anders past die niet in mijn garage )
met een fatsoenlijk breed bed .een bedje van zon 140 breed vind ik maar behelpen (zijn lisimo gewend)
al die fabrieks bus campers hebben een kasten wand dat houd in een smal bed.
en tja ik heb een voor keur voor mercedes .
gezien ik mij al jaren me bezig hou met oltimers mercedes w126
en ik daar een prachtige speciaal gemaakte oorbel van mijn vrouw heb gekregen moest ik wel weer een mercedes
en ja mijn wensen lijstje was een leuk stukje motor vermogen (ik had een v8 oltimer deze is verkocht en heb nu een v6 bus ter compensatie)auto maat cruise controle airco dubbele schijfdeur zilver grijs klik stoelen op rail achterin en dan ook nog een maximaal aanschaf prijs van onder de 10 duizend.
dus veel wensen maar het is gelukt
we hebben een prachtige viano v6 gevonden met het hele wensen pakket compleet
20190227_140439klein.jpg
20190227_140439klein.jpg (155.56 KiB) 684 keer bekeken
1 van de wensen was een riant bed zonder losse onderdelen dat is gelukt
het bed is zon 160 breed en 210 lang het is een inschuifbaar bed geworden .
met schuifdelen die ik eigenhandig heb weten te maken .
en dat zijn nu zulke prachtige momenten als het geen lukt waar je maanden mee in je hoofd hebt gelopen uit te denken.
20190216_142403.jpg
20190216_142403.jpg (90.71 KiB) 684 keer bekeken
tja een riante keuken vond mijn vrouw ook wel heel prettig
en gezien we met zon riant bed in zon wat kleine bus dus weinig ruimte achter of naast het bed hebben moest de keuken er wel onder komen.
en ja dan moet je je ook nog aan allerhande regels houden die de belasting dienst je opgeeft om je aan te houden .
nou ook dat is aardig gelukt
20190226_191522.jpg
20190226_191522.jpg (94.28 KiB) 684 keer bekeken
o ja die regel over de keuken is (een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte)
als ik letterlijk lees wat er staat en zo staat het daar .
dan als ik achter de bus staat gebruikt ik de keuken in de binnen ruimte die vast gemonteerd zit.
er staat dus niet voor gebruik van uit de binnen ruimte. :-B :-B :-B
dus je al met al is het zelf bouwen voor mij en mij vrouw een leuke uitdaging om dingen zelf te maken zo als wij dat zouden willen .
een probleem is pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
Renew
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 21:01

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door Renew »

In 2017 ben ik ook begonnen met mijn VW t5 project.
De start is uiteraard begonnen met een oriëntatie van wat wij nu allemaal wilden dat was;
-Een bus die niet opvallend een camper was
-Hij zou nog in de meeste parkeergarages moeten passen
-geschikt voor vier volwassenen
-voldoende leefruimte overhouden
- binnen de meeste milieu zones mogen komen
-makkelijk te rijden in kleine dorpjes en smalle wegen
Uiteindelijk ook eerst een camper gehuurd om de ervaring op te doen of het Camperen ook echt wel ons ding was.
We hebben in het jaar 2016 een oudere VW California gehuurd en de vakantie was op zich goed bevallen. Wat wel voor ons tegenviel was de leefruimte binnen met een uitgeklapt bed. (Ook ingeklapt viel de ruimte ons iets tegen)
We hadden in die periode wel wat regen en dan is het met met 2 volwassenen en 2 jong volwassenen op den duur wel wat krapjes.
Meer leefruimte kwam dus op 1.
Na behoorlijk wat surfen op het net kwam ik op de site van ex-tent terecht die voor onze eisen wel wat slimme ideeen had.
9613AF49-5CED-4253-B6E9-A97CC2A9C229.jpeg
9613AF49-5CED-4253-B6E9-A97CC2A9C229.jpeg (48.74 KiB) 525 keer bekeken
Daarna werd het flink zoeken naar een Volkswagen T5 L2H1.
Het busje uit 2013 met 66000km op de teller gebruikt voor groepsvervoer en geschikt voor 9 personen.
EDB218AC-2ECF-4347-8BA5-359295494970.jpeg
EDB218AC-2ECF-4347-8BA5-359295494970.jpeg (70.14 KiB) 525 keer bekeken
Het hefdak is er andersom op geplaatst om meer hoofdruimte achter te creëren
F85FB47C-3EFB-4DF0-9631-C87793718C3A.jpeg
F85FB47C-3EFB-4DF0-9631-C87793718C3A.jpeg (72.55 KiB) 525 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Renew op zo 19 mei 2019, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Renew
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 21:01

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door Renew »

Vervolg van hierboven
En het tentje ingeklapt:
36CFEECE-DEF0-470F-8302-F4A8771BA01D.jpeg
36CFEECE-DEF0-470F-8302-F4A8771BA01D.jpeg (77.74 KiB) 525 keer bekeken
Een indruk van de binnenruimte:
8C99940C-1DB2-4B75-B7DA-14DB970846DA.jpeg
8C99940C-1DB2-4B75-B7DA-14DB970846DA.jpeg (66.46 KiB) 525 keer bekeken
En inmiddels hebben we nu ook zonnepanelen geplaatst en een draaistoel aan de passagierszijde
BC375E57-CDFD-4947-BCAA-A3198DBDFA9F.jpeg
BC375E57-CDFD-4947-BCAA-A3198DBDFA9F.jpeg (73.34 KiB) 525 keer bekeken
Wij hebben deze samenvoeging nog niet op deze manier ergens compleet gevonden en de kosten?
We zijn (net) binnen ons maximale budget kunnen blijven.
Inmiddels hebben we er een leuk en goed camperjaar opzitten en gaan we dit jaar ook weer veel weekenden en onze vakantie met dit campertje op pad.
Dus wie weet tot onderweg?
Oliviervier
Berichten: 90
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door Oliviervier »

Waarom? Simpel, zo'n mooie en met een uitgekiende indeling is niet te koop! Ik reis alleen met de hond, dus voor mij is groter niet beter. Wil ik veel ruimte, dan blijf ik wel thuis, want mijn huis is aanzienlijk groter dan mijn Kangoo. Vakanties zijn toch vaak in warme landen, dus waarom ik dan zo'n grote (en onhandige) bak moet meenemen, dat ontgaat mij volledig, want je bent dan toch het overgrote deel van de tijd buiten? Of mis ik iets?
caspervl
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 22:58
Locatie: Diemen

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door caspervl »

Ik wou perse een 4x4 camper die offroad zijn mannetje staat. 2ehands erg duur, ook in duitsland. Ben nu 1 jaar aan het bouwen, elke zaterdag en 1 a 2 avonden in de week, duurt helaas wat langer dan ik gehoopt had. Maar leuk om te doen en ik doe dingen die ik nog niet eerder gedaan heb.
Eigenbouw Mitsubishi L200 DC 4x4 pop-up Camper.
Plaats reactie